Po nejvyšším železničním mostě na světě už jezdí vlaky. Indické údolí překlenuje ve výšce 359 metrů

Osobní vlaky po nové trati jezdí zatím dvakrát denně, jízdenka vyjde na 180 Kč.
Indický premiér Naréndra Módí v pátek otevřel v Kašmíru klíčový železniční most přes údolí řeky Čanáb. S výškou 359 metrů se na další tři roky stane nejvyšším železničním mostem na světě, o 40 metrů překoná čínský most Najiehe. V Číně se už staví další most, který bude ještě vyšší.
Nový most je součástí nové železniční tratě, která výrazně usnadní přepravu zboží, turistů, ale také vojáků z indického vnitrozemí do Kašmíru. Jde o region, o který Indie dlouhodobě vede spor se sousedním Pákistánem, uvádí agentura AFP. Módí uvedl, že most a nová železniční trať zaručí spojení s Kašmírem za jakéhokoliv počasí a hlubší „socioekonomickou integraci“ regionu. Podle něj usnadní i náboženský cestovní ruch.
Téměř 340 kilometrů dlouhá trať vede po trase Džammú – Udhampur – Katra – Banihal – Šrínagar – Baramulla. Trať vede z velké části náročným terénem pohoří Himálaj a napojuje na indickou železniční síť Kašmírské údolí, kde leží dvě posledně jmenovaná města.
Po mostě projel první vlak už v lednu, oficiální zahájení provozu začalo až v pátek. Na trase aktuálně jezdí dva páry vlaků Vande Bharat Express, které trasu z Katry do Šrínagaru překonávají za tři hodiny, jízdenka vychází v přepočtu na 180 korun. Detaily jsou zde.
Trať se stavěla desítky let, přičemž provozuschopné úseky se otevíraly postupně. Do Džammú v podhůří byla přivedena už v roce 1972, základní kámen prvního horského úseku z Džammú do Udhampuru poklepala tehdejší indická premiérka Indira Gándhíová koncem roku 1983. Přes 50 kilometrů dlouhý úsek byl zprovozněn až v roce 2005.
O prodloužení tratě z Udhampuru do Kašmírského údolí bylo rozhodnuto v roce 1994, stavět se začalo o rok později. V letech 2008 a 2009 byl postupně zprovozněn úsek v Kašmírském údolí mezi městy Anantnag a Baramulla. Až do letoška šlo o ostrovní provoz bez napojení na indickou síť.
Mezitím se stavbaři potýkali se 111 kilometrů dlouhým úsekem Katra – Banihal, kde museli zbudovat 27 tunelů a 37 mostů.
Nejdelší tunel měří 13 kilometrů. Most přes řeku Čanáb je nejvyšším železničním mostem na světě, tok překlenuje ve výšce 359 metrů. Je tak vyšší než například Eiffelova věž v Paříži. Za vrchol inženýrského umu označují Indové i lanový most přes řeku Anji. Jde o první železniční lanový most v Indii.
Stavbaři se museli vyrovnat s náročným terénem, extrémním počasím, sesuvy půdy i seismickou aktivitou. Stavba byla několikrát přerušena a rozhodovalo se o jejím dalším osudu. Její nejvyšší bod leží v nadmořské výšce 1730 metrů. Za rozhodnutím trať dodělat za každou cenu stálo i napětí, které v oblasti Kašmíru panuje mezi Indií a Pákistánem.
Trať je jednokolejná, elektrifikovaná, o indickém rozchodu 1676 milimetrů. Nejvyšší rychlost může být 130 km/h.