Přehledně: Vláda schválila rychlejší zábor pozemků. Kterých dálnic a tratí se týká?
Nový úsek D3 u Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vláda v demisi dnes na svém zasedání podpořila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Jde o
Jsem vlastníkem pozemků v lokalitě „ohrožené“ liniovou stavbou a nemám s tím problém. Pokud po vyvlastnění nebudu spokojen, můžu jít k soudu a domáhat se přiměřené náhrady a to je v pořádku. Spíš mi vadí, že dneska stavbu dálnice zablokuje výskyt mravence. To už je padlé na hlavu. Omezení obstrukčních řízení s pozemky je správnou cestou.
Bylo to u plzeňské dálnice, kde si jeden pozemek rozdělilo asi sto potížistů a pak zdržovali, zatímco místní měli kamiony ucpané město?
A proč to ti potížisti udělali, jste si zjišťoval?
Opět tam cpou i přehrady. Stačí si vzpomenout na budovatelská léta – jednotlivec musí ustoupit „většině“ a kontroverzní Šance. Soudruh rozhodně a bude. Megalomanská přehrada, s popojíždějícím kopcem, zaplavila nejhezčí údolí Beskyd. Zrušila enklávu, vznikla silnice smrti, zrušením trati padla doprava. Falešné argumenty. Atd. Atd.
Jak byste řešil dostatek vody pro Ostravsko?
Kde skončila doprava? Je hodinový takt.
Silnice smrti? V čem to spočívá? V zatáčkách?:-)
je malo vody – diky tomu je vodni doprava v troskach…
potrebuji se dobudovat plavebni stupne Decin a pak i Prelouc
JOHNNY: Prdlajs, je třeba napravit krajinu, která ztratila kapacitu 4 miliardy kubíků od 50. let, pak voda nehrkne do moře tak rychle a budeme mít dost velké zásoby i na suché roky. Labe by šlo řešit prohrábkou koncentrací vody do jedné části a stojatějších tůní v druhé. Ještě 20 let zpátky stála v melioračních kanálech u nás voda, dneska je tam sucho, protože ta zvodeň se už definitivně vyčerpala, bavíme se přitom o hloubce asi 2.5m pod úrovní terénu. Jihomoravská půda je v háji z tlusté ornice je 10-15cm na písku, každý rok je méně vody a každý rok ta… Číst vice »
Jak bych řešil vodu pro Ostravsko? Jiným projektem. Byly i jiné projekty například 2 menší nádrže. A hodinový takt? Na bílou loni rozhodně hodinový takt nebyl. Autobusy nenavazují na vlaky. A jezdí když to trochu přeženu ráno v poledne a večer. Zcela nevhodně pro lyžaře.
Silncie srmti? No tak v zimě se tam nesolí. V létě tam zase nejsou policajti a motorkáři si tam dělají závody. A ohrožují všechny ostatní. A prý už tam je cca 11 zářezů. za poslední dobu(mrtvých). Ano jsou tam zatáčky a ty jsou evidetně nad síly mozku některých účastníků.
Aha, takže za choré mozky chacharů může přehrada…
RS3 mi přijde jako nesmysl, stejně jako zastávky Přerov a Břeclav. Osobně si myslím, ze RS1 by měla mít směr na Brno podél D1 a odtud napojení směr Slovensko, Rakousko. A do Ostravy a Polska by měla být trať přímá nikoliv přes Brno a Přerov, kde bude mít větší využití.
Zajímalo by mě kolik zde lidí má osobní zkušenost s přípravou staveb a kdo jí zná jen z televize a blbě kecá… Už to že souhlasily všechny strany o něčem vypovídá…
Hrubé pošlapání základních občanských práv, garantovaných ústavou.
A dá se s tím něco udělat?
Obávám se že v současnosti jsme v situaci kdy si s tím dělá každý co chce a to za chrochtání a hýkání většiny obyvatelstva které je nadšené že se někomu udělá zle.
Nikdo nikomu žádný majetek nekrade. A ať se podíváte na kterýkoliv ze sporů (Havránková D11, Přerov D1…) změnila se přes ty průtahy nějak trasa dálnice? Po letech se vždycky stavělo na stejném místě, jak vymezoval několikasetmetrový pás ZÚR. Tak proč nezačít stavět s tím, že stát bude mít dostatek času následně dojednat podmínky prodeje pozemků atd.
