A nějaké zprávy o výběrovém řízení v Uherském Hradišti? Lhuta skončila 25.9. A nikde nevidím nějaké námitky, proč tedy smlouva ještě není podepsána?
medvěd
11 měsíců
Někdo jim nakukal………. a teď se z toho ……… Drazí poradci.
Big papá Kárl
11 měsíců
Takové malé tajemství. Kraj má uzavřenou smlouvu na opravu jednotek s výrobcem jednotek, ale vzhledem k tomu, že výrobce jednotek nemá dostatek zaměstnanců na běžnou každodenní údržbu, tak stejně si na běžnou údržbu jednotek (např. výměna brzd. destiček apod.) najímá, jak zaměstnance ČD, tak i prostory ČD.
Tak mi někdo prosím vysvětlete, kolik se ušetří peněz, když místo jedné firmy, které kraj platí za údržbu, musí ve finále platit dvě.
Ale hlavně, že na papíře už nebude zlé ČD.
Údržba jednotiek bola predmetom zmluvy na obstaranie, teda bola zahrnutá v cene jednotiek. To, že výrobca si subkontraktuje na to niekoho iného znamená, že sa pripravuje o značnú časť svojej marže a tak možno na údržbe nezarába toľko, koľko by zarábal bežný opravca. Nakoľko primárnym zameraním Škody je výroba a nie servis, je to pre nich prijateľný spôsob. Postaviť na 10 rokov vlastné zázemie by nemalo zmysel, zvlášť keď ČD v Brne postavili kvôli Panterom nové zázemie. Takže je to úplne logické.
A co jako? Pokud si to Škodovka dokáže takto nasmlouvat, tak na tom zhola nic není. Mimochodem, bez té lehce obsedantní vložky o „zlých ČD“ by to nešlo?
Proč by proboha platil dvě? Platí prostě tu cenu co si dohodl ve smlouvě a jak si ti Škodovka zajistí je její věc (jestli z toho bude mít zisk nebo ztrátu). Když se Škodovce vyplatí zaplatit ČD za servis, tak do toho kraji nic není, ten má svoji cenu, má i údržbu. Škodě to sníží marži, ale zase nemusí ty jednotky vozit někam na servis nebo stavět své zázemí, nebo má čas zřídit si mezi tím zázemí.
Oproti jaké variantě se mělo ušetřit?
Tím že kraj soutěžil jednotky i s údržbou od dodavatele(výrobce) je hlavně lépe porovnatelná skutečná cena těch jednotek za životnost. Pokud by výrobci nabízely jen vlak bez údržby, mohl by některý tu cenu podstřelit(s tím že se krátce po prodeji rozpadne, ale to by nebyl problém výrobce)..
zdenek
11 měsíců
Ono už to teď občas vypadá, že ibalginy jezdí bez průvodčích. Pravděpodobnost, že mě zkontroluje průvodčí je menší, než že mě nezkontroluje. Na poctivost cestujících bych rozhodně nesázel, zvlášť když přes Poseidon je nákup jízdenky otázka vteřin… A myslím, že ne málo lidí jezdí z venkova do Brna na jednorázové jízdenky. Snad to mají spočítaný.
Ani nejde tak o tržby, jako o vandalismus a bezpečnost. Mnoho lidí bude mít v okrajových částech dne při slabé obsazenosti soupravy strach cestovat. A pak jsou tu zastávky v oblouku, kde si bezpečný odjezd z vnějšího nástupiště lze těžko představit. Odpoledne jede z Brna směr Blansko dokonce zdvojedná souprava 530+550.
To zní velmi odborářsky… Pro většinu cestujících je důležitější vlak plný kamer se záznamem před průvodčím. Ony tramvaje (pardon v Brně šaliny) nemají zastávky v oblouku? A, že z rovna v Brně jezdí pěkně dlouhé soupravy. Dnes už nemá někdo koukat při zavírání dveří na dobíhající (budou tam stejně pořád), podstatně důležitější je ochrana proti sevření, což novější vlaky již mají. Žádná rána, buch a dveře Bymáku by málem ucvakli hlavu. Což neznamená, že bych se neobával o výběr tržeb, a že si dovedu představit na každých ušetřených 100 ks průvodčích by bylo 10 ks revizorů, kteří by dělali kontroly… Číst vice »
Já průvodčí potkávám, je to asi subjektivní. Mimo Brno se při kontrole více zdrží v zeleném voze skrz vydávání jízdenek. V Poseidonu si sice koupíte jízdenku během vteřiny, ale jízdenka není okamžitě platná, protože je zde úmyslný časový posun platnosti.
Nicméně dá se koupit v Poseidonu jízdenka na spojení, dokonce ještě i v čase odjezdu. A třeba v Brně na hlaváku ty vlaky často stojí dost dlouho na to, aby si člověk ještě před pravidelným odjezdem stihl koupit jízdenku 😉
Tam by to mohlo být navázáno na valorizaci platů radních Jihomoravského kraje. Stejně jsou navázány platy soudců a poslanců.
libor706
11 měsíců
Dobrý bože, kam jsme se to dostali………
W14
11 měsíců
Trocha sarkasmu – v tomhle má RJ už dobré zkušenosti: „Dopravci mají podat nabídku bez necenění vlakového doprovod.“
Teď trochu vážněji. To mi fakt přijde jako blbost, nemít vlakový doprovod. Už tak mám u některých spojů docela strach, když vidím, co tam sedá za lidi.
Problém je, že v dnešní době je lidská práce extrémně drahá. Zaměstnavatele reálně stojí zaměstnanec cca dvojnásobek toho, než pak zaměstnanci přistane na účet (odvody, daně, rezervy na nemocenské a dovolené atd. atd.).
Takže pokud kraj stojí před rozhodnutím, jestli objednám za stejné peníze:
a) 100 tisíc kilometrů s vlakovou četou, nebo
b) 120 tisíc kilometrů bez vlakové čety,
tak se nelze divit, že objednatelé uvažují o variantě b).
A to raději nemluvě o variantě
c) 500 tisíc kilometrů autobusů.
To se dá pochopit, ale co bezpečnost? Vlak není šalina, ani metro. Jde o to, kdo bude řešit, to že někdo z cestujících porušuje přepravní řád, nebo obtěžuje cestující, či podobné? Kdo babičce vysvětlí, odkud jí jede návazný spoj a jestli počká na zpožděný vlak? Kdo pomůže vozíčkáři s plošinou? Jak udrží mašinfíra lidi ve vlaku, když mu to klekne mimo stanici a on bude potřebovat něco poladit mimo vlak? Kde si koupíš na zastávce v horní dolní jízdenku, když tam mnohdy nejsou mobilní data? To tam budou turnikety? Ve všech zastávkách vidí mašinfíra na konec vlaku? Těch otázek je… Číst vice »
A) Pořád se bavíme o železniční dopravě, která se řídí zákony a příslušnými předpisy.
B) Nevím, že by někde v ČR jezdila oficiálně vlakotramvaj (kromě testovacích pokusů), legislativa k dané otázce teprve vzniká.
C) Nikde netvrdím, že to není možné, jen je třeba uvědomit si rizika či případné snížení komfortu pro cestující vs. úspora pro objednatele.
1) Ve smlouvě se nemusí moc psát o strojvedoucím a dalších zaměstnancích dopravce, stejně tak o vlakvedoucím. Takže jestli dopravce technicky potřebuje vlakoše, tak ho tam dá. (Jenom nebude naúčtovaný mezi náklady na stewarda/průvodčího) 2) „Babička“ která loni jezdila do práce a na služební cesty se vším možným (výluky, mimořádnosti) letos potřebuje vysvětlit, že nástupiště 5 najde tam u té cedule s číslem 5? Návazný spoj počká, pokud je zpoždění míň než čekačka, ale hlavně proč to řešit když babička přestupuje na linku s krátkým taktem? (A ne na náhodný výstřel, párovku která pojede další za rok) 3) Ohlásit „zastavili… Číst vice »
A když použijí nouzové otevření dveří, tak jim v tom stejně vlakvedoucí nezabrání. 😀
Ale je fakt, že se to sluší při delším stání říct. Nebo při brždění ve městě, kde si cestující můžou myslet že už je to nádrazí. 😀
Stačí si otevřít základní drážní předpis D1, kde je i výnosově řešeno obsazování vlaku vlakovým personálem – je zde jednoznačně uvedeno, že vlak je obsazen strojvedoucím. Další personál je na libovůli dopravce. Samozřejmě řeší i D2 ČD, v podstatě zbytek po bývalé D2, která je v gesci odborářů, ale i zde je celkem široká možnost vlků bez průvodčích.
Nakonec opravdu není důležité na každé zastávce zuřivě pískat a mávat, ale třeba takový Landerbahn na Liberecku tam člověka má k péči o cestující, ale z toho mají odboráři osypky, protože se taková pozice dobře ruší.
