Přes ETCS s dispečerskou lokomotivou. Expresy nabíraly zpoždění kvůli závadám slovenských vozidel
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách ZSSK. Foto: ZSSK

České dráhy současný stav se ZSSK průběžně řeší.
České dráhy současný stav se ZSSK průběžně řeší.
Zrovna jedu EC 123 Valašský expres. Kvůli zàvadě na zabezpečovači jsme mezi Kolínem a Pardubicemi 2x stáli. Sekera 15 minut. Po resetu systému lokomotivy pokračujeme normální rychlostí
Chtelo by to vymyslet nejaky jednotny evropsky system zabezpeceni…
Ježkovy voči! Hlavně, aby teď Slováci nehledali pomoc u Putina…
🙂
Ale dyť se dopředu vědělo že mezinárodní systém má mezi ČR a SR problémy, proto je mezinárodní .
Je to jinak.
Na Slovensko zatím nedorazila depeše o polévání ETCS čidla horkou vodou, strojvedoucí nejsou proškoleni !
Polep na nových ZSSK Vectronech: „Držíme Slovensko v pohybe“ by krásně doplnila nálepka „Stroj v socialistické péči!“
Stroje sú v péči výrobcu.
Nie výrobcu, ale prenajímateľa: Rolling Stock Lease s. r. o.
Aktualne v o hodinu zpozdenem railjetu OeBB. Nevim nevim zda i tihle umelci nemaji nejaky problem s tymz, razeni opacne, do Breclavi prijezd s +35, odjezd s +60…
Minulej tejden jsem jel rj 2x. Jednou ho táhlo eso, podruhý Taurus řazenej před řidičákem. Víceméně na čas teda.
Řidičaký railjetu se aktuálně na úsecích ETCS nedají používat, protože na nich není instalována vlaková část ETCS, takže lokomotivy musí ty jednotky objíždět. ETCS do railjetu začnou snad ještě letos instalovat rakusaci a ČD se s pár svými jednotkami k jejich dané zakázce připojily, ale je otázka, kdy reálné přijde řada na instalaci ETCS do jednotek ČD i těch rakouských zajiždejicich do ČR.
Další otázka je, proč se ta loko dopředu nedává už ve Vídni, kde je na to dost času.
Protože to není jejich problém, tak proč by se tím měli zaobírat. 😀
Zas by jim pak dál na jih stačila jednosystémovka.
V Rakousku to jede jak – bez zabezpečovačky nebo má řidičák RJ něco jiného (PZB)?
RailJety jezdi predevsim z Grazu, ve Vidni na to cas neni. A zajizdet s lokomotivou CD az do Grazu je nesmysl.
Keby išiel rušeň ÖBB v čele od Grazu na priprahu riadiaceho ?
Tady je vidět, jaká je celá reklama o mezinárodním spolehlivém zabezpečovači je klamná.
Výbava lokomotiv není tak kompatibilní, jak je potřeba. Stojí to miliardy. Extra přidanou bezpečnost to nepřináší.
Je potřeba splnit tolik parametrů a podmínek, že z železniční dopravy dělá opět nespolehlivou a drahou hračku pár „kamarádů“, kteří jsou napojený na MD a SŽ.
Pro zákazníky, další důvod k nespolehlivosti. A tím další odliv desítky / stovky zákazníků železniční dopravy.
Kolikrát měsíčně chcete přijet do práce, na jednání, za rodinou, na výlet…pozdě…?
Meleš nesmysly – zaple ETCS samo vlaky zastaví při detekci jízdy i jiného vlaku do obsaženého traťového úseku a zejména nemá dovolit vjezd daného vlaku do obsazeného traťového úseku – za navést zakazující další jízdu, pro co nedovolí vyšší rychlost než z které je zábrzdná vzdálenost před návěsti zakazující další jízdu, a takovy skutečný vlakový zabezpečovač v ČR dosud rozšířen nebyl. V Německu něco na ten způsob bylo, ale průjezdu návěsti zakazující h další jízdu nebránilo omezování rychlosti vlaku, ale instalované tzv. permanentní magnety před návěstidly či odvraty do sterku mimo koleje. Pokud potřebuje lokomotiva jet přes více státu se… Číst vice »
Proc to ma tedy v nazvu „European“, kdyz je to porad v kazde zemi jine = „Non European“?
