Přes sedm miliard do pardubické železnice. Skončila velká modernizace stanice, začala oprava výpravní haly
Pardubické hlavní nádraží po modernizaci. Foto: Správa železnic
Modernizace probíhá od roku 2020.
Modernizace probíhá od roku 2020.
Tahle zpráva uzrála jako otevřené, týden staré mléko mimo lednici. Jako Pardubákovi je mi z toho smutno. 😕
Ta barevnost je opravdu šílená. Obzvlášť pak v kontextu designu rekonstrukce přednádražního prostoru.
Hodnota sotva miliardy, zbytek se rozkradl.
Myslím, že ani nevíš, co všechno se za ty miliardy postavilo a zrenovovalo.
Mě akorát prekvapila ta uvrat pri ceste do Chrudimi. Ale jel jsem tam pouze jednorazove, tak to neřeším.
A ta je tam odjakživa…
Časem se to nejspíš dozvíme na Seznamu nebo na ČT v pořadu Reportéři, ale to bude všechno, ani jedna rozkradená koruna se státu nevrátí.
Mně se ta lávka docela líbí a i ty nástupiště vypadají dost slušně. Ale jinak si myslím, že za 7 mld jsme mohli mít o dost lepší nádraží.
To, že do rekonstrukce může kecat potomek původního autora je pak úplně absurdní.
V čem lepší? Myslím, že nádraží je nejlepší tak, jak je. A většina těch miliard padla na práce, které nejsou moc vidět.
Ta červená je pekelná. Škoda, že se nepovedlo udělat sloupy TV zelenou, kterou jsou kovové konstrukce na nástupištích, a lávku třeba aspoň bílou. V kontextu s památkově chráněným nádražím je devadesátková kotasovská látka fakt úlet.
A ještě otázka pro odborníky stran eskalátorů: Je běžné, že po otevření se eskalátory pouští nějakou dobu ve zkušebním provozu, že běží pořád plnou rychlostí? Teď jsem tam byl, a jedou všechny pořád, i když na nich v 95% času nikdo není. V kontrastu s brečením města nad účtem za provoz to působí obzvlášť vtipně, jako ukázka „my na to máme“.
Souhlasím s tou červenou, je jak pěst na oko. Slibovali cihlově červenou, ale moc se netrefili. Aspooň kdyby zvolili barvu cihlových obkladů, vypadalo by to líp.
Já na těch eskalátorech byl včera a běžely jen, když tam někdo byl a po chvíli se zastavily.
No tak doufejme ze to tak bude, dneska fakt jely celou dobu.
Je. Asi to ma „energizovat“ unavené cestující. Ale časem se to snad trochu „podá“
Ty zastřešení peronů si přímo říkají o fotovoltaiku.
Klidně. Bude se ale muset celkem často mýt, i když litinové špalky vymizí úplně.
Peníze na investice jsou jen jedny. Já osobně bych byl radši, kdyby peníze šly na nové tratě než na opravy nádraží. Místo opravy několika nádraží mohla být například za stejnou cenu postavena VRT Polabí Běchovice – Poříčany.
To už jim vybledla ta červená barva na zastřešení nástupišť ?
Počkejme si tak dvě sezóny a uvidíme, jestli se UV záření povede tu řvavou barvu ztlumit alespoň do pastelovího nádechu.
To wc je fakt tragédie,už aby bylo nové
Rekonstrukce se povedla ale ten nadchod a přístřešky nástupišť vypadají jak z devadesátek? Proč to ve Vsetíně nebo na Zahradním městě šlo a v Pardubicích architekturu přístřešků řešil nějaký „inženýr”??
Long live the Kotas!
Rekonstrukce byla třeba a vypadá to hezky, ale cena za výsledek je šílená… Nový hezký nadchod, který je zastřešený, ale když ho budu chtít využít za deště, tak stejně zmoknu, neboť zastřešení nástupišť končí 20 metrů od nadchodu. S kočárkem cesta na Duklu taktéž nebude ideální, bo tam není ani výtah, ani eskalátory, navíc samotné schody nejsou ani zastřešené. Bývalé druhé nástupiště nesmyslně ukončeno kousek před eskalátory – zbytečné zábradlí. Zastávka centrum má jedno nástupiště dlouhé 140 m – nevejdou se k perónu dva panteři, přitom z každé strany má 20 metrů dlouhou uličku hanby lemovanou zábradlím… A takhle bych… Číst vice »
Ten celý nachod je obrovsky drahý nesmysl. Stavba stála raketu, udržba bude stát raketu a to vše jen proto že někomu přišlo, že 140m dlouhý podchod by byl nebezpečný. Kdyby se všechny ty prostředky nainvestovaly do bezpečnosti toho podchodu (šířka, osvětlení, povrchy, kamery), vyšlo by to levněji a vedlo by to na všechna nástupiště. A ten dokonce by ten úsek ze kterého „není úniku“ byl kratší než u současné lávky.
