Přes sedm miliard do pardubické železnice. Skončila velká modernizace stanice, začala oprava výpravní haly

Pardubické hlavní nádraží po modernizaci. Foto: Správa železnicPardubické hlavní nádraží po modernizaci. Foto: Správa železnic

Modernizace probíhá od roku 2020.

Správa železnic dnes slavnostně zakončila velkou proměnu železniční stanice Pardubice. V součtu jde o jednu z největších investic do jednoho místa na české železnici: zatím za ni SŽ zaplatila 6,36 miliardy korun, další miliardu ještě stát zaplatí za opravu výpravní budovy.

Modernizace trvala od září 2020. Přinesla nová nástupiště, lávku k sídlišti Dukla a také novou zastávku Pardubice centrum.

„Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ řekl předseda vlády Petr Fiala.

V Pardubicích je hotová nová zastávka u centra, prodlouží do ní vlaky od Hradce Králové

Jedno nové nástupiště

Zrekonstruována jsou všechna stávající nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. Jejich délka se pohybuje od 124 do 436 metrů. Správa železnic současně zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici nové lavičky a koše.

Pardubické hlavní nádraží po modernizaci. Foto: Správa železnicPardubické hlavní nádraží po modernizaci. Foto: Správa železnicRegioFox v Pardubicích. Pramen: České dráhyPardubické hlavní nádraží po modernizaci. Ilustrační foto: Správa železnicPardubické hlavní nádraží po modernizaci. Foto: Správa železnicNová zastávka Pardubice centrum. Foto: Správa železnicNová lávka přes kolejiště v Pardubicích. Foto: Správa železnicNová zastávka Pardubice centrum. Foto: Správa železnicNová zastávka Pardubice centrum. Foto: Pardubice.eu

Celkovou obnovou prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Nová je i 290 metrů dlouhá lávka, která vede přes celé kolejiště k sídlišti Dukla.

Pardubické hlavní nádraží tvoří pomyslnou bránu do celých východních Čech, denně jím projde na dvacet tisíc cestujících. Dlouhodobě rostoucí obliba vlakových linek z Pardubic nejen do Prahy ukazuje, že lidé oceňují rychlost a spolehlivost, kterou železnice nabízí. Modernizace celého uzlu pomůže dále zvýšit její atraktivitu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Pardubice se diví nákladům za novou lávku, zástupce měly přitom ve výběrové komisi

Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak do Chrudimi.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti EUROVIA CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; Elektrizace železnic Praha a GJW Praha Celkové investiční náklady dosáhly 6,635 miliardy korun, polovinu zaplatí evropská dotace.

Přes tři miliardy evropské dotace

„Pardubický uzel je významný i z hlediska evropské železniční dopravní sítě. Lepší spojení na trase Praha – Brno – Břeclav je důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. Celkovou modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří miliard korun. Evropský příspěvek zajistí cestujícím vyšší bezpečnost, lepší dostupnost a kvalitu při cestování vlakem,“ řekla vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Monika Ladmanová.

I nadále ale bude pardubické nádraží pro cestující staveništěm. Začíná druhá část rekonstrukce tamní rozsáhlé památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu, který dnes slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic, přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem.

Na střeše bude fotovoltaická elektrárna

Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je také instalace fotovoltaické elektrárny. Podobu rekonstrukce SŽ konzultovala s architektem Miroslavem Řepou, synem Karla Řepy. Architekt například nesouhlasil s tím, aby veřejné záchodky byly přemístěny jinam, zůstanou tedy na původním místě.

„Projekt haly se realizoval s Miroslavem Řepou, skutečně nám ledasco nebylo umožněno. Naprosto se s tím ztotožňuji, protože hala je nadčasová. Bylo to náročné, jediné, co mě mrzí, že architekt se toho nedožil,“ řekl agentuře ČTK Svoboda. Miroslav Řepa loni zemřel.

Kompletně hotovo v roce 2026

V odbavovací hale se po dokončení stavby zlepší služby pro cestující, současně dojde k úpravě veřejných toalet. Komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění drážního provozu. Stavbaři provedou dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s kompletní rekonstrukcí bytového domu.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a EUROVIA CZ. Práce budou probíhat za provozu, cestujícím zůstane vždy přístupná část odbavovací haly a potřebné zázemí. Hotovo bude na konci roku 2026. Celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy korun a budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

První rok se bude rekonstruovat východní křídlo a polovina haly, následně se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední přijde na řadu bytový dům.

Další téměř miliarda do pardubického nádraží. Zbytek budovy opraví stejné sdružení

Tagy pardubice Pardubice hlavní nádraží uzel Pardubice Železniční uzel Pardubice
81 komentářů