Přes 100 kilometrů tratí za 15 let. Pařížský tramvajový boom pokračuje, otevírá linka T12

Tramvaj Citadis Dualis na nové lince T12 v Paříži. Foto: Île-de-France MobilitésTramvaj Citadis Dualis na nové lince T12 v Paříži. Foto: Île-de-France Mobilités

Nová trať využívá částečně i železnici.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch Suchan

Nejlepší a nejsmutnější na tom je, že v Česku by to nešlo.

Jiří Kocurek

„Počet obyvatel v roce 2021 činil 2 138 551, v celé aglomeraci pak 11 133 427“

Tolik wiki. Ne opravdu nejde sestěhovat většinu ČR do Prahy, aby to šlo.

Pedro72

Přesněji do Prahy a Středočeského kraje, to by rozlohou odpovídalo Île-de-France.

Jenda

Mně tohle vždycky přijde jak příběhy z jiné planety. V Praze pro slova nechodíme daleko a mluvíme o „boomu“, když postavíme jeden most a pár kilometrů na sídlišti. Metro/železnici na letiště, jaké svět neviděl, stavíme už asi 50 let. Mimochodem v Paříži zrovna staví i dvě linky metra na letiště Orly. Člověk už je vůči tomu tak trochu slepý, dokud právě nepřejede hranice, nebo mu někdo nenaservíruje takovýhle provokativní článek 🙂 Každopádně gratulace do Paříže.

libcha

Tohle srovnání je podle mě nefér, parizska aglomerace je mnohem větší a toho potenciálu (případně investičního dluhu) co je potřeba postavit je tam stran kolejové dopravy mnohem víc.

Jenda

Jasně, já se neupínám nutně k tomu číslu 100 km. Kdybych chtěl najít k těm projektům ekvivalent v Praze, tak řeknu tramvaj z Dejvic do Bohnic nebo ze Želivského do Michle. Nebo to metro/trať na letiště. A to jsou všechno věci, které chceme, potřebujeme, ale bůhví, jestli se jich dožijeme. Zatímco v Paříži už to mají postavené spolu s neuvěřitelnou proměnou přilehlých veřejných prostranství, tak tady rozšiřujeme blbou dočasnou konstrukcí jednu tramvajovou zastávku, protože nejsme schopní za jednu generaci vypapírovat trvalou úpravu, a náměstek primátora pro dopravu o tom má beze srandy asi 13 příspěvků na Twitteru, jaký je to… Číst vice »

SYN

Tak stačí sehnat půl miliardy… euro. A bude 20km…

SYN

Tak ono žejo, srovnávat Paříž s Prahou… to už si je blíž Praha s Brnem.

PetrH

Když si lidé vybrali levnou MHD… Jak chcete při těch 20 miliardách dotací provozních nákladů ještě sehnat něco na investice? Buďte rád, že bude metro D.
Ostatně vyhledal jsem, že v květnu 2022 měli v Paříži 16 linek a 308 stanic metra. To je asi tak 5x tolik stanic než v Praze (61 stanic). Pařížská aglomerace má ovšem 13 milionů obyvatel, to je minimálně 6x tolik, spíš víc. V poměru k počtu obyvatel jsme na tom lépe.

Kubrt

Ovšem pařížské metro neobsluhuje celou aglomeraci a ani by to nemělo smysl, na delší vzdálenosti funguje RER, i když i metro postupně expanduje za hranice města Paříže. Nemá smysl hledat nějaká jednoduchá srovnání dvou tak odlišných celků, jako je Praha a Ile-deFrance. Úplně jiné měřítko.

Jenda

Většina linek metra v Paříži je ale rychlostí srovnatelná s našimi tramvajemi. Třeba linka 14 a RER (v Paříži) jsou srovnatelné s naším metrem. RER ale často jezdí nepravidelně, takže třeba jet jen na příští stanici se nemusí vyplatit.
Co se Paříži nedá upřít je, že se do toho nebáli říznout. Jasně řekli, že upřednostňují MHD před IAD a dlouhodobě se toho drží, zatímco my se tu furt plácáme s okruhem, kterej dokud nebude, tak jiný investice přece nemaj smysl. Ono to ani jinak ve velkoměstech nejde. Trend je všude stejnej, ale někteří se tu stejně pokouší znova vynaleznout kolo.

Kubrt

Jak je vidět i na tom přiloženém schématu, trasa T12 se skládá z dvou přibližně stejných úseků: Massy-Palaiseau – Épinay využívá železniční trať postavenou v 19. století jako součást pařížského železničního okruhu. Tato trať byla v 70. letech začleněna do systému RER C. Zprovozněním T12 byl provoz RER C na dotčeném úseku ukončen, nákladní vlaky zůstávají. Druhý úsek z Épinay do Evry je tramvajová novostavba, vesměs v souběhu s dálnicí. T12 by měla jednou pokračovat z Massy do Versailles, rovněž po stávající „okružní“ železniční trati (dříve rovněž RER C, teď nově Transilien V). Byl jsem tam letos v létě a… Číst vice »

čecháček

No, sice další „čísla“ se neplánují, ale jinak s tím prodlužováním sítě rozhodně u konce nejsou:

Ve výstavbě/pokročilém plánování:

– T1 Ouest: Asnières – Colombes, 6 km, 2024
– T1 Ouest: Colombes – Rueil-Malmaison, 7,5 km, 2030
– T1 Est: Noisy-le-Sec – Val de Fontenay, 8 km, 2026
– T3b: Porte d’Asnières – Porte Dauphine, 3,1 km, 2024
– T7: Athis-Mons – Juvisy, 3,7 km, 2030
– T8: Saint-Denis – Rosa-Parks, 5,6 km, 2031
– T10: Jardin Parisien – Gare de Clamart, 3-4 km, 2032
– T13: Saint-Germain-en-Laye – Achères, 10,5 km, 2027

Tom

To by mě zajímalo, za co p. Sůra dostal mínus, když jako slušný člověk poděkoval. Někdy mi chybí fantazie.