Kudy by ten podchod měl podle vás vést, aby byl kratší?
Např. tudy: https://mapy.cz/s/pukobejemo
Ale to končíte v průmyslovém areálu (jste za bránou), kam je vypuštění cestujících/průchozích nežádoucí.
Navíc při uvažovaném kousku autobusáku a trolejbusové točně na konci lávky ty cestující taky posíláte úplně jinam.
Jedna varianta: https://mapy.cz/s/gerogegacu
A pokud jsou to výtahy, tak druhá možnost: https://mapy.cz/s/letalonufe
Ano, jsou to výtahy, ale to není podchod pro veřejnost, takže tady by se musely udělat z nástupiště oficiální schodiště a civilní výtahy místo nákladních.
A kdyby nebyly výstupy na nástupiště, tak ta dlouhá díra taky bude mít přes 200 m bez možnosti opuštění.
To je právě těch cca 200 m lomených dírou pod zemí a hodně náročné na stavbu, protože by to bylo cca šikmých 20 mostů (cca 20 kolejí). A už to není kratší.
A nevadí Vám, že byste kvůli tomu musel rozbombardovat pomalu celý ranžír?
Už tak to nákladní doprava neměla nejjednodušší v době rekonstrukce.
Takže s ohledem na provoz byla lávka lepší, protože její výstavba tolik neomezila provoz.
A výstavba by rozhodně byla dražší, jak lávka.
Ty kecy o nebezpečnosti podzemního tunelu oproti tunelu nadzemnímu. To nevymyslíš. Jde o délku, tmu, přítmí a záhyby, za které se může někdo schovat. Jinak o nic. Kvalitně nerozbitně a esteticky osvětlený podzemní podchod není o nic horší, než nadzemní se stejnými parametry a navíc s neotviracími okny.
Výtah je u všech výstupu i na Duklu, dnes vyzkoušeno, funkční?
Funkční a v pohodě.
Co se vám nelíbí na ukončení druhého nástupiště? Primárně je pro nástup do vlaku a nemusí být nutně dlouhé až k výtahu.
Co se týče centrumu tak máte pravdu, už jsem slyšel názory, že by se to mělo prodloužit. Na druhou stranu jsem tu dva třívozové (regio)pantery neviděl ani nepamatuju.
Jediné spojené pantery co tady jezdí je R Svitava a ta tam opravdu zastavovat nebude. Pro běžný Os s třívozovým panterem, dejme tomu třeba čtyřvozovým pokud by byl objednaný (není), to bohatě stačí. Spojení Pardubice – Hradec opravdu není sběrný vlak typu Praha – Kolín aby do něj nastupovala půlka kraje při cestě za prací.
Není pravda, při akcích běžně jezdí zdvojené. A každý den jeden-dva Sp jsou taktéž ve dvou, aby se ušetřila soupravova jízda.
Tak se budou na hlavním trhat a na centrum dojede pouze jeden.
Takové harakiri pár stovek metrů před koncem? A to už se ani neptám, co si o tom budou myslet cestující.
Harakiri? Vždyť Panter má automatické spřáhlo, to je otázka chvilky. Co by si měli myslet? Vždyť se takovéto situace dějí běžně, navíc se to v běžném provozu týká pár spojů (99% spojů jezdí sólo), a ještě l tomuto jezdí z toho důvodu, aby se ušetřilo Sv jízd, takže není problém, aby tedy druhá souprava jela nečinná, abychom nemátli cestující, když by to pro ně byl takový problém, a nebo by si holt cestující, co by chtěli až na centrum (i když si stále myslím, že tato zastávka pro cestující od HK má minimální význam, časová úspora skoro žádná), si nastoupili… Číst vice »
Mne se zda ze eskalatory od nastupist jsou.