Samozřejmě stejně jako v Rakousku i zde by musela být podmínka centrálního blokování dveří, v momentě kdy by jela klasická souprava tak by na ní musel být vlakvedoucí
vasek.beroun
11 měsíců
Jezdit se čtyřvozovou jednotkou bez vlakového doprovodu, to je jistě sen mnoha strojvůdců. Já tedy bych, kdybych, ani náhodou.
V metru má fíra v případě potřeby v každé stanici po ruce dozorčího a v případě většího problému během pár minut měšťáky nebo státní policii. Trochu rozdíl oproti vlaku, který jede po venkově přes neobsazené zastávky.
Ten vlakvedoucí má, na rozdíl od běžných cestujících, pravomoc vlak zastavit a vyčkat na příjezd policie, nebo záchranky. Běžný cestující sice může zavolat policii, nebo záchranku, ale pokud se nedomluví s fírou, aby vlak počkal, je to jaksi na nic.
Ale pokud fíra usoudí, že to bylo zbytečné, má právo dát pokutu. A kolik cestujících bude mít odvahu, aby to pod hrozbou pokuty riskovalo?
Navíc, fíra s průvodčím se mohou dohodnout, že zastaví až v nejbližší stanici, kam tu záchranku i zavolají. Pokud cestující zatáhne za záchrannou brzdu někde v polích, tak se tam záchranka stejně nedostane a poskytnutí pomoci to jen zdrží. Což může v některých případech znamenat i rozdíl mezi životem a smrtí 😉
Přál bych vám řešit staženou záchranku o půlnoci někde v polích s podguráženou skupinkou fotbalových fanoušků. Nebo v pravé poledne partičku školáků obsluhujících SOS tlačítko.
A něco brání firmě řádně navýšit smluvní pokutu a tuto pokutu vymáhat?
V každém případě není třeba platit extra člověka ať se té pracovní pozici říká např. průvodčí či vlakvedoucí, pokud si na sebe nevydělá prodejem občerstvení po vlaku/tržbou za smluvní pokutu. Bavíme se třebas o 5 tisíc za jízdu načerno.
Ech, podívejte se na video z nehody na přejezdu v Olomouci, přečtěte si, kdo dostal lidi z vlaku a zkuste domyslet, jak by to dopadlo, kdyby tam doprovod nebyl. Nejde jen o pokuty a černé pasažéry.
Jde o to, že státní kasa je prázdná a zadlužená. Možná jste si všiml omezení zdravotní péče, protože vláda nemá z čeho zaplatit požadované přilepšení mezd. Čili na zbytečné/marně vynaložené peníze není. Opakuji NENÍ !!! Takže zavládne zdravý rozum a konkrétně po nehodě u Olomouce si firma ČD velmi velmi rozmyslí jestli bude pořád zamykat sekundární dveře, které musel odemykat průvodčí, když primární dveře byly K.O. kvůli požáru. Plus do interiéru zamontovat kladívka na rozbytí oken v případě nehody, tak jak v busech. Prostě současná podoba profese průvodčí na vedlejších tratích vyhynula, neboť došly v minulosti vypůjčené peníze na dotace… Číst vice »
Děkuji, nic nesháním. Každé ráno mám pomyslnou tisícovku pod polštářem. A konečně, možná by šlo ušetřit i na strojvedoucím. Jistě se najde dost koníčkářů, co to odvezou zadarmo.
Budu podobnou logikou argumentovat, že nejsou peníze tak mnoho lékařů vlastně nepotřebuje sestry, snížíme jim platby, a oni je tedy můžou propustit, je to podle Vás správné? Proč platit kuchařky ve škole, ty přece pro výuku nepotřebujete… Budeme vše měřit jen poměrem cena/výkon a tlačit na nejnižší možnou cenu? Pokud chce kraj jezdit bez průvodčích, mohl alespoň uzpůsobit ty jednotky a dát dveře i na stanoviště pro strojvedoucího. Jak jsou jednotky uzpůsobeny na situaci, kdy je potřeba opustit soupravu, a dveře zvenku zajistit proti otevření, aby cestující neopouštěli soupravu? Jako nebudu mít dobrý pocit, pokud fíra vezme lékárničku a půjde… Číst vice »
Můj praktik zavedl on-line objednávání. A tak ze 2 sester zbyla jedna, která stačí pro 2 ordinace.
Jiný příklad: advokátka a daňový poradce mají dohromady jednu asistentku, protože dokumenty můžou klienti poslat do advokátní či daňovéporadenské datovky, tudíž druhé asistentky netřeba.
Pořád je tam jedna navíc, můžeme přeci zatlačit na cenu a praktik si to může dělat sám, psát v PC umí a změřit tlak snad také, ne? Dtto váš příklad s právníkem, datovku si snad umí otevřít sám a když vyhodí asistentku, může optimalizovat náklady a snížit cenu za své služby…
Já to tak nechci, proto mu tu sestru dopřeji a advokátovi asistenku také. Ale také pochopím, že strojvedoucí je tam od toho, aby ten vlak řídil a ne kvůli tomu, aby řešil, že v salonu někdo kouří nebo tam spí po.litý bezďák.
Já jako pacient od zdravotní sestry u praktika dostávám služubu, kterou oceňuji. (odběr krveměření,…)
Od prpůvodčího nedostávám žádnmnou službu, kterou bych oceňoval = nepotřebuji aby mě nutil si vzpomínat v které kapse mám jízdenku při každé jízdě vlakem. Nejsem debil.
A je nutné, aby byla vozová průchodka zamčená a její případné otevření musí záviset jen na tom, v jakém stavu je pruvodčí po nečekaném nárazu (když navíc pruvodčí narozdíl od cestujících při nárazu spíše stál než seděl).
Vozová průchodka je (dle mého) uzavřena proto, že průchod u tohoto typu je rovnou přes neobsazené stanoviště strojvůdce, které není nijak chráněno proti nenechavcům a přechod není krytý návalky( gumovými měchy), jako to mají třeba 854.
Jo, ale 1) itak to bylo štěstí. kdo řekl, že zraněný průvodčí bude schopný se k tomu dostat – být jinde, nedostane se přes oheň k těm dveřím. Mít horší zranění, nemusel hned vstát a umět odemykat, třeba si mohl zlomit dlaň.
2) Dá se udělat zámek s nouzovým otevíráním – nouzové otevření může spouštět poplach, může se to odemykat samo kouřovým čidlem.
Shodou okolností vyšel nedávno podobný článek, na jiném serveru, který popisuje skutečné snahy JMK a Kordis. Jde především o cenu, srazit mzdu strojvedoucím, zrušit vlakový doprovod, pokladny, a snížit bezpečnost cestování vlakem…škoda, že nikde není uvedena reakce kraje na tyto požadavky. Jen, že to zvažuje. Neuvažuje, chce, jen nejsou schopni to teď přiznat, až asi po podpisu smlouvy. A bez zájmu velkých médií…
Odkaz na bláboly smazán v zájmu ochrany čtenářů před blbostmi
Sorry, ale odkazy na bláboly pana Berounského a výplody jeho vypitého mozku zde nešiřte.
Andrej Veliký
11 měsíců
V zákulisí se mluví o tom, že to bude přihráno Regiojetu. Ale ČD alespoň budou mít příjem z údržby (údržbu řeší Škodovka, ale outsourcuje si na to lidi a depo od ČD).
Depo Brno(Maloměřice)má halu, v té se servisují panteři a ibalgini, škoda si to tam pronajala od ČD na servis právě ibalginů hlavně po dobu nasmlouvané doby servisu(30let?)
Nicméně co by ČD bránilo ten pronájem ukončit a halu dá Cargu? Nebo uzavřít výhodnější smlouvu s Jančurou na údržbu těch jeho jednotek na R9? Ona, každá smlouva se dá nějakým způsobem vypovědět, pokud pro jednu stranu přestane být výhodná, nebo udržitelná. Pokud Škoda vážně počítá s tím, že bude celých těch třicet let udržovat Moravie v Majlontu, tak jsou u mě blázni, protože je tolik proměnných, které tomu můžou zabránit, že počítat s tímhle na 30 let je šílenství.
A jak to, prosím pěkně, souvisí s pronájmem haly v Brně?
Ono, ČD se také musejí chovat ekonomicky. A pokud jim někdo nabídne lepší smlouvu, než Škoda, tak Škoda půjde z kola ven. To je prostá ekonomie provozu. A to nemluvím o možnosti, že by samy ČD tu halu prodaly pro nadbytečnost (ne že bych to očekával, ale staly se už větší šílenosti). Vázalo by nového majitele něco k dodržení smlouvy se Škodovkou?
je potřeba si uvědomit, že jen na kompletní obsluhu linek S2 a S3 potřebujete cca 150 strojvedoucích – myslíte si, že ze dne na den najdete 150 lidí s patřičnými oprávněními a nalákáte je na mzdu 30k hrubého? – to pokladní v lidlu má stejně, a nemusí si za svoje peníze pořizovat licenci
Aleš Korábek
11 měsíců
Hloupý nesmysl ukončit osobní vlaky linky S3 v Křižanově a nutnost do uzlu Žďár nad Sázavou přestupovat do jiných souprav. Neschoipnost dohody mezi Jm krajem na Krajem Vysočina… V mnoha ostatních krajích lze.
