Přehledně: SŽ připravuje další architektonické soutěže na terminály a mosty na VRT
1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic
Ještě letos hodlá Správa železnic vypsat architektonickou soutěž na Terminál Kořenice-Bečváry na Kolínsku.
Pro mě, jako cestujícího co by ocenil rychlou pravidelnou přepravu na druhý konec republiky bude celá VRT akorát tak na ….., obě teoretické možností kde nastoupit naprosto k ničemu, místo dosavadních tří přestupů počítám tak pět šest a to pokud vůbec bude nějaký rozumný přípoj, takže místo tří dosavadních hodin, abych počítal pět – šest. V opačném směru, ještě aby byla nejaká návaznost MHD.Takže zase stávající cesta vlakem nebo brát na celou cestu auto.
Jo a odkud kam jezdíte prosím vás?
Příklad třeba z Turnova do Ostravy. Jet do Prahy a VRT přes Brno s řadou stanic typu Bečváry, nebo jet do Pardubic a rychlíkem po staré trati?
To mi přijde trochu jako falešné dilema – starou trať nikdo bourat nechce, naopak přibydou tunely mezi Chocní a ÚnO, dojde ke zrychlení některých úseků na 200 km/h, přibyde alternativní trasa skrz Týniště a Hradec na 160 km/h. Pro koho to bude po „staré trati“ rychlejší, ten zkrátka po VRT nebude nucen jet.
Nicméně dle oficiálních plánů, mají být na VRT přemístěny i dálkové vlaky Praha – Ostrava, které dosud jedou přes Pardubice.
A i „odlehčení koridoru od dálkové osobní dopravy“ (= zrušení části dálkových vlaků) je ve VRTkových propozicích uváděno.
Nicméně pro vlakové spojení z Turnova do většiny cílů v ČR by byla nejdůležitější rychlá trať do Prahy, která však vůbec není součástí koncepce VRT.
P. S. Nejvyšší vrstva Praha – Ostrava stejně v Bečvárech zastavovat nebude (stejně jako nyní nezastavuje v Kolíně).
Pokud jsme se dívali na stejnou mapu, pak ano, na VRT budou přemístěny dálkové vlaky Praha – Ostrava, ale ne všechny. Minimálně linky Ex11 a R18 mají být vedeny přes Pardubice, ČT a Olomouc:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb
PS: Samozřejmě je otázka, jak to nakonec doopravdy bude, to dnes nikdo neví.
Odkaz mi bohužel nefunguje. 🙁
R18 nadále přes Olomouc = tím zajímavější stav, kdy naopak do Zlína/Luhačovic bude možné použít „zkratku“ od Brna přes Kroměříž.
Mapa je i v prezentaci zde:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/09/VRT_Provozni_koncept.pdf
Díky za odkaz. O. K., takže linka Ex11 (zcela míjející uzly Ostrava-Svinov a hl. n., byť jejich obsluha není v rozporu s pokračováním směr Havířov!) skutečně nadále po původní trati (s výhradou viz předchozí závorka). Plus „Ex“2 nadále mezi ČT a Olomoucí zastavující „rychlíkově“, tzn. spojení směr Púchov při existenci VRT Praha – Brno nezrychlí vůbec. Tzn. O. K., skutečně by částečně to spojení nadále bylo, ale tím pádem se dá namítnout, že VRT o tolik nepřinese uvolnění 1. koridoru oproti nynějšku (a stav u komerčních spojů nelze předvídat vůbec). A R19 nadále jen ve 2h taktu = žádné zlepšení… Číst vice »
Také ponechání Ex2 přes Olomouc bude asi dost pomalá linka oproti VRT přes Brno.
Zrovna jedu v ICE. Z Berlína. za posledních 10 minut jsem viděl či křižoval více ICE rychlovlaku, než mají CD pendolin a railjetu dohromady. Jedeme cca 230-250. Tak to třeba bude vypadat podobně
Při jízdě z Prahy do Ostravy vás Bečváry trápit nemusí, tam takováhle linka nebude stavět.
