Přeměna trati z Kladna do Prahy na cyklostezku vyjde na půl miliardy. Hotovo bude v roce 2033

Železniční stanice Hostivice. Foto: Lucidaintervalla/mapy.czŽelezniční stanice Hostivice. Foto: Lucidaintervalla/mapy.cz

Modernizace trati má v daném úseku začít letos. Po jejím dokončení se původní stopa převede na kraj.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Zedník

Prosím, nemá někdo odkaz na ten zmiňovaný web plánovaných staveb? Děkuji.

Jiný Petr

asi mají na mysli tohle: https://mapy.spravazeleznic.cz/stavby

Ale moc těm termínům nevěřte, když (téměř) denně vidím jak pracují (spíše tedy nepracují) na Kladně-městě, tak mám pocit, že skutečný termín dokončení, co SŽ sdělila stavební firmě je tak o 10 let posunutý. 🙂
Neskutečně se s tím patlají – zpočátku to tempo vypadalo slušné.

Kamil Maršálek

S tím, jak rychle staví tu přeložku a zároveň jak rychle plánují novou cyklostezku, tak bych spíš věřil nějaké sdílené cyklo-dráze 😀 Protože mluvit o cyklostezce v bývalém tělese v době, kdy pro tu modernizaci do nové stopy ještě nikdo ani pořádně nekopnul do země mi přijde přinejmenším krapet předčasné. A jestli Borecký potřebuje nutně někde v drážních tělesech budovat cyklostezky, může najít inspiraci buď ve svých análech (někde bude mít tu svojí kouzelnou mapu zrušených dopravních obslužností), nebo může přispět na tu stezku z Týnice do Mladotic, aby se ta jeho vytížená v Rakovníku nenavazující linka 404 konečně vyplatila… Číst vice »

Jakub P

SŽ v tomhle zvládne nadělat problémy, i když je toho dost předjednáno, viz Drážní promenáda. Pokud by to kraj neřešil dopředu, nemá šanci…

Jiný Petr

Podle toho jak postupuje úsek Kladno – Kladno město a hl. stanice Kladno město bych usuzoval, že dokončení slibované stezky se nikdo z čtěnářů totoho webu nedožije.

David

Jeneč – Unhošť povede ve stávající stopě.

Jiný Petr

taky to tak chápu, jen vyjma vlastní stanice Unhošť, která se má sice posunout blíže městu Unhošť, ale současně přejmenovat na zastávku Malé Přítočno. Možná se mi to jen zdá, ale mám pocit že to „posadí“ na bývalou dráhu KND.

Vítek

To chce cyklostezku aspoň za půl bilionu.

Pepa

By mne zajímalo, jestli a kolik na cyklostezku Středočeský kraj uhraje dotaci z nějakých evropských či jiných státních fondů. Kraje většinou neplatí cyklostezky celé ze svého. Cyklostezky plní hlavně rekreační a sportovní funkci a rozhodně ne dopravní….

MMXA

Přesně tak, vzdálenost Kladno-Praha (centrum) je +-30km, tj. i při použití elektrokola co to uhání 25km/h je to více než hodina cesty. Dále počasí v našich končinách zatím úplně neumožňuje pohodlný celoroční provoz na kole. Poté je dost problém, kam v cílové destinaci kolo bezpečně uložit? Takže cyklostezka super, ale její dopravní funkce bude opravdu pro pár nadšenců, rekreační a sportovní ok.

Georg

Problém odstavování kol je následek ne příčina. Stačí zákonem nařídit všem zaměstnavatelům zajistit dostatek cyklostojanů pro všechny zaměstnance a zájem o cyklodopravu do zaměstnání se znásobí. Teď se to nevyužívá, protože lidi nemají kde auto nechat. Rovnou s tím musí být zrušení jakékoliv daňové uznatelnosti služebních aut, aby se cyklodoprava skutečně podpořila.

Luděk

Jako zaměstnavatel vám povím, že je mi úplně putna jak se dostanete do zaměstnání. A pokud máte zájem o nějaký cyklostojan, tak nixc proti tomu, ale kupte si to za svoje.
Zrovna u vás nemám pocit, že byste byl se svým přístupem, nějak ve vašem zaměstnání nepostradatelný.

