Přes třicet let staré závazky. České dráhy prodaly pozemek na hlavním nádraží za 320 milionů

Pozemek kupuje skupina Penta, která do budoucna plánuje v oblasti hlavního nádraží i zástavbu nad kolejištěm.
České dráhy vytěžily z prodeje nemovitostí další stovky milionů. Tentokrát se transakce týká areálu pražského hlavního nádraží, kde se státní dopravce zbavil 9400 čtverečních metrů u Seifertovy ulice. Od společnosti Penta Real Estate za ně inkasoval 320 milionů korun.
Práva k výstavbě na pozemcích Českých drah v areálu hlavního nádraží má společnost CR-City, za kterou stojí firmy Sudop Group, Penta Real Estate a České dráhy. Právě ČD vlastní drtivou většinu pozemků v oblasti „hlaváku“, včetně těch pod kolejištěm.
Pro České dráhy se přitom k pozemkům váží letité závazky, kterých se nelze zbavit. Smluvní dokumentace k developerskému projektu byla uzavřena v roce 1992 mezi tehdejšími Československými státními dráhami a konsorciem, které Penta a Sudop Group převzaly v roce 2017.
„Ty pozemky jsou pod smlouvou desítky let. My jsme testovali závaznost a platnost těch smluv a nenašli jsme žádný argument, že by ty smlouvy platné nebyly. Naopak, v případě nedodržení těch závazků by nám hrozily sankce, které jsou co do výše až nedohledné. Naše úloha teď je být developerům rovnocenným partnerem a maximalizovat zisk pro České dráhy,“ řekl loni v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf ČD Michal Krapinec.
Dnes dodal, že aktuální transakci předcházela „intenzivní jednání, v rámci kterých se Českým drahám podařilo vylepšit podmínky historické smluvní dokumentace“. Dráhy chtějí podle Krapince peníze investovat do nových vlaků. Zaměstnanci Českých drah musí kvůli prodeji opustit provozní budovu, která se v místě nachází a je určena k demolici, ze stejných důvodů bylo třeba přestěhovat terminál autovlaků do depa v Michli.
Penta v této oblasti dlouhodobě připravuje projekt Churchill III, který naváže na nedaleké obchodně-kancelářské budovy Churchill I a Churchill II.
„Kupujeme část pozemků na hlavním nádraží, abychom mohli rozvíjet další fázi širšího záměru transformace tohoto územím v centru Prahy. Chceme kultivovaně a komplexně rozvíjet a zvelebit toto dlouho opomíjené a uzavřené území a vytvořit z něj funkční veřejný prostor s kvalitní architekturou. Společně s městem, Správou železnic a Českými drahami pracujeme na tom, aby se výhledově na hlavním nádražím mohla realizovat výstavba nad kolejištěm obdobně, jako je tomu v jiných evropských metropolích,“ doplnil šéf firmy Penta Real Estate David Musil.
Podobně finančně vytěžily České dráhy i nákladové nádraží Žižkov, kde za poslední dva roky prodaly developerům pozemky za 4,2 miliardy, naposledy právě Pentě. Podobná předkupní práva mají developeři i v areálu brněnského hlavního nádraží, kde koncem září dráhy prodaly za 100 milionů historické skladiště Malá Amerika.