Přes svátky se ve všech vozech metra objeví noví černí jezevčíci. Grafici vybrali jejich finální podobu
Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid
Tradiční trojlinku doplní jednolinka. Zvítězila kombinace obou typů schémat, umístěna budou proti sobě.
Tak zvítězil design nad funkčností. Bohudíky jen na půl. Když přijedu do Prahy, tak je mi informace o tom, jaké jsou stanice na trase C celkem na nic, když má konečná je na trase A. Jezevčíky jako informaci o tom, kde právě jsem, kde mám přestoupit a kde vystoupit, používám pravidelně.
Škoda že jste i před komentováním nepřečetl článek. Nebo se alespoň nepodíval na fotky v článku. Nebo alespoň na tu první velkou fotku nad článkem. Pak byste nebyl za hlupáka.
Jedu si tak dnes 27.12. metrem a nad dveřmi stále hnusný bílý jezevčík 😃
😅
Za svátky se obvykle označuje celé období od 24. 12. do 1. 1. Takže ještě je čas.
Pan grafik zapomněl, že levnější je vyrobit černý led panel a něco na ném rozsvítit než tisknout černé pozadí na bílý papír.
To určitě! Je vidět, že zjevně nejste z Prahy, ale asi hodně vzdálené vesnice, kde projede pár spojů denně, kde vozy jedou na několika linkách denně. Pražské tramvaje a autobusy ho mají také, i kvůli případné operativní změně trasy, ale metro? Jedna souprava 40 dveří, souprav skoro stovka, takže podle Vás je levnější vyrobit skoro 4000 jezevčíkových panelů + další stovky pro celkovou orientaci tras vedle dveří, a to na linkách, kde se nic po dlouhá léta nemění – vozy jezdí vždy pouze po své lince a na jinou se nepodívají? Vytisknout jednoho papírového „jezevčíka“ stojí možná něco kolem stovky,… Číst vice »
Antoníne, tu hodně vzdálenou vesnici jste si mohl odpustit, zbytečně jste shodil jinak věcný příspěvek. Na takové vesnici je totiž standardem vylepený papír s jednou autobusovou linkou a tím to končí. OÚ nemá zbytečných 100.000 Kč na venkovní panel.
No pozor, tohle jsou ale panely ve vozidlech. A LED ebo LCD má každý blbý autobus, v PID dokonce ukazují i přestupy (kromě DPP bohužel).
LED má i metro. A ty autobusy to mají od výroby, tramvaje případně od velké rekonstrukce. Ostatně to metro také. Nové soupravy metra nepochybně budou mít také LCD displeje. I když asi ne nad každými dveřmi (jako je nemají ani tramvaje a autobusy).
Cože? Plnobarevný potisk A4 nabízí copycentrum za 23 Kč. Displej do noťasu má podobnou velikost, podívejte se na ceny.
Ono se to hlavně netiskne na domácí inkoustovce, jak si David představuje. A jsou i jiné materiály, než bílý papír.
Při daném počtu se to vyplatí tisknout třeba sítotiskem, což lze prakticky na cokoliv a náklady jsou převážně fixní (na přípravu sít pro jednotlivé barvy), samotný tisk je už pak legračně levný.
Sto let zpátky. V roce 1989 jsem jezdil ve Vancouveru metrem, které nebylo řízeno lidmi. Vše fungovalo skvěle. Po téměř třiceti letech nutíte zbytečně chudáky lidi žít život v temnotě tunelů?
Jaké řešení byste navrhoval? Liniově vybourat Staré a Nové Město, Hradčany, Karlín, Vinohrady, Smíchov a další části čtvrtě a postavit tam nadzemní SkyTrain na pilířích?
Metro D taky nebude řízeno lidmi a postupně se na automatické řízení přejde i u ostatních linek.
Vypadá to jako když se mi na tabletu zapne tmavý režim,ten můžu naštěstí vypnout.
Nevite jaky ma duvod to prohozeni linek ve schematu, ve starem byla A/B/C a po vykrizeni trojuhelnikem na druhe strane C/B/A…
Ted tak vzniklo uprostred ucko kde tak podivne navazuje C a B na vrcholu, dnes jsem to videl na zivo ve voze pohledem z boku a splynulo mi o v jednu linku nahore…
Me to nevadi, zvykam si…
Aby bylo možné přidat tam D.
To jde i do stareho…
Nepředpokládal jsem, že musím explicitně psát „aby bylo možné přidat tam D a bylo to srozumitelné pro cestující“. Tj. aby to např. nevypadalo, že mezi Pankrácem, Náměstím Bratří Synků a Náměstím Míru jsou dlouhatánské mezistaniční úseky.