A kde si je má dotyčný přečíst? Ony totiž žádné podmínky explicitně něco přikazující či zakazující neexistují. Vše je věc výkladu, což v jedné odpovědi JMK přímo uvádí. Je to jen věcí toho, jak se kdo vyspí, usmyslí, popíše úpravu, odúvodní úpravu a hlavně rozhodne. Viz i citaci z jedné z uveřejněných odpovědí k zakázce (dotaz č. 29 z 5. vysvětlení zakázky) „“Dotaz: Žádáme Objednatele o sdělení, v jakém stadiu se nachází povolení k nasazení EJ mimo současný rámec úseků tratí a ke kterému termínu předpokládá rozšíření úseků tratí, na kterých bude možné provozovat EJ JMK. Odpověď: Rozsah akčního radia… Číst vice »
Jestli to takhle někdo udělal jen tak nebo přijali hloupé podmínky dotace může být cestujícím docela jedno. Nebo prostě mohli koupit pár vlaků mimo dotace a tyhle dát jinam. Cesta z hlavasu je cca 1,5 hodiny a jezdí to co hodina. To zas tolik vlaků není.
Je dotační program který má nějaké zadání a podmínky. Nikdo nenutí žadatele o dotační titul o něj žádat. Že JMK požádal o dotaci bylo jen vyvrcholením ze strany ČD který již v předminulé smlouvě slíbyly nová vozidla. Ono vypsat výběrové řízení a po podání nabídek jej zrušit to umí každý jarda. Z toho titulu se JMK rozhodl pro pořízení vlastních vozidel. A přistoupil na podmínku provozu pouze na území kraje.
Já jen doplním, že podmínkou dotace je tyto vlaky provozovat na linkách, kde vysoutěžím dopravce. A protože vlastníkem je JMK, je vcelku logické, že si své vlaky bude chtít provozovat na svém území. A ne kdesi ve strašlivé pustině jen protože §1.
Zkusím výstřel od boku:
Nebude to náhodou tím, že Vysočina možná může počítat s přímými vlaky (Havl. Brod.) – Žďár – Velké Meziříčí coby zájmové krajské rameno? Do V. M. sice není trolej ale prostá elektrizace těch „pár“ km by vyřešila i el. vozbu v celém úseku. Ví někdo?
Tyhle podmínky ale obvykle trvají jen pár let, rozhodně ne po celou dobu životnosti vozidel. Navíc si myslím, že kdyby kraj podal žádost s vysvětlením, že by nebyl problém z pohledu dotačního titulu udělat výjimku.
Jak výjimka? Žádost by šla s trasou až do Žďáru. Jediné co to vyžadovalo, bylo dohodnout se s Vysočinou na nějakém pevném modelu financování po dobu udržitelnosti projektu.
Ale asi právě toto byl ten problém, ne? JMK samodomo mafioso.
No právě. V článku je psáno o budoucím zkrácení do Křižanova, což nedává smysl, protože zkráceno dle současného i následujícího JŘ už je. Nepůjde spíše o budoucí prodloužení za Křižanov?
A úplně stejná prasárna je i ukončení Sp v Letovicích a přestup do Třebové. Jenže to by kraj nesměl šetřit a sobecky objednat jednotky jen na střídavinu. Nebo, podobně sobecky, trvat na tom, že na Sp budou jezdit Moravie. Ale to by musela být i snaha zúčastněných krajů (HB Vysočina a JMK, Sp do Třebové Pardubický aJMK) se dohodnout. A to, bohužel, také nějak nevidím.
Akorát, že on je to přestup z Pantera do Honeckru.
I tak je ale dost lidí, kteří by raději jezdili oním přímým Honeckerem, než v půli cesty přesedali. Ne každý má nohy jako kamzík.A pokud pak máte přesedat někam dál, tak si už sakra rozmyslíte, jestli raději nejet autem.
Jura
11 měsíců
A tohle jsou věci, které lidi od cestování vlakem odrazují. 80x přestupovat, protože VDV není schopno se dohodnout s IDS JMK a naopak. Já si i z těchto důvodů auto pořídil, jsem velmi spokojen a naštěstí už mě to netrápí, dráha kdysi dávno měla velký význam, dnes, po zásahu všech možných i nemožných, už pěje jen svoji labutí píseň.
A věřte, že mě to jako nádražáka netěší.
Pepaa
11 měsíců
Sice mimo téma, ale nevíte někdo kdy se bude soutěžit o R12 nebo R16?
T448
11 měsíců
Obzvlášť u menších dopravců je problém, že mají na přípravu nabídek k dispozici jen jednotky lidí (kteří musí zpracovat všechno od ekonomického modelu přes provozní technologii), takže pak dochází k tomu, že v rámci vysvětlení zadávací dokumentace posílají „hloupé“ dotazy, na které mohly snadno najít odpovědi v zadávačce. Jen aby termín pro podání nabídek odložili. Protože v tu chvíli obvykle intenzivně pracují na jiné zakázce. V tomto případě zrovna ty otázky ve slovenštině jsou očividně od někoho, kdo tu zadávačku četl jen letem-světem. A ani bych za tím nutně neviděl slovenského dopravce. Může to být jen Slovák zaměstnaný u českého… Číst vice »
Nemáte pravdu ,nebo si myslíte že dotazy chodí z adresy fico@centrum.sk??
M19
11 měsíců
Pro redakci (Jan Sůra): V předposledním odrážce (ten o lince S3) je trasa uvedena z Křižanova a na konci uvedeno, že trasa může být zkrácena do Křižanova. Moc tomu nejde rozumět. Nemá být náhodou uvedeno zkrácení do Tišnova?
Kraj Vysočina dostal finanční nabídku, kterou neakceptoval (protože vlakové spojení není preferovaným druhem přepravy v kraji Vysočina) Nic víc a nic míň.
Poměrně často (3x měsíčně) jezdím do Ořechova (předposlední zastávka před konečnou v Křižanově) a do Křižanova jedou jednotky lidí (nechtěl jsem psát jeden člověk, ale troufám si říct, že maximálně dva) nebo vůbec nikdo – to je stav před zkrácení linky ze Žďáru i teď, takže vozit vzduch je opravdu zbytečné.
To by mě zajímalo v jaké časy. Když jsem tím občas jel já tak se sedělo všude a ta místnost u dveří taky vždycky plná. A to byly 4 vagóny. Většinou jsem jezdíval někdy odpoledne.
Otázka dobrá, nevím proč tolik mínusů … také by mně zajímalo proč těch dotazů, a povětšinou zbytečných a odpovězených v zadávací dokumentaci, přišlo tolik …
Vy jste ty dotazy viděl a četl, že víte co je jejich předmětem?
liposh
11 měsíců
Dobré toho konceptu výběrka je, že tyhle možnosti někdo „prošťourne“ pro všechny kraje do budoucna. Nevýhodou je, že se na tomhle budou vychytávat právě ty mouchy.
Dominik
11 měsíců
Však už teď S3 do Žďáru přidali stupidní přestup v Křižanově a chtějí ho v budoucnu zrušit úplně. To je fakt radost. Místo aby se propojovalo co nejvíc tak donutí všechny co bydlí ve vesnicích za Křižanovem směrem na Žďár jezdit autem. A že jich není zrovna málo vzhledem k tomu jak ty vlaky většinou vypadaly. Trochu mi přijde, že se kraj Vysočina snaží donutit lidi jezdit do Jihlavy za každou cenu (Žďáru kdysi zakázali připojení k IDSJMK protože přeci mají VDV), ale cestovní doba z těch vesnic je při nejlepším stejná s tím rozdílem, že v Jihlavě není absolutně… Číst vice »
Ona věc jedna je jestli chce JMK obsluhovat města mimo IDS JMK a Vysočina asi nebude chtít platit IDS, když má VDV.
Druhá věc je, že ty vlaky byly na dotace a otázka je jestli tam třeba nebyla podmínka, že vlaky musí jezdit na území kraje. Vím, že podobná věc se řešila na Vysočině u Stadlerů, kde bylo u dotace podmínkou 90 % výkonu v kraji. A trati Kostelec Slavonice končili vlaky v Telči, bo Dačice – Slavonice byly už v JČK.