Za tyhle peníze tomu chybí skutečná přidaná hodnota, kterou mohla být např. bezúvraťová spojka směr Chrudim. Je hezké, že nám přispěje EU, ale k čemu to je, když nemáme připravené projekty odpovídající 21. století? Pak se můžeme divit, jak nám můžou třeba Poláci v rozvoji tak utíkat, ale oni prostě za evropské peníze dokážou budou infrastrukturu novou a kvalitnější. Ne jen předraženou údržbu. Argument že měli horší výchozí stav a mají víc kam zlepšovat už dávno neobstojí. O to je to smutnější, že jsou pomalu ale jistě před námi.
Také si myslím že ta ty prachy se už konečně mohla odstranit úvrať na Chrudim.
Spojka být měla, ale zatrhli to místní…
Místní, co jezdí autem po novém nadjezdu. Ta spojka měla být pro Chrudim a dál, ne pro místní.
Ano, ale přes místní v mezilehlých obcích -ne v Pardubicích nebo Chrudimi- by vedla.
Místní, jakožto obyvatelé Ostřešan. Tedy majitelé místních domů. Vlastnictví automobilu z člověka nedělá -untrmenš-, který nemá lidská práva.
Hodně často vlastnictví automobilu dělá z člověka ýbrmenše. 🙂
Kdyby všude a vše měli „zatrhnout“ místní, nebylo by žádných staveb, ani velké stavby v podobě VRT.
Vadila jim PHS (jako mnoha jiným, že nevidí z vlaku) a zastínění domů. SŽ jinou varinatu nepřinesla.
Ja bych tedy za větší prioritu považoval zárodek ctyrkolejky od Pardubicek po Svitkov, a spolu s tím obsluhu centra i na koridoru (u dvou koleji).
Jakože osobáky od Chocně a zejména do Chocně budou úrovňově křížit směry, aby jely přes všechny nové zastávky?
Ne, pojedou “po vnějších rovně” (nebo dokonce po vnitřních s možnosti obracet, ale to by se muselo přemýšlet včas).
….O to je to smutnější, že jsou pomalu ale jistě před námi….
Jsou už najisto před námi. Některá média o tom psala před několika dny.
Promarněná šance udělat centrální zastřešení. Hned by to nádraží nevypadalo tak vesnicky.
SŽ nedostala od architekta Řepy povolení, aby ty přístřešky na peroně dostaly jinou, než tu hnusnou barvu.
Vše muselo být dle původního projektu.SŽ musela opravit i nákladní výtahy na perony, i když tam dneska jsou tak na dvě věci, protože pan architekt si trval na svém.
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/nadrazi-pardubice-vlak-repa-sprava-zeleznic-architekt-modernizace.A200417_163501_pardubice-zpravy_lati
Vesnice s 5 peróny, toť český standard.
Vesnické nádraží: https://mapy.cz/s/metokakahe
Neříkal někdo něco o obřích plochách, které neumožňují zasakování vody? Vyhláška totiž stanoví povinnost akumulovat dešťovou vodu a taková nádrž by stála docela dost.
Všechno hezké, jen nechápu ty dvojbarevné konstrukce zastřešení nástupišť. Dole tyrkysová, nahoře červená. Mně by tam mnohem víc seděla pouze červená. Pak mě taky na místě překvapila naprosto orientální kvalita hlášení v angličtině (“Dz trejn vyl erájv et plátform tů”), doufám, že je to dočasné a že se to nebude šířit do dalších stanic
To aby tomu rozuměli i Holanďani a jiní neanglicky mluvící cizinci 😄.
No, oni kolikrát mluví anglicky mnohem lépe než my.
Jsem moc rád za rekonstrukci infrastruktury, ale ta cena je prostě…. dotační cena, no. A teď ještě reko té chráněné budovy s „unikátními prvky“ za bambilión. Lidi tady dneska kroutí hlavou nad cenou normálního úklidu a údržby drátěné trubky alias lávky a pár eskalátorů, kdyby tušili kolik pak ročně spolkne úklid a servis téhlé haly, „šli by v noci pro kanystr benzínu“. SŽ by ji měla po rekonsteukci darovat městu stejně jako tu drátěnou trubku, jinak na VRT nikdy prachy nebudou. Tady tečou denně tak obrovské miliony na naprosté hovadiny, ale Čechy prostě nejsou Dubaj.
