Přehledně: Trh s novými auty v Česku v číslech. Posílení Škody, Toyoty, elektromobilů a šedé barvy

Nová Škoda Octavia, verze Liftback. Foto: Škoda AutoNová Škoda Octavia, verze Liftback. Foto: Škoda Auto

Spalovací motory stále kralují prodejům, narostl podíl naftových.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milano

Pozor na všechna ta báječná čísla 300% meziročního nárůstů prodeje ryze elektrických vozů (BEV). 1) Škoda sama oficiálně uvedla, že v prosinci 2020 zaregistrovaných 741 nových BEV Enyaq konečného zákazníka neuvidí. Jsou to auta z předsérie, která samozřejmě mohou mít řadu skrytých nedostatků, proto s nimi jezdí jen někteří dealeři a hlavně jsou to služebáky ve flotile škodováckých služebních vozů (celkem cca 2500 aut) a řidiči/zaměstnanci budou poskytovat zpětnou vazbu o nedostatcích. To je normální i u jiných modelů. 2) Samozřejmě v prosinci všechny značky se svými BEV spěchaly s registracemi, aby se jim snížily pokuty do pokladny EU za… Číst vice »

Karl vB.

Konečně jednou někdo pregnantně zformuloval a zveřejnil pravdivé info o reálném stavu!

Miss

Kdyby škodovku nekupovali státní organizace, tak už je dávno v ( ! )
Ale jim je jedno kolik dají za předraženou plečku, kterou pak za pár drobných odkoupí. Však ovce to zaplatí.

Herold

Hm, tak já čekám na Kodiaqa od dubna loňského roku…to je jak za bolševiků:-(

666

Dejte jim najevo, že si to nenecháte líbit. Kupte něco jiného…

Baraba

Měl jste si vybrat nějaké nekoncernové auto, nebo zvolit značku, kde nevymýšlejí nesmyslné možnosti konfigurací a doplňků =)

Škoda a VW mají dlouhodobě problémy s délkou dodávek, bohužel u některých motorizací a výbavy je to i přes rok.

Elef

Elektromobily jsou pro 95% lidí nepoužitelné, a přesně tolik zákazníků si vloni koupilo spalovací motor! Mám sice garáž v bytovém domě se zásuvku, ale stejně zde nesmím el auto nabijet dle SVJ kvůli požárním předpisům a stavu el rozvodu. A z lampy před domem to jako jak? Na chalupě také auto pořádně nedobiju kvůli stavu el sítě a přes prodlužovačku přes noc to fakt bezpečně nejde. Najedu do 10tis km/rok jako drtivá většina řidičů; 2 delší cesty na dovolenou v létě a v zimě. A za tu pořizovací cenu kolem milionu, ikdyby byla elektřina zadarmo, tak se nikdy za životnost… Číst vice »

Kalina

Je to jen otázka času, kdy bude poměr opačný. Pochopitelně vyspělé státy budou napřed, viz Německo https://www.cleanenergywire.org/news/fully-electric-cars-share-new-registrations-reaches-record-84-percent-germany

Frantisek

A pak zase nebude kde brát tu elektřinu…

R2R2

Sleduji, ze si pan Sura dal praci se zapoctenim Tesly, coz je dobre, protoze z hlediska elektromobilu je to pomerne dulezita znacka (cca 12 % nove registrovanych elektromobilu).

Josef Král

Je dobré, že naše národní automobilka má tak dobré výsledky.

pkajetan

akorát, že přestala auta vyrábět – jen se tam přehazuje materiál ze strany na stranu – ale o tom se tady moc nemluví … a výsledky má naprosto tragické – – – časovaná bomba těsně před výbuchem 🙁

bakiy

Když budou elektromobily levnější, zákazník konzervativní nebude… Při současných cenách je to pořád hračka pro „horních deset tisíc“… Nehledě na omezené možnosti použití.

Poudy

Co přesně myslíte tím „omezené možnosti použití“?

Ondra

Použití elektroaut je dneska díky nízkému pokrytí republiky nabíječkami a nízkému dojezdu řady modelů spíše vhodné pro to “druhé“ auto do rodiny, ještě se EV nedostala do situace, kde by se o nich dalo mluvit jako o tom jednom autu do rodiny.

