Překvapení nejen pro železniční fanoušky. Do Česka začne jezdit švýcarský panoramatický vůz
Panoramatický vůz SBB. Foto: Petr Šťáhlavský / České dráhy
Na území České republiky pojedou vozy mezi Břeclaví a Bohumínem.
Na území České republiky pojedou vozy mezi Břeclaví a Bohumínem.
No nejlepší na kochání se krajinou z vlaku je stejně otevřít si okno ve starých dobrých kupéčkách, než jet takovým vozem s oknem jako kráva,kde se jaksi to okno otevřít nedá😁
Jako jo, kus pravdy v tom je, ale taky dost záleží na počasí 🙂
To jaksi musíte rozlišovat mezi výletní jízdou historickou anebo pro tyto účely uzpůsobenou soupravou a moderním dálkovým vlakem, jehož primárním účelem je rychle a pohodlně dopravovat cestující. Že je v tomto případě k dispozici jako bonus panoramatické okno na tom nic nemění. To je totéž, jako brek nad tím, že po zprovoznění tunelu pod Semmeringem odpadnou jízdy railjety po té nádherné stávající trati přes sedlo. Ano, odpadnou, ale minimálně 98% cestujících v těch railjetech se prostě jen chce rychle dostat z jižního Rakouska do Vídně nebo opačně a i když se za denního světla a dobrého počasí rádi výhledem pokochají,… Číst vice »
Slza se mi v oko dere. Och, když tak člověk v B-čku otevřel okno tak, že nešlo zavřít, případně pak v jiném kupé zavřel okno tak, že nešlo otevřít.
Ach, koukat z okýnka ve 160 km/h … vítr ve vlasech, hlava ve sloupu, ideál 🙂
No nevím co bude na lince u nás k vidění. Možná jen kousek před Ostravou kolem Oderskych vrchů a přes CHKO Poodří, ale jinak si ten panoramatický výhled cestují moc nežijí. No když už nic, tak si můžu vagony vyfotit zvenku na nádraží ve Starém Městě.
Na EC Transalpin Zürich – Graz je tenhle vagon super, ale proč to posílají zrovna do východoevropských rovin, mi moc nedochází. Nemají snad ÖBB / PKP žádný jiný použitelný vůz a SBB nevědí, co s nimi? Teď budou muset na východ posílat 4 místo 2. Nebo budou řazeny jen obden 😉
Tak to bude pokoukáníčko na ty protihlukové stěny. Ach jo
A co teprve Přerov? Jeho krásné okolí nádraží jistě osloví každého cestovatele.
Líbí se mi tag „panaromatický vůz“. Vybavuje mi to vzpomínky na mládí a vlaky s rozbitými záchody.
Do článku bych dodal, že dle řazení https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&kategorie=EC&cislo=104&nazev=&rok=2023 bude k dispozici i jeden vůz druhé třídy.
A ten druhej vůz druhé třídy bude k dispozici komu?
Ví někdo proč tento vagon nebyl připojen k Railjetům do Prahy?
Je to proto, že tento vagon prý nelze tlačit ve vysoké (cestovní) rychlosti?
Cestovní rychlost railjetů do Prahy je kolem 100 km/h.
Proč by ho rvali do ucelené soupravy?
To by to ani nebyl railjet.
Jděte si k dr pro prášky.
Kdysi byl rakouský prezident (to byl ještě Fischer) na státní návštěvě v Praze vlakem a vagon jeho delegace tehdy skutečně připřáhli na railjet. Ale to byla velmi specifická výjimka. A ÖBB před lety přípřahem IC vozů na railjety posilovaly víkendové spoje na Südbahn, totéž jsem tuším viděl i ve Švýcarsku na jejich push-pull soupravách. V běžném denním provozu je to samozřejmě nesmysl, když by se musel vždy na obrátce přepřahat. Tlačit to je totální nesmysl.
Ty přípřahy na víkendy zas takový nesmysl nejsou. Po našoupání mezi Railjet a mašinu není poznat vůz navíc. Při jiném řazení to holt není vratný, ale to by klasika taky nebyla.
Jenže ty dodatečné vagony se nešoupají mezi railjet a mašinu, ale prostě se připřáhnou na konec (ve směru jízdy, bez ohledu na to, nestli mašina railjet táhne nebo tlačí). Šoupat to kvůli jedné jízdě „někam doprostřed“ by byl už úplný nesmysl, spousta práce při posunu před i po jízdě a nejsem si jistý, že by to technicky vůbec fungovalo, tedy např. jestli postarší IC vozy vůbec jsou schopny přenášet komunikaci mezi mašinou a řídičím vozem. Že to není vratné při víkendové posile nevadí, ta se v pátek ve Vídni připojila, po jedné cestě se ve Villachu nebo v Grazu odpojila… Číst vice »
Žádný vagon nelze tlačit ve vysoké rychlosti. Když fíra není na čele soupravy a dostává zprávy o dění před vlakem vysílačkou, jezdí se krokem.
Tlačit můžete na záchodě.
Anebo v tlačiarni.
A bude po klidu (i v jedničce).
Ne že bych měl něco proti, možná si tím i naplánuju cestu, ale proč se tak děje? to má nějaký „turistický“ účel na onom vlaku? nebo to prostě jen tak nějak vyšlo bez hlubší souvislosti?
Jezdí to do Grazu na nějakém EC ze Švýcarska, tak asi někoho napadlo provázat oběhy. Turisticky to může být zajímavé při jízdě přes Semmering, v Dolnomoravském úvalu už asi méně 🙂
Ale je to dost zvlastny obeh: Teraz ide ta suprava jeden den do Grazu a druhy den naspat, ponovom medzitym stravi dalsie dva dni na ceste do Polska.
Který Semmering?