Ja to chapu, ze by se muselo upravit to schema, aby to nevypadalo divne,… drive se take natahovali konce linek, aby meli konecne zaroven…
OK, ale az se zprovozni, stejne se to bude tisknout znovu, stejne se to bude trochu menit, zvl. s dalsim prodluzovanim decka i z pozice prostoru pro dalsi symboly…
Ano, a ta úprava by spočívala v tom dostat jihovýchodní větev C a východní větev A na jednu stranu schématu, aby je na té straně mohla překřížit linka D. Což je přesně to, co se stalo.
Sice se to bude tisknout znovu, ale lidé už na to schéma budou zvyklí. Proč to teď dělat postaru, když už je jasné, jak to má vypadat nově?
OK…
Libi se mi cerny podklad. Uz jednou cerne pozadi bylo,…
Netvrdim, ze by se to melo delat postaru… ok.
A proč tedy s výměnou schémat nepočkat na otevření linky D?
Případně proč se nový styl (se změnou jen grafiky) nasazuje hromadně a ne postupně měnit ve vagonech kde se starý poškodí/zvandalizuje?
Spoustu let se informování obyvatel a návštěvníků Prahy nijak systematicky neřešilo. Pokud někde někdo informoval, bylo to nekoncepční a v drtivé většině případů amatérské. Teď konečně pod vedením designerů zaměřených na informování veřejnosti vzniká ucelený informační systém (s názvem Čitelná Praha). Když vznikají jendoltivé prvky informačního systému pro metro, dává smysl to dělat rovnou i s ohledem na linku D, ať se to nemusí za pár let zase celé předělávat. Proto ty materiály už dnes zohledňují linku D. Od 6. ledna budou na rok mimo provoz dvě stanice metra, což se musí vyznačit ve všech pláncích. Takže někdo musí tak… Číst vice »
Tak když tam teď bude vždycky jen jedna linka,tak to bylo celkem k ničemu
Nebude. Budou dva typy teploměrů – s jendou linkou a se všemi. Ty se budou ve vagonu stžřídat – nad jedněmi dveřmi bude aktuální linka, nad protějšími všechny linky. Je to napsané v článku.
V tomto vlákně se bavíme o variantě se všemi linkami.
Poměry vzdáleností mezi stanicema na jezevčíkovi nejsou poměry reálných vzdáleností. Starý i nový jezevčík jsou spíše topologické.
Na jedné větvi jendé linky (od centra ke konečné) jsou vzdálenosti mezi stanicemi na plánku stejné. A když se cestující na schéma podívá, bemá pocit, že by tam vzdálenosti mezi stanicemi měly nějaký význam. A do toho by se na schématu objevily dva mezistaniční úseky, které by byly několikanásobně delší, než ostatní úseky. To by cestující mátlo a pátrali by po tom, co ty násobně delší mezistaniční úseky znamenají.
Zlatá stará schémata přehledná , ale misí se to brát tak kamarát má firmu tak mu dám vydělat a on se mi odvděčí ne?
Ach, ten jazyk český trpí…
evidentně doktorand z VŠŽ
Dělá to ROPID, příspěvková organizace. Tu nemá žádný kamarád, ale Praha
No právě
A přitom by stačilo nestavět Metro D a nemusely by se měnit měnit plány sítě, aby se tam dalo v budoucnu domalovat. Papír je v Ječný!
Kdyby se jedna linka zbourala, bylo by to ještě přehlednější 😀 céčko by se dalo částečně nahradit lodní dopravou 😉
Nejvtipnější je, že jsem přihlášen hned ze dvou mailu do jejich participace. Kolik myslíte, že za dobu existence Čitelné Prahy přišlo výzev na participaci?
Pokud někomu přišly a jsem jen blb, co to nemá ani ve spamu, opravte mne. Ale u mě to byla čistá čitelná nula.
Uživatelské průzkumy se nedělají tak, že pozvete všechny, kteří se přihlásili. Zve se pár lidí a vybírají se takoví, kteří odpovídají tomu, co potřebujete otestovat. Takže třeba slabozraké, mimopražské, cizince apod. Zdravých pražáků asi mají v databázi dost.
Nevidím důvod, proč nesebrat feedback od co největší skupiny a pak těch, co popisujete. Pokud je někdo ochoten věnovat svůj čas průběžnému ladění, byl bych hlupák, kdybych toho nevyužil
Důvod je jednoduchý – stojí to peníze a je to zbytečné. Od dalších respondentů se nedozvíte nic nového.
