Přehledně: Vláda schválila rychlejší zábor pozemků. Kterých dálnic a tratí se týká?
Vláda v demisi dnes na svém zasedání podpořila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Jde o
Vláda v demisi dnes na svém zasedání podpořila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Jde o kompromisní poslanecký návrh, na kterém se předběžně dohodly strany ve sněmovně. Novela nyní poputuje do parlamentu, při hladkém schválení by mohla začít platit ještě letos.
„Neúnosná je dnes zejména délka přípravy staveb, která dosahuje až neuvěřitelných třinácti let, po kterých je možné vůbec začít stavět,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok, který změnu inicioval. Neúměrně se prodlužující dobu přípravy nedávno kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad.
Hlavní novinkou je institut předběžné držby, který u vybraných projektů umožní zahájení výstavby ještě před vyvlastněním pozemků. „Odpadne tak možnost odvolání proti vyvlastnění, které o měsíce až roky zdržuje výstavbu,“ doplnil ministr. Pokud poslanci a senátoři novelu schválí, bude možné také vstupovat na pozemky při přípravě staveb.
V každém kraji bude vybrán úřad, který povede k vyjmenovaným dopravním stavbám územní řízení. „U většiny krajů se bude jednat o obecní úřad obce s rozšířenou působností v sídle kraje, což umožní vyšší odbornou specializaci příslušných úředníků,“ uvedlo ministerstvo. O velkých stavbách tak už nebudou rozhodovat úřady v malých obcích.
Stát také bude moci od vlastníka vykoupit i hospodářsky nevyužitelné zbytkové části pozemku. To dnes státu zákon neumožňuje a dochází tak k paradoxním situacím (například na D3 u Českých Budějovic), kdy se majitel soudí o to, aby mu byla vyvlastněna celá parcela a nikoliv malá část pod dálnicí.
Příloha k novele zákona č. 416/2009 Sb. (aneb které stavby chce MD urychlit)
1. Dálnice a silnice I. třídy
1.1 Dálnice
D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52, D55
1.2 Silnice I. třídy přímo navazující na dálniční tahy
I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, státní hranice, I/49 Vizovice – státní hranice
2. Dráhy
2.1 Dráhy konvenční
železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno
železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně, Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice)
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha
železniční trať Plzeň – České Budějovice
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem
železniční trať Otrokovice – Vizovice
železniční trať Olomouc – Šumperk
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky
2.2 Dráhy vysokorychlostní
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL
RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT
RS 3 Praha – Beroun/Hořovice
RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most
[yop_poll id=“14″]