Přes 400 rychlovlaků v provozu. DB pustila na koleje poslední dodanou jednotku ICE 4
Největší zakázka na rychlovlaky v Německu skončila i přes pandemii a problémy dodavatelů podle harmonogramu.
Německý státní dopravce Deutsche Bahn (DB) dnes nasadil do provozu poslední ze 137 nových jednotek ICE 4. Nasazení jednotky s označením Spree (řeka Spréva) završilo největší zakázku na nové rychlovlaky v historii DB. Aktuálně mají k dispozici přes 400 rychlovlaků různých typů, nejvíce v historii.
Poslední jednotka je sedmivozová, na dnešním ceremoniálu byla pokřtěna vodou ze Sprévy. Od roku 2016 dodal výrobce Siemens Mobility 137 souprav ve třech různých variantách. Celkem jde o více než 1 500 vozů s kapacitou 105 tisíc míst k sezení. Firma od nákupu investovala šest miliard eur.
Modernizace tím nekončí, DB letos počítá s přebíráním nového rychlovlaku jednou za tři týdny. Jejich počet se rozroste na 450, současně dojde k vyřazení nejstarších, průměrné stáří tak klesne z dnešních 18 na 12 let.
DB zdůraznila, že i přes řadu nepříznivých vlivů ve výrobě, jako byla pandemie koronaviru nebo dodavatelská krize způsobená válkou na Ukrajině, Siemens dodal nové vlaky včas podle harmonogramu.
Siemens jednotky dodal ve třech verzích: 37 sedmivozových jednotek, 50 dvanáctivozových jednotek a 50 třináctivozových jednotek.
Vývoj probíhal i v Česku
ICE 4 dodával Siemens Deutsche Bahn od roku 2016, poprvé s cestujícími vyjely v prosinci 2017. Dodávky se neobešly bez problémů. V roce 2019 například došlo k zastavení dodávek kvůli problémům s kvalitou svařování. Na výrobě se podílely i některé závody tehdejšího Bombardieru, finální montáž probíhala v závodě Siemensu v Krefeldu.
Jednotky ICE 4 dosahují maximální rychlosti 250 km/h v případě sedmivozové verze, delší maximální rychlosti 265 km/h. Oproti předchozí generaci mají nižší spotřebu trakční energie.
Na vývoji rychlovlaku se podílela i česká pobočka Siemensu. „U vozidel ICE 4 spolupracovalo naše vývojové a konstrukční centrum na některých prvcích interiéru, ale například i na návrhu zdvihací plošiny pro invalidy nebo na integraci mezivozových přechodů. V oblasti hardwarového řízení se jednalo o skupiny vysokého napětí, palubního bistra, požárních hlásičů a systému vnitřního i vnějšího osvětlení,“ řekl v roce 2018 šéf Siemens Mobility v Česku Roman Kokšal.