Uvedomte si, ze oni maji omezene zdroje, ktere potrebuji co nejefektivneji vylozit.
Od urciteho poctu respondentu, je prinos kazdeho dalsiho minimalni. A pri zapocteni dodatecnych nakladu na zorganizovani a vyhodnoceni participace i zaporny.
Jako že mají prachy na to, aby vytvořili dotazník, co má člověk vyplnit, ale nemají prachy na to sbírat zpětnou vazbu nějak strukturovaně? WFT
Mají peníze na sbírání strukturované zpětné vazby, ale nemají peníze na zbytečnosti. Už vám to tu vysvětlovlai dva lidé.
Kvalitativní výzkum se dělá s jednotkami lidí, obvykle se uvádí 5, maximálně 10 lidí. Pokud se dělá drobná změna (oproti předchozímu výzkumu), může to být i méně. Bylo už mnohokrát prokázáno, že větší počet lidí nepřinese žádné zásadní nové informace.
Tak mi prosím vysvětlete, proč vůbec vznikl ten pool kontaktů pro širokou participaci, když podle vašeho názoru nebyl potřeba.
A dost by mě zajímalo, kdo z diskutérů má s participaci reálné zkušenosti, protože se s vašimi názory opravu nedokážu ztotožnit.
Já jsem ale nepsal, že není potřeba. Jak kvalitativní guživatelský výzkum funguje jsem vám vysvětlil výše. Pokud vám to nestačí, najděte si to, zdrojů o něm je dost.
Že se nedokážete ztotožnit s realitou není můj problém.
Dotazník můžou rovnou nakrmit do nějakého datového softwaru. Slovní hodnocení je potřeba nějak dělat ručně, ale dozví se z toho víc to je jasné.
Aneb potřebujeme změnit naprosto vše. Co na tom, že to stávající skvěle funguje…
Dovolil bych si oponovat, že ten dosavadní guláš nefungoval zas tak skvěle. Jakožto člověk s ne zcela dobrým zrakem nové řešení Čitelné Prahy kvituji s povděkem.
Jste napriklad slabozraky?
Berte to tak, ze spoustu nedostatku bezny zdravy clovek neodhali. Prirovnal bych to k tomu, kdy si az v okamziku narozeni ditete uvedomite, jak nepohodlna a limitujici muze byt infrastruktura treba pri vozickare.
Jako silně krátkozraký kvituji s povděkem světlé písmo na tmavém pozadí, je to mnohem lépe čitelné.
Škoda, že na cedulých ve stanici víc nezapracovali na tom ,aby bylo dobře vidět Z dálky jaká je to stanice a pořádné šipky kterým směrem jede které nástupiště….
Škoda, že jste absentoval na hodinách češtiny.
Jako že když lezete do metra, nevíte už předem, do které stanice?
Zaujala mě informace, že vítězný návrh vybrali grafici Ropidu. To jsem netušil, že tam mají i grafiky.
Vzhledem k tomu množství plánků a letáků co vydávají to asi dává smysl, no
Maj a evidentně nemaj moc co na práci, že řešej takové zbytečnosti…
Srovnejte si třeba výlukové plánky s libovolným jiným městem, ten rozdíl bude na první pohled patrný.
Dnes sem si všiml nového přepravního řádu v metru, taky značný grafický posun, naprosto jednoduché a přehledné, neporovnatelné se starou verzí. Dělají to dobře
To ano, ale udělat vizuál pro celou Prahu se všemi jeho souvislostmi a finesami je něco jiného, než výlukový plánek. Nekritizuji, jen jsem překvapen. Pokud jde o zmíněné plánky, to máte pravdu, souhlasím.
Nechápu, proč tam nedají obrazovky. Změny by byly snadné info daleko preciznější.
Tipoval bych, že tam ne ně není místo. Navíc by asi nepřinesly tolik výhod, aby se tím obhájila od oka tak miliardová investice a provozní náklady minimálně v desítkách milionů ročně
Zásah do drážního vozidla, brrr 🙂
Miliardové investice? 😂 v Doha to funguje.
To znamená do každého vozu počítač, který to bude zobrazovat a to znamená starat se o operační systém = čas od času update. A to vyjde víckrát do roka než změny zastávek v Metru.
Nějakých osm až šestnáct displejů pro jeden jediný vůz, napájení, signální vodiče… A při první poruše jediného z nich by byl řev od substrátu, že to věčně nefunguje.
Já bych jen poprosil, aby byl jezevčík se samostatnou linkou vždy orientován ve správném směru pohybu soupravy. Pokud jede souprava doleva na Zličín, ať je i na jezevčíkovi vlevo a ne vpravo, jak jsem to už viděl.
