Přehledně: Trh s novými auty v Česku v číslech. Posílení Škody, Toyoty, elektromobilů a šedé barvy
Spalovací motory stále kralují prodejům, narostl podíl naftových.
Český trh s novými motorovými vozidly loni výrazně zasáhla pandemie koronaviru, pokles ale nakonec není tak velký, jak se ještě první měsíce zdálo. I přes drobné posuny se ukazuje, že český zákazník je konzervativní: bezkonkurenčně nejprodávanější značkou zůstává Škoda Auto a i přes mírný růst alternativních pohonů převažují drtivě vozidla se spalovacím motorem.
V Česku se loni registrovalo 202 971 osobních vozů, což je meziroční pokles o 18,78 %. V prosinci již registrace meziročně vzrostly o 8,69 %. Jde o nejnižší počet registrovaných nových aut od roku 2015. Data zveřejnil na svých stránkách Svaz dovozců automobilů.
Poklesu trhu využila k posílení své pozice Škoda Auto. I když v absolutním vyjádření prodeje také klesly, tržní podíl navýšila o více než dva procentní body na 36,85 %. V první desítce zaznamenala jediná značka i nárůst v absolutních prodejích. Toyota loni atakovala hranici pětiprocentního podílu na trhu a dostala se na čtvrtou pozici nejprodávanějších vozidel.
Nejprodávanější značky osobních aut
Škoda Auto 74 786 ks
Volkswagen 16 767 ks
Hyundai 16 030 ks
Toyota 10 023 ks
Dacia 9 751 ks
Peugeot 8 467 ks
Kia 8 332 ks
Renault 7 497 ks
Mercedes Benz 7 023 ks
Ford 6 805 ks
Nadvláda Škody Auto je patrná i na seznamu nejprodávanějších modelů: z deseti aut je sedm se značkou Škoda Auto. Z první desítky naopak vypadly loni Dacia Duster nebo Kia Cee’d.
Nejprodávanější osobní vozy v roce 2020
Škoda Octavia 19 091 ks,
Škoda Fabia 15 986 ks
Škoda Scala 8 736 ks
Škoda Karoq 8 043 ks
Škoda KAMIQ 7 438 ks
Hyundai i30 7 419 ks
Škoda Kodiaq 6 508 ks
Škoda Superb 6 241 ks
Hyundai Tucson 4 454 ks
Volkswagen Golf 3 942 ks
I loni pokračoval jasný trend: posilování prodejů kategorie vozidel SUV, u kterých je aktuálně nabídka nejširší. Podle statistik SUV přebírají zákazníky hlavně z kategorie nižší střední třídy a MPV, mírně naopak posílila kategorie malých aut a střední třídy.
Prodeje podle obchodních tříd
SUV 71 778 ks
Nižší střední třída 36 440 ks
Malé 32 934 ks
Střední 24 635 ks
MPV 18 895 ks
Vyšší střední 8 373 ks
Mini 4 340 ks
Sportovní 1 214 ks,
Luxusní 221 ks
Tuzemští zákazníci zůstávají věrní spalovacím motorům, nafta s benzínem měly loni podíl přes 95 %, nepatrně lepší čísla zaznamenala meziročně nafta (podíl 29,69 %). V případě čistě bateriových elektromobilů vzrostly registrace meziročně o 331 % na 3 262 kusů. Prodeje hybridů stouply o 52 % na 12 674, z toho plug-in hybridů se prodalo meziročně třikrát více (1979).
K zajímavému vývoji došlo i u barevnosti aut. Po mnoha letech už není nejčastěji kupovanou barvou bílá. Oblíbenější byla šedá, která byla na 26,32 % loni registrovaných autech. Bílá byla na 26,04 % vozidlech. Na dalších místech byly modrá, černá a červená.