Radek: Promiňte, ale krádež to je. Už samotný institut vyvlastnění je obrovský problém, minimálně morální, toto už je ale zlodějina na N-tou. Havránkovou sem nepleťte, to je chyba úředníků, kteří ze zemědělské půdy udělali stavební a zkoušeli ji vykoupit za buráky, ještě tvrďte že Vy byste prodal třeba za 1/10 ceny. Já ne. A to není jenom toto, pitomostí úředníků jsou dnes a denně poškozováni lidi, tam někomu zruší přístup k objektu protože akorát cesta není na mapě protože ploňače všechny zanesené v hlavních mapách nejsou (v turistické ano, ale v tom co má katastr třeba ne), tam zase někomu… Číst vice »
Radku, KS má pravdu.
K.S.: Nejste vy Patrikovec? Připadám si, že potom, co po vás čtu, žiju v anarchii. Prováděcí vyhlášky atd. vám asi nic neříkají. Pravdu bohužel nemáte. Je dobře, že stát takové opatření přijal. Institut vyvlastnění je standardem i na západě.
Radku, institut vyvlastnění mohou mít na západě, ale krom pár záchvatů totalitarismu v období 39-45 tam nic takového neznají, u nás mám dost velkou obavu z toho že úředníci si zajedou zpět do starých kolejí a budou se dělat stavby a kde co sice rychle, ale bez nějakého hlubšího zjišťování toho jestli to není kravina a jestli to není proti názoru lidí v oblasti. Problém tohoto zákona je že zároveň dochází k výrazné erozi dalších možností připomínkování a vyjadřování se ke stavbám. To všechno dohromady je prostě už moc. Úředník seká chyby jak Baťa cvičky v projektech což mu, celkem… Číst vice »
edit: tam nic takového jako probíhalo v minulosti u nás neznají
K.S.: A co nezávislé soudy, které se už nesčetněkrát zastaly soukromého majitele pozemku, ale i státu? Ty rovněž zpochybňujete? Upozorňuji, že zatím v Bělorusku nejsme…
Soudy prozatím neprokázaly že by rozhodovaly populisticky, popravdě mi přijde že musejí v poslední době dělat práci která má být prací nás všech – hlídat politiky. Zato právě politici a úředníci ukazují pomalé, ale zrychlující, klouzání k populismu, proto snahy o omezení možnosti veřejnosti se k přípravě staveb vyjádřit, vyvlastňování a předběžné držby vidím jako dost velký problém. Podle mne pokud stát chce použít jeden z těchto institutů, tak by o tom měl rozhodnout soud, protože buď je chyba na straně státu, nenabídl dostatečně zajímavou kompenzaci za daný pozemek, nebo je to tak že opravdu narazil na spekulanta, v obou… Číst vice »
Bohužel v našem státě, kde státní aparát nechápe sám sebe jako službu (tedy podřízenost) občanům, ale jako vrchnostenský úřad (tedy nadřízenost), nechvalné to dědictví Rakouska několikanásobně posílené 40 lety sociálizmu, každý takový nástroj bude jen zvyšovat bezpráví. Zatímco ve vyspělých zemích by například případ paní Havránkové vyvolal všeobecné zděšení, veřejnou naštvanost a instantně by padaly úřednické hlavy, tady všichni plivou na tu paní, že si vůbec dovolila se postavit úřadu, protože dálnice prostě nestojí a „kamiony furt jezdí tomu a tomu pod okny“, jako kdyby ona za to mohla. Doufám, že pokud to projde, tak to ÚS zruší. V naší… Číst vice »
A co trať tzv 5tého koridoru?
Bohužel. Na zlepšení železničního spojení do Liberce se okázale kašle.
D8 – třeba zakapcitnění na 3+3 v úseku u Prahy. Tak proto.
D8 totéž. To ten přehled zpracovával diletant?
I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou
Co je na tomto úseku ještě nekompletního? Páni úředníci, račte se projet.
Spíše by měli pohnout Němci, stále je tam několik úseků nedostavěných.
