Premiéra dopravní stavby v soutěži architektů. Lávka v Litomyšli získala Českou cenu za architekturu
Smetanova lávka v Litomyšli. Foto: Ehl & Koumar architekti
V hodnocení označila porota lávku za novodobou verzi Karlova mostu.
Komise to s tím nadšením trochu přehání, ale tak jim ho neberme…
Hezké to je, ze strany od výtahu mi to trochu připomnělo F.L. Wrighta.
Přirovnání ke Karlovu mostu je bohapusté tlachání, jen aby zakryli to, že vyznamenali pouhopouhou hranatou rouru.
Tak nějak. Prostě na obyčejný most přes cestu dali plochou střechu, osvětlení a nějaký ten výtah. Docela se divím že tam nedali soláry aby to mohlo být „eko“.
LED osvětlení tam pravděpodobné je , podle obrázku to vypadá na 3500 K, tedy ve střední hodnotě, teplé by se k tomu nehodilo.
Tak on Karlův most je taky v podstatě jen obyčejný Kamenný obloukový most, na který dodatečně přidali pár pokroucených soch, ze kterých dnes už není původní snad žádná.
Karlův most patří u nás mezi nejvzácnější stavební díla, je ikonou Prahy, jak vůbec můžete něco tak nesmyslného tvrdit. Sochařská díla v exteriérech nejsou zpravidla originály, ale vůbec nic to na věci nemění. Tím názorem jste mě doslova šokoval.
Nic nesmyslného netvrdí. A s vaším tvrzením „Karlův most patří u nás mezi nejvzácnější stavební díla“ taky není v rozporu.
Naprosto přesně, souhlas. Ještě, že to pokaždé dovedou vysvětlit, co jako to všechno představuje, ale architektura je vizuální disciplína, kde to člověk vnímá očima, a ne nějakou slohovou prací.
Vždycky jsem byl esteticky natvrdlý, ale já tam ten Karlův most prostě nevidím…
To je jen symbolické přirovnání. Samozřejmě, že ho tam „neuvidíte“. 😀
To mi jak jsi došlo, ale přesto nechápu v čem je to přirovnání trefné…
Chládek s Tintěrou přidávali do pohledového železobetonu vejce?
:):)
Vede na druhou stranu, jako Karlův most.
Asi to dnes na srovnání stačí.
Až postaví rozhlednu, bude to jako eifelovka. : – )
Opravdu? https://cs.wikipedia.org/wiki/Jurkovi%C4%8Dova_rozhledna
Nedožil se toho, zažil jenom tu Petřínskou.
Architektura není poezie, není na ní nic symbolického, má jen dvě stránky: výtvarnou a funkční.
Ta podobnost má být v tom, že je to zcela přesvědčivá syntéza architektury, inženýrství a urbanismu která spojuje dvě části města. Ale novodobá, nikoliv gotická s barokní výzdobou.
To nejste esteticky natvrdlý, ale normální.
Nebojte nejste sám. Třeba se do budoucna počítá s instalací soch předních místních i republikových osobností.
Máte dobrý zrak+ jak píšu výše, architektura je vizuální, musí to být vidět, a ne že to někdo napíše- vymyslí dodatečně. To s Karlovým postem nemá vůbec nic společného, je to nepovedená hranatá stavba. Je naprostá drzost, když to tam někdo vymyslel.
Čím více je česká architektura v koncích (až na pár autorů), tím více se vyznamenávají navzájem a píšou, jak je všechno skvostné. Připomíná mi to úsloví, když kobyla umírá, nejvíce kope.
Pokud tuto lávku porovnáme s novou lávkou u Aldisu v Hradci Králové za 175 mil. Kč, která je 2x delší (103 m) a asi 2x širší (5,7 m), než tato (56 x 3 m), získali v Litomyšli po přepočtu za skoro stejné peníze navíc i zastřešení a výtah.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/03/lavka12.jpg
Asi máte nějaké pnutí, že všechno se vším nějak souvisí.
Jo Litomyšli tohle těžce závidím. Vše co se tam za posledních 30 let postavilo mělo hlavu i patu ač se tam občas objeví mouchy jako špatný přepočet váhy sněhu na strese nebo nízká výška stropu u hokejové haly.
Není to špatné, ale do krásy Karlova mostu to má hodně daleko.
Zkrátka jsou to dvě naprosto rozdílné stavby; porota je určitě nechtěla srovnávat, to ani nejde.
Jako že po Karlově mostě jezdila auta a myslím že i tramvaj a tady je to čistě pro pěší? Nebo jak jste to myslel? Za me je to obyčejná hranatá věc sloužící lidem k přechodu přes cestu. Možná jsem natvrdlý, či hloupý bez estetického cítění, ale opravdu nic krásného tam nevidím.
Přesně tak, souhlas. Rozumné slovo.
Člověče, brzděte s těma takhle hlubokejma myšlenkama, Otec Fouras nebude mít co žrát…
Byl jsem tam, líbilo se.
Hlavně v noci je pěkný. A výtah potěší.
Hezký. Mimochodem, jaké intenzity se čekají na II/635? 🙂
Dálnice ubere jenom dálkový tranzit. Ale čtyřpruh v zářezu tam pravděpodobně zůstane.