Petr

Máte pravdu. Zastupy osob jezdící denně z Prahy do Ostravy a každý týden na dovolenou přes celou ČR mají obrovský tržní podíl 😉 ale když to vezmu vážně , souhlas, pokud někdo bydlí na sídlišti a nemůže auto nabíjet v práci, má to s BEV o dost složitější.

asdfr

Takze podiel registracii firemnych a sukromnych vozidiel za 1-5/2020 je 72% firemne vs 28% sukromne. Uznate, ze firemne auta sa nekupuje na to aby najazdili denne 10 -15 km a maju podstatne vecsi najazdy. Firemne auta bezproblemov robia 200, 300 km trasy. Pokial ste mali spalovak, tak vam bolo treba tankovat raz za 600 km a natankovat sluzobak trvalo 5 minut. Namiesto toho mate EV, ktory prejde 300 km a nabijat ho treba 1 hodinu. Tu 1 hodinu cloveka za volantom platite, aj ked vlastne nic nerobi.

Václav

Pokud projíždí 200-300 km, tak se to dá zvládnout na 1 nabití, ev. to přibít během polední pauzy. Záleží na konkrétním využití.

Kalina

„Nabíjení z 15 % na 80 % proběhlo za 23 minut. Nabíjení Audi e-tron probíhalo v tomto rozmezí průměrně rychlostí zhruba 100 km za 10 minut“ https://fdrive.cz/clanky/vyzkouseli-jsme-nejrychlejsi-nabijeci-stanici-v-praze-kolika-kw-jsme-dosahli-4723

asdfr

Audi e-tron je najrychlejsie nabijajuce sa EV a cena najlacnejsej verzie je nejakych 69 000 euro.
Oproti tomu najlacnejsia ID.3 zacina na nejakych 35.600. Ta ID.3 je podstatne relanejsie auto ako sluzobak.
Tu je testovanie nabijania ID.3. Nabijanie z 3% na 100 % trvalo 63 minut.
https://fdrive.cz/clanky/jak-rychle-se-nabiji-volkswagen-id3-zmerili-jsme-to-na-hyperchargeru-6060
Testovali aj spotrebu ID.3 a tam im vysli pri dialnicnej rychlosti 130 km/h teoreticky dojazd tesne cez 230 km a to pocitali z plno nabitej baterie do tych 3%.
Takze ak by som bral tebou uvadzany rozsah 15%-80% nabitia baterie, tak by som po dialnici musel nabijat takmer kazdych 150 km.

666

Pokud si vyberete verzi ID.3 s baterií do města, tak logicky musíte takto často nabíjet.

Pro jízdy na dálnici je verze s 82 kWh baterií.

Kalina

Kdo plánuje takové denní km nájezdy, jistě nebude kupovat auto s baterií 58kWh, když k dispozici je „verze s větší 78kWh baterií Tour, kterou už lze také objednat“

asdfr

Takze aby som mohol jazdit na dialnici a vyuzivat ho ako beznu octaviu, tak za to zaplatim 45 000 euro, lebo tolko je cennikova cena ID.3 Tour s tou vecsou bateriou.

666

Zrovna na dálnici z octavie padá dost HC, PM, NOx….

Kalina

Rozumně uvažující člověk si zkrátka vybere elektroauto, aby odpovídalo obvyklému používání. Stejně tak, jako si pro pravidelné cesty Praha-Ostrava zřejmě nevybere Škodu Citigo, tak si pro takové ježdění asi nevybere elektroauto s baterií pro dojezd 300km na jedno nabití, když možností delšího dojezdu je i v dnešní době už dostatek.

Milano

Zcela zásadní problém stávajících baterií BEV, že je časté rychlé nabíjení degraduje. Jsou totiž konstruovány pro pomalé celonoční nabíjení. To znamená, že manažerské vozy s nalétanými km a většinově nabíjené superchargery budou mít za pár let opravdu omezený dojezd a jejich hodnota pro prodej jako ojetiny se bude limitně blížit nule, protože baterka dnes tvoří polovinu ceny nového vozu. Poslední výzkumy kolem výroby, dopravy a nasazení baterie ukazuje, že se taková auta dostanou na tzv. nulu emisí CO2 až po ujetí 200.000 km. Pro BEV většinově rychle nabíjené je iluzorní, že by měla takovou životnost. To ovšem „zelené“ neomarxistické ideology… Číst vice »

R2R2

Jasne, protoze do ostravy nejezdite denne, tak je v pohode se tam jednou za cas dostavat priskoky od nabijecky k nabijecce 😉

Petr

Když bych tam vážně potřeboval jet autem, jet s jednou zastávkou na půl hodiny v půlce cesty by mi vážně nevadilo.