Vysvětluju to tu jinde, ETCS je všude stejný systém, ale jak každá země začala s jeho instalací jindy, a zrovna ČR mezi posledními, tak mnohé mají jinou – proti ČR starší jeho generaci, a prostě jak ne každý nový PC program rozjedete na starém operačním systému a naopak starý program na novém operačním systému, tak prostě starý typ ETCS na mašine nedokáže komunikovat s novější verzí traťové části!
Protože norma holt nezakazuje striktně dělat místní specifika – třeba čidla která nefungují když sněží.
A často problém ani tak není ve verzi software ale jenom ve schvalování, v nenahrání šifrovacího klíče do lokomotivy. A norma nezakazuje vyrábět jednotky do lokomotiv bez paměti na víc klíčů.
„Extra přidanou bezpečnost to nepřináší.“ Můžete to víc rozvést?
Valašský šrot, to tak bývá. Stejně je linka Ex2, zejména Valašský expres vedlejší produkt, který nikoho nezajímá. Často jsou náhradní vozy Béčka, což na 3 a půl hodiny není ideální, zejména, když ty šroťáky mohou jen 140, což znamená, že se zpoždění (které vždy bude, protože jak říkám, tak se na tuhle linku přihlíží jako na odpad, kdy i někdy osobáky měly přednost) se nedožene a to také kvůli zbytečným zastávkám v Července a Mohelnici. Také jsou Slovenské lokomotivy celkem spolehlivé (je pravda, že jedinné lokomotivy, které jsem zažil, že jsou rozbyté, byly od ČD), ale to se mělo připravit,… Číst vice »
Je vidět úroveň a relevantnost tvého názoru, když si pleteš Valašsky a Slovácký expres! Ne vždy větší délka příspěvku znamená odbornost svého pisatele. 🙂 🙂 🙂
Ex2, ZSSK, Červenka a Mohelnice… všechno mi to přijde že sedí na Valašský expres?
Náhradní vozy béčka jezdí na slováckých expresech!
Od kdy jezdí rychlík Slovácký expres ze Slovenska? Je vidět úroveň pochopení psaného textu.
Nerozumím, proč je tento výkon zajišťován slovenskými vozidly, když z 400 km trasy jedou po SK 25 km?
Protože naše vozí Metropolitany, Košice, Žilinu…
Jak to s tím souvisí?
Možná půjde o vyrovnávku výkonů ČD a ZSSK.
No ta otázka byla asi myšlena tak, že proč jezdí lokomotivy ZSSK právě na výkonech s minimem kilometrů na Slovensku a ne třeba do těch Košic.
A není to celkem jedno, jak se dopravci mezi sebou dohodnou? ZSSK ty spoje neprovozuje, na území ČR jsou to spoje ČD, a berte to, že je to stejné, jako kdyby si ČD ta vozidla u ZSSK pronajaly. A asi je celkem jedno, jestli by klekal Metropolitan nebo Košičan nebo to odnáší Valašský expres. Průšvih je to vždycky.
A jak s ETCS tzv. pomůžou v ČR slovenské lokomotivy na spojich jedoucich přes Bohumín, Ostravu, Hranice na Moravě, Olomouc Českou Třebovou, Pardubice do/z Prahy? Je to pod ETCS o Hranice na Moravě – Bohumín – státní hranice dál. 🙂 🙂 🙂
Nedělal bych z toho vědu nejsou sami,kdo „testuje za provozu „.Naštěstí to tolik nevadí, protože koridor je přeplněný vlaky jen v Kupkově hlavě.
Zadarmo drahy
Sorry, ale dopravcem na českém území jsou ČD. Jestli ten vlak pod hlavičkou ČD vede vectron ČD, vectron ZSSK nebo pronajatý taurus od OBB je vedlejší. Je zodpovědností dopravce zajistit si adekvátní vozidla a jejich kompatibilitu vyzkoušet pokud možno mimo ostrý provoz.
To se snadno rekne, ale hur udela. 🙂 Tudiz pokud by slovenska masina neumela ETCS, tak ji u hranic vymenite za ceskou, ktera to umi? 🙂 A napadlo Vas, ze by to pak chtelo 2 strojvedouci tedy (ceska masina + slovenska), tedy je i zaplatit? A co obehy lokomotiv? A tak bychom mohli pokracovat… 🙂
S tim zpozdenim je to ted na pytel. Ale nevim nevim, jestli by se to dalo udelat lepe…
To si nevyzkoušeli s čím sem budou jezdit?