Křižanov už je kraj Vysočina a dokonce okres Žďár nad Sázavou. Bylo by to zhruba dalších 20km. Podmínky dotace neznám, ale přijde mi to docela škoda. Beztak by šla vymyslet nějaká výjimka kdyby se chtělo (minimálně během řešení dotace). A předpokládám, že by se placení mohlo nějak rozdělit mezi kraje. VDV je opravdu naprostá katastrofa. Dokonce u řidiče busu dostanete jinou cenu když řekněte jméno zastávky a nebo když řekněte číslo pásma. A je dokonce o 7 Kč levnější si koupit jízdenku z Brna až do NMNM s přestupem ve Žďáře než si koupit pouze do Žďáru. A přitom do… Číst vice »
Kraj Vysočina dlouhodobě nebyl nakloněn rozšiřování IDS JMK na své území. Vidět to bylo krásně na MHD v Bystřici nad Pernštejnem, kde po nějaké době se podařilo zaintegrovat ji do IDS JMK, aby v nynější době šlo tam jen dojet z JMK, či odtud odjed, ale uvnitř kraje Vysočina, už nelze jízdné IDS JMK využít.
Pásma IDSJMK mimo Jihomoravský kraj jsou dojezdová, proto je nelze použít pro jízdu mimo kraj. Tak jak na Vysočině je to Bystřice n.P., tak podobně je to do Zlínského kraje (UH), na Slovensko (Myjava), do Rakouska (Retz).
Mezi Žďárem a Křižanovem budou jezdit RegioFoxy s prodloužením do Velkého Meziříčí, což dává kapacitně mnohem větší smysl než čtyřvozové Moravie. Navíc vznikne nové přímé spojení mezi dvěmi městy, což by mohlo přilákat nové cestující.
A proč když je taková poptávka po spojení Žďár-VelMez pomalu nikdo z Os ani R nepřestupuje už teď??
S3 ze Žďáru jsem poměrně využíval protože to bylo pohodlnější jet poloprazdnym honeckrem(Ahoj hejtři) než jet přecpaným B na R9
Teď už na Žďárské vrchy jedině autem, protože díky VDV odjíždějí autobusy i 2-7 min po příjezdu R9 do Žďáru(tj. Jakékoli zpoždění rozbije vazbu, a že jich je), nemluvě o zrušení bus spojů umožňující místní dopravu bez zajíždění do Žďáru a Nového města na Moravě
Žďár je fajn a Velmez asi taky, ale zrovna tohle spojení moc potenciál nemá. Žďár má něco přes 20 tisíc a Velmez asi 11. Dříve jezdily 4 vagóny což je mnohem vyšší kapacita než Moravie (jestli mé pátrání nelže) a i tak bylo v některé časy dost plno. Naopak jsem doufal, že osobáky jednoho dne vyplní stupidní mezery aby to jezdilo opravdu každou hodinu a oni vytvoří radši toto. Doufám, že jsou připraveni přidat v Brně pár parkovacích míst.
Ví někdo proč bylo zakázáno Žďáru připojení k IDS JMK? Přesahy jsou jinde běžné a i na trati 256, která také vede z Tišnova do Žďáru je přesah až za polovinu tratě. To moc smyslu potom nedává.
No moc informací o tom není, ale přijde mi, že si prostě Jihlava chce hrát na důležitější město než je a nelíbí se jim myšlenka, že lidi budou chtít jezdit jinam. Prostě uplácali svoje skvělé VDV a za každou cenu tam chtěli všechny dostat i když je to naprostá katastrofa.
Petr
11 měsíců
Mám obavy, aby se neopakoval scénář podobný z Ústecka.
Myslím, že do takového výběrka nemá moc cenu se hlásit a když už, tak přestřelit cenu.
xyz
11 měsíců
S3 do Žďáru s tím, že je možné ji později zkrátit do Křižanova?
Vždyť už tam je od cca půlky června t. r. zkrácena… To zní, jako by dočasně byla prodloužena zpět do Žďáru a poté (proč/od kdy?) zase zkrácena. Pak mi ale nedává logiku, proč do Žďáru nejezdí v nynější době.
Teď to nejezdí, protože žádost o dotaci na jednotky byla napsaná tak blbě, že tam jezdit nesmí, protože by to bylo čerpání peněz na jiné věci, než na které to bylo schválené. Nicméně to omezení není nekonečné a po určité době budou ty jednotky moct jezdit kamkoliv.
Máte pravdu, první nástřel soutěže byl sepsaný spolu s žádostí o dotaci na jednotky. Do dotace se později dostala limitace do Křižanova a někdo jenom přepsal konečnou stanici v soutěži a nezkontroloval to, to se u nás stává
V Křižanově to dneska vypadá jak v pohraniční přechodové stanici. Už chybí jen ta celní kontrola…
Cerno
11 měsíců
Nejsou vlakvedoucí ve vlaku docela zásadní bezpečnostní prvek? Když se něco stane tak určitě lepší když tam budou aspoň odpovědní. A nevím jak bych řešil přípoje a podobně, byl by to dost komfort dolů.
A nějaké zprávy o výběrovém řízení v Uherském Hradišti? Lhuta skončila 25.9. A nikde nevidím nějaké námitky, proč tedy smlouva ještě není podepsána?
Někdo jim nakukal………. a teď se z toho ……… Drazí poradci.
Takové malé tajemství. Kraj má uzavřenou smlouvu na opravu jednotek s výrobcem jednotek, ale vzhledem k tomu, že výrobce jednotek nemá dostatek zaměstnanců na běžnou každodenní údržbu, tak stejně si na běžnou údržbu jednotek (např. výměna brzd. destiček apod.) najímá, jak zaměstnance ČD, tak i prostory ČD.
Tak mi někdo prosím vysvětlete, kolik se ušetří peněz, když místo jedné firmy, které kraj platí za údržbu, musí ve finále platit dvě.
Ale hlavně, že na papíře už nebude zlé ČD.
Údržba jednotiek bola predmetom zmluvy na obstaranie, teda bola zahrnutá v cene jednotiek. To, že výrobca si subkontraktuje na to niekoho iného znamená, že sa pripravuje o značnú časť svojej marže a tak možno na údržbe nezarába toľko, koľko by zarábal bežný opravca. Nakoľko primárnym zameraním Škody je výroba a nie servis, je to pre nich prijateľný spôsob. Postaviť na 10 rokov vlastné zázemie by nemalo zmysel, zvlášť keď ČD v Brne postavili kvôli Panterom nové zázemie. Takže je to úplne logické.
A co jako? Pokud si to Škodovka dokáže takto nasmlouvat, tak na tom zhola nic není. Mimochodem, bez té lehce obsedantní vložky o „zlých ČD“ by to nešlo?
Proč by proboha platil dvě? Platí prostě tu cenu co si dohodl ve smlouvě a jak si ti Škodovka zajistí je její věc (jestli z toho bude mít zisk nebo ztrátu). Když se Škodovce vyplatí zaplatit ČD za servis, tak do toho kraji nic není, ten má svoji cenu, má i údržbu. Škodě to sníží marži, ale zase nemusí ty jednotky vozit někam na servis nebo stavět své zázemí, nebo má čas zřídit si mezi tím zázemí.
Oproti jaké variantě se mělo ušetřit?
Tím že kraj soutěžil jednotky i s údržbou od dodavatele(výrobce) je hlavně lépe porovnatelná skutečná cena těch jednotek za životnost. Pokud by výrobci nabízely jen vlak bez údržby, mohl by některý tu cenu podstřelit(s tím že se krátce po prodeji rozpadne, ale to by nebyl problém výrobce)..
Ono už to teď občas vypadá, že ibalginy jezdí bez průvodčích. Pravděpodobnost, že mě zkontroluje průvodčí je menší, než že mě nezkontroluje. Na poctivost cestujících bych rozhodně nesázel, zvlášť když přes Poseidon je nákup jízdenky otázka vteřin… A myslím, že ne málo lidí jezdí z venkova do Brna na jednorázové jízdenky. Snad to mají spočítaný.
Ani nejde tak o tržby, jako o vandalismus a bezpečnost. Mnoho lidí bude mít v okrajových částech dne při slabé obsazenosti soupravy strach cestovat. A pak jsou tu zastávky v oblouku, kde si bezpečný odjezd z vnějšího nástupiště lze těžko představit. Odpoledne jede z Brna směr Blansko dokonce zdvojedná souprava 530+550.
To zní velmi odborářsky… Pro většinu cestujících je důležitější vlak plný kamer se záznamem před průvodčím. Ony tramvaje (pardon v Brně šaliny) nemají zastávky v oblouku? A, že z rovna v Brně jezdí pěkně dlouhé soupravy. Dnes už nemá někdo koukat při zavírání dveří na dobíhající (budou tam stejně pořád), podstatně důležitější je ochrana proti sevření, což novější vlaky již mají. Žádná rána, buch a dveře Bymáku by málem ucvakli hlavu. Což neznamená, že bych se neobával o výběr tržeb, a že si dovedu představit na každých ušetřených 100 ks průvodčích by bylo 10 ks revizorů, kteří by dělali kontroly… Číst vice »
Já průvodčí potkávám, je to asi subjektivní. Mimo Brno se při kontrole více zdrží v zeleném voze skrz vydávání jízdenek. V Poseidonu si sice koupíte jízdenku během vteřiny, ale jízdenka není okamžitě platná, protože je zde úmyslný časový posun platnosti.