Dejf

Tak jako s georgem souhlasit nebudu, ale nevím ve kterém regionu a v jakém oboru zaměstnáváte lidi, ale většinou se už zaměstnanci nedá říct, že na jeho pozici čeká za branou 10 dalších. A pro zaměstnavatele vidím ve zřízení bezpečného uložení kola po dobu výkonu zaměstnání spíš benefity. Jo, stojí to peníze a zabírá to místo, ale zaměstnanec je nezávislý na dopravní situaci, v lepší kondici a rozcvičený. A i kdyby si v práci nabíjel elektrokolo, tak by při 200 dnech v práci ročně a 1kWh nabíjení (což je dost přestřel) spotřeboval elektřiny zhruba za tisícovku ročně, to vzhledem ke… Číst vice »

Luděk

V tom nejhorším možném regionu a to je Praha. Ale ani to není důvod k tomu, abych zřizoval cokoliv za moje peníze někomu, kdo hodlá zaměstnavateli cokoliv diktovat. Já raději lidem přidam na mzdě, než abych podporoval něčí libůstku. Já nepotřebuji zmoklého zaměstnance v listopadu na kole, ale zdravého. Považuji za vrchol drzosti se vůbec zmínit o tom, že by „měl“ něco zaměstnavatel, to v žádném případě. Pokud máte pocit, že je to všechno tak jednoduché, proč nejste všichni zaměstnavatelé ?

Mickey

A zvýšení mzdy mu umožní v práci bezpečně uložit kolo?

Nemel

Á, pragocentrismus…realita je taková, že zrovna v Praze zaměstnance najdete nejsnáze 😉 Zkuste se poptat v regionech.

Jinak s Vámi v zásadě souhlasím, jen by mě zajímalo, jak často/ kdy naposled jste tedy lidem přidal…?

Zbyněk

Parkovací místo pro dojíždějící autem, nebo zastávku pro dojíždějící autobusem si mají taky platit za své?
To jsou totiž věci, které velcí zaměstnavatelé plně hradí a stojí to řádově víc než sebelepší parkování pro kola.

Luděk

‚Člověče uvědomte si kolik je zde korporátů a kolik drobných a středních zaměstnavatelů. A dotyčný Georg zmiňoval všechny, nezdá se vám ?

hbf

Proč by místa pro kola měl řešit zaměstnavatel?
Kde se v lidech bere ta obsese stále něco někomu nařizovat…

MMXA

To jsou takové, řekl bych levičácké kecy. Nařídíme zaměstnavatelům, zrušíme daňovou uznatelnost služebních aut, apod. Zkuste lidi motivovat jinak, než zákazy a příkazy.

Martin

Kdo říká, ze všichni budou jezdit z Kladna až do Prahy? Po trase a okolo bydlí také dost lidí, kteří dojíždí do Prahy nebo do Kladna. Můžou jet celou trasu nebo jim cyklostezka pomůže dojet na nejbližší vlakovou zastávku. Nakombinovat to může každý podle chuti a to je přesně to, o co bychom se měli snažit. Myslim, ze multimodální infrastruktura je přesně to, na co bychom se měli do budoucna zaměřit. Stačí se podívat na dopravní model třeba v Německu. Přijedu na zastávku po cyklostezce, hodím kolo do stojanu a násadám na vlak. Při dvaceti stupňových mrazech, tam asi nebudou… Číst vice »

MMXA

Nevykládejte si to špatně, nejsem proti cyklostezce jen mi vadí, že se operuje hlavně tou dopravní funkcí. Právě že ze začátku provozu to bude spíše plnit tu funkci rekreační a sportovní, nárůst té dopravní funkce vidím spíše v delším časovém horizontu. Je pravda, že na západ od nás jsou v tomto mnohem dále.

Nemel

Výmluvy.

Jaaa

“ Cyklostezky plní hlavně rekreační a sportovní funkci a rozhodně ne dopravní.”

Tak možná v českém autolandu. Jinde rozhodně plní.

Sáček

Hlavní je ale u této problematiky pořád stavba žel. trati Kladno-Praha. Červen 2025, ale leták naposled aktualizován v červenci 2023.
Začne stavba letos? Už běží soutěž na zhotovitele? Už je stavební povolení? Už probíhají první zemní práce, arch. průzkum?
Jak je u SŽ zvykem, 29.12. bude zahájen arch. průzkum a kácení dřevin a bude se slavit jakože zahájení stavby.