Je to Slovensko.
Vypadá, že se na to někdo vyprdnul…. Bohužel vina je na straně ČD. Tohle všechno se mělo otestovat předem. Na to které lokomotivy ze zahraničí budou na výkonech pro ČD se sepisují smlouvy. To není operativa.
Takže jaké navrhujete řešení? Zrušit vlak?
Vždyť řešení je – Než si to Slováci dají dohromady, tak to holt bude tahat dispečerka se zpožděním.
Neplatit za výkon slovenského vozidla.
Prohlásit vlak za nostalgický, pro forma na lokomotivu přidat „Kryšpínovské“ číslo a na ustanovení o parní trakci vyjednat výjimku?
Tak zatopit Šlechtičnu nebo ať Rušňové depo pošle Albatrosa. Elektrika na postrku pak ETCS nepotřebuje, postačí řada 140.
Tenhle problém máme proto, že ČD a ZSSK na těch linkách fungují jako partneři místo aby si konkurovali.
jaké sorry? ZSSK má ve smlouvě s ČD že má zajistit ZSSK loko, ČD má jen zalohu na starosti
Tady je ČD absolutně v právu
Ale cestujícího to zajímat nemusí a bude oprávněně nadávat na toho kdo mu prodal lístek. Kdo, jak a proč zajišťuje lokomotivu není jeho problém.
Interní smluvní záležitost mezi ČD a ZSSK, kde ZSSK fungují jako subdodavatel ČD.
ČD si má hledat… především spolehlivé partnery… v základu padá ostuda bohužel na ně. Jako zákazníka mě vůbec nezajímá, co mě táhne za mašinu. U ČD zakoupen lístek, tak je to na triko ČD.
takže dle vaší logiky když si koupím jízdenku ZSSK z Bratislavy do Chebu a u Plzně se rozbije lokomotiva tak to jde na triko ZSSK protože jsem si u nich koupil lístek a vůbec mě nezajímá co mě táhne za mašinu?
V tomto případě platí Evropské mařízení o náhradách v mezinárodní dopravě. Pokud dojedete se zpožděním hodinu, máte nárok na 25% vratky, při vyšším zpoždění 50%. A protože lístek máte zakoupený u ZSSK, tak to bude požadovat zpět od ZSSK.
A stejně tak dle Vás ČD mužou za vadu na infrastruktuře/trati – čili chybu jejího provozovatele, jimž je v ČR Správa železnic (dříve SŽDC)? Jsou prostě situace, kdy si reálně partnera vybrat nemůžete! 🙂 🙂 🙂
jednotky případů, kdy z flotily 8-mi lok. ř. 361.1 jich bylo současně odstaveno 6……
Tohle všechno se mohlo vyřešit dostatečně dlouhým zkušebním provozem… Ten nebyl ani půl roku s pouhou polovinou vlaků…
Smazáno pro porušení pravidel diskuze.
Na zmluvné pokuty potrebujete zmluvu a ZSSK vám ju nepodpíšu lebo prečo by to robili?
ČD s tým moc nespraví, kým konečne nenájdu gule, nepošlú ZSSK (a MÁV) kam patria a nezačnú si tie vlaky prevádzkovať sami v celej trase.
Pokud ČD jezdí se slovenskými lokomotivami, mělo si dohlédnout na jejich přípravu – jsou to jejich vlaky.
Smazáno
Vážená svrchovaná, je nutné tady inzerovat barvu vlasů?
Osvědčete svou samostatnost a račte se laskavě podívat do jízdního řádu. U všech vlaků „Valašský expres“ jsou v řádku „dopravce“ uvedeny České dráhy, takže i lokomotivy ZSSK vedoucí vlak na českém území jsou jejich pivo.
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k280-241215-01.pdf
PS:
– Vaše druhá, také velmi hlubokomyslná, poznámka o opravách vozů je zcela mimo téma článku.