R2R2

Ja jsem to bohuzel explicitne nenapsal, ale z te Ostravy se lide vetsinou stejnym autem i vraci, takze i kdyz maji pomerne dobry elektromobil, kteremu bude tam stacit jen 15 minut drobneho dobiti, tak jeste musite pocitat nejaky cas na dobiti na cestu zpet a cestou zpet..

666

V Olomouci nebo v Brně si stejně zastavíte na kafe a lidské protřeby, píchnete to na 15 minut na supercharger. Zbytek dokrmíte při stání v Ostravě.

Stejný postup bude zpět. Kde je problém?

Karl vB.

Problém by mohl být u soukromých elektroaut v tom, že cena elektřiny v rychlonabíječce je poněkud někde jinde, než pokud se auto nabíjí např. doma přes noc. U služebních aut může mít řidič cenu samozřejmě „na háku“.

666

Pokud jste zákazník orientovaný na cenu, tak jedete vlakem, ne?

Karl vB.

Pokud jsem zákazník orientovaný na cenu, tak si jistě nekoupím novou Škoda Enyaq iV, v Česku již od 1,059 mil Kč., v Německu již od 33.800 Euro, (tedy o ca. 7.000 Eur levněji 🙂 – při německé kupní síle), ale např. nový Hyundai Tucson, zhruba na polovinu.
Pokud by většina řidičů hromadně podlehla zelené propagandě a rozhodla se pro pořízení elektroauta, tak by to vedlo zřejmě vedlo k poškození stávající el. síťě, infrastruktura na to není vůbec dimenzovaná. O následném růstu cen elektřiny nemluvě.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/skoda/skoda-enyaq/

666

Kde berete data, že to síť nedá?

Kalina

Blackout kvôli elektromobilom? Ani náhodou ! VLOG, podcast.
https://youtu.be/uKKRWqFBEjw

asdfr

Tesla prosi majitelov svojich EV v Kaliformii, aby obmedzili nabijanie vozidiel v case od 16-21 koli pretazenie elektrickej siete.

https://fontech.startitup.sk/tesla-zasiahla-v-kritickej-situacii-pocas-extrenych-horucav-v-usa-prosi-majitelov-o-obmedzenie-nabijania-elektromobilov/

V Kaliformii je ku koncu roku 2019 bolo nejakych 570 000 elektrickych vozidiel z celkoveho poctu 28,4 miliona elektrickych vozidiel. Takze tvorili zavratne 2 % vsetkych vozidiel.

https://www.energy.ca.gov/data-reports/energy-insights/zero-emission-vehicle-and-charger-statistics

Ale jasne, my nie sme v Kaliformii. Nasa siet znesie aj 120 percent elektromobilov.

Karl vB.

Dne 8.1.2021 hrozil v Evropě Blackout.
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/elektrina-energie-blackout-evropa-prirodni-zdroje-uhli.A210111_135118_eko-zahranicni_tbr
Pokud by elektroauta byla masivně rozšířená, myslím, že problém by byl ještě větší, nebo by se tato situace opakovala častěji.
Majitelé tzv. čistých elektroaut chtějí, tak jako každý řidič, jezdit nejen za slunečného, nebo větrného počasí, a to jsou pak jsou klasické „neekologické“ elektrárny dobré.

Tomas

ano .. ten supercharger musí být zrovna volný …

tenproblém je všude. v tuto chvíli sice elektroauta mají svojí cílovku, ale pro toho, kdo jezdí pravidelně dlouhé cesty.. je to ztráta času.

ale ne.. na vození po městě je to ideální .. ale jinak… nepoužitelné.

Vladimir

A v garazi nemuze mit wallbox? Myslim garaze pod bytem. Kolik lidi bydli v domech? Kazdy vy, ze auto nabite doma v zasuvce stoji 1/3 nakladu oproti spalovakum. Eniaque podle me jiz neni auto pro hornich 10.000 lidi. Navic v nekterych metropolich lze nabijet auto i z poulicni lampy.

