Přes svátky se ve všech vozech metra objeví noví černí jezevčíci. Grafici vybrali jejich finální podobu

Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: RopidNová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid

Tradiční trojlinku doplní jednolinka. Zvítězila kombinace obou typů schémat, umístěna budou proti sobě.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Kavan

Nejvtipnější je, že jsem přihlášen hned ze dvou mailu do jejich participace. Kolik myslíte, že za dobu existence Čitelné Prahy přišlo výzev na participaci?

Pokud někomu přišly a jsem jen blb, co to nemá ani ve spamu, opravte mne. Ale u mě to byla čistá čitelná nula.

Filip Jirsák

Uživatelské průzkumy se nedělají tak, že pozvete všechny, kteří se přihlásili. Zve se pár lidí a vybírají se takoví, kteří odpovídají tomu, co potřebujete otestovat. Takže třeba slabozraké, mimopražské, cizince apod. Zdravých pražáků asi mají v databázi dost.

Jan Kavan

Nevidím důvod, proč nesebrat feedback od co největší skupiny a pak těch, co popisujete. Pokud je někdo ochoten věnovat svůj čas průběžnému ladění, byl bych hlupák, kdybych toho nevyužil

Ferda

Aneb potřebujeme změnit naprosto vše. Co na tom, že to stávající skvěle funguje…

lol

Škoda, že na cedulých ve stanici víc nezapracovali na tom ,aby bylo dobře vidět Z dálky jaká je to stanice a pořádné šipky kterým směrem jede které nástupiště….

Karlos

Škoda, že jste absentoval na hodinách češtiny.

Daniel Jablonecký

Zaujala mě informace, že vítězný návrh vybrali grafici Ropidu. To jsem netušil, že tam mají i grafiky.

Adam Ř

Vzhledem k tomu množství plánků a letáků co vydávají to asi dává smysl, no

Ferda

Maj a evidentně nemaj moc co na práci, že řešej takové zbytečnosti…

VíKo

Nechápu, proč tam nedají obrazovky. Změny by byly snadné info daleko preciznější.

Adam Ř

Tipoval bych, že tam ne ně není místo. Navíc by asi nepřinesly tolik výhod, aby se tím obhájila od oka tak miliardová investice a provozní náklady minimálně v desítkách milionů ročně

Martin Lér

Zásah do drážního vozidla, brrr 🙂

Jiří Kocurek

To znamená do každého vozu počítač, který to bude zobrazovat a to znamená starat se o operační systém = čas od času update. A to vyjde víckrát do roka než změny zastávek v Metru.

Blzx

Já bych jen poprosil, aby byl jezevčík se samostatnou linkou vždy orientován ve správném směru pohybu soupravy. Pokud jede souprava doleva na Zličín, ať je i na jezevčíkovi vlevo a ne vpravo, jak jsem to už viděl.

Je mi jasné, že soupravy se čas od času obracejí, ale stačí to přehodit.

Pepa

Bohužel, teď jsem jel v soupravě na céčku, která už byla upravená, a je to tam dané „cik-cak“. Takže polovina těch jednolinkových jezevčíků je po směru, polovina ne… 🤦

Dusmor

To snad ne?
To, že je jezevčík nad levými dveřmi zrcadlovým obrazem jezevčíka nad dveřmi pravými a že orientace konečných stanic odpovídá směru jízdy, je přece tak základní pravidlo pro intuitivní orientaci, že jeho porušení nemůže být omylem, ale úmyslnou sabotáží.

lol

JEN to ne! Vždy by to mělo být zleva doparava tak jak se čte a tak jak jdou stanice zasebou na mapě prahy zleva doprava tedy např. háje by měly být vždy VPRAVO

Filip Jirsák

Asi jste myslel od západu na východ, jako je u nás zvykem orientovat mapy. Ale jak byste si to představoval u linky C (a v budoucnu D), které jsou orientovnaé severo-jižně?

mikiqex

Jezevčíci jsou pro aktuální linku, ne aby z nich cestující luštil kam vlastně má jet – od toho jsou ve všech soupravách a stanicích mapy a schémata linek. Ve světě je toto naprosto běžná praxe, jen v Praze jsme si zvykli, že máme málo linek, které se ani nevětví.

Když jedu někam, kde to neznám, zadávám to do mobilu. Např. Pubtran mi navíc i hlásí, který vagón je nejlepší.

Tomáš

Na to, jak jsem se změny obával a „zahalení do černa“ jsem nevítal nadšeně, musím říct, super práce! Super, že zohlednili ty průzkumy!