Nicméně dá se koupit v Poseidonu jízdenka na spojení, dokonce ještě i v čase odjezdu. A třeba v Brně na hlaváku ty vlaky často stojí dost dlouho na to, aby si člověk ještě před pravidelným odjezdem stihl koupit jízdenku 😉
pokud si cestující koupí jízdenku před odjezdem, tak kde je problém?
Před odjezdem, kdy už sedí ve vlaku? Mě to úplně košer nepřipadá.
Tady v tomto případě je asi úplně jedno kdo tam zajistí strojvedoucí, to by v podstatě mohl i dopravce který provozuje jen nakladni dopravu
Třeba Retrack Slovakia s.r.o.
V podstatě jde jen o to, kdo tomu strojvůdci bude platit a kolik 😀 Nic víc, nic míň
A kdo těm strojvedoucím zaplatí míň.
Hlavně aby je pak sehnal….
Vzhledem ke stavu státní kasy je zřejmé, že jich bude velký přebytek.
Nebylo by nejjednodušší, kdyby si kraj rovnou založil i vlastního dopravce (Koleje Dolnomorawskie)? To by pak provoz vyšel úplně nejlevněji
Taky jsem myslel na nějakou novou odnož brněnského DP.
Koleje poludniomorawskie.
jen tam by se pak blbě vysvětlovalo, jak by jim začali stávkovat fýrové kvůli nevalorizovanýmplatům
Když to takhle čtu nechce si ty vlaky kraj provozovat sám? Myslím, že by to vyšlo levněji než číst o této taškařici.
Tam by to mohlo být navázáno na valorizaci platů radních Jihomoravského kraje. Stejně jsou navázány platy soudců a poslanců.
Dobrý bože, kam jsme se to dostali………
Trocha sarkasmu – v tomhle má RJ už dobré zkušenosti: „Dopravci mají podat nabídku bez necenění vlakového doprovod.“
Teď trochu vážněji. To mi fakt přijde jako blbost, nemít vlakový doprovod. Už tak mám u některých spojů docela strach, když vidím, co tam sedá za lidi.
Problém je, že v dnešní době je lidská práce extrémně drahá. Zaměstnavatele reálně stojí zaměstnanec cca dvojnásobek toho, než pak zaměstnanci přistane na účet (odvody, daně, rezervy na nemocenské a dovolené atd. atd.).
Takže pokud kraj stojí před rozhodnutím, jestli objednám za stejné peníze:
a) 100 tisíc kilometrů s vlakovou četou, nebo
b) 120 tisíc kilometrů bez vlakové čety,
tak se nelze divit, že objednatelé uvažují o variantě b).
A to raději nemluvě o variantě
c) 500 tisíc kilometrů autobusů.
V případě jmk možnost za a) bez vlakové cety.. kde ušetřit tam, cestující jeď si jak chceš, hlavně když bude všimné někomu do kapsy..
To se dá pochopit, ale co bezpečnost? Vlak není šalina, ani metro. Jde o to, kdo bude řešit, to že někdo z cestujících porušuje přepravní řád, nebo obtěžuje cestující, či podobné? Kdo babičce vysvětlí, odkud jí jede návazný spoj a jestli počká na zpožděný vlak? Kdo pomůže vozíčkáři s plošinou? Jak udrží mašinfíra lidi ve vlaku, když mu to klekne mimo stanici a on bude potřebovat něco poladit mimo vlak? Kde si koupíš na zastávce v horní dolní jízdenku, když tam mnohdy nejsou mobilní data? To tam budou turnikety? Ve všech zastávkách vidí mašinfíra na konec vlaku? Těch otázek je… Číst vice »
Proč tvrdíte, že železniční tramvaj není to samé co tramvaj ve městě?
Protože Vaše otázky jsou zodpovězeny praxí městských tramvají
A) Pořád se bavíme o železniční dopravě, která se řídí zákony a příslušnými předpisy.
B) Nevím, že by někde v ČR jezdila oficiálně vlakotramvaj (kromě testovacích pokusů), legislativa k dané otázce teprve vzniká.
C) Nikde netvrdím, že to není možné, jen je třeba uvědomit si rizika či případné snížení komfortu pro cestující vs. úspora pro objednatele.
Aha. Děkuji.
P.S. Já si nejsem vědom, že by mi strojvedoucí poskytoval nějakou službu, kterou bych byl ochoten platit.
Nepotřebuji jádro práce průvodčích spočívající ve zkoušení, jestli si rychle vzpomenu, v které kapse mám jízdenku.
Aby to bylo jasnější viz parodické video „Co kdyby se řezníci chovali jako úředníci?“
https://www.loupak.fun/video/srandicky/25088-kdyby-se-reznici-chovali-jako-urednici
„Nepotřebuji jádro práce průvodčích spočívající ve zkoušení, jestli si rychle vzpomenu, v které kapse mám jízdenku.“
Pardon, ale tohle je tak mimo…
Podle některých zde přítomných už B) dávno máme: leo express.
Jinak to tu je klasická obhajoba paragrafu 1. Nikdy se to nedělalo jinak.
1) Ve smlouvě se nemusí moc psát o strojvedoucím a dalších zaměstnancích dopravce, stejně tak o vlakvedoucím. Takže jestli dopravce technicky potřebuje vlakoše, tak ho tam dá. (Jenom nebude naúčtovaný mezi náklady na stewarda/průvodčího) 2) „Babička“ která loni jezdila do práce a na služební cesty se vším možným (výluky, mimořádnosti) letos potřebuje vysvětlit, že nástupiště 5 najde tam u té cedule s číslem 5? Návazný spoj počká, pokud je zpoždění míň než čekačka, ale hlavně proč to řešit když babička přestupuje na linku s krátkým taktem? (A ne na náhodný výstřel, párovku která pojede další za rok) 3) Ohlásit „zastavili… Číst vice »
Tak snad strojvedoucí musí dveře nejdřív odblokovat ne? 😁 Nové jednotky nemají předpokládam dveře automaticky volné
A když použijí nouzové otevření dveří, tak jim v tom stejně vlakvedoucí nezabrání. 😀
Ale je fakt, že se to sluší při delším stání říct. Nebo při brždění ve městě, kde si cestující můžou myslet že už je to nádrazí. 😀
Turnikety a automaty jsou jedna z možností, no. Třeba jako na Taiwanu.
Samozřejmě, že v Česku to jako spousta jiných věcí nejde.
Proč takové zastaralé vergly, když to jde pouhým přiložením karty ve vlaku nebo nástupišti?
V kterém sloním zadku na jižní Moravě nejsou data? 😅
Třeba na trase Brno-Blansko, vzhledem k tomu, že trasa vede hlubokým údolím
A několika tunely. V Moraviích je sice Wifi, ale to vám moc nepomůže, když ani ten přijímač ve vlaku nemá signál.
Stačí si otevřít základní drážní předpis D1, kde je i výnosově řešeno obsazování vlaku vlakovým personálem – je zde jednoznačně uvedeno, že vlak je obsazen strojvedoucím. Další personál je na libovůli dopravce. Samozřejmě řeší i D2 ČD, v podstatě zbytek po bývalé D2, která je v gesci odborářů, ale i zde je celkem široká možnost vlků bez průvodčích.
Nakonec opravdu není důležité na každé zastávce zuřivě pískat a mávat, ale třeba takový Landerbahn na Liberecku tam člověka má k péči o cestující, ale z toho mají odboráři osypky, protože se taková pozice dobře ruší.
a ten Landerbahn na Liberecku jezdí jistě se soupravami, které mají 100m a více
Samozřejmě stejně jako v Rakousku i zde by musela být podmínka centrálního blokování dveří, v momentě kdy by jela klasická souprava tak by na ní musel být vlakvedoucí
Jezdit se čtyřvozovou jednotkou bez vlakového doprovodu, to je jistě sen mnoha strojvůdců. Já tedy bych, kdybych, ani náhodou.
V Rakousku je to normální.
V metru taky.
V metru má každá stanice
– dozorčího, nebo
– automatické dveře na nástupišti.
V metru má fíra v případě potřeby v každé stanici po ruce dozorčího a v případě většího problému během pár minut měšťáky nebo státní policii. Trochu rozdíl oproti vlaku, který jede po venkově přes neobsazené zastávky.
A kolik vlakvedoucích má školení jako ochranka a šlo by do přímého konfliktu?
Ten vlakvedoucí má, na rozdíl od běžných cestujících, pravomoc vlak zastavit a vyčkat na příjezd policie, nebo záchranky. Běžný cestující sice může zavolat policii, nebo záchranku, ale pokud se nedomluví s fírou, aby vlak počkal, je to jaksi na nic.
V případě nebezpečí lze zatáhnout za záchrannou brzdu (pak strojvedoucí se dostaví) a záchranka přijede.
Ale pokud fíra usoudí, že to bylo zbytečné, má právo dát pokutu. A kolik cestujících bude mít odvahu, aby to pod hrozbou pokuty riskovalo?