Je mi jasné, že soupravy se čas od času obracejí, ale stačí to přehodit.
Bohužel, teď jsem jel v soupravě na céčku, která už byla upravená, a je to tam dané „cik-cak“. Takže polovina těch jednolinkových jezevčíků je po směru, polovina ne… 🤦
To snad ne?
To, že je jezevčík nad levými dveřmi zrcadlovým obrazem jezevčíka nad dveřmi pravými a že orientace konečných stanic odpovídá směru jízdy, je přece tak základní pravidlo pro intuitivní orientaci, že jeho porušení nemůže být omylem, ale úmyslnou sabotáží.
Zrovna na céčku se soupravy otáčejí zcela pravidelně kvůli nerovnoměrnému opotřebení dvojkolí, takže by každá musela vozit dvě sady grafiky a nějaká dobrá duše by to musela vždy vyměnit.
JEN to ne! Vždy by to mělo být zleva doparava tak jak se čte a tak jak jdou stanice zasebou na mapě prahy zleva doprava tedy např. háje by měly být vždy VPRAVO
Asi jste myslel od západu na východ, jako je u nás zvykem orientovat mapy. Ale jak byste si to představoval u linky C (a v budoucnu D), které jsou orientovnaé severo-jižně?
Hmmm, že by to bylo podle směru jízdy? Tedy na levé straně vozu by vlevo byla výchozí stanice, vpravo cílová – a na pravé straně vozu by vlevo byla cílová a vpravo výchozí. Po úvrati soupravy v konečné stanici by to kupodivu platilo znovu.
To by ale nesplňovalo požadavky, které má lol.
Jezevčíci jsou pro aktuální linku, ne aby z nich cestující luštil kam vlastně má jet – od toho jsou ve všech soupravách a stanicích mapy a schémata linek. Ve světě je toto naprosto běžná praxe, jen v Praze jsme si zvykli, že máme málo linek, které se ani nevětví.
Když jedu někam, kde to neznám, zadávám to do mobilu. Např. Pubtran mi navíc i hlásí, který vagón je nejlepší.
Na to, jak jsem se změny obával a „zahalení do černa“ jsem nevítal nadšeně, musím říct, super práce! Super, že zohlednili ty průzkumy!
Hmm no jako už jednou černé byly a i přechod na bílé jsme nějak přežili. Tak zase za 20 let…
Někdo snad umřel?
Že vy jste u posledního převlékání z cerne na bílou patřil do skupiny, co mluvila o sněžné slepotě?
Existují i jiné podkladní barvy pro bílá písmena, např. tmavě šedá, antracitová. Pod dnešním vedením bude za chvilku celá Praha depresivní jak na pohřbu. V létě je to cool, počkejte na podzim-jaro. První rok je to cool, vydržte si s tím dvacet let.
Bude bílé písmo na antracitové / šedé dostatečně kontrastní i pro lidi se zhoršeným zrakem?
Černá barva není depresivní, to že ji tak vnímáte vy, neznamená že to tak má i zbytek populace.
Ona taková žlutá barva na šedém podkladu nebo červená na antracitovém vypadá pěkně, dokud nemáte poruchu barvocitu a nesplyne vám to vše do jednoho odstínu šedi.
😀
Nejsem moc velkým fanouškem těch obrázků na trojlinkovém schématu (jsou takové nahodilé, a to umístění je třeba u Pražského hradu diskutabilní), ale jinak za mě dost povedené. A to mi to zprvu přišlo dost špatný, ale hodně to vytáhli.
Jestli je něco, co nechápu, tak je to bus do ZOO na schématu vedle dveří, který je značen velmi výrazně, zvlášť oproti 59 (jen symobol) či tramvajím (vůbec) a vlakům (jen symobol nádraží)
Zoo ročně navštíví přes milion návštěvníků, to je důležitý cíl. Kam to vlastně jede ta linka 59? 😉
ZOO chápu kvůli návštěvnosti, ale žižkovský vysílač?
Historicky tam byl na starém plánku, tak proč ho nevrátit?
Třeba proto, že ty plánky nemají být napodobeninou nějakých starých plánků, ale mají sloužit pro snadnou orientaci.
I ten vysilac slouzi pro snadnou orientaci… Je videt odevsad.
Ne, takhle orientace v MHD fakt nefunguje. Navíc ani zdaleka není vidět odevšad.
