Přes 3000 sčítačů na 6600 úsecích. Na českých silnicích začalo velké sčítání dopravy
Sčítači dopravy, ilustrační foto. Foto: Edip.cz

Na data podle ŘSD čekají projektanti a plánovači dalšího rozvoje silniční a dálniční sítě.
Ověřoval někdo, jestli pozice „nezávislý spolupracovník“ je vůbec legální? Sčítači pracují buď na IČO, nebo bez DPP jako nezávislí spolupracovníci, aby se Ipsos vyhnul plánování práce, přiznáváním dovolených a danění výdělků. Sčítači si tuhle administrativu musí dělat sami, mimo jiné také daňové přiznání, na které podle mě většina lidí nemyslí, když jim ho dělá zaměstnavatel
Mínusaři, přesně tohle se píše při registraci na sčítání, není to nic, co bych si vymyslel.
Při registraci se píše, že brigáda je na DPP (sstejně jako jiné podobné brigády). Je to výhodné pro obě strany.
Proč neprobíhá to sčítání přes Velikonoce nebo v září, kdy jsou silnice nejvíc exponované? Nebo je účelem stavět infrastrukturu dostatečně kapacitní jen pro méně vytížené dny?
Protože se zjišťuje běžný provoz a to během svátků úplně nede. Špičky a propady se z toho dají nahrubo odhadnout.
Automatizace sčítání dopravy jsem si všimnul již před více než 50 lety: Bedna velikosti menšího kufru a od ní gumová hadička natažená přes vozovku. Každé vozidlo se tak započítalo. Ignorovalo to tak ale časovou závislost. Jako děti jsme hadičku několikráte „přišlápli“ a asi tak trošičku ovlivnili plánování dopravy v ČSSR. Omlouvám se.
Tak detekci OA/NA a rozložení v čase by to dneska mělo umět, to je na nějaký jednočip.
Problém ale je pokud chceme sčítat všechno najednou, je nesmysl nakoupit tisíce těhle sčítačů a dalších 5 let budou ležet ladem.
Automatické sčítače samozřejmě existují i v Česku. Jen nejsou na všech sčítaných úsecích a také nemají 100 % přesnost.
A studenti dělajíci čárky 100% přesnost mají?
Ano, ta přesnost je vyšší.
lze tu presnost nejak zmerit?
Jednak nedělají čárky a ano jsou přesnější.
1. Jak to sčítají?
2. Jak se ta přesnost měří?
Prý ťukají na tablet, do aplikace. Přesnost se poměří tak, že k automatickému sčítači přistaví lidského sčítače a výsledky se porovnají. Člověk asi vychází lépe z takových srovnání.
a kdo rozhoduje, kde je pravda? je tam nejaky treti scitac?
Urcite je tam kamera, ktera vse zaznamenava 😀
no ne, kdo rekne, ze kamera se spletla vicekrat, nez manualni scitac? tam prece musi byt nejaka metodika, kdyz to nekdo tvrdi a na zaklade toho se vypisuje vyberove rizeni
A jak to dělají v zahraničí, kde vyspělá doba už nastala?
Sčítání v takovém měřítku a celoplošném rozsahu je v zahraničním srovnání poměrně unikátní, aby se sčítalo třeba na všech silnicích II.třídy jak v ČR. Třeba v Rakousku Asfinag pravidelně vyhodnocuje jen data z dálnic kde jsou automatické sčítače dopravy (ASD), takové ASD jsou ale i u nás na drtivé většině dálničních úseků plus na všech hraničních přechodech. Na dálnicích se manuální sčítání využívá jen na pár úsecích vramci kalibrace dat z ASD, jinak primárně ty data z ASD. Na zbytku silniční sítě moc jiná efektivní možnost v takovém obrovském rozsahu než sčitat do appky ale není
Jednou tohle bude delat automat. U nas. Ale zatim nenastala ta doba pokroku. U nas.
Automaticke scitace jsou skoro na vsech dalnicnich usecich a vyuzivaji se pro to. Manualne se scita jen relativne malo dalnicnich useku v ramci kalibrace techto dat a komplet nejstarsi useky D4, D7, D10, D35, D46 kde zatim ASD nebyly instalovany
II/385 od Tišnova na sever by měli sčítat když je v Novém Městě na Moravě nějaká sportovní akce😀
No vzhledem k tomu, že se tam v sobotu jede zavod světového poháru oss country na horských kolech, tak se víceméně trefili 😀
Cross country/XC
Ted se scita jen v bezne pracovni dny, tj Ut,St,Čt
No on je to solidní cirkus na kolečkách i bez diváků, co dorazí na víkend.