Navíc, fíra s průvodčím se mohou dohodnout, že zastaví až v nejbližší stanici, kam tu záchranku i zavolají. Pokud cestující zatáhne za záchrannou brzdu někde v polích, tak se tam záchranka stejně nedostane a poskytnutí pomoci to jen zdrží. Což může v některých případech znamenat i rozdíl mezi životem a smrtí 😉
Přál bych vám řešit staženou záchranku o půlnoci někde v polích s podguráženou skupinkou fotbalových fanoušků. Nebo v pravé poledne partičku školáků obsluhujících SOS tlačítko.
A něco brání firmě řádně navýšit smluvní pokutu a tuto pokutu vymáhat?
V každém případě není třeba platit extra člověka ať se té pracovní pozici říká např. průvodčí či vlakvedoucí, pokud si na sebe nevydělá prodejem občerstvení po vlaku/tržbou za smluvní pokutu. Bavíme se třebas o 5 tisíc za jízdu načerno.
Ech, podívejte se na video z nehody na přejezdu v Olomouci, přečtěte si, kdo dostal lidi z vlaku a zkuste domyslet, jak by to dopadlo, kdyby tam doprovod nebyl. Nejde jen o pokuty a černé pasažéry.
Nemluvě o tom, co by se stalo, kdyby, nedejbože, byl fíra při nehodě vážně zraněný, nebo dokonce mrtvý. Kdo by pak organizoval evakuaci?
Ty vážené osoby z Kordisu.😀😀😀
Jde o to, že státní kasa je prázdná a zadlužená. Možná jste si všiml omezení zdravotní péče, protože vláda nemá z čeho zaplatit požadované přilepšení mezd. Čili na zbytečné/marně vynaložené peníze není. Opakuji NENÍ !!! Takže zavládne zdravý rozum a konkrétně po nehodě u Olomouce si firma ČD velmi velmi rozmyslí jestli bude pořád zamykat sekundární dveře, které musel odemykat průvodčí, když primární dveře byly K.O. kvůli požáru. Plus do interiéru zamontovat kladívka na rozbytí oken v případě nehody, tak jak v busech. Prostě současná podoba profese průvodčí na vedlejších tratích vyhynula, neboť došly v minulosti vypůjčené peníze na dotace… Číst vice »
Děkuji, nic nesháním. Každé ráno mám pomyslnou tisícovku pod polštářem. A konečně, možná by šlo ušetřit i na strojvedoucím. Jistě se najde dost koníčkářů, co to odvezou zadarmo.
No, AŽD už pracuje na automatickém vlaku 😉
Budu podobnou logikou argumentovat, že nejsou peníze tak mnoho lékařů vlastně nepotřebuje sestry, snížíme jim platby, a oni je tedy můžou propustit, je to podle Vás správné? Proč platit kuchařky ve škole, ty přece pro výuku nepotřebujete… Budeme vše měřit jen poměrem cena/výkon a tlačit na nejnižší možnou cenu? Pokud chce kraj jezdit bez průvodčích, mohl alespoň uzpůsobit ty jednotky a dát dveře i na stanoviště pro strojvedoucího. Jak jsou jednotky uzpůsobeny na situaci, kdy je potřeba opustit soupravu, a dveře zvenku zajistit proti otevření, aby cestující neopouštěli soupravu? Jako nebudu mít dobrý pocit, pokud fíra vezme lékárničku a půjde… Číst vice »
Můj praktik zavedl on-line objednávání. A tak ze 2 sester zbyla jedna, která stačí pro 2 ordinace.
Jiný příklad: advokátka a daňový poradce mají dohromady jednu asistentku, protože dokumenty můžou klienti poslat do advokátní či daňovéporadenské datovky, tudíž druhé asistentky netřeba.
Pořád je tam jedna navíc, můžeme přeci zatlačit na cenu a praktik si to může dělat sám, psát v PC umí a změřit tlak snad také, ne? Dtto váš příklad s právníkem, datovku si snad umí otevřít sám a když vyhodí asistentku, může optimalizovat náklady a snížit cenu za své služby…
Já to tak nechci, proto mu tu sestru dopřeji a advokátovi asistenku také. Ale také pochopím, že strojvedoucí je tam od toho, aby ten vlak řídil a ne kvůli tomu, aby řešil, že v salonu někdo kouří nebo tam spí po.litý bezďák.
Já jako pacient od zdravotní sestry u praktika dostávám služubu, kterou oceňuji. (odběr krveměření,…)
Od prpůvodčího nedostávám žádnmnou službu, kterou bych oceňoval = nepotřebuji aby mě nutil si vzpomínat v které kapse mám jízdenku při každé jízdě vlakem. Nejsem debil.
A je nutné, aby byla vozová průchodka zamčená a její případné otevření musí záviset jen na tom, v jakém stavu je pruvodčí po nečekaném nárazu (když navíc pruvodčí narozdíl od cestujících při nárazu spíše stál než seděl).
Vozová průchodka je (dle mého) uzavřena proto, že průchod u tohoto typu je rovnou přes neobsazené stanoviště strojvůdce, které není nijak chráněno proti nenechavcům a přechod není krytý návalky( gumovými měchy), jako to mají třeba 854.
Jo, ale 1) itak to bylo štěstí. kdo řekl, že zraněný průvodčí bude schopný se k tomu dostat – být jinde, nedostane se přes oheň k těm dveřím. Mít horší zranění, nemusel hned vstát a umět odemykat, třeba si mohl zlomit dlaň.
2) Dá se udělat zámek s nouzovým otevíráním – nouzové otevření může spouštět poplach, může se to odemykat samo kouřovým čidlem.
No vždyť vás tam nikdo neposílá.
Ani bych nešel. Jen jsem napsal svůj názor.
Shodou okolností vyšel nedávno podobný článek, na jiném serveru, který popisuje skutečné snahy JMK a Kordis. Jde především o cenu, srazit mzdu strojvedoucím, zrušit vlakový doprovod, pokladny, a snížit bezpečnost cestování vlakem…škoda, že nikde není uvedena reakce kraje na tyto požadavky. Jen, že to zvažuje. Neuvažuje, chce, jen nejsou schopni to teď přiznat, až asi po podpisu smlouvy. A bez zájmu velkých médií…
Odkaz na bláboly smazán v zájmu ochrany čtenářů před blbostmi
Jasné, JMK chce, aby se lidi ve vlacích necítili bezpečně, a pak nejezdili vlakem, proto nakoupili novou flotilu. Skoro to dává smysl milý pane.
Když vidím jméno autora v odkazu, nevím jestli má velký smysl to číst…
Nemá.
Sorry, ale odkazy na bláboly pana Berounského a výplody jeho vypitého mozku zde nešiřte.
V zákulisí se mluví o tom, že to bude přihráno Regiojetu. Ale ČD alespoň budou mít příjem z údržby (údržbu řeší Škodovka, ale outsourcuje si na to lidi a depo od ČD).
V zákulisí se toho napovídá. Tohle je soutěž, kde rozhoduje cena, ne kecy v zákulisí.
Já bych se docela vsadil, že to bude RJ. Což je asi dobrá zpráva pro ČD, protože já když si na něco vsadím tak zaručeně nevyhraju, takže… 😀
Takových věcí, kde rozhoduje cena, je plno, Naposled třeba Olomouc – pletichy v souvislosti se zadáním veřejné zakázky, za přijetí úplatku, podplacení, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby.
Zdroj: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/zakazky-dopravni-ncoz-olomouc-hejtmanstvi-vazba-policie.A231115_090400_olomouc-zpravy_dmk
Brněnské depo nebude udržovat ibalginy…
..ale bude, protože nikdo jiný v okolí to tam neumí.. jak již píše Andrej, škoda to outsourcuje..
nechte se překvapit..depo v Brně se připravuje na jiné úkoly..
Depo Brno(Maloměřice)má halu, v té se servisují panteři a ibalgini, škoda si to tam pronajala od ČD na servis právě ibalginů hlavně po dobu nasmlouvané doby servisu(30let?)
Nicméně co by ČD bránilo ten pronájem ukončit a halu dá Cargu? Nebo uzavřít výhodnější smlouvu s Jančurou na údržbu těch jeho jednotek na R9? Ona, každá smlouva se dá nějakým způsobem vypovědět, pokud pro jednu stranu přestane být výhodná, nebo udržitelná. Pokud Škoda vážně počítá s tím, že bude celých těch třicet let udržovat Moravie v Majlontu, tak jsou u mě blázni, protože je tolik proměnných, které tomu můžou zabránit, že počítat s tímhle na 30 let je šílenství.
Ve firmě ČD rozhodují zejména věřitelé.
Mrkněte do nejnovější zprávy Moody s, že ČD naslibovala věřitelům zvýšení ziskové marže (nikoli v %, ale zvýšení v celkovém objemu).
A jak to, prosím pěkně, souvisí s pronájmem haly v Brně?
