Přehledně: Změna jízdního řádu na jihu Moravy přinese kromě velké výluky i dvě nové zastávky u Brna
Sprejeři u protihlukové stěny v Ostopovicích. Foto: Skanska
Vrací se víkendové noční linky z Brna, na dvou rychlíkových tratích budou lepší vozy.
No totók! Máme v Lískovcu koridór!🙂💪😀
Vypadá to, že stejně jako vloni, se peníze musí rozfofrovat v období, kdy kvůli Covidu nikdo jezdit nebude, aby se pak mohl provoz o to více osekat s poukazem na to, že stejně nikdo nejezdí (až to již nebude pravda) a že se strašně moc prodělalo a peníze jsou utraceny.
Vlaky se loni v JM kraji omezily až s červnovou změnou JŘ, tedy v době, kdy lidi začali zase jezdit. Ale i tak nijak výrazně, nepočítám-li omezení na S2 vyvolaná výlukou.
Interval 120 minut v blízkém okolí druhého největšího města v republice je opravdu terno – konec konců platíto i o okolí hlavního města … švýcarští občané navštívivší Česko z mnohem menších měst se nestačí divit … u nich se jezdí v intervalu do 30 minut ….
Ty vlaky jsou
*Ty vlaky jsou tam spíš jako doplněk busů. A z kapacitních důvodu tam (zatím) asi nejde zastavovat víc
Jen připomenu, že ta stavba sice vypadá hotově, ale hotová je jenom polovina. Ze Střelic do Zastávky se teprve stavět začne.
Cílový stav bych hodnotil až potom.
Hlavně chybí přestupní terminál Starý Lískovec, kvůli kterému se tato nová zastávka za pohádkové peníze stavěla. Že tady zatím nebudou jezdit elektriky ale stále motory je sekundární.
Pamatuju si, že k tomu byly jakési protesty. Voda, biotop nebo něco takového. Zpozdilo se to. Naštěstí se kvůli tomu nezpozdil ten zbytek.
No, proti terminálu byl protest jenom jednoho místního NIMBYsty, který nechtěl, aby mu kolem domu jezdily trolejbusy. Plus je tam nějaké přetahování mezi městem a investorem sídliště u Leskavy.
Vzhledem k tomu, že St.Lískovec a Bohunice obsluhují ve dne 2 tramvajové linky, pak trolejbusy (Osová) a autobusy 50, 69 a E50 a v noci linky N91 a N96, je přínos zastávky, na kterou nic nenavazuje a výstup z ní hrozí akorát držkopádem do potoka zanedbatelný.
Mělo by větší smysl, když by ty dráty prvně natáhly na zmodernizovanou trať na Veselí, než sem.
Proč?
Protože holky práce na S4 nebavila, zatím S6 byl jejich sen.
Zkrácení cestovních dob … elektrická jednotka / lokomotiva má přece jen svižnější rozjezd než nějaká hydra nebo brejlovec.
Protože by to tam ušetřilo více nafty.
Nebo na oboje. Vlára už měla být zadrátovaná dávno. Tak prej snad do roku 2028.
Taky je zajímavé jak už Dobrá správa ani nezastírá, že ten léta omílaný 15min. interval vlaků Brno – Zastávka coby hlavní přínos celé stavby byl nereálnou věcí, resp. přesněji věcí podmíněnou výraznějším zkapacitnění brněnského uzlu.
Dobrá správa se celou dobu – prostřednictvím SP a následně PDPS/DSP – vyjadřuje poměrně konzistentně v číslech a ta jsou pořád jedna a ta samá: – ve střednědobém výhledu max. 18 vlaků za T = 120 minut, a to ještě mezi Brnem a Heršpicemi to musí jezdit po 3+1 TK., protože samotná 3. TK to jaksi nepobere – v dlouhodobém horizontu 26 vlaků za T = 120 min., ale to bez ŽUBu alias dvoukolejky ŽUB – Střelice nejde. A to se v tom článku KORDISU dočtete – bez ŽUBu se to bude totiž „pytlíkovat“ nějakým skákavým pseudo-taktem – rozhodně není… Číst vice »
Stačí doplnit jednu kolejovou spojku …
To právě asi bohužel ne…jinak by to za těch 100 let nebo kdy ty štreky vznikly už dávno bylo…
Uzel Brno je kapacitně nevytížen … dneska jsem tam byl … a i přes „čilý“ provoz tam bylo stále dost volných kolejí …
Padesátiminutové obraty motorových souprav na nástupišti 5,6 – koleje 7,9,11,13 představují nízkou úroveň organizátorské a řídící práce … Pokud obrat souprav by měl být do 10 minut; když to „jde“ v Praze / Středočeském kraji, tak to musí jít i v Brně …
„Nejužším“ místem nejsou nástupištní hrany u 5./6. nástupiště, ale přilehlý úsek do Horních Heršpic.
