Přes 150 dotazů. Výběr dopravce pro nové vlaky na jihu Moravy nabírá zpoždění
Nově je termín posunut až do ledna.
O necelé dva měsíce musel Jihomoravský kraj prodloužit termín pro podání nabídek do jedné z největších zakázek na české železnici. V tendru s odhadovanou cenou 5,435 miliardy korun hledá kraj dopravce, který zajistí na deset let provoz elektrických jednotek Moravia v jeho vlastnictví.
K posunu termínu došlo již podruhé. Původní lhůta byla 30. října, druhý termín byl minulý týden v pátek. Nový termín je 19. ledna, kraj ale nevylučuje, že lhůtu dál prodlouží.
Důvodem posunu je velké množství dotazů k zadávací dokumentaci. Jen v pátek se na profilu zadavatele objevilo celkem 151 odpovědí na dotazy dopravců. Zajímavostí je, že některé dotazy jsou ve slovenštině, což by mohlo značit zájem slovenských dopravců.
Posun termínů může být komplikací pro zahájení provozu pod novou smlouvu, kraj chtěl uzavřít smlouvu tak, aby vítěz zajistil provoz od prosince 2024.
Bez nacenění vlakového doprovodu
V Česku jde o unikátní soutěž ve více ohledech: dopravce nemusí řešit pořízení kolejových vozidel, ta už dříve nakoupil kraj a má je ve svém vlastnictví. Nemusí řešit ani údržbu, tu zajistí i nadále jejich výrobce, společnost Škoda Transportation. Nabídku má přitom podat i ve verzi, kdy zajistí v podstatě jen strojvedoucí a dispečery a nebude řešit vlakvedoucí a průvodčí. I proto se o soutěži mluví, že jde v podstatě jen o výběr personální agentury. Jediným kritériem pro hodnocení bude cena.
Dopravci mají podat nabídku bez nacenění vlakového doprovodu. Kraj již delší dobu zvažuje, že by zcela opustil model vlakvedoucích a průvodčích v každém vlaku. Cestující by kontrolovali jen namátkově revizoři. Debata na toto téma běží v kraji už přes dva roky, rozhodnutí ale stále nepadlo.
Kraj má ve vlastnictví 37 jednotek, z toho šest dvouvozových o kapacitě 146 míst k sezení a 31 čtyřvozových s kapacitou 333 míst. Celkové náklady dosáhly 6,651 miliardy korun (bez DPH). Kraj na ně bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, dotace tedy pokryje přibližně 85 % ceny. Jde o jednotky od Škody Transportation, jejich konstrukce vychází z RegioPanterů.
Plánované nasazení jednotek Moravia (návrhy jízdních řádů jsou součástí zadávací dokumentace)
Křenovice horní nádraží – Sokolnice-Telnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou– Letovice (linka S2 IDS JMK);
Křižanov – Tišnov – Brno – Židlochovice / Hustopeče u Brna / Břeclav (linky S3, S51, R13 IDS JMK), v pozdějších letech plnění může být linka S3 zkrácena do Křižanova;
— Břeclav – Hodonín (linky S9, R13 IDS JMK);
— doplňkové výkony na dalších elektrizovaných tratích v Jihomoravském kraji, případně s přesahy mimo Jihomoravský kraj.