Sáček

Proč je stavba tak tajemná, když má začít letos? K cyklickému posunu data zahájení o rok nedošlo, jak bývá normálně zvykem na přelomu roku, stále tvrdí 2025.

Tomariero

Výběrové řízení běží někdy od října, stojí to na neexistenci stavebního povolení.

Harvánek

20 miliónů za kilometr?

Erik

A není to málo, Antone Pavloviči? 🙂

Jan

U silnice pro auta by to byla výtečná cena, ale cyklisti jsou asi nějaká podlidi.

Jan

nějací

Jiří Žajdlík

Vyhazování peněz u Prahy. A kolem Varů je ČD pomalejší než v předminulém století. Je vidět, odkud je valná většina Parlamentu a lobismu….

Dejf

z moravy. co tam máte dál? 😀

Tom Matto

Jako, že by vám měl radši Středočeský kraj ty peníze poslat? Btw. kraje nemají s parlamentem moc společné…

MaT

Jakože jsou poslanci z Kladna? A jezdí na kole? Nebo dokonce z toho Kladna do sněmovny? Tak určitě…

JirkaM

Půl miliardy ze které se nikdy nevrátí ani desetina.

Martin

Bože to je zas Trumpovskej přístup.. nepadaj z toho prachy, tak se to nevyplatí!

Zruší se dráha, sklonove příznivá trasa mimo silnici, Středočeský kraj se na to poctivě připravuje aby se to hned po zrušeni začalo hýbat ale vám je hned jasný, ze to je proste kravina.

Cyklisti jako neplatí daně nebo?

Jirka P

Ale tohle je fakt idiocie za neskutečnou cenu. Ona se totiž dráha fakticky nezruší, velká část její trasy se použije pro „rychlodráhu“ anebo ji bude křížit. Takže dostanete akorát zbytečně drahou trasu mimo obce s nevyhovujícím napojením.

Martin

V tom s vámi nemohu souhlasit. Rozhodně mi taková cyklostezka dává smysl, jak na dojíždění do práce nebo jen tak za zábavou.
Nestudoval jsem do detailu projekt, ale určitě půjde nějak rozumně vymyslet křížení/podjezd.

Jak mimo obce? těch pár set metrů od domu jsou snad všichni schopni na cyklostezku dojet a hned se na ní napojit 😀
Považuju to spíš za takovou páteřní cyklostezku, ke které prostě dojedete po nějaké silnici a pak bezpečně mimo provoz můžete pokračovat.

Juraj

Na základě čeho, kromě dojmů?
Lepší dostupnost zastávek má svůj finanční přínos.
Atraktivnější železnice, která zredukuje počet aut, má svůj finanční přínos.
Více možností aktivní rekreace pro obyvatele má svůj finanční přínos.

To vše u projektu, který bez větších zásahů vydrží několik desetiletí.

Jaaa

Řekl bych, že se z toho může stát základní páteřní cyklotrasa pro denní dojíždění do města za prací či školou z oblasti Kladenska do Prahy (či i opačně).

Tenhle počin je velmi dobrá věc, teď ještě dotáhnout všechny návazné stezky.

Frantisek X

A už nepotřebujete vlak. Auta zůstanou. 🙂

Martin Šmikmátor

Naprostá lobbystická úchylka stavět cyklostezku na ex. traťovém těle. V krajině, včetně té mezi Kladnem a Prahou, je v katastrech obcí mnoho veřejných cest. Povětšinou obecních, ale za Bolševika zaoraných v polích. Jejich kvalitní obnova je násobně levnější, včetně např. mlatového povrchu, bez asfaltu. Jak to může být, viz např. cesty po KPÚ v Řisutech. Kolejové lože je min. až na pláň traťoveho tělesa nebezpečným odpadem. To ať si stát a jeho SŽ zlikvidují sami. A Petra Boreckého, jeho nápady „právníka“ i jeho STAN, nechť vezme čert.