Mimochodem, ten 50min. obrat u S41 vyplývá z uzlu/přípojové skupiny v Moravských Bránicích.
Humoristo. 9 let jsem tam dělal výpravčího. Některé staniční koleje na Hlavním jsou ve špičce vytíženy i na 170%. Úsek Hlavní – Heršpice je na hraně propustnosti.To, že vy to z perónu pohledem nepoznáte, nic neznamená…
Spojení Brno hl.n. – Ostopovice v intervalu 120 min, k ničemu, stanice Starý Lískovec bez přístupu, k ničemu.
Ostopovice obslouží vlaková linka S4 v intervalu 60 až 120 minut.
Těch 120 minut bude asi v okrajových časech. No a do toho Lískovce chodník… to by měla dělat městská část.
Chodník se už staví, respektive je skoro hotový, zbytek musí dodělat město.
Do Lískovce jezdí z Ostopovic autobus, tři linky.
Která městská část by měla dělat chodník do Ostopovic? Ostopovice jsou samostatná obec.
Starý Lískovec není samostatná obec, myšlen byl chodník k nové zastávce pod Leskavou.
O Starém Lískovci to nikdo netvrdil. Terminál má stavět město.
Zato jsi chtěl znát toto, kdo postaví chodník do Ostopovic, o kterém nikdo nic nepsal.
Toho
Ještě nějaké osobní invektivy misto věcné argumentace? Nu, když na víc nemáte…
Kde je ta osobní invektiva? Napsal jsi, že Brno nebude stavět chodník do Ostopovic, což je jistě logické, nicméně protože byla debata o St. Lískovci, tak jsem si to dovolil podotknout.
Těch 120 minut je mezi ranní a odpolední špičkou z Brna, opačně od dopoledne až do večera
Nikoliv, základní interval do Ostopovic je 120 min, pouze v ranní špičce je zkrácen na 60 min ve směru do města, a v odpolední špičce a večer na 60 min ve směru z města.
Och, pardon. Ve směru z Brna tam ráno hodinovka není. V podstatě jsem ve svém lživém příspěvku přidal ve směru z Brna jedno zastavení. Mea culpa.
Pokud vím, tak ten chodník staví železničáři, fotky z úterka viz k-report, tratě na JZ Moravě
Z Ostopovic do Starého Lískovce jezdí tři autobusové linky, především to má urychlit cestování lidí, co jedou skutečně až do centra či dál mimo Brno.
Není to finální stav – v dlouhodobém horizontu ve Starém Lískovci staví úplně všechno, tj. včetně rychlíků linky R11 a v Ostopovicích/Troubsku má být takt 30/60 min., ve Střelicích dolní pak celodenní 15-minuta.
V tomto konceptu to smysl dává. Dnes rozhodně ne.
Starý Lískovec bez přístupu, proč?
Zeptejte se pana Kerndla (náměstek primátorky pro dopravu, ODS), který se dušoval, že se to stihne. Kdyby míň nadával opozičním politikům do (cituju) “šulinů” a víc makal, možná by to bylo pro Brno lepší
Počkejte pár let, kdy u zastávky Starý Lískovec vznikne dopravní terminál. Nemá smysl o něčem tvrdit, že je to „k ničemu“, když není hotovo. To je jako bychom říkali, že s předstihem postavený most na D35 u Svitav je k ničemu, neb tam žádná dálnice není. Ale ve výhledu bude!