Ta pravá originální Semmeringbahn je jen jedna. Přes jiný to stejně nepojede.
To by mě taky zajímalo, proč se tak děje. Dosud jezdil na EC Zürich – Graz, což je trasa, kterou vlak jede skoro celý den (8:40 – 18:14, resp. 9:45 – 19:20), takže na jiné „celodenní“ lince nemůže jít o využití vozů, které by jinak stály odstavené. Nyní budou mít SBB „na východě“ 4 tyto vozy místo dvou. Ten turistický význam to má tak mezi Grazem a Wr. Neustadt, dál už těmi panoramatickými okny nebude moc na co koukat, snad krom mrakodrapů kolem vídeňského hlavního nádraží s industriálu ve Slezsku. Na trase Zürich – Graz je to super, ta vede… Číst vice »
Asi Semering. Ale to není mnoho na tak dlouhé zablokování toho vozu.
Takové švýcarské panoramatické vozy jezdily v devadesátých letech do Prahy na některem EC.
To ani omylem, Švejku.
No hlavně když budou mít zpoždění jako některé spoje ….. to bude radosť jezdit.
Ve Švýcarsku koukají na Alpy, u nás si cestující užije panoramatický výhled na Koksovnu Šverma a bývalý důl Odra 😀
Inu, to jsou panoramata 😀
Furt lepsi, nez panoramaticky koukat na protihlukove steny 🙂
Právě jen tyto vozy s výhledem i směrem nahoru vám umožní nakouknout i *nad* protihlukové stěny 😉
a to jsou dvoupatrové nebo tam lze bivakovat u stropu?
A dále na jih zase výhled na řepková pole.
Recipročně do Švýcar posíláme kdysi snesenou a zakonzervovanou „panoramatickou“ lanovku Špindl – Pláň i s Homolkovejma.
Já myslel, že jim pošlem Honeckery 😉 …Jako takovou ochutnávku české vlakové klasiky.
Jedině Šukafon!
Má-li to být české, tak Honecker z NDR rozhodně ne. Jak již napsal Radek Vičík: Jedině šukafon.
Já to myslel jako takový „standard na českých tratích“, ale máte pravdu, Šukafon je dokonce i náš, takže ten by to měl být. 🙂
Mezi švýcarskými sotousi je daleko oblíbenější 830/1.
Já vím, že to není vlak, ale bus – přesto jediné podobné, co jsme měli, byl RTO Lux 😉
Jsou v Česku tratě, kde by ČD mohly s takovými vlaky jezdit a bylo by to rentabilní? Vozový park se razantně obměňuje a máme několik typů lokálních i dálkových vlaků pro různá použití což je fajn, ale něco takového u nás chybí. A nejde jenom o nové vlaky s jiným/lepším interiérem, stačilo by některé stávající tématicky přelepit, dát jim punc individuality (nebavím se teď o červených vlacích v PID) a 99% vlaků pak nebude vypadat stejně.
Ne v době, kdy jediným kritériem je cena a množství sedaček, které lze do vozu vměstnat. Smůla, bohužel.
Objednavatel samozřejmě může požadovat zařazení takového vozu v soupravě (jakož i další kvalitativní patametry) a hledat dopravce, který mu požadovanou soupravu zajistí za nejnižší cenu.
Jenže objednatel nic takového požadovat nebude, objednatel chce vynaložit co nejméně peněz při zachování minimálního akceptovatelného srandardu.
Ale mohl by to za pár let koupit RegioJet
A za dalších pár let by přes ta okna stejně nebylo vidět. Radimovi ta venkovní očista nějak nejde. Tím se nechci zastávat ostatních dopravců na naší síti.
Rentabilni- v jakém konkrétně smyslu? V jakém ekonomickém modelu provozu vlaku? Rentabilni pro koho? Pro dopravce, když má dobrou smlouvu, může být rentabilní leccos.
A pro daňové poplatníky to může být zároveň noční můra 💰
A na co by u nás koukali cestující přes ty nekonečné betonové hradby kolem tratí….
Tak jsou tratě třeba na Šumavě, kde mají hezké výhledy, ale ekonomicky je to totální nesmysl.
Proč je to nesmysl? Je takový vagón provozně o tolik dražší?
Asi byla řeč o tratích na Šumavě kde jezdí Regiosprinter, že nemá smysl tahat tam takový vagon. Dal by se zavěsit na trati do Rudy, ale ani tam asi nebude poptávka po komfortním svezení v první třídě, když je to takový rozvoz do hor co všude staví.
Zásadní otázka zní:
Proč by s nimi měly jezdil zrovna ČD?
Pokud by to mělo být „něco extra“, tak to jiní dopravci umí zpropagovat daleko líp tak, aby to bylo renatbilní.
Přesně v tomto duchu měla být, dle mého soudu, částečně udělaná okna na 805.9 (M27). „Jede to pomalu, ať je na co se koukat“, nikoliv „Hybaj do temného sklepa“.
To byste chtěl po Kotasovi moc 😃
Hašišbedna nemá s Kotasem nic společného. Jde o práci ateliéru Mjolk (psáno švédsky). Rodinné domy jim jdou mnohem lépe.
No jo, máte pravdu. Zrovna si to jinde čtu. Beru tedy zpět.
Možná si uříznu ostudu, ale na idosu mi to našlo jen vlak „Porta Moravica“…je možné, že by to v článku bylo s chybou?
Je to chyba v článku, jezdit bude skutečně na vlaku Porta Moravica. Na konci článku mezi tagy už je to správně.
P.S. Porta Bohemica je nyní IC Praha – Děčín, okrajový pár linky Ex5, od nového GVD už jezdit nebude a v jeho poloze pojede EN Canopus.
Moravica, moje chyba a díky za upozornění.
Porta Moravica to bude ?