Odhadoval bych jízdní dobu na cca 3,5 hodiny (při existenci rychlé trati z Liberce do Prahy) včetně přestupů, přes Pardubice to budou cca 4,5 hodiny.
Už se vi kolik nám na to přispěje EU? Protože jinak to vypadá na bankrot státu :DDD
Ale vážně-co zacit konečně kopat na té trati? Ty nádraží už je fakt jen taková třešnička
Ta nádraží mi zatím přijdou jako „nejlepší“ job. Srovnám-li to s japonskými šinkanzeny, tak tam je malá stanice, občerstvení, parkoviště pro třicet aut a stanoviště pro autobusy. Tady podle vizualizace ….. no vyhozené peníze.
Lze tušit, že ta „PŘESPOLNÍ NÁDRAŽÍ V POLÍCH“ viz Nehvizdy a Bečváry jsou asi v rámci strategie nejmenšího odporu, úlitba vesnicím podél trati – když už se teda prosadila ta „levnější severní varianta“ skrze kvalitní zemědělskou krajinu, která navíc degraduje kolínský uzel, tak ty ušetřené peníze utratíme za výstavbu soustavy terminálů – to je geniální, přitom většina příznivců čeká na pořádný kus rychlé dvoukolejky. Naopak s potřebou terminálů Hranice, Jihlava a Roudnice nelze než souhlasit. Místo Nehvizd a Bečvár bych ale raději Pelřimov/Humpolec.
Jak to může degradovat kolínský uzel, když to do něj ani nejede?
Protože při trase přes Benešov by se sjíždělo z Jihlavy na Kolín jako nyní, po trati 230 a Kolín by zůstal plnohodnotných uzlem, takto jej mají nahradit Pučery.
Minulý týden tu u diskuse pod tématem terminálu Jihlava-Pávov bylo některými argumentováno, že zvolené řešení je prý správné, že tím pádem stovky až tisíce aut lidí z okolí budou parkovat „u dálnice“ namísto jízdy Jihlavou (pozn. a to za cenu „roztříštění sil“).
Říkám si – kde budou parkovat stovky/tisíce aut z okolí Hranic na Moravě (terminál tam nebude na VRT, ale bude se tam sjíždět na stávající stanici) nebo Ústí nad Labem (přičemž prapůvodní verze skutečně s terminálem mimo město počítala)?
P. S. Drobné plus aspoň za to, že terminál u Pučer nakonec vznikne.
Cim dale od mesta tim mozna lepe pro auta, ale pokud to maji vyuzivat lide i z tech mest, tak je to spatne, protoze se bude muset dojizdet na terminal, a to je nejen prodlouzeni dojezdoveho casu pro vetsinu lidi, ale i dopravni situaci to nepomuze.
Zalezi samozrejme na konkretni situaci…
Zrovna terminal u Pucer mi neprijde nejak dulezity, neni tam nic moc navaznost na zadne regionalni sidlo, stejne tak Svetla nad sazavou… Idealni je celou tuhle oblast jen projizdet, terminal Jihlava oblast obslouzi…
U Pučer je návaznost na Kolín.
Světlá nad Sázavou nebude přímo na VRT.
Kolin, K.Hora, Caslav, Podebrady, Nymburk jsou krasne propojene zeleznici, kterou krizuje budouci VRT Praha-Hradec/Pardubice a cca uprostred mezi zminenymi misty a jeste se trat vetvi k jinym obcim, navic je u Kolina/Podebrad take krizeni dvou silnic I. tridy a dalnice, tedy idelani misto pro terminal…
Pokud by tento terminal vznikl, tak umozni cca 100tis. lidi pristup k VRT,… mnohem snaz nez Pucery…
Mmch. s tím projížděním je to falešné dilema, protože jedno (zastavování části vlaků) se s druhým (projíždění jiné části vlaků) nevylučuje.
