Přes 12 kilometrů. Metrostav postaví třetí nejdelší tunel v Norsku

Při ražbě bude využita bezemisní technologie, včetně čtyřicetitunového elektrického nakladače a bateriových dumperů.
Česká skupina Metrostav získala svou dosud nejvýznamnější zakázku na skandinávském trhu. Dceřiná společnost Metrostav Norge postaví v západním Norsku 12,4 kilometru dlouhý tunel Røldal, který bude po dokončení třetí nejdelší v zemi. Zakázka má hodnotu v přepočtu 6,3 miliardy českých korun.
„Vyrazit tunel v délce přes dvanáct kilometrů je výzva sama o sobě, čekají nás poruchové zóny, injektáže kvůli přítokům vody i složité větrání. A když k tomu přidáme bezemisní technologii včetně čtyřicetitunového elektrického nakladače a bateriových dumperů, posouváme laťku ještě o kus výš,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Norge Jiří Horčička.
Tunel bude součástí evropské silnice E134, který spojuje západ a východ Norska. Prochází přitom horským terénem a obsahuje řadu tunelových úseků. Nový tunel má zásadně zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy, a to zejména v zimních měsících, kdy je současná silnice často neprůjezdná.
„Røldal bude nejdelším tunelem, jaký jsme kdy v rámci skupiny Metrostav realizovali,“ doplnil šéf Metrostavu Norge Aleš Gothard.
Zahájení ražeb v úseku Røldal – Seljestad je plánováno na třetí čtvrtletí letošního roku, dokončení projektu se očekává na konci roku 2030. Metrostav Norge bude na projektu spolupracovat s firmou Bertelsen & Garpestad. Zakázka má formu Design&Build, zahrnuje tedy i projekční činnosti. Metrostav bude zodpovědný za kompletní ražbu tunelu a izolace proti vodě a mrazu.
Skupina Metrostav působí ve Skandinávii 20 let. Na severu Evropy dosud vybudovala téměř 60 kilometrů tunelů.