Bude se dělat křižovatka Rádelský mlýn. Také mě to trklo:)
Toto je jenom populistická náplast na totální neschopnost státu. Nic víc. Takže za obecného tleskání mas opět dochází k omezování vlastnických práv lidí. Zajímalo by mne kolik z podporovačů tohoto nařízení bude jásat až jim přes chalupu postaví dálnici, to se z úředníků a státu jistě hned stanou největší zloduši pod sluncem, ale že když se to děje jiným to podporují to neřeknou. Neexistuje garance že tento zákon nebude dále zneužíván a jenom z pohledu na některé tratě, je vidět že to nic jiného než náplast na neschopné úředníky není. Takovéto zákony spolu se snahami o omezení možnosti stavby připomínkovat… Číst vice »
V Německu a na Slovensku zcela běžná věc. Tak nebrečte.
Taky z toho nemám vůbec dobrý pocit.
Takže raději budeme dalších 30 let přešlapovat na místě? U 90 procent těchto dálnic je trasa dávno známá. A se ZÚR zkrátka nejdou dělat veletoče, jak si někteří myslí.
Radek: Jenže Německo bylo 45 roků z větší části pod kuratelou USA a GB, tedy zemí s dost pevnou demokratickou tradicí, navíc si v sobě trochu toho prušáctví státní aparát nese. Tam strach z toho že to stát zneužije nemám, u nás ano, protože tu 41 let řádil svévolný režim řízený z ještě svévolnějšího SSSR, kterému nebylo nic svaté, to je diametrální rozdíl mezi oběma stát. Slovensko se nedá brát jako příklad, ještě jsme neslyšel Slováka vládu chválit, pokaždé s nimi hledáme toho kdo ji volí a tam bych měl naprosto stejný strach ze zneužití. Když jsme u toho tak… Číst vice »
Přesně tak.
K. S.: Za normálních okolností bych s Vámi souhlasil. Problém je však v něčem jiném, a to v bezbřehém liberalismu, který tu politická elita nastolila v 90. letech. Teď toho sklízíme plody. Zkrátka, všechno co nebylo zakázáno, bylo povoleno. Pamatujete si na divokou kupónovou privatizaci? Lidé vychovávání v komunismu přešli z jednoho extrému do druhého. Svoboda nekončila tam, kde začínala svoboda druhého. Každý si dělal co chtěl a projevilo se to samozřejmě i do přípravy liniových staveb. Soukromý majetek postavený nade vše se stal jakousi mantrou. Najednou se zapomnělo, že existuje konsensus, domluva či snad veřejný zájem. To bylo od… Číst vice »
Radku, nenapadá vás že divoká 90. byla reakci napružené a uvolněné pružiny? Kupónová privatizace byla pitomost, jsem si jistý že byly knihy majitelů akcií, továren, živností… Byla známá minimálně účetní hodnota, podniky, akcie měly jít zpátky za potomky, pokud došlo k obrovské změně účetní hodnoty, pak měla být vydána emise akcií rovnající se rozdílu, tento nanejvýš prodán, zbytek v hodnotě fabriky při zabavení vrátit. Výjimka snad v podobě Benešových dekretů, ale tady by se muselo restituovat i přes některé předpisy z let 45/46. To bylo jediné správné řešení, nebo nejmíň nejhorší.Jistě problém byly asi zabavené židovské podniky za války, které… Číst vice »
Radku, zdá se, že na katastru se u vás asi nic neeviduje. Proto na ten problém hledíte z druhé strany. Ale můžu vás ubezpečit, že nejhorší sen slušné rodiny, která si pořídila rodinný dům je, že tam jednoho dne napochoduje nějaký ouřada, vykolíkuje přes váš dům silnici a určí cenu, za kterou půjdete z domu do pr..
Naše rodina měla pozemky, přes které dnes vede VVN. Moc dobře vím, co odejmutí práv k pozemkům znamená, ale to je i odpověď pro Romanera. A opět se budu opakovat. Uvědomte si, že dnes jsou územní plány jakž takž stabilizovány, každý má možnost podívat se, co mu povede za barákem.
