Přes svátky se ve všech vozech metra objeví noví černí jezevčíci. Grafici vybrali jejich finální podobu

Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: RopidNová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid

Tradiční trojlinku doplní jednolinka. Zvítězila kombinace obou typů schémat, umístěna budou proti sobě.

Organizátor pražské dopravy ROPID vybral po ročních testech konečnou podobu grafických schémat metra. Takzvaní jezevčíci se nacházejí nad všemi dveřmi vozů metra v podlouhlé úzké podobě.

Schémata se testovala se ve třech soupravách na každé lince metra. Jednotlivé varianty hodnotili mimo jiné sami cestující. Podle dat z průzkumů autoři dopracovali jejich finální vzhled a na přelomu roku se vybraní jezevčíci instalují do všech vozů pražského metra.

Nad jednotlivými dveřmi se bude střídat upravené klasické schéma všech linek s jednolinkovou variantou ve větším detailu. Nová bude také podoba podrobnějších schémat sítě s detailem centra Prahy u některých dveří.

Větší písmo

Novou podobu grafiky vytvořilo studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Mezi cestujícími se testovala čitelnost a srozumitelnost jednotlivých prvků. Lidé mohli uvést, co jim ve schématech chybí nebo naopak přebývá. Finální podoba podle autorů reflektuje maximum připomínek veřejnosti i podnětů z praxe.

Oproti původnímu návrhu jsme třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid Nová navigace ve vozech pražského metra zvaná jezevčíci. Zdroj: Ropid

Podle šéfa Ropidu Petra Tomčíka průzkumy potvrdily dostatečnou čitelnost a srozumitelnost nových prvků. „Zejména lidé se zrakovým omezením kvitovali lepší čitelnost informací na tmavém podkladu oproti stávajícímu bílému,“ řekl Tomčík.

Kritika

Lidem podle něj nejvíce vadila velká koncentrace informací v centrální části schématu, rušivě působilo také střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic. Hůře pochopen byl nový symbol bariérovosti, protože oproti stávajícím zvyklostem jsou speciálním symbolem označeny naopak stanice, které bezbariérové ještě nejsou.

Lidé naopak neměli problém s prohozením některých konečných úseků metra kvůli budoucí možnosti doplnění budované linky D.

Před jednolinkovým schématem obvyklým v zahraničních systémech metra Češi v průzkumu nadále preferovali schéma se všemi linkami metra. Díky němu totiž získají rychlý přehled o celé síti.

Nakonec však zvítězila varianta kombinace obou typů schémat, která budou umístěna nad dveřmi vždy na jedné plošině proti sobě.

Každý tak bude moci využít variantu, která mu lépe vyhovuje, jak tu jednolinkovou, tak jezevčíka se všemi linkami. Ten už nebude obsahovat malé přehledové schéma u pravého okraje, protože v tomto případě ho lidé vnímají jako nadbytečné,“ uvádí ROPID.

Jako velmi užitečné se podle autorů ukázalo doplňkové schéma s detailem centra včetně znázornění tramvajových tratí umístěné u vybraných dveří. „Počet těchto schémat proto zdvojnásobíme a nahradíme jimi výňatek ze smluvních přepravních podmínek, který je nyní umístěn také ve vitrínách ve stanicích metra a pro cestující ve vozech má již minimální užitek,“ doplňuje ROPID.

Co se změnilo oproti testovanému návrhu

Kromě zmíněného většího písma a zarovnání názvů stanic do jedné linie u trojlinkové varianty se upravily i symboly přestupu na autobus na letiště či do zoo.

Přestupní stanice metra v centru jsou nově zvýrazněny a označení linky písmenem je přesunuto na konec každé linky.

Alternativní zjednodušená verze jezevčíků v pražském metru. Foto: PIDAlternativní zjednodušená verze jezevčíků v pražském metru. Foto: PIDAlternativní zjednodušená verze jezevčíků v pražském metru. Foto: PID

Přidané jsou další důležité body zájmu u trojlinkové varianty (Staroměstská radnice, Vyšehrad, Arena Praha).

Poznatky z rozsáhlého uživatelského průzkumu chce ROPID zohlednit v dalších grafických výstupech projektu Čitelná Praha, například ve stanicích metra nebo v dalších dopravních mapách a schématech.

Tagy Čitelná Praha metro ropid
48 komentářů