Přístup k zastávce Brno-Starý Lískovec bude jistě nejzajímavější, pouze jediný chodník k ulici Šoustalova, jsem velmi zvědavý, kolik lidí vlakem reálně bude jezdit vzhledem k tomu intervalu a dostupnosti té zastávky. Možná nějaký odvážlivec si udělá procházku z Leskavy, nebo bude trénovat skákání přes potok 🙂
Naštěstí poblíž zastávky není Leskava moc široká, momentálně je přes ňu fošna, 63 kg unese, ale s metrákem bych se asi bál.
Průzkum bojem. 😀 Ono si to časem sedne a kudy chodí hodně lidí, tam se postaví chodník. Snad se ta fošna „zlegalizuje“ stavbou něčeho trvalejšího.
Dodá se tlustší fošna?
Vždyť trať mezi Brno-Horní Heršpice a Brno hl. n je tříkolejná? Jediná jednokolejka je zhlaví v délce 870m na jižním zhlaví Heršpic…
Ony tam dokonce leží 4 koleje vedle sebe. Jenom … jedna z nich slouží k činnosti traťovky. Blbé na tom je jenom to, že místo přesunu celého osobního nádraží by stačilo přesunout traťovku a upravit zabzař. Takhle blízko centra města skladovat pražce, když je každá kolej dobrá…
Kolej „třetí zleva“ je pro vlaky od/do Střelic reálně nepoužitelná (resp. její využití by udělalo víc škody než užitku co do celkové kapacity tratě).
Nicméně kolej „druhá zleva“ může být (a v přinejmenším některých letech i pravidelně byla) využita pro jízdu alespoň některých vlaků z Brna směrem na Střelice.
Když už, tak Brno-Starý Lískovec.
To ABpee 347 na R12 bude spíš snížení komfortu oproti AB 349.
České dráhy to zřejmě vidí jinak.
Já jsem myslel, že ABpee 347 je vagon na regionální tratě. Nemá to náhodou stejné sedačky jako v Regiopanteru?
Bee238 na R9 jezdí už teď, takže článek trochu mate. Přijdou jen vozy Bpee237. 🙂
Viz vyjádření ČD.
V tiskové zprávě ČD nejsou ty řady vůbec.
Dejte mi mail, já vám pošlu originál, co dorazil. Je tam přesně toto Úprava řazení souprav na rychlíkové lince R9 Vysočina Brno – Havlíčkův Brod – Praha V soupravě bude zařazen větší počet klimatizovaných vozů, které byly v minulosti řazeny ve vlacích EC / IC. Půjde o oddílové a velkoprostorové vozy (Bee238, Bpee237). Rozšíří se nabídka Wi-Fi připojení a možnosti dobíjení elektroniky cestujících. Úprava řazení souprav na rychlíkové lince R12 Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk Do soupravy budou zařazeny klimatizované kombinované vozy 1. a 2. třídy vybavené Wi-Fi a zásuvkami pro napájení elektroniky (ABpee347). Službu Wi-Fi nabídne více vozů v soupravě. V soupravě… Číst vice »
Pravděpodobně to bude takto: Aee 145, Bds 449, Bee 238, Bee 238, Bpee 237, Bpee 237, posily Bee 273.
Dnes jezdí na R9 pouze jeden vůz Bee238 na vlak. Nově budou 2 a budou doplněny 2 vozy Bpee 237. Takže všechna vyjádření jsou správná. Jak ta, že tam ty viz již jezdí, tak ta, že tam nově přijdou i vozy Bee238.
Je super jak si všechny kraje načasovali obnovení víkendových nočních spojů, přesně do období kdy bude patně opět omezena večerní otvírací doba restaurací…
Je to sice dojemná shoda, ale snad to nebude trvat celý rok.
To ano, ale proč se to neobnovilo třeba už v létě, kdy by bylo skutečné využití ?
Takhle to budou moci hned od prvního dne zase zrušit.
Proč se neobnovilo v létě? Komplikovaná administrativa, mnohdy potřeba kooperace ze strany SŽ.
No, zrovna JMK to noční spojení v tom létě, resp. v polovině června zastavil. Kdy ho ale předtím obnovil, netuším, mám ale pocit, že snad v dubnu, po ukončení nouzového stavu. Jaký smysl to tenkrát mělo, obnovovat to na pár měsíců, mi hlava nebere.