Sáček

Někdo snad umřel?

Jan Kavan

Že vy jste u posledního převlékání z cerne na bílou patřil do skupiny, co mluvila o sněžné slepotě?

Adam Ř

Nejsem moc velkým fanouškem těch obrázků na trojlinkovém schématu (jsou takové nahodilé, a to umístění je třeba u Pražského hradu diskutabilní), ale jinak za mě dost povedené. A to mi to zprvu přišlo dost špatný, ale hodně to vytáhli.

Jestli je něco, co nechápu, tak je to bus do ZOO na schématu vedle dveří, který je značen velmi výrazně, zvlášť oproti 59 (jen symobol) či tramvajím (vůbec) a vlakům (jen symobol nádraží)

M19

Zoo ročně navštíví přes milion návštěvníků, to je důležitý cíl. Kam to vlastně jede ta linka 59? 😉

Filip Jirsák

ZOO chápu kvůli návštěvnosti, ale žižkovský vysílač?

Frantík

Historicky tam byl na starém plánku, tak proč ho nevrátit?

Martin

Dobre, ale to se tam fakt nevesel k tem stanicim symbol preskrtnuteho vaziku ci zakazove znacky voziku?
Lomitko a vysvetlivka je takove divne…

Adam Ř

Já teda myslím, že to není lomítko, ale schody. Ale jo, divné to je

Martin

Drive tam meli minus, zmenili to, schody kazdopadne lepsi nez minus ci lomitko, ale i tak si to mohli odpustit a vyznacit to rovnou… je to divne…

smasska

Pikrogram, který potřebuje vysvětlivku, není dobrý piktogram…

Frantík

Aliasing, no…

M19

Co nejvíc piktogramů. A ta informace, že zde to není bezbariérové zapadne. 😉 Takto je to aspoň přehledné.

Filip Jirsák

Na symbolu přeškrtnutého vozíku je nejviditelnější ten vozík. Takže může dojít k záměně, že by ten symbol byl vnímaný opačně, než co znamená.

Dominic

Vypadá to fajn, jen mě zaráží že tam není víc znázorněný přestup na s-bahn když s ním má Praha velké plány

Adam Ř

mě to asi přijde OK, dokud je interval větší než čtvrt hoďky

Pavel

Také nechápu ignorování symbolu „S“, navíc jen pár týdnů poté, co se objevil na čelech tramvají.

Jan Kavan

Protože hádejte, kdo ten symbol vlastní… PID ani ROPID to není a Praha už vůbec ne…

Frantík

Já pořád nechápu, proč se používá to složité „přestup na linky S a další vlakové spoje“ (navíc se to třeba v busech nehlásí u brzkých ranních linek), když „přestup na vlak“ je jednodušší a setkal jsem se s tím.

jaroslav.dohnalik

Uf uf, konečně. Podle těch starých jsem nevěděl kudy kam a teď se už naštěstí nikdy neztratím!

Martin

😀

Martin

Ta nadedveřní varianta jen jedné linky mi přijde extrémně matoucí, pokud není orientována v souladu s orientací soupravy.
Doufám, že je umístí aspoň jen na tu stranu, kde to bude orientaci odpovídat (orientace souprav se předpokládám nijak ve velkém nemění).

Adam Ř

Kdysi mi na exkurzi v depu tvrdili, že je jednou za čas otáčí, aby se opotřebovávaly rovnoměrně. Ale neví, jestli je to pravda, a poku je, tak to není moc často

Y.K.

Je to pravda, na C se tu a tam otáčí (ta trasa má opravdu převahu oblouků do jednoho směru), aby se prodloužil proběh dvojkolí. Ale je to opravdu vzácné z hlediska jedné konkrétní jednotky a stejně se ta jednotka musí překonfigurovat na opačné postavení, takže přeházet kliprámy s jezevčíky by bylo spíše to menší.

MP22

A bude jezevčík oboustranný, to znamená bude zrcadlově obrácený na protilehlých dveřích? Tak aby konečná byla vždy tím směrem, kde skutečně je? Je to malý detail ale velmi přínosný. Nebo jsou nějaké důvody proti?

Gustav

Jakmile metro dojede na konečnou, opět to bude obráceně

Filip Jirsák

Nebude. V Praze se soupravy metra na konečné neotáčejí ve smyčce (jako tramvaje), ale jedou zpět. Tj. čelo soupravy, které jelo dopředu, se stane koncem soupravy. Jako tramvaje na Pankráci.