Takže si to ujasněme. Stát by to měl opravit a pak předat zdarma nadraží městu, které se neumí starat ani o svůj majetek, vypadá jak když se tam zastavil čas před 30 lety a ještě se diví, že se musí starat o lávku, kterou jim někdo postavil? Náklady má přeci pokrýt případný nájem obchodních/kancelářských prostor.
Kde přesně to vypadá, jako když se tam čas zastavil před 30 lety?
Martas asi město nezná a jenom plká.
Loni květen na výletě. 20 stupnů, na hlavním náměstí zavřené zahrádky. Pak při vstupu na námětí hezký zbytek uzavřeného podchodu . Jako jedná se o trasu vlakové nádraží-náměstí. Mělo by to být to nejreprezentativnější, co město nabídne. Díra ve skle je minimálně od roku 2012. https://www.google.cz/maps/@50.0379485,15.7773367,3a,90y,68.82h,83.15t/data=!3m7!1e1!3m5!1s-Bh_MNO2DE8fLcaI-cJOZw!2e0!5s20200301T000000!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu důkazně do minimálně srpna 2022. https://www.google.cz/maps/@50.0379854,15.7771686,3a,75y,80.41h,69.3t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0MFCqjDTN51mb4Kqsr-mFQ!2e0!5s20220801T000000!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu když je ten podchod uzavřenej, proč to ještě stojí a je tam ta díra pořád 😉? Potom taková Palackého třída, taky na stejné trase. Díry v asfaltových chodnících. Možná má město jiné výhody, které jako turista neocením, ale nevidím nejmenší důvod předávat takové samosprávě něco zadarmo, ať se… Číst vice »
Podchod je smutná záležitost, místní politici se o něm hádají už 20 let. Je v havarijním stavu, oprava by nebyla levná a je otázkou, jestli by po rekonstrukci ještě vůbec šel otevřít, protože schody jsou hodně strmé a jejich stupně úzké (jelikož mezi vozovkou a Grandem je málo místa, tak se to vyřešilo schody strmými jak do honeckeru). Navíc část chodců podchod od počátku ignorovala, už za socialismu u něj pravidelně šmírovali esenbáci a zaháněli lidi do podzemí. Takže bych se nedivil, kdyby tahle ruina strašila v centru dalších 10 let. Co se týká Palackého – v přípravě je velká… Číst vice »
Podchod u Zelené brány je uzavřený řadu let, Nejprve tam probíhaly soudní spory s pronajímatelem, teď město neví, co s ním, jestli zasypat nebo obnovit.
A soudit město podle jedné ulice, která je před rekonstrukcí, není moc chytré. To je stejné, jako kdybych soudil Hradec podle cesty od nádraží ke Skleněné věži.
Taky mi přijde.
Pardubický architektonický mix 🙂 na hlavní spojnici (Palackého) z hlavního nádraží do centra města.
https://pardubice.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_16x9_tablet/public/images/03467947.jpeg?itok=myTkTunL
No ta Aurora = ČSOB pojišťovna je vrcholné dílo opravdu 🙈
U tohodle objektu by si měl NPU zaregistrovat požadavek na památkovou ochranu, na to se jen tak někde nenarazí.
Ale když už jsme u té Dubaje, pergola na Hlaváku za 2 mld. taky určitě bude, to jen pro finanční porovnání.
Tak to upřesním, já prostě vůbec nejsem za to lít stovky milionu do něčeho co není ani praktické a ani dobře udržovatelné za normální peníz. Tohle bude stát ročně neskutečné peníze pokud budete chtít aby to zůstalo nadále hezké a funkční. Když už někdo chce po SŽ tak nákladnou rekonstrukci, OK, tak ať se pak o to nákladně stará. Normálně bych to hodil na hrb městu, nebo památkářům. Stejně jako desítky dalších podivností, třeba nádraží Vítkovice, do kterého se chystají nalít taky stovky milionu.
Nevím, co máte na mysli, ale údržbu a provoz lávky město na hrb dostalo.
A nezemřel loni autor, tedy Karel Řepa (otec) ?
Omlouvám se, bohužel zemřel i jeho
syn.
XD
Karel Řepa – architekt, nádraží Pardubice
* 23.10.1895 Nový Ples, + 2.3.1963 Pardubice
Miroslav Řepa – syn, architekt, pavilon Expo 67
* 24.2.1930 Pardubice, + 7.6.2023 Praha
Ale jo, takové neurazí nenadchne, ale alespoň pěkně barevně sladěné.