Spíš celá desetiletí, než celý rok, bohužel.
Ano společenský zimní život tu nebude několik let, to už snad musí vidět všichni.
Jednokolejné hrdlo v Heršpicích – až doposud jsem se domníval, že to bylo vyřešeno přesmykem. Teď jsem se díval na Mapy…takže ne. Přesmyk je směrem na Dolní nádraží a taky proto není zadrátovaný. Jediné vysvětlení je, že v době kompletní rekonstrukce a výstavby podjezdu se to jevilo jako zbytečné vyhození peněz, po skončení prací na podjezdu se mělo plynule pokračovat na stavbě nového nádraží, v roce 2015 mělo být hotovo. To by si z toho ale nesměl nikdo dělat politický džob.
Čtvrtá kolej by se od HH po most přes Švarcavu dala bez větších nákladů zprovoznit už teď, přesmyk by se hodil, pokud bude linka od Střelic/Zastáffky provozně propojena s jiným ramenem. Nezadrátování mostu prozíravé opravdu nebylo.
Přesmykem směrem na dolní by se teoreticky dalo dojet skrz odstavné nádraží B na hlavní, mimo dolní.
Přesmykem směrem na Dolní by hlavně mohly/měly jezdit vlaky od Heršpic na HBf., aby se odstranila kolize na výjezdu vláry a přeroffky. Chce to „jenom“ udělat vlakovou cestu přes odstavnou skupinu
„plné využití nových zastávek bude možné až po modernizaci uzlu Brno a odstranění jednokolejného hrdla Brno hl.n. – Brno Hor. Heršpice,“ “ Čili dost možná nikdy. Plus pomíjím, že o to méně využitelná budou tyto zastávky pro cesty do centra Brna, protože jaksi nádraží bude odsunuté za Zvonařku. Reálně budou moci být relativně dobře využité již od toho roku 2024**, bude-li zdvoukolejněno až do Zastávky. ** Mmch. takže cca 2 – 3 roky skluz oproti tomu, kdyby se to udělalo celé zaráz. Komupak se toto zdržení přišije? Vodě z Tetčic? Architektům/právníkům z troubské Vechtrovny? 🙂 Totéž platí pro letité zdržení… Číst vice »
Copak z hlavního do Heršpic nevede dvoukolejka směr Břeclav? A v Heršpicích se z této neodpojuje trať do Střelic? Vysvětlete, prosím. Díky.
Nojo, ale v úseku Horní Heršpice – odb. st. silnice (prostě to místo blízko zastávky MHD Bohunická) je jen jedna kolej. Druhá kolej odbočuje směr dolní nádraží (a nebude elektrifikována, děkujeme Správě železnic).
Mrzuté je, že podjezd Sokolova je pro 3 koleje, kdyby v tom místě měly vést dvě dvojkolejky, tak by se musea využít čtvrtá samostatná kolej a hýbalo by se s geometrií ferdinandky.
Těch kolejí je tam fyzicky 7, ale kolejiště vypadá jako nedodělek. Mosty na Fedinandce jsou demontovatelné.
Je to z historie, uhelná dráha na Rosice nesměla křížit trať na Vídeň. Přecházela nad ní směrem na Rosické, dnešní Dolní nádraží jako jednokolejka. To se respektovalo a zachovalo při všech pozdějších přestavbách, jen s odbočkou doprava na Rosice za Heršpickým nádražím. Zpět se dvoukolejka spojuje před HorHer zase do té odbočky. Druhá kolej pokračuje v trase původní Rosické dráhy a nemá zapojení do kolejiště Horní Heršpice.
Ano aj. Pro vlaky směr Zastávka a Moravské Bránice, odjíždějící od 5. a 6. nástupiště, je primárně k dispozici tzv. střelická (3.TK) kolej. Fyzicky je skutečně možné přejet i na bližší z břeclavských kolejí, ovšem vzhledem k vysokému využití této trati je to možné jen omezeně a mimo špičky. Fakticky je tedy pro vlaky do/od Střelic po většinu doby k dispozici jen jednokolejka. Navíc úsek mezi Horními Heršpicemi a bývalým hradlem Státní silnice (Vídeňská) je taktéž jednokolejný a tento už vede mimo trať na Břeclav.