Ono, ČD se také musejí chovat ekonomicky. A pokud jim někdo nabídne lepší smlouvu, než Škoda, tak Škoda půjde z kola ven. To je prostá ekonomie provozu. A to nemluvím o možnosti, že by samy ČD tu halu prodaly pro nadbytečnost (ne že bych to očekával, ale staly se už větší šílenosti). Vázalo by nového majitele něco k dodržení smlouvy se Škodovkou?
Axel. Na 99 %. Tahle šablona „Ve firmě ČD rozhodují zejména věřitelé.“ tady už několikrát zopakována byla.
Přišel mi podezřelý už včera.
Na jaké? Chce být na způsob ŽOS?
Eh, bude
Ti ještě budou rádi za prachy od Škodoovky.
Gratulujeme k odhalení spiknutí v JMK proti Dráze.
je potřeba si uvědomit, že jen na kompletní obsluhu linek S2 a S3 potřebujete cca 150 strojvedoucích – myslíte si, že ze dne na den najdete 150 lidí s patřičnými oprávněními a nalákáte je na mzdu 30k hrubého? – to pokladní v lidlu má stejně, a nemusí si za svoje peníze pořizovat licenci
Hloupý nesmysl ukončit osobní vlaky linky S3 v Křižanově a nutnost do uzlu Žďár nad Sázavou přestupovat do jiných souprav. Neschoipnost dohody mezi Jm krajem na Krajem Vysočina… V mnoha ostatních krajích lze.
Pokud se nemýlím, tak je to spíše dáno podmínkami dotace EU na jednotky, že nemohou až do Žďáru n. S.
Vážně by žádost o dotaci neprošla, kdyby se tam připsal i Žďár?
Ráčej si přečíst podmínky dotace na vlaky než něco napíší.
A kde si je má dotyčný přečíst? Ony totiž žádné podmínky explicitně něco přikazující či zakazující neexistují. Vše je věc výkladu, což v jedné odpovědi JMK přímo uvádí. Je to jen věcí toho, jak se kdo vyspí, usmyslí, popíše úpravu, odúvodní úpravu a hlavně rozhodne. Viz i citaci z jedné z uveřejněných odpovědí k zakázce (dotaz č. 29 z 5. vysvětlení zakázky) „“Dotaz: Žádáme Objednatele o sdělení, v jakém stadiu se nachází povolení k nasazení EJ mimo současný rámec úseků tratí a ke kterému termínu předpokládá rozšíření úseků tratí, na kterých bude možné provozovat EJ JMK. Odpověď: Rozsah akčního radia… Číst vice »
Bylo to již mimo jiné sděleno x -krát zde na zdopravy.cz
Jestli to takhle někdo udělal jen tak nebo přijali hloupé podmínky dotace může být cestujícím docela jedno. Nebo prostě mohli koupit pár vlaků mimo dotace a tyhle dát jinam. Cesta z hlavasu je cca 1,5 hodiny a jezdí to co hodina. To zas tolik vlaků není.
Je dotační program který má nějaké zadání a podmínky. Nikdo nenutí žadatele o dotační titul o něj žádat. Že JMK požádal o dotaci bylo jen vyvrcholením ze strany ČD který již v předminulé smlouvě slíbyly nová vozidla. Ono vypsat výběrové řízení a po podání nabídek jej zrušit to umí každý jarda. Z toho titulu se JMK rozhodl pro pořízení vlastních vozidel. A přistoupil na podmínku provozu pouze na území kraje.
Znova Vám opakuji, že žádná podmínka provozu pouze na území JMK neexistuje. A těžko jste se to mohl dozvědět zde na zdopravy.
Já jen doplním, že podmínkou dotace je tyto vlaky provozovat na linkách, kde vysoutěžím dopravce. A protože vlastníkem je JMK, je vcelku logické, že si své vlaky bude chtít provozovat na svém území. A ne kdesi ve strašlivé pustině jen protože §1.
Zkusím výstřel od boku:
Nebude to náhodou tím, že Vysočina možná může počítat s přímými vlaky (Havl. Brod.) – Žďár – Velké Meziříčí coby zájmové krajské rameno? Do V. M. sice není trolej ale prostá elektrizace těch „pár“ km by vyřešila i el. vozbu v celém úseku. Ví někdo?
Tyhle podmínky ale obvykle trvají jen pár let, rozhodně ne po celou dobu životnosti vozidel. Navíc si myslím, že kdyby kraj podal žádost s vysvětlením, že by nebyl problém z pohledu dotačního titulu udělat výjimku.
Jak výjimka? Žádost by šla s trasou až do Žďáru. Jediné co to vyžadovalo, bylo dohodnout se s Vysočinou na nějakém pevném modelu financování po dobu udržitelnosti projektu.
Ale asi právě toto byl ten problém, ne? JMK samodomo mafioso.
Ok tak uděláme ze všeho trhací kalendář. Vítej odborníku.
No právě. V článku je psáno o budoucím zkrácení do Křižanova, což nedává smysl, protože zkráceno dle současného i následujícího JŘ už je. Nepůjde spíše o budoucí prodloužení za Křižanov?
A kdo by ty vlaky navíc platil ?
Logicky asi kraj Vysočina, který ty vlaky tak jako tak platit musí. Jen se chtít dohodnout.
A úplně stejná prasárna je i ukončení Sp v Letovicích a přestup do Třebové. Jenže to by kraj nesměl šetřit a sobecky objednat jednotky jen na střídavinu. Nebo, podobně sobecky, trvat na tom, že na Sp budou jezdit Moravie. Ale to by musela být i snaha zúčastněných krajů (HB Vysočina a JMK, Sp do Třebové Pardubický aJMK) se dohodnout. A to, bohužel, také nějak nevidím.
Jestli oni neuvěřili dobré správě, že konverze na střídavinu bude již brzy.
V celém kraji je AC a tak objednáme DC/AC. No jasně.
Za mě lepší přestup z pantera do pantera než přímý honecker.
Akorát, že on je to přestup z Pantera do Honeckru.
I tak je ale dost lidí, kteří by raději jezdili oním přímým Honeckerem, než v půli cesty přesedali. Ne každý má nohy jako kamzík.A pokud pak máte přesedat někam dál, tak si už sakra rozmyslíte, jestli raději nejet autem.
A tohle jsou věci, které lidi od cestování vlakem odrazují. 80x přestupovat, protože VDV není schopno se dohodnout s IDS JMK a naopak. Já si i z těchto důvodů auto pořídil, jsem velmi spokojen a naštěstí už mě to netrápí, dráha kdysi dávno měla velký význam, dnes, po zásahu všech možných i nemožných, už pěje jen svoji labutí píseň.
A věřte, že mě to jako nádražáka netěší.
Sice mimo téma, ale nevíte někdo kdy se bude soutěžit o R12 nebo R16?
Obzvlášť u menších dopravců je problém, že mají na přípravu nabídek k dispozici jen jednotky lidí (kteří musí zpracovat všechno od ekonomického modelu přes provozní technologii), takže pak dochází k tomu, že v rámci vysvětlení zadávací dokumentace posílají „hloupé“ dotazy, na které mohly snadno najít odpovědi v zadávačce. Jen aby termín pro podání nabídek odložili. Protože v tu chvíli obvykle intenzivně pracují na jiné zakázce. V tomto případě zrovna ty otázky ve slovenštině jsou očividně od někoho, kdo tu zadávačku četl jen letem-světem. A ani bych za tím nutně neviděl slovenského dopravce. Může to být jen Slovák zaměstnaný u českého… Číst vice »
Nemáte pravdu ,nebo si myslíte že dotazy chodí z adresy fico@centrum.sk??
Pro redakci (Jan Sůra): V předposledním odrážce (ten o lince S3) je trasa uvedena z Křižanova a na konci uvedeno, že trasa může být zkrácena do Křižanova. Moc tomu nejde rozumět. Nemá být náhodou uvedeno zkrácení do Tišnova?
Hloupost mezi Krajem Vysočina a Jm krajem ukončit linku Hustopeče u Brna – Žďár n.S. v Křižanově a nutnost přestupu. Ego Kraje Vysočina…
A když vám řeknu, že to bylo přesně naopak? Proč myslíte, že to takto rozhodl právě Kraj Vysočina?
Kraj Vysočina dostal finanční nabídku, kterou neakceptoval (protože vlakové spojení není preferovaným druhem přepravy v kraji Vysočina) Nic víc a nic míň.
A proto jezdí motorák z VelMezu do Žďáru, že? Nebo tam pendluje panter?
Poměrně často (3x měsíčně) jezdím do Ořechova (předposlední zastávka před konečnou v Křižanově) a do Křižanova jedou jednotky lidí (nechtěl jsem psát jeden člověk, ale troufám si říct, že maximálně dva) nebo vůbec nikdo – to je stav před zkrácení linky ze Žďáru i teď, takže vozit vzduch je opravdu zbytečné.
To by mě zajímalo v jaké časy. Když jsem tím občas jel já tak se sedělo všude a ta místnost u dveří taky vždycky plná. A to byly 4 vagóny. Většinou jsem jezdíval někdy odpoledne.