– Vzhledem k tomu, jaké zeměpisné názvy používáte vytváříte dojem, že jste absolvovala základní vzdělání (zeměpis) ještě před rozpadem Monarchie v roce 1918, takže přiléhavější nick by spíš byl „Makropulos“…
A jejich ostuda… bohužel
Žiadna 383.1 nie je spôsobilá jazdy pod ETCS v ČR. Na tieto jazdy sú spôsobilé len novododané 193.
Zřejmě asi je protože jsem je už několikrát potkal v úsecích s výhradním provozem.
Možná právě proto ta dispečerka.
Dle dostupných zdrojů původní ZSSK Vectrony 383.1xx jely na těchto spojích naposledy 22. prosince. Ne, není/nejsou. Jezdí jen ty nově dodané 193.xxx.
Tak to asi těžko. 383.1, které má ZSSK, k nám právě kvůli ETCS přestaly v prosinci jezdit.
Ako vravím nie je, takže si slovenskú 383.1 na trati s výhradnou prevádzkou pod ETCS vidieť nemohol. Mohol si vidieť 193 z dodávok z roku 2024.
doplním, že 383.1 mají ETCS, ale pouze to které je platné na slovensku, nikoli v ČR
A nemluvilo se tak náhodou o tom, že je to evropský zabezpečovač, tj. kdekoliv kde je ETCS s tím můžu?
Ono sice je ETCS jeden systém, ale žel má různé vývojové verze, odlišující se jako počítačové operační programy a další software, a prostě starší verze s tou novější principiálně nefunguje! A tím, jak jsme v ČR s ETCS začali mezi posledními, tak jsme správně použili jeho nejnovější verzi, ale žel nekomunikují s ní správně vozidla s dříve instalovanou jeho starši verzi.
Slovenske maju iba staru verziu ETCS. Ceske stroje s najnovsou verziou mozu ja zdit po Slovenskych tratiach s ETCS L1 a L2.
Je to jako Wi-Fi u mobilu – novy SW obsahuje i stary SW, ale opacne ne.
Jenže zpětná kompatibilita je u ETCS jen o 1 systémovou verzi zpět. Mobilka 3.x.x se domluví se stacionárkou 3.x.x a 2.x.x, ale s 1.x.x už ne.
(a i tak už je to komplikovaný jak sviňa 🙁 )
Mně ve Win10 taky nechodí prohlížeč obrázků z XP 🙁
Nicméně se domnívám, že tady bude problém jinde, ne v systémové verzi.
Nesmíte všemu věřit.
Nemělo to E znamenat evropský?
Zjevně tady máme: ČTCS, STCS, ÖTCS,…
Asi ani těm 193 se ale moc nechce, když je aktuálně na EC 120 v čele česká 362.030 a veze si to hodinu sekeru.
Ironie, zrovna teď (19.1.2025 ve 20:32) má EC 120 na odjezdu z Hranic na Moravě 60 minut zpoždění. Tak aspoň vím čím to je.
Ano, celkové zpoždění 75 min cca, v době vydání článku jsem si říkal, že těch 30 je málo a ejhle, za chvíli tam byla hodina 🙂
Jela pro něj 362030 z Olomouce. Dnes asi druhý zdechly vectron na etcs. Na 120 slovenský 193025. Na 885 zase 193290. Z ČT přípřež 362124.
Mali by sme sa spýtať pána Evžena Balka ako vybavil ETCS pre slovenské Vectrony…
https://transparency.sk/sk/statne-zeleznice-podpisali-milionovy-kontrakt-s-firmou-s-nejasnymi-vlastnikmi/
https://www.forbes.sk/lists/najbohatsi-slovaci-rebricek-2023/evzen-balko/?srsltid=AfmBOooFPL91j6sIfnTb3Ixt_YnIdfokOyOqhpYL4kUXvqI67J0Uzbz1
A to ETCS je bezzávadové? Čechom tak isto kapú mašiny. Aj tie od ELL.
Skôr ide o to, že väčšina Vectronov nemá problém a sú pripravené na ETCS v CZ len tie pre štátnu firmu zázračne majú problém a napriek zmluvnej požiadavke na možnosť jazdy v CZ to akosi nespĺňajú
A vy viete o tom, že tá väčšina Vectronov u ČD je najatá od tej istej leasingovky ako to tie čo má ZSSK? To potom akože Siemens nainštaloval do mašín pre ZSSK ETCS menšej kvality ako pre ČD? Netrepte hlúposti radšej.