Ty plánky jsou uvnitř souprav metra, takže slouží cestujícím aby věděli, kde mají vystoupit nebo přestoupit. Třeba když chtějí vidět svatého Václava, mají vystoupit na Muzeu, nebo když chtějí na Václavské náměstí, mají na Můstek nebo na Muzeum. Pochybuju, že Žižkovský vysílač je stejně významný cíl, jako Pražský hrad, Václavské náměstí, letiště, Orloj, Vysočanská aréna nebo ZOO. Řekl bych, že je mnoho významnějších vílů, než vysílač, které na plánku nejsou (a je to dobře, nemůže tam být všechno).
Já třeba jsem byl na vysilaci vickrát než v aréně. Není to vzorek, ale
Dobre, ale to se tam fakt nevesel k tem stanicim symbol preskrtnuteho vaziku ci zakazove znacky voziku?
Lomitko a vysvetlivka je takove divne…
Já teda myslím, že to není lomítko, ale schody. Ale jo, divné to je
Drive tam meli minus, zmenili to, schody kazdopadne lepsi nez minus ci lomitko, ale i tak si to mohli odpustit a vyznacit to rovnou… je to divne…
Pikrogram, který potřebuje vysvětlivku, není dobrý piktogram…
Aliasing, no…
Pořádný výkres má mít pořádnou legendu 😀
Co nejvíc piktogramů. A ta informace, že zde to není bezbariérové zapadne. 😉 Takto je to aspoň přehledné.
Na symbolu přeškrtnutého vozíku je nejviditelnější ten vozík. Takže může dojít k záměně, že by ten symbol byl vnímaný opačně, než co znamená.
To si nemyslim, je to bezny symbol, k zamene by mohlo dojit, pokud by preskrtnuti nebylo cervene, pak by to splynulo… navic v budoucnu budou ubyvat…
Ale zas kdyz uz jsou ostatni symboly bokem vedle puntiku, proc bylo nutne v tomto pripade to davat dovnitr puntiku…
Ne všichni vidí dobře a ne všichni rozeznávají všechny barvy.
pak je otazkou, koloka lidi se tyka brzbarierovost v kombinaci se spatnym zrakem…
Dnes se považuje za normální dělat veřejný prostor přístupný pro co největší množství lidí. Ne řešit každý jednotlivý případ, jestli je to opravdu nezbytně potřeba.
No a kombinace špatného zraku a peference bezbariérového přístupu se týká skoro všech starých lidí. A pak také všech lidí na vozíčku, lidí s kočárkem nebo se zraněním (třeba zlomená noha), kteří zároveň špatně vidí. Zkrátka častější kombinaci dvou různých hendikepů asi nenajdete.
Me se tyka take spatny zrak, nasyesti zatim v pohode vse zvladaji bryle…
Nevim, zda kombinace cerne a cervene, mensiho pisma a mensich bile-obrysovych symbolu je lepsi nez puvodni… me to treba vyhovuje,…
Ale treba design pyzamo na vozech mhd casto vadi prave zrakove postizenym, ktere by uvitaly lepe viditelne dvere,…
Kazdopadne je to dobre odvedena prace, v obou pripadech, jen to chce asi trochu jeste poresit nektere symboly, obcas doladit graficke reseni, osobne urcite co se tyce textovych infirmaci (tucna, netucna. kurziva), lepsi dat symbol pamatky/mista + nazev, ci symbol ul./nam. + nazev….
Deluji.
V malém formátu je přeškrtnutý vozík blbě čitelný, od určitého rozlišení to spíš mate. Toto rozhodnutí zvýrazňovat „nepřístupné“ stanice beru jako rozumné – je to něco, co se trochu nepovedlo v jinak ikonické mapě londýnského metra, kde se dneska velmi špatně rozlišuje bezbariérová stanice od přestupní.
Mohl byt bokem jako ostatni symboly… v tom puntiku je to blbe videt i tak…
Vypadá to fajn, jen mě zaráží že tam není víc znázorněný přestup na s-bahn když s ním má Praha velké plány
mě to asi přijde OK, dokud je interval větší než čtvrt hoďky
Také nechápu ignorování symbolu „S“, navíc jen pár týdnů poté, co se objevil na čelech tramvají.
Protože hádejte, kdo ten symbol vlastní… PID ani ROPID to není a Praha už vůbec ne…
Problém je jednak to, co píše Jan – že ten symbol S je ochranná známka ČD. V průzkumech se ale také ukázalo, že ten branding moc nefunguje a řada lidí si to nespojí.
no ja nevim, ja to celkem vnimam…
Z průzkumu vychází, že si to řada lidí nespojí. Pak tu máme jednoho diskutujícího, který to celkem vnímá. Těžká otázka, čím se teda máme řídit? Průzkumem nebo jedním diskutujícím?
