Přehledně: ZSSK investuje 380 milionů eur do nových vlaků, volá po lepších tratích

RegioPanter v barvách pro ZSSK. Foto: Škoda TransportationRegioPanter v barvách pro ZSSK. Foto: Škoda Transportation

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) požaduje po správci železnic, aby přidal s tempem modernizace slovenských tratí. ZSSK podle svého vyjádření potřebuje

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) požaduje po správci železnic, aby přidal s tempem modernizace slovenských tratí. ZSSK podle svého vyjádření potřebuje kvůli špatnému stavu tratí o 20 až 30 % více vlaků, než je v provozu skutečně potřeba.

V tiskové zprávě ZSSK upozornila, že od roku 1988 na Slovensku nepostavili jedinou novou trať. „Podle našich odhadů zastaralé tratě zvyšují potřebu vozidel o 20 – 30 %,“ uvedl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Tisková zpráva  je reakcí na vyjádření ministra dopravy Árpáda Erséka, podle kterého je letos modernizace slovenské železnice prioritou.

Podle Kováče stav infrastruktury velmi ovlivňuje  plynulost dopravy, přesnost a délku zpoždění. „Kdyby byly klíčové tratě a uzly modernizované, mohli jsme nejstarší vozy už vyřadit a soustředit se na opravy a rekonstrukce nejperspektivnějších vozidlových sérií. Z toho by profitovali cestující,“ dodal Kováč.

ZSSK upozornila, že na řadě tratí jsou stále pomalé jízdy 10 kilometrů v hodině. Takový stav je například na trati Zvolen – Šahy, kde přitom došlo k obnovení provozu od současného jízdního řádu.

V Bratislavě by pomohlo zokruhování železnice či stanice Filiálka, v Košicích například zdvojkolejnění tratě Kysak – Prešov,“ vypočítává Kováč. Podle něj by měly Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) jako správce tratí řešit i jižní trasu. „Výrazným posunem vpřed by bylo vybudování trasy mezi mezi Nitrou a Trnovcem nad Váhom, došlo by ke zkrácení jízdy z Nitry do Bratislavy na 50 minut,“ řekl Kováč.

ZSSK současně zveřejnila přehled chystaných investic do nových vozidel. Celkem jde o investice za 380 milionů eur v příštích třech letech.

25 ks elektrických jednotek

• celkový objem: 160 miliónů eur, dodání 2020, nasazení v Žilinském kraji.

21 ks dieselmotorových jednotek

• celkový objem: 77 miliónů eur, první dodání letos v druhém čtvrtletí, nasazení v Banskobystrickém kraji.

Pět nových hybridních vlaků+  jeden multifunkční vůz (před podpisem)

• celkový objem eur: 39,5 miliónu eur, dodání pro grafikon 2020/21, nasazení v Tatrách

35 ks nových osobních vozů Bmpz a Ampz

cena za kus 1,87 milionu eur

50 ks modernizovaných osobních vozů Bmz

celkový objem eur: cena za 1 ks = 750 tisíc eur, nasazení na dálkovou dopravu Žilina – Praha a Bratislava – Košice.

Tagy ŽSR ZSSK
35 komentářů