P. S. ten terminál naopak má velký potenciál převzít přepravy z přetížené I/2. Ovšem tedy při četné obsluze a ne tom 1h taktu, který tam má prý zastavovat.
I hodinový takt na sebe umí natáhnout hodně, pokud je „hodně rychlý“, což tady bude. Srovnejte například s relací typu Choceň – Pardubice, kde je víceméně také hodinový takt rychlých vlaků (ráno tedy něco málo navíc, ale to by třeba z Pučer taky bylo, do takového detailu studie logicky nejdou).
Jestli toho natáhne hodně, pak budou o to víc mezi Prahou a Bečváry plné ty vlaky, které tam budou zastavovat (a o to plonkovější kapacitu budou mít po většinu zbylé trasy).
P. S. „pouze“ 1h takt rychlého spojení Choceň – Pardubice taky není nic moc k chlubení.
Ano, proti terminalu nic nemam, vznikne moznost uvolnit trat v dalsim miste pro rychle spoje na teto vytizene trati…
Vždycky je to něco za něco. Terminál ve věstě je lepší pro lidi žijící v samotném městě, terminál u dálnice je lepší pro lidi z okolí.
Samotné Ústí nad Labem, které patří do desítky největších měst v ČR, má jistě potenciál dodat dost cestujících přímo z města. Nehledě na to, že centrum Ústí je v podstatě taky hned u dálnice. To je nakonec Hranické nádraží.
Celkově vzato mi, jako laikovi, ta rozhodnutí dávají kupodivu celkem smysl. Stejně, jako se mi líbí výsledky architektonických soutěží. Pomineme-li celkovou pomalost, tak jde IMO příprava VRT správným směrem.
Sice nemame ani zaktualizovane uzemni zasady strc kraje (zdravime na smichov), ale mosty kreslit budeme.
Jo, jo, to bude policka jeste delsi a drazsi nez studie k lepsi trati do Liberce
Zaplat pambu za to. V celkem projektu VRT jsou naklady na par soutezi naprosto zanedbatelne. Klidne by se mohly delat i vicekolove, kde uz v dalsich kolech lze navrh vice propracovat do detailu, udelat detailnejsi rozpocet apod.
Jako hezký, ale zajímalo by mě, jestli už mají vymyšleno, co budou dělat s NIMBYsty, kterých je a bude spousta. A hlavně aby je uměli odlišit od rozumných připomínek a neopakoval se případ Havránková nebo sesuv na D8…
Počítají se mezi NIMBYsty i ti, co poukazují na nulovou návratnost a neúměrné vysoké náklady?
Pokud to dělají jen u VRTek a ne u jiných, stejně nenávratných infrastrukturních projektů se stejně vysokými náklady, jako jsou dálnice, tak ano.
U návratnosti se porovnávají náklady vs. přínosy.
Tzn. stejně vysoké náklady různých projektů můžou mít různé přínosy (a to i pro ty, kterým taková stavba má vést „za humny“ – k nejbližšímu dálničnímu exitu pár km, k nejbližší VRT-stanici to může být i pár desítek km, viz např. případ mého oblíbeného Jabloňova).
Těch NIMBYstu bude dost, třeba i kvůli štěrku…dálnice se asi ještě stihnou
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stavebni-material-kamenolom-kamenivo-stavba-silnice-trate.A240401_194508_domaci_kori?zdroj=otvirak
No poctivé a propracované architektonické soutěže naopak pomohou zvýšit popularitu a tudíž znemožní odpůrcům mít mediální vliv.