Lars

Jenže třeba na C, jelikož je ve tvaru C, se soupravy periodicky otáčejí pomocí kolejových spojek mezi linkami, aby se kola rovnoměrně opotřebovala. Nejlepší řešení by tak asi byly displeje.

MP22

No jo, jenže se otáčejí tak jednou do roka. To by asi nebyl problém prohodit cedulky ne?

Blzx

Displeje v metru? Takovou vymoženost v Praze nechceme, hezky papundekl a handrkovat se kolem toho několik let, přitom kdekoliv jinde by to bylo úplně bezpředmětné.
A teda připomínám, že i v roce 2024 pořád v soupravě metra není ani zobrazen aktuální čas.

Martin Lér

Je na každém perónu

Geralt

Všude jinde se plánky s černým pozadím používají pro noční provoz. Jen Praha musímjít proti proudu.

Michy

Kde „všude“?
Tohle slyším prvně.

MeliMi

třeba v Brně

Noname

Brno nemá metro. A i kdyby, pořád to není to „všude“

jirka

Líbí se mi, jak to dělají. Nejenom, že se inspirujou v Londýně apod a nevymýšlejí kolo, ale i jak to testují a pak dle výsledků upravují.
Viděl jsem na několika místech ty totemy s mapami okolí , a taky mi to přijde dobře udělané (dokonce snesu, že ty mapy nemaji sever nahoře).

Filip Jirsák

Což stejně nezabrání rozumbradům v diskusích, aby tvrdili, že je to celé špatně, i když to naživo ani neviděli.

Martin

To ano, to je fajn,…

LK

A kdy začne DPP používat nové schéma s přestupy na vnitřních LCD v autobusech? Soukromníci to mají snad už několik let.

Michy

Taky by mě to zajímalo.
Zvlášť povedené je, že problikávají aktuální odjezdy nejbližších spojů, pokud je příští zástavka nějaký významnější přestupní uzel.
V tomhle je systém, co má v busech DPP dost pozadu.

Frantík

Až to bude Ropid vymáhat.

Mirek

Já, zrovna ten nejjednodušší a nejhnusnější za mě a černé pozadí, když okolo bude všude bílá, to taky nejde dohromady, možná kdyby bylo pozadí bílé, tak asi problém nemám, časem si na to ale zvykne a ani nám to nepřijde, ale na vozidlech to je celkem na nic, jediné karoserie, kterým to sluší, jsou ty od Solarisu, jinak to stojí za zlámanou grešli, na panterech to alespoň neurazí a na elefantech, když pominul ty se 3 světly, tak taky přijatelné, ale takové novince typu tramvaj 52T od škody by víc slušelo standartní městské schéma, stejně tak i tramvajím typu KT8D5N2P,… Číst vice »

Josef

Mne se treba to nove schema libi, alespon to do budoucna (doufejme) bude na vsech vozidlech stejny. Rozhodne to vypada lip nez ten hnusnej cervenobilej unifik co je ted na autobusech, nehlede na to, ze autobusy vypadaji jinak nez tramvaje a tam ma taky kazdy typ svoje barevne schema.

Pavel S.

Že není symbol přestupu na vlak třeba u stanice Zličín nebo Stodůlky, to chápu. Ale Hradčanská a Jinonice už snad nejsou taky daleko od vlaku?

Adam Ř

U Zličína i Stodůlek by jednoznačně byla chyba tam ten přestup značit. U Jinonic je naopak naprosto jednoznačná chyba, že tam není. Tento problém měl mimochodem i starý plán

Karel2

Kolik to bude stát nečitelná Praha celkem?

Ruda

Dřív jsem byl nepřítel černého pozdi , ale naučil jsem se ho mít všude na mobilu i pc a neni nic lepšího. Mně se to líbí. Jak tam ale dostanou trasu D aby to bylo ještě citelne?

Gustav

Osobně bych čekal, že se zprovozněním Dčka všude zůstane jednolinková varianta, jinak to bude opravdu prťavý

Adam Ř

Já bych si možná dokázal představit kompromisní variantu, kde bude kompletně celé centrum (Vltavská – Malostranská – Smíchov – Pankrác – NámMir – Křižíkova) a konečné, přičemž zastávky mimo centrum budou značeny jen pro danou linku

barty

Třeba na tomhle obrázku je vidět jak by tam mohlo být metro D:
https://pid.cz/wp-content/uploads/2023/04/17.jpg

Martin

Taky to tak mam… prijde mi to lepsi na oci…