Vladimir

Oprava nejvetsi chyby v textu: „..Kazdy vi, ze..“

pája

Například v jakých českých? Ano, ještě je možnost se odstěhovat do zahraničí, tam přespávat a nabíjet a jinak jezdit do ČR. Proberte se.

Karl vB.

Předpokládám že u tebe v garáži Škoda Enyaq iV, už stojí a mluvíš z vlastních zkušeností.

Jan Sova

pokud někdo bydlí na sídlišti, tak zpravidla nemá na E-auto. A těch pár movitých, co tam bydlí z plezíru, to nevytrhne. Další věc je ty peníze mít a utratit to za něco, co ujede reálně pod 200km/nabití. A jako s Teslou bych na sídlišti asi vážně nikoho nepotkal.

Kalina

Prvních 6 000 km s Hyundai Kona Electric (praktické zkušenosti rodiny) | Electro Dad #104
https://youtu.be/Yy7v2i2ATmU

Karl vB.

Mnoho Čechů jezdí na dovolenou v létě k moři do Chorvatska, nebo v zimě na lyže do Rakouska, Itálie (pokud tedy zrovna není Covid). Někteří vlakem (např. s RJ), jiní autobusem, nebo letecky, velká část dovolenkářů jezdí autem.
Nabízí se otázka, kolik procent z těch, kteří na dovolenou volí dopravu autem, by se dobrovolně rozhodlo pro elektroauto – v létě např. pro cestu do Splitu, nebo v zimě do Alp, Dolomitů.
To by byla asi dostatečně výstižná odpověď na to, co se skrývá pod formulací „omezené možnosti použití“.

Kalina

Brno – Benátky a zpět za 39 Euro (1 814 km s Teslou Model 3) | Electro Dad #113
https://youtu.be/-9_0tzumcKA

Dash9

Řekl bych, že věšina Čechů co jezdí na dovolenou v létě k moři do Chorvatska si může o elektrickém autě rozumné velikosti typu Tesla Model 3 nechat jenom zdát…

Kalina

To je ale téma „omezené možnosti Čechů“ a nikoli „omezené možnosti použití elektroaut“, jak bylo výše zmíněno.

Vladimir

Presne tak.Ti co najezdi rocne do 20.000 km a to tak, ze jeste 1600 – 2000 km nejedou smerem na Dubrovnik, takze cca 10% rocniho najezdu. Za poslednich 10 let se zvysila prumerna kapacita baterek v autech o 100% a zaroven snizila cena cena o 50%. Tohle jsou fakta a jak tomu bude za 3, 5, 10 let?

pája

Za tu dobu to nebude jinak.Vemte si to na mobilech. Špičkové mobily zdražují pořád. Pamatujete Nokie? Když začínaly, stávaly top Nokia 15-20000 Kč a každý nadával, jak jsou drahé, když Siemns dělal mobily za desítku. Šla cena top přístrojů někdy dolů? Ne. Kolik dneska stojí top Samsungy, iPhony? 30000-40000 Kč. S elektroauty to bude to samé. Ano přijdou nějaká levná tipu nákupní taška, které, ačkoliv budou o třídu menší než oktávie, budou stát zhruba stejně, ale pořádné elektroauto? Cena kolem milionu. Jednak proto, že se do nich bude dávat pořád více technologie, ale hlavně proto, že automobilky v tom mají… Číst vice »

Vladimir

S timhle nesouhlasim, iphone zdrazil z jinych duvodu. Kdo jej chce, ma jej a hl. je to hlavne pracovni nastroj – pro blogrery, pro realitaky aj. Samsung pochopil, ze strategie nesmyslnych cen si nemohou dovolit, protoze nemaji kolem sebe auru a komunitu jako iphone. Vyjimku u Samsungu tvori novinky se skladacimy displeji. Tesla 3 stoji okolo mega, Dacia ma postavit mini auto na baterky auto pod 500.000 Kc. A co se stane az se drahe technologie zaplati? Stanou se dostupnejsi, takze i bezna auta budou takova. Kdo neveri, brzy do 5 – 10 let uveri. V dobe elektrifikace trati vsichni… Číst vice »

666

Spíše bych řekl…..pří současných mzdách…..