K.S.: Když vystrčila z kanálů tykadla lúza, bylo vždycky s národem zle. O tom žádná. Ale jak chcete hledat v ZÚR alternativy, proboha? Vždy narazíte na někoho nebo na něco, co vám zabrání liniovou stavbu protáhnout? Občas mám pocit, že byste byl nejraději, aby to bylo jako za komára, kdy se z dálnic nepostavilo vůbec nic. Protože nevoní vám demokracie ani lúzokracie.
Jak si to představuji s těmi alternativami? No vyšlete do terénu týmy na zjišťování tras a nakonec vyberete tu s nejmenším počtem kolizí a pak budete pokračovat tak abyste to nakonec vyjednal.
K.S. Nicméně připouštíte, že tam budou kolize. Tzn. tam předčasná država vadit nebude? Chyba lávky. Právě tam se může najít chudák poctivý sedlák, který je srdcař a narozdíl od mnoha a mnoha spekulantů v dávno a již známé trase zakreslené v ZÚR, ostrouhá a ten váš efekt se mine účinkem.
Mluvím o tom když dojdete s nějakým super novým nápadem. například se rozjede Hyperloop, nebo si někdo prolobuje že dálnice povede někam do horní dolní, bude vznikat obchvat, nebo něco co tam teď fakt není, s právě to zajistit okamžitě smlouvami. Ale to budete muset udělat rychle než se objeví spekulanti. Ale předběžnou držbu nepoužívat. Myslím že jeden z problémů je v tom že právě se něco dalo do ZÚR, ale už se to neošetřilo smlouvami, takže si to koupili spekulanti. Připomenul jste mi jednu událost z Floridy, tam se stavěl Disneworld a aby ušetřili tak se pozemky kupovaly přes… Číst vice »
K.S.: A to je právě omyl. V předběžné državě pozemek zabetonovat nepůjde. Důležité je zmínit, že předběžná država se použije pouze u pozemků, které se nedaří od soukromých majitelů vykoupit, tzn. už nastala fáze vyvlastňování. U ní nastávají dlouhé lhůty, které další práce zbytečně zdržují. Ale znovu opakuji, nejde o žádné betonování – zejména kácení, možné archeologické práce, terénní úpravy apod. A to je podstatný rozdíl.
Když vidím tu častou neschopnost a zlovůli českých úředníků a politické a ekonomické tlaky na některé stavby, musím vám dát opakovaně za pravdu. Bohužel většina lidí nechce uvažovat stylem „ten provoz, který teď škodí mně, bude po stavbě obchvatu škodit jinde, je nutné najít optimální řešení“, jeho zajímá jenom „mně tady jezdí auta, ať jezdí jinde, mně je jedno, koho a co jiného to poškodí. Hlavně abych JÁ se měl dobře, na ostatní s…“. Úřady odpovědné za přípravu a provádění staveb nechtějí řešit každou jednotlivost, jako třeba předběžné smlouvy s každým majitelem. Pro ně je to obrovská práce navíc, kterou… Číst vice »
Radku už to že tam zavezete rybník, skrouhnete kopec pokácíte sad, nebo uděláte archeologický průzkum je sakra velký zásah a v podstatě se tomu betonování rovná. Dobře si přečtěte to co píše nick JÁ, prostě v naší zemí takto mocný nástroj s tím naprosto pitomým chováním papalášů a trváním na papíru co má asi tak váhu vyhlášky o psích výkalech, nemá zatím co dělat. Správně je tu popsán vztah úřadů k lidem a lidí k úřadům, to je celý náš obrovský problém. A mimochodem to je i mezi státními úřady. Obchvat Valtic, ne že by byl nějak akutně třeba, ministerstvo… Číst vice »
Jsem rád, ale moje nadšení, že něco na moravě se bude stavět zhatí určitě děti země. Tak ještě nějaký zákon o těch škůdců země.
Konečně něco logického v české kotlině. Škoda jen, že toto nepřišlo o 20 let dřív. Mohli bychom být v lecčems dál… Nechápu když s tímto zákonem ve sněmovně žádná strana neměla problém, tak proč jej nenavrhl dosud nikdo jiný… Nebo se pletu ?
Protože tam nebyl babiš, on potřebuje pro ty lidi co zaměstnal důstojnou dopravu.
VRT Praha – Hořovice)))