Po nejvyšším železničním mostě na světě už jezdí vlaky. Indické údolí překlenuje ve výšce 359 metrů
Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí

Osobní vlaky po nové trati jezdí zatím dvakrát denně, jízdenka vyjde na 180 Kč.
No, snad jim to tam nenarušilo krajinný ráz 🙂
Tato železnice má fungovat mj. i jako opatření proti „narušování krajinného rázu“ místními i přeshraničními teroristy. 😉
si děláte legraci, ale tenhle most je typická „ohlodaná kost“ – to jest nákladová optimalizace. holt pro ty větší mosty jsou členěné prvky dosud živé.
I kdyby narušilo, mají ještě mrtě dalších pohoří, která narušený krajinný ráz mít nebudou. Podstatný rozdíl naší malé zemi, kde přírody zbylo mnohem méně, respektive nám tu nezbyla prakticky žádná. A proto to musíme víc řešit. To je jádro pudla.
Módí měl vlak inaugurovat 19. dubna, ale bylo to odloženo prý kvůli počasí a pak zase kvůli teroristickému útoku, který se v Kašmíru odehrál 22. 4. Vlak měl původně jezdit do Šrínagaru až z Dillí, ale udělali z toho 2 s přestupem ve stanici Shri Mata Vaishno Devi Katra, jak zní celý její název, z bezpečnostních důvodů. Až pro to budou vytvořeny podmínky, přesune se přestup i s bezpečnostní kontrolou do stanice Jammu Tawi, na čemž se momentálně pracuje, takže to bude klasicky po indicku kdoví kdy. 🙂 Nejdelší indický zelezniční tunel (zatím; už se staví delší) neměří 13 km,… Číst vice »
Asi si večer pustím ten starej film North West Frontier…
Proč vůbec Indie používá tenhle extra široký rozchod? Vždyť to byla britská kolonie a normální rozchod vznikl právě v Británii.
V době počátku budování železniční sítě v Indii (kolem 1850) ještě nebylo jasné, že 1435 se stane celosvětovým „normálním rozchodem“. 1676 mm se používal na některých tratích i v Kanadě a USA, v Argentině se udržel dodnes. V Anglii tehdy fungovala Brunellova Great Western Railway s 2140 mm. Obecně se od širších rozchodů čekala vyšší hmotnost vlaků a výkon parních lokomotiv (rozměry kotle byly limitované rozchodem).
1435 je jen 60% tratí ve světě. Před 10 letí bylo to 54%.
Ještě v roce 1947 bylo 46 % na 1676 mm rozchodu a 44 % na metrovém (zbytek ještě menší rozchody). V roce 1992 (56 % širokých) se rozhodlo s konverzi všeho na široký (dneska už 97 %). 1435 mm mají některá metra na vysokorychlostní trať ve výstavbě.