To je v pohode, pokud mate cisla ze si to lide nespoji, tak OK,… je to spise marketing… Ve vozech vam prestup na linky S hlasi, a pokud je clovek pouziva jako ja, tak si to spoji… drtiva vetsina je pouzivat nemusi, nebo je pouziva jen pro cestovani do jednoho bodu, nikoli po meste… On ten prestup je vetsinou horsi nez u mhd. Me treba vadi, ze jsou schemata metra a S linek oddelene, pac ve spouste pripadu slouzi jako metro, ci obecne mestska zeleznice,… takhle beru hlavne linky S49, S9, S8, S7, S2 a S1… ty vyuzivam jako metro…… Číst vice »
Já pořád nechápu, proč se používá to složité „přestup na linky S a další vlakové spoje“ (navíc se to třeba v busech nehlásí u brzkých ranních linek), když „přestup na vlak“ je jednodušší a setkal jsem se s tím.
Vždycky se to tak dělalo a bylo by to moc práce. Podívejte se na ten řev, kdyby někoho napadlo odstranit debilní, dlouhé, nepraktické a pro flow cestujících kontraproduktivní hlášení UPVANDSZ a nahradit ho třeba pípnutím signalizace.
Tohle hlášení je ikonické, pamatují si ho generace návštěvníků. Zrušit by to byla stejná blbost, jako nádražní znělky (doufám, že se zase zavedou, jakmile budou konečně příslušní patlalové ze SŽ vyraženi).
A přibudou hlasy volající po vymístění stanic do polí, protože kdo to má až nesčetněkrát denně poslouchat (v případě lesů to pak zase zruší, neboť rušení zvěře). Jako jo, mně se to taky líbilo, když jsem to slyšel právě a jen při příjezdu někam a odjezdu odněkud, nicméně akustický balast sám vnímám dost záporně – sluch máme jen jeden.
Mně by zase přišlo logičtější hlásit jen ty „S“. Ve většině případů tam ani žádné „další vlakové spoje“ nejezdí, a navíc se k tomu teď prosazuje dávat i k zastávkám místního významu slovo „nádraží“, byť je v těch případech pro orientaci zcela zbytečné.
Taky bych uvital kratsi prestup na linky S nebo prestup na vlakove spoje…. jde o to, ze si tu kombinujeme linky S a linky R… meli to vse znacit jen jako ,inky S a zrychlene resit jinou ciselnou radou… a prestat oznacovat linky podle toho, na ktere jine navazuji.
Uf uf, konečně. Podle těch starých jsem nevěděl kudy kam a teď se už naštěstí nikdy neztratím!
😀
Ta nadedveřní varianta jen jedné linky mi přijde extrémně matoucí, pokud není orientována v souladu s orientací soupravy.
Doufám, že je umístí aspoň jen na tu stranu, kde to bude orientaci odpovídat (orientace souprav se předpokládám nijak ve velkém nemění).
Kdysi mi na exkurzi v depu tvrdili, že je jednou za čas otáčí, aby se opotřebovávaly rovnoměrně. Ale neví, jestli je to pravda, a poku je, tak to není moc často
Je to pravda, na C se tu a tam otáčí (ta trasa má opravdu převahu oblouků do jednoho směru), aby se prodloužil proběh dvojkolí. Ale je to opravdu vzácné z hlediska jedné konkrétní jednotky a stejně se ta jednotka musí překonfigurovat na opačné postavení, takže přeházet kliprámy s jezevčíky by bylo spíše to menší.
V DP kontaktu z roku 2017 se o tom pojednává podrobněji a když se s tím začínalo, byl předepsaný proběh pro otočení 50.000 km, resp. jako součást periodické údržby stupně N2.
https://www.dpp.cz/data/leaflets/documents/2020-01-21-10-38-55_01-Leden.pdf
Nevím, co z toho ještě platí dnes, ale soupravy M1 teď už mohou na linku B i během dne a děje se tak relativně běžně.
Dobrý článek, bohužel jsem v něm nenašel, kolika měsícům provozu odpovídá onen údaj o 50 000 km… Dalo by se to někde zjistit?
V Parizi jsem se setkal i s diodami ukazujici zastavky kudy vlak jede, zhasnute byly ty, ktere uz projel,…
V tom smeru se rychle zorientujete, je to to same jako se tremi linkami…
A bude jezevčík oboustranný, to znamená bude zrcadlově obrácený na protilehlých dveřích? Tak aby konečná byla vždy tím směrem, kde skutečně je? Je to malý detail ale velmi přínosný. Nebo jsou nějaké důvody proti?