M19

Osobní animozita, pocit moci… Lidé mají různé, někdy více, někdy méně pochopitelné motivace.

MrMarkus

Nejsem odborník na sociální engineering, ale přišlo by mi lepší vyměnit palec dolů za smutného smajlíka. Umožnilo by to vyjádřit emoci třeba ze špatného stavu něčeho, že došlo k nehodě apd. Když se lidem něco líbí, ať to podpoří palcem nahoru. Zbytek spadá do kategorie nezaujalo tudíž slušně nereaguju a jdu dál.

Johnny Cash

Spousta lidí včetně mě má komplexy. p.tamila@seznam.cz
213.225.2.227

Lubas

V Brně jsme za stejnou dobu zvládli 800m odbočku k nemocnici. Teď se bude dalších 25let malovat,diskutovat, modelovat…a hlavně nic neuspěchat:-)

dopravopat

Bratislava je na tom tiež biedne. Aspoň že beží výstavba trate do Petržalky.

Marek Kubík

Frantíci zřejmě nejsou tak hloupý, zkus u nás v nějaké obecní diskusi promluvit o výstavbě nové tramvajové trati nebo něčeho obdobného. To uslyšíš svršku nadávek a totálních nesmyslů….

Pavel Kříž

To my v Ostravě jdeme nějak proti proudu – speciálně v naši čtvrti je už roky lítý boj proti prodloužení tramvajové trati. Místo toho ekologičtí „odborníci“ chtějí autobusy….Někteří lidé u nás zamrzli holt ve středověku…

Marek Kubík

Zrovna dnes jeden člověk vložil na FB vizualizaci zastávky na vámi zmíněné tramvajové trati. Hned se tam objevila vlna vulgarismů a nesmyslů, ani v jednom komentáři nebylo zmíněno co a proč mi vadí. Kritiku beru, nemám rád špatně vymyšlené projekty, ale z tohohle se normální člověk nic nedozví…

David Orság

Mohl bych poprosit o odkaz?
Zajímají mě ty komentáře, ze kterých se nic nového nedozvím, ale aspoň se pobavím.

Marek Kubík

Odkaz: https://facebook.com/groups/porubacisobe/permalink/905385374525282/
Zpětně jsem se podíval na komentáře, nadávka vyloženě zatím není, ale i tak nesmyslů je tam plno….
Když se nedávno stavěla trať na pražskou Dědinu, to jeden pán klidně napsal zkur…. tramvaj, další argumentoval že autobus oproti tramvaji má kratší brzdou dráhu a tak nebude přejíždět děti…

Jiří Kocurek

Ve středověku byla nějaká MHD? Jo aha, vy jste chtěl předem vyloučit jakoukoliv oponentruru.

Jaká je potřebná přepravní kapacita?

Ondra K.

V Brně by ten rozvoj kolejové sítě mohl být o něco lepší, než je teď. Na druhou stranu srovnávat rozvoj s Il de France, kde žije cca 12 miliónů obyvatel není úplně korektní, neboť potřeby rozvoje obou regionů jsou diametrálně odlišný.

Lubas

Uznávám že nelze srovnávat,ale…tramvaj na Kamechy (5km) je v plánu cca 35let-40let, koleje do Líšně si nechali rozkrást,na vše se dělají studie a plánky,které končí u spřátelených firem. Holt Brno, město modýlků a vizualizací. Marně přemýšlím kdy se vybudovala nějaká nová linka. Teď mě rozesmála zpráva,že se „uvažuje“ o tramvaji ze Staré Osady směrem na Vinohrady.

SYN

Zas bych to nepřeháněl, ono to sídliště Kamechy ještě ani není celý hotový… takže to plánování holt probíhá stejně dlouho jako plánování dostavby sídliště.

SYN

Mimochodem, těch 5km byl doufám šotek? Jinak by to bylo až do Žebětína na náměstí (vzdušnou čarou 2km od současné konečné)…

Ondra K.

Samotný nový úsek Ečerova – Kamechy měří cca 1,4 km. K tomu je potřeba připočítat novou smyčku Kamechy, a vynucenou kompletní přestavbu smyčky Ečerova včetně cca 300 m trati před ní.

Jiří Kocurek

Výborně. Ještě nezapomínejte na Modřice, kde se nepostavilo nic a ani Šlapanice neprodlužují trolejbusovou síť.

Proč vlastně nemají tramvaje v Hevlíně? Tam by taky mělo být alespoň 10 km tratí! Počet obyvatel přece nehraje roli, vy sám to ignorujete.

SYN

Ostatně, Líšeň Jírova/Mifkova taky stálo „odjakživa“ že… trať podjezdem „u mototechny“, smyčka a zadní vjezd od Palačáku do vozovny Medlánky se taky udělal sám nejspíš…