Přes 200 kilometrů tratí za 179 miliard. Vláda schválila projekty PPP pro moravské „vrtky“
Nyní stát vypíše tendr na poradce, který státu pomůže s hledáním soukromého investora.
Vláda na středečním zasedání otevřela cestu k budování vysokorychlostních tratí (VRT) na Moravě za soukromé peníze v rámci projektů PPP. Celkem jde o 205 kilometrů tratí, jejichž zbudování má vyjít (v cenách loňského roku) na 179 miliard korun. Partnerství soukromého a veřejného sektoru při budování tzv. vrtek na Moravě doporučila ministerstvu dopravy studie PricewaterhouseCoopers.
„Pro financování nových rychlých tratí nutně potřebujeme zapojit více zdrojů. Vyzkoušeli jsme si to již na dálnicích v případě D4 a chystáme se i na železnice. Právě při budování moravské části projektu se hodí využít financování a budování soukromými firmami,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Projekty PPP mají být využity u těchto úseků:
VRT Moravská brána (Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov) o délce 91 km s investičními náklady 96 mld. Kč.
VRT Jižní Morava (Brno – Břeclav) v délce 39 km a investičními náklady 23 mld. Kč
Rychlé spojení Střední Morava (Brno – Přerov) v délce 75 km a investičními nálady 60 mld. Kč
Úsek Brno – Přerov Správa železnic rozdělila do pěti staveb. U prvních dvou (č. 4 a 5) tento týden avizovala vypsání stavebních tendrů během několika příštích týdnů. Podle vysvětlení ministerstva dopravy se tyto dvě stavby budou stavět klasicky s financováním státu, projekt PPP se bude týkat zhruba 50 kilometrů od Brna (stavby 1, 2 a 3). Soukromý partner se nicméně po dokončení bude starat o celou trať včetně úseků zbudovaných státem. (Odstavec jsme po obdržení informací od MD aktualizovali, pozn. red.)
Nyní stát vypíše tendr na poradce, který státu pomůže s hledáním soukromého partnera (koncesionáře). Ten zajistí financování i výstavbu tratí a následně se o ně bude dlouhodobě starat. Materiál MD počítá se smlouvou na 20 až 35 let. Po tu dobu bude stát „hypotéku“ splácet.
Studie uvádí, že objem nákladů na vysokorychlostní tratě je tak vysoký, že část (36 mld.) bude muset zaplatit na počátku výstavby stát. Ročně by pak měl stát platit za dostupnost přes 20 miliard korun.
„Jednotlivé projekty mají být realizované odděleně na základě samostatných výběrových řízení, a to postupně v čase s dostatečnými odstupy s ohledem na jejich majetkoprávní připravenost, na realizaci ostatních (PPP) projektů dopravní infrastruktury v ČR, na makroekonomickou situaci a s ohledem na další související faktory,“ uvádí ministerstvo dopravy.
Zatím jediný projekt PPP pod ministerstvem dopravy se týká budování D4 mezi Příbramí a Pískem. Hotovo má být letos v prosince. Na železnici se počítá se soukromým investorem u tratě z pražského Veleslavína na letiště a u úseku Ševětín – Budějovice na IV. koridoru.