Jakmile metro dojede na konečnou, opět to bude obráceně
Nebude. V Praze se soupravy metra na konečné neotáčejí ve smyčce (jako tramvaje), ale jedou zpět. Tj. čelo soupravy, které jelo dopředu, se stane koncem soupravy. Jako tramvaje na Pankráci.
Jenže třeba na C, jelikož je ve tvaru C, se soupravy periodicky otáčejí pomocí kolejových spojek mezi linkami, aby se kola rovnoměrně opotřebovala. Nejlepší řešení by tak asi byly displeje.
No jo, jenže se otáčejí tak jednou do roka. To by asi nebyl problém prohodit cedulky ne?
Tak zhruba 4x ročně system update a 1x ročně změnit zobrazení. Co na to pan Horst?
Displeje v metru? Takovou vymoženost v Praze nechceme, hezky papundekl a handrkovat se kolem toho několik let, přitom kdekoliv jinde by to bylo úplně bezpředmětné.
A teda připomínám, že i v roce 2024 pořád v soupravě metra není ani zobrazen aktuální čas.
Je na každém perónu
Kdyz jezdite v praze na casovou jizdenku, tak celkem dobra vec, kdyby to bylo i ve voze, mj. displaye byvaji celkem bezne v zahranici a jsou uz i v tramvajich a busech, i kdyz s tristnim obsahem.,,
Jak často se stane, že jedete metrem na jednorázovou papírovou jízdenku pár minut před koncem její platnosti? Stejně byste pak musel vyběhnout nahoru do vestibulu si označit novou jízdenku.
Ano, v soupravách by se mohl zobrazovat čas, a až tam bude nový informační systém s displeji, tak se tam asi zobrazovat bude. Ale zdaleka to není tak důležitá informace, aby s ekvůli tomu teď musel IS předělávat. Do zmíněných tramvají a autobusů se ty displeje také dostávají s koupí nových vozů nebo při velkých rekonstrukcích.
Ja uprimne vubec, kupuju rocni predplacenku… Ale s lidmi z prace, ti problem maji, pac mhd bezne nepouzivaji, jezdi po meste autem, a vetsinou jim prekazi, zvlaste kvuli preferencim… a take u nehod tvrdi, ze ridic tramvaje nemuze brzdit, pac by se mu zranili lidi a proto nezastavi na miste 😀 Ti maji problem s jizdenkami, kdyz nekam musi zrovna mhd, kdyz jim cas dojde v metru. Metro je trochu problem v tom, bezne miva turnikety a ty v Praze nejsou, tedy muzete tam i s platnou jizdenkou treba 5-10min. pred koncem platnosti a po ruce neni ani jizdni doba,… Číst vice »
Jak často se jim to stalo, že byly v metru v době, kdy jim končila platnost jízdenkxy? Já bych tipoval, že nikdy. A to nemají mobil, na kterém by měli hodiny? Nebo dokonce aplikaci PID Lítačka, která by jim platnost jízdenky ukázala.
Aplikaci fakt nema nikdo, mobil samozrejme ano, ale nejsou to datlove, ani ja nejsem datel, a vytahovat neustale mobil je otravny…
Stalo jednou, dostal pokutu za proslou jizdenku, pac krom ostatnich co jsme nastoupili spolecne, on uz mhd prijel a mel tu kratkou platnost…
Aplikaci má spousta lidí. Pro cestování PID je to dost praktická věc. Na zjištění, jestli vám jízdenka stačí, nepotřebujete vytahovat každou chvíli mobil. Zjistíte to tak, že porovnáte čas na jízdence a k němu přičtenou její platnost s předpokládanou dobou jízdy. Pokud to nedokážete odhadnout, tak holt jednou za čas na zastávce vykouknete ze soupravy nebo ten mobil vytáhnete. Opravdu není potřeba kvůli případu, který se stane v Praze třikrát za rok (napříč všemi cestujícími v metru) draze předělávat informační systém.
A jeste vcera jsem v metru videl jak revizor odchytl cizince, mlady par lidi, kteri nemeli platnou jizdenku – prosly cas, a tvrdili mu, ze nikde na nastupisti a ani ve voze si nemohli oznacit dalsi… pak vystoupili s nim, ja jel dal, nevim jak to dopadlo…
No a co? V metru a v lanovce na Petřín je placený přepravní prostor. Platnou jízdenku musíte mít po celou dobu, co jste v placeném přepravním prostoru, bez ohledu na to, zda jste v dopravním prostředku nebo ne.