Takze.. mam z/do toho Krizanova jezdit taky autem, kdyz jsem jen zbytecny vzduch?
Hloupost je psát odpověď k příspěvku o něčem jiném.
Napadá vás někoho, kterému dopravci ta zdržení, 150 dotazů a případný krach výběrového řízení vyhovují nejvíce?
Otázka dobrá, nevím proč tolik mínusů … také by mně zajímalo proč těch dotazů, a povětšinou zbytečných a odpovězených v zadávací dokumentaci, přišlo tolik …
Raději milion dotazů teď, než pak natahovat vyhlášení přes ÚOHS nebo opakovat výběrko.
To jsou potrefené husy, oddaní fanoušci a zaměstananci jednoho molochu. Nesmíte je dráždit slovy jako Radim Jančura nebo konkurence…
Jakože posunovač v Brně s nápisem ČD na montérkách si napíše mail, ve kterém žádá o vysvětlení bodu XY?
Ne, jakože tady rozdává mínusy za kritiku ČD.
Ne, jakože tady zase za vším vidíte nějaké ČD fans.
Kritika ČD? Kde? Já tu od vás čtu jen nějakou demagogii.
Vy jste ty dotazy viděl a četl, že víte co je jejich předmětem?
Dobré toho konceptu výběrka je, že tyhle možnosti někdo „prošťourne“ pro všechny kraje do budoucna. Nevýhodou je, že se na tomhle budou vychytávat právě ty mouchy.
Však už teď S3 do Žďáru přidali stupidní přestup v Křižanově a chtějí ho v budoucnu zrušit úplně. To je fakt radost. Místo aby se propojovalo co nejvíc tak donutí všechny co bydlí ve vesnicích za Křižanovem směrem na Žďár jezdit autem. A že jich není zrovna málo vzhledem k tomu jak ty vlaky většinou vypadaly. Trochu mi přijde, že se kraj Vysočina snaží donutit lidi jezdit do Jihlavy za každou cenu (Žďáru kdysi zakázali připojení k IDSJMK protože přeci mají VDV), ale cestovní doba z těch vesnic je při nejlepším stejná s tím rozdílem, že v Jihlavě není absolutně… Číst vice »
Ona věc jedna je jestli chce JMK obsluhovat města mimo IDS JMK a Vysočina asi nebude chtít platit IDS, když má VDV.
Druhá věc je, že ty vlaky byly na dotace a otázka je jestli tam třeba nebyla podmínka, že vlaky musí jezdit na území kraje. Vím, že podobná věc se řešila na Vysočině u Stadlerů, kde bylo u dotace podmínkou 90 % výkonu v kraji. A trati Kostelec Slavonice končili vlaky v Telči, bo Dačice – Slavonice byly už v JČK.
Vysočina svůj VDV sice má, ale jak funguje …. pokud se tomu dá říct funguje …
Křižanov už je kraj Vysočina a dokonce okres Žďár nad Sázavou. Bylo by to zhruba dalších 20km. Podmínky dotace neznám, ale přijde mi to docela škoda. Beztak by šla vymyslet nějaká výjimka kdyby se chtělo (minimálně během řešení dotace). A předpokládám, že by se placení mohlo nějak rozdělit mezi kraje. VDV je opravdu naprostá katastrofa. Dokonce u řidiče busu dostanete jinou cenu když řekněte jméno zastávky a nebo když řekněte číslo pásma. A je dokonce o 7 Kč levnější si koupit jízdenku z Brna až do NMNM s přestupem ve Žďáře než si koupit pouze do Žďáru. A přitom do… Číst vice »
Kraj Vysočina dlouhodobě nebyl nakloněn rozšiřování IDS JMK na své území. Vidět to bylo krásně na MHD v Bystřici nad Pernštejnem, kde po nějaké době se podařilo zaintegrovat ji do IDS JMK, aby v nynější době šlo tam jen dojet z JMK, či odtud odjed, ale uvnitř kraje Vysočina, už nelze jízdné IDS JMK využít.
Pásma IDSJMK mimo Jihomoravský kraj jsou dojezdová, proto je nelze použít pro jízdu mimo kraj. Tak jak na Vysočině je to Bystřice n.P., tak podobně je to do Zlínského kraje (UH), na Slovensko (Myjava), do Rakouska (Retz).
Ne všechny zóny mimo kraj jsou dojezdové. Třeba Velké Bíteši se tato prasárna vyhnula. Škoda, že ne i Bystřici 🙁
“… Vysočina asi nebude chtít platit IDS, když má VDV…”
Ano, krásný argument proti krajům. Veřejná doprava je tu pro kraje a má naplňovat potřeby kraje, nebo ke tu pro lidi a má naplňovat jejich potřeby?
Mezi Žďárem a Křižanovem budou jezdit RegioFoxy s prodloužením do Velkého Meziříčí, což dává kapacitně mnohem větší smysl než čtyřvozové Moravie. Navíc vznikne nové přímé spojení mezi dvěmi městy, což by mohlo přilákat nové cestující.
A proč když je taková poptávka po spojení Žďár-VelMez pomalu nikdo z Os ani R nepřestupuje už teď??
S3 ze Žďáru jsem poměrně využíval protože to bylo pohodlnější jet poloprazdnym honeckrem(Ahoj hejtři) než jet přecpaným B na R9
Teď už na Žďárské vrchy jedině autem, protože díky VDV odjíždějí autobusy i 2-7 min po příjezdu R9 do Žďáru(tj. Jakékoli zpoždění rozbije vazbu, a že jich je), nemluvě o zrušení bus spojů umožňující místní dopravu bez zajíždění do Žďáru a Nového města na Moravě
Žďár je fajn a Velmez asi taky, ale zrovna tohle spojení moc potenciál nemá. Žďár má něco přes 20 tisíc a Velmez asi 11. Dříve jezdily 4 vagóny což je mnohem vyšší kapacita než Moravie (jestli mé pátrání nelže) a i tak bylo v některé časy dost plno. Naopak jsem doufal, že osobáky jednoho dne vyplní stupidní mezery aby to jezdilo opravdu každou hodinu a oni vytvoří radši toto. Doufám, že jsou připraveni přidat v Brně pár parkovacích míst.
přesně tak…
Ví někdo proč bylo zakázáno Žďáru připojení k IDS JMK? Přesahy jsou jinde běžné a i na trati 256, která také vede z Tišnova do Žďáru je přesah až za polovinu tratě. To moc smyslu potom nedává.
No moc informací o tom není, ale přijde mi, že si prostě Jihlava chce hrát na důležitější město než je a nelíbí se jim myšlenka, že lidi budou chtít jezdit jinam. Prostě uplácali svoje skvělé VDV a za každou cenu tam chtěli všechny dostat i když je to naprostá katastrofa.
Mám obavy, aby se neopakoval scénář podobný z Ústecka.
Tam soutěžili provozovatele jednotek, jež kraj vlastní.
Pardon, na konci má být otazník.
Myslím, že do takového výběrka nemá moc cenu se hlásit a když už, tak přestřelit cenu.
S3 do Žďáru s tím, že je možné ji později zkrátit do Křižanova?
Vždyť už tam je od cca půlky června t. r. zkrácena… To zní, jako by dočasně byla prodloužena zpět do Žďáru a poté (proč/od kdy?) zase zkrácena. Pak mi ale nedává logiku, proč do Žďáru nejezdí v nynější době.
Teď to nejezdí, protože žádost o dotaci na jednotky byla napsaná tak blbě, že tam jezdit nesmí, protože by to bylo čerpání peněz na jiné věci, než na které to bylo schválené. Nicméně to omezení není nekonečné a po určité době budou ty jednotky moct jezdit kamkoliv.
Žádost byla podána dle dotačního programu , ne opačně,jak píšete.
Předpokládám, že při tak velké dotaci tam nějaký prostor pro úpravu podmínek je. Těch dalších 20km do Žďáru už by se tam snad někam dát mohlo.
Jistěže se to mohlo změnit. Jen se nechtělo provádět žádnou změno. Odpovědní v tom viděli příliš velké riziko. A nejlepší riziko je žádné riziko. 🙂
Nevíte náhodou na jakou dobu to v těch podmínkách je?
Dotace není omezena žádnou dobou udržitelnosti typu 5 let. V JMK je formálně třeba plnit projekt celou 30letou dobu životnosti.
Máte pravdu, první nástřel soutěže byl sepsaný spolu s žádostí o dotaci na jednotky. Do dotace se později dostala limitace do Křižanova a někdo jenom přepsal konečnou stanici v soutěži a nezkontroloval to, to se u nás stává
V Křižanově to dneska vypadá jak v pohraniční přechodové stanici. Už chybí jen ta celní kontrola…
Nejsou vlakvedoucí ve vlaku docela zásadní bezpečnostní prvek? Když se něco stane tak určitě lepší když tam budou aspoň odpovědní. A nevím jak bych řešil přípoje a podobně, byl by to dost komfort dolů.