Jakub P

Ani omylem tam není nic srovnatelné kvality, s tak příznivými sklonovými poměry a mimo komunikace s velmi silným provozem. Jo, ta cena je vysoká i proto, že bude zároveň zahrnovat sanaci bývalé trati. Což se ale bude muset udělat tak jako tak. Není to tedy argument pro zamítnutí toho projektu, je to argument, proč by ho středočeský kraj neměl celý platit sám, ale měl by mu na něj státní rozpočet přispět, např. ze SFDI… Což je celkem reálnej scénář, nepochybuju, že kraj bude o takové spolufinancování usilovat. Mlatovej povrch může být na rekreační stezku fajn, když se dobře udělá a… Číst vice »

Jakub P

FYI: ta trať z Veleslavína na Kladno pomaličku a s téměř neznatelnými sklony nastoupá cca 100 výškových metrů a jestli přitom ztratí 5 metrů ztraceného spádu, je to hodně.

Oproti tomu, nejrovinatější možná alternativa po dnešní síti cyklostezek a silnic, kterou jsem našel, nastoupá přes 250 a přes 150 ztratí…

Dejf

hezký postřeh, je vidět, že když se vozil těžký náklad, tak si naši předkové dokázali vypočítat, že sklonově příznivé poměry se vyplatí a taky to tak postavit.

Jirka P

Kecáte, normální trasa po I/6 má ztracený spád jen 78 m, žádných 150: https://mapy.cz/s/macufenaja
A přitom cca. 30 z těch metrů je v Dolanech, kde by stačilo postavit novou cestu Fialka – Pletený Újezd – masokombinát zhruba v trase dnešní trati (ovšem nikoli po jejím tělese). Ještě možná na té trase vytunit úsek kolem Jivin.
Dávat půl miliardy za cyklostezku po tělese trati, které bude stejně v podstatě nepoužitelné, je zbytečnost, kterou nikdo nepotřebuje.
Nevím tedy, kde jste přišel na ztracený spád 150 m, i když jsem si to dal přes Přední Kopaninu a Běloky, tak to vyšlo na 135…

Jakub P

Klidně přiznám, že jet po I6 skrz Hostivici (zejména v té části od vodní nádrže Jiviny kolem průmyslové zóny) na kole je něco, co nemám potřebu dělat. Nepsal jsem, že je to nejrovinatější existující alternativa, ale nejlepší, kterou jsem našel. Hledal jsem ty, které mě napadly a které znám jako trasy, kudy jde rozumně překonat D0/D7. Přidal ty, které mi našel vyhledávač v mapách. A i těch 78 m ztracenýho spádu furt není málo ve srovnání s tratí, která má v podstatě nulu. Jasně, reálně tam ta stezka taky bude mít trochu víc kvůli místům křížení s novou stopou trati,… Číst vice »

fabec

Nakonec bude cyklostezka na tělese současné dráhy a nová dráha nikde.

Michal M

Vtipe vylez.

Denda

Takže až po ní jednoho dne projede 50 milionů cyklistů, vyjde to jen 10 Kč na jednoho!

Jakub P

To mam jen na DPH za vsechny kola peknych par jizd predplaceno. Nemluve o tom, kolik usetri zdravotnictvi, kdyz bude tolik lidi v lepsi kondici diky dostupnemu pohybu…

Kačák

470 milionů korun za cca 20-25 km…to je 20 milionů na kilometr něčeho co už má podloží připravené….propustky atd. Sorry ale mě se to zdá dost za pouhé zalití asfaltem….

Jakub P

Tam je vzdycky velka otazka, co vsechno do toho zahrnou, pokud se upravuje okoli, je tam slozitejsi reseni nejakych krizeni stare a nove stopy trati (Vzpomente jak na prelozkach 4. koridoru SZ zavezla zarezy a stavbui cyklostezky tak zdrazila a vysledek zhorsila) nebo jako na drazni promenade potreba vymenit mosty kvuli rozsireni prostoru pro auta pod nimi, rostou naklady rychle…

Martin Šmikmátor

Ano, je to extrémně moc a zbytečné, když cyklotrasy, které mohou být přeměněby na stezky, už nezi Kladnen a Prahou vedou.

Ondra

To není jen zalití asfaltem. Jsou to i návaznosti, někudy je potřeba se na cyklostezku dostat, jsou v tom i různá přemostění

Frantisek X

Hlavně pouhé zalití asfaltem je nejhorší možné řešení z hlediska životnosti.

DavidS

Skvělý plán, tak snad to vyjde.

Kafro

Těším se. Doufám ale, že se stále počítá s pokračováním až k Holešovicím

Frantisek X

No já doufám, že tam aspoň část zůstane na povrchu. Výhled, požáry, údržba…

Mickey

Jeden o koze, druhý o voze.