Než vyhazovat statisíce za architektonické soutěže, možná by měla SŽ nebo MD uveřejnit, z jakých zdrojů chce VRT financovat!! Např. 1) navýšení státního dluhu o 0,8 bilionu Kč a s jeho obsluhou ročně 25 mld Kč, 2)PPP projekty, které zadluží rozpočet ročně 40 mld Kč, 3) zelené dluhopisy s úrokem 3% ročně splátka 20 mld Kč, 4) investiční dotace z fondů EU ročně 3 mld Kč. Proč se vyhazují miliony za něco na co nejsou peníze?
Celý projekt je silně ztrátový a jeho provoz se bude muset dotovat. Pokrátíme rozpočty školství, zdravotnictví a důchody, abychom udělali šotoušům radost :))).
Aspoň, že už umřel projekt Zemanova kanálu… Takhle už zůstala jen to VRT sci-fi
Zajímavé, že u dálnic se tenhle pohled neuplatňuje. Na km stojí podobně, silně ztrátové jsou stejně, ale podobný kecy se o nich málokdy dočteme. A poznámka o šotouších… to musí mít státy jako Maroko, Uzbekistán či skoro celá západní Evropa spoustu vlivných šotoušů…
Možná proto, že ty dálnice mají aspoň šanci se vrátit na mýtu, známkách a spotřební dani, nemluvě o pracovních místech na motorismus navázaných.
Zajímavé je, že zjevně mohou fungovat vyspělé státy i s minimálním podílem osobní železniční dopravy…zřejmě ale nenajdeme vyspělý stát bez kvalitní silniční sítě
Tedy … raději budu žít v Kanadě než v Uzbekistánu nebo Maroku …
Těch 0,8 – 1 mld Kč nebudou utraceny v jednom roce, ale rozloží se do cca 30 let.
Zelené dluhopisy vůbec nemusíme vydávat.
Vydávají se peníze za dálnice, ty budou postaveny, takže to co se cpalo do dálnic se může přesměrovat do VRT.
Takže pro pana Alibabu a pana Zdrasa, aby tu už nešířili ty nesmyslné lži. V roce 2023 bylo z mýta vybráno asi 14,5 mld Kč (pro SFDI), ze spotřební daně minerámních olejů bylo pro SFDI vybráno 7,4 mld. Kč a z DPH z pohonných hmot šlo v roce 2023 do rozpočtu 73,9 mld (většina pohonných hmot se spotřebuje na silnicích a dálnicích). Takže jestliže šlo do údržby a investic silnic a dálnic vloni asi 60 mld, výběry z mýta, potřební daně a DPH z pohonných hmot to více než pokryjí a v podstatě ještě mohou dotovat železniční dopravu. To aby… Číst vice »
Že jsem tak smělý, opravy a údržbu krajských a městských komunikací máte kde?
Ty jsou v jednotkách mld a jak vidíte v příjmech jsou rezervy v desítkách miliard.
Navíc jsou přes poskytování služby dotováni i dopravci, v roce 2022 to bylo přes 19 mld. Kč.
To jsou fakta.
Pokud máte jiná čísla, tak je prosím uveďte hned teď a tady. Děkuji.
Sečtěte si prosím všechny kraje a města, jde o desítky miliard. Podívejte se například jen na rozpočet TSK nebo Brněnských komunikací. Jen Středočeský kraj opravy škod po zimě 882 milionů korun. Vaše tvrzení nejsou fakta, ale totální bláboly. Externality započítáváte prosím jak?
Jinak vám prozradím tajemství: dotováni jsou i dopravci na silnicích. Veškerá krajská autobusová doprava, autobusy a trolejbusy v MHD.
To není tajemství, to vím. V roce 2022 to bylo asi 10 mld. Statistika je krásná věc. Ale autobusy používají stejné silnice a dálnice jako auta. Navíc auta plus autobusy, rovná přes 50 % všech přepravených cestujících, což je asi 10 krát tolik co přepraví železnice. A do silnic a dálnic určitě nejde 10 krát tolik peněz co do železnice, to asi uznáte.
Kolik činí investice a údržba všech krajů zjistím a