Já koukal na jízdní řád i nahoře před vstupem do placeného prostoru (anebo na panely, pokud tyto zobrazovaly čas do odjezdu), když jsem bydlel pár let mimo a nevyplatila se mi ani hyperlevná roční jízdenka. Nicméně dole mi pak stačilo se mrknout na plastovou tabuli hned pod schody…
teda metrem jezdím 30 let, ale tohle mě nikdy nenapadlo a nezaznamenal jsem, že by zrovna tohle někomu vadilo
Všude jinde se plánky s černým pozadím používají pro noční provoz. Jen Praha musímjít proti proudu.
Kde „všude“?
Tohle slyším prvně.
třeba v Brně
Brno nemá metro. A i kdyby, pořád to není to „všude“
Japato? Ne náhodou se na jisté zdi píše “Brno je všechno”. 😉
Líbí se mi, jak to dělají. Nejenom, že se inspirujou v Londýně apod a nevymýšlejí kolo, ale i jak to testují a pak dle výsledků upravují.
Viděl jsem na několika místech ty totemy s mapami okolí , a taky mi to přijde dobře udělané (dokonce snesu, že ty mapy nemaji sever nahoře).
Což stejně nezabrání rozumbradům v diskusích, aby tvrdili, že je to celé špatně, i když to naživo ani neviděli.
To ano, to je fajn,…
A kdy začne DPP používat nové schéma s přestupy na vnitřních LCD v autobusech? Soukromníci to mají snad už několik let.
Taky by mě to zajímalo.
Zvlášť povedené je, že problikávají aktuální odjezdy nejbližších spojů, pokud je příští zástavka nějaký významnější přestupní uzel.
V tomhle je systém, co má v busech DPP dost pozadu.
Až to bude Ropid vymáhat.
Já, zrovna ten nejjednodušší a nejhnusnější za mě a černé pozadí, když okolo bude všude bílá, to taky nejde dohromady, možná kdyby bylo pozadí bílé, tak asi problém nemám, časem si na to ale zvykne a ani nám to nepřijde, ale na vozidlech to je celkem na nic, jediné karoserie, kterým to sluší, jsou ty od Solarisu, jinak to stojí za zlámanou grešli, na panterech to alespoň neurazí a na elefantech, když pominul ty se 3 světly, tak taky přijatelné, ale takové novince typu tramvaj 52T od škody by víc slušelo standartní městské schéma, stejně tak i tramvajím typu KT8D5N2P,… Číst vice »
Mne se treba to nove schema libi, alespon to do budoucna (doufejme) bude na vsech vozidlech stejny. Rozhodne to vypada lip nez ten hnusnej cervenobilej unifik co je ted na autobusech, nehlede na to, ze autobusy vypadaji jinak nez tramvaje a tam ma taky kazdy typ svoje barevne schema.
Že není symbol přestupu na vlak třeba u stanice Zličín nebo Stodůlky, to chápu. Ale Hradčanská a Jinonice už snad nejsou taky daleko od vlaku?
U Zličína i Stodůlek by jednoznačně byla chyba tam ten přestup značit. U Jinonic je naopak naprosto jednoznačná chyba, že tam není. Tento problém měl mimochodem i starý plán
Kolik to bude stát nečitelná Praha celkem?
Dřív jsem byl nepřítel černého pozdi , ale naučil jsem se ho mít všude na mobilu i pc a neni nic lepšího. Mně se to líbí. Jak tam ale dostanou trasu D aby to bylo ještě citelne?
Osobně bych čekal, že se zprovozněním Dčka všude zůstane jednolinková varianta, jinak to bude opravdu prťavý
Já bych si možná dokázal představit kompromisní variantu, kde bude kompletně celé centrum (Vltavská – Malostranská – Smíchov – Pankrác – NámMir – Křižíkova) a konečné, přičemž zastávky mimo centrum budou značeny jen pro danou linku
Za mě i toto zbytečné, zvláště, když už na ty čtvercové panely nacpali hned dvě schémata právě kvůli centru, přičemž velká část sdělení je tam tak v podstatě dvakrát, a to v dost podobné velikosti.
Třeba na tomhle obrázku je vidět jak by tam mohlo být metro D:
https://pid.cz/wp-content/uploads/2023/04/17.jpg
Taky to tak mam… prijde mi to lepsi na oci…
Na displeji s aktivním podsvětlením mám rád černé téma, na papíře se mi zas víc líbí bílá. Jakožto pasivní, reflexní prvek ani tolik nesvítí, pokud není na přímém slunci, což tady nehrozí.