Když se mi něco zdá na první pohled jako nebetyčná pitomost, tak to nerad hned soudím, protože si říkám, že mi určitě chybí nějaká naprosto zásadní znalost. A tady by mě hrozně zajímalo, jaká 🙂 Mluví se o testování AI, ale existují přece mnohem primitivnější technologie. Radary pro úsekové měření se používají už desítky let, proč nemůžou sčítat? U nich by navíc byla výhoda, že by se z těch dat dokázaly vykreslovat i dopravní proudy. Dále operátoři nebo Google, jak už tu zmiňovali ostatní. Nedokázala by tohle redakce zjistit? Věřím, že by důvody nezajímaly jen mě.
Nedávno jsme řešili, že lze do starých kamer zahrnout AI, které je schopné vyhodnocovat obsazení parkovišť.
Umím si tedy představit, že určitě by šli udělat mobilní pojizdné stanoviště s databází a kamery, které by snímali úseky a vyhodnocovali projeté vozidla. No ale za vším tím hledám prachy. Těch 210 lidí bere cca 200kč/hod což je dejme tomu 350k/den a jeden ten systém by stál určitě přes milion. A to by dokázal vyhodnocovat jen jeden úsek.
Takže to vidím spíše jako ekonomickou úsporu…
Monitoring parkovišť se dělá pomocí čidel přímo v parkovacích stáních. Viz např. D5 Šlovice nebo po dokončení Rozvadov.
Řešili jsme konkrétně tento systém
https://www.anthonyapp.com/ takže nedokážu říct, zda je to jen jediné řešení nebo jich existuje více
Zkuste si něco podobného představit na parkovišti rozlohy zmíněného Rozvadova a k tomu přidejte požadavek na navigaci k volným místům proměnným značením. Předpokládám že ta čidla přímo v parkovacím stání bude jednodušší a přesnější.
Nevýhoda radarů je ta, že musíte dostat vlastní software na hardware výrobce. Musíte mít garantováno, že vyfotí opravdu každé auto a všechna ta data pak musíte sesbírat, abyste je dokázal klasifikovat. To může stát klidně víc než těch 50 mega (předpokládám, že to bude zahrnovat manuální práci na radarech).
Na druhou stranu do budoucna dává smysl na to myslet a můžete mít real-time data. V tuto chvíli by asi největší smysl dávalo mít místo klikací appky prostě nahrávat na mobil na stojanu s power bankou a software s AI, který to video analyzuje.
Radar pro usekové měření opravdu neumí rozdělení aut do 12 kategorií.
To nepotřebujete. Stačí vám, když bude posílat fotky všech aut někam na centrálu, kde na to budete mít software.
Software na spolehlivé rozpoznání 12 kategorií na trhu není. Pokud o nějakém víte, sem s ním 🙂
Souhlasím že cena asi nebude jediné kritérium. Automatické sčítání včetně kategorizace samozřejmě dávno existuje, a je možné využít i stávající kamery. V tomto oboru jsem před 10 lety pracoval. Velké jméno byla Miovision kteří dělali sčítání na klíč, instalovali vlastní kamery atd a výsledkem byla tabulka. My (RCE/ DataFromSky) jsme dělali sčítání z dronů, takže spíš krátkodobé, ale včetně rychlostních profilů, vzdáleností mezi vozidly atd. Mimo nás se podobnými věcmi zabýval například Cross Zlín, a na veletrhu jsme potkali sčítacích firem desítky. Vzhledem k potřebě hardwaru je to oblast kde se vejde více hráčů. Kromě toho už tehdy mělo OpenCV… Číst vice »
To musí motoristy štvát když je u sčítání cyklista viz ilustrační foto 🙂
To je jak zpráva ze země třetího světa. Taky jsem to na střední jednou dělal. Na vytizeném úseku není šance to napočítat, pak jsme po „sichte“ carkovali s kamarádem u piva.
Na Praze 4 sčítal kdysi cyklisty důchodce , seděl v takovém skladacim křesílko a spal.
Tak jsem zastavil a probudil ho.
Ohlásil jsem mu sebe a cyklistu který jel přede mnou .
“ Nenechal se zmást “ a udělal, se slovy co vidím to zapisuju “ jen jednu čárku 😅
TO už tu bylo asi destkrát..
nevedu si evidence jako někdo, ale připouštím , že jsem několikrát tuto historku již k dobru dal, krásně to popisuje jak se v naší vlasti dělá statistika 🙂 Příště to tedy prosím nečtěte…
A není to taková ta historka, co začíná: Známej mého známého…?
Jojo, tohle krásně ilustruje úroveň naší dopravní politiky. Dinosauři z třetího světa.
Jako, že se nestíhá datlovat do tabletu na ikonky? To by zvládlo i dítě.
Tehdy se to dělalo ještě na papír. Hezky osobáky, cyklisté, kamiony, autobusy… Nedělal bych si iluze, že alespoň tito sčítači tablety mít budou.
Jenže teď si aplikace pohlídá zda jste na určeném místě a sčítání provádíte v určený čas. A protože se měření opakuje nějaké nesmyslné měření se vyřadí a vy nedostanete nic.
Jestlipak je v následném vyhodnocení zohledněna i případná budoucí zástavba v daném úseku, případné obchvaty či přeložky a podobně anebo se jedná pouze o daný součet čísel v daném čase…?
Od toho se dělají dopravní modely a jednotlivých měst na základě podrobnějších analýz. Profilové celostátní sčítání bývá leda jedním z podkladů pro tyto studie…
Myslím, že jednou za pět let v dnešní době nestačí. Sčítání by mělo být aspoň každé 4 roky.
A hlavně přes kamery s nějakým základním AI …ta doba trochu pokročila
Spíš otázka, jestli by to stejné nemohly dělat rychlostní radary. Je to dnes v každé obci, na každém rovném úseku.. RZ to očividně vyčíst umí, stejně tak udělat foto na památku pro další vyhodnocení. Prakticky by to mohlo vyhodnocovat celý den/týden neomezeně.
Tady nevím, kdo bude měřit, ale počítám brigádníci na dohodu a za minimálku, takže motivace pro přesnou práci spíš žádná.
Hmm tam přeju hodně štěstí s centralizovaným získáním videozaznamu ze vsech potřebných 6500 úseků od stovek různých správců a subjektů… Je problém toto zajistit i od jednoho subjektu.
Udělá se vyhláška, hodí se jim to pod sankcí za povinnost a je to…
Nevím, za co mám 17 mínusů. Takhle to v tomto státě reálně funguje, řešíme tyhle věci každý den.
ještě že pravidla a vyhlášky jsou v této zemi svaté a nikdo si ani nedovolí je ignorovat
Jsem zvědavý na výsledky. Špatný je že např. I/4 bude hodně zkreslená když je na několika úsecích uzavřena nebo omezená a to určitě bude těch úseku víc i jinde.
Nevím co to je za pitomost, že se teď začalo, sčítáme už od začátku dubna.
Rok 2025 a sčítáme takhle. Moderní technologie, to nemůžu říct
Že v článku se nepíše o automatickém sčítání opravdu neznamená že se neprovádí…
Spíš je otázka, k čemu je dnes to ruční.
Opravdu vám nebude vadit zaplatit doplnění automatických sčítačů na všech 6600 úseků a dále hradit jejich provoz a údržbu?
dělá se to jednou za 4 roky, utratí se vyšší desítky tisíc či nižší stovky tisíc korun (za lidi). Opravdu je nutné stavět drahý hardware a ještě dražší software, který má smysluplné využití jednou za čtyři roky? Není najmutí brigádníků lepší? A navíc je můžete frknout kamkoliv.
proc se scita takhle manualne a nepouzivaji se dostupne zdroje – kamery pro sledovani provozu, mytne brany apod, pripadne se nevysoutezi i nejake zarizeni, ktere by scitalo automaticky (hackathony umi i statni sprava), nevite nekdo jestli tam je nejake opodstatneni tohoto postupu?
Data mají i mobilní operátoři i Waze (Google). Google je dává státním orgánům a samosprávam zdarma.
U Googlu se bavíme i o datech v reálném čase, musím dodat, ne jednou za 5 let.
Takže když má někdo ještě tlačítkový telefon, tak ho sčítat nebudeme? 🙂
těch dohromady 15 lidí je hluboko pod hranicí statistické chyby
Poznej podle telefonu vozidlo.
To není problém, podle rychlosti, akcelerace a dalších parametrů to dokáže rozlišit osobák, náklaďák, autobus, kolo…
Jenže mobilní operátoři vám dají data za nějakou oblast podle detekce, k jakému vysílači jste připojený. To může zahrnovat víc silnic.
Google toho ví hodně, ale nesleduji real-time Vaši polohu. I kdyby ano, dost pochybuji, že by si kazil reputaci sdílením těchto dat (stejně tak operátoři).
Google sleduje real time polohu každého mobilu, to samé Apple. Máte možnost v nastavení vypnout ukládání těchto dat.
Data se sdílí anonymně, nebude v nich jako Tom, ale jako Objekt 12345, takže žádný problém s reputací není.
A jak podle telefonu zjistíte zda sedíte v kamionu nebo náklaďáku s přívěsem?
Hmm a kolik se dá na zdarma odklonit „procent“?
Taky je možný si koupit satelitní snímky a měřit i délky kolon…
Zrovna na dálnicích se pro potřeby tohoto sčítání ve většině berou data z permanentních smyčkových automatických sčítačů dopravy ve správě ŘSD…
Přitom by stačilo dát tam kamery či využít ty stávající a sčítání automatizovat.
Dát 5000 kamer, nebo centralizovaně zajistit videozáznamy od vyšších stovek různých subjektů… přeji hodně štěstí 😉
doufám že zjistí že I/35 v trřípruhu za úlibicema je paskvil!!!!!!!!!
Jj, a dají tam zpět klasický dvoupruh. 😛
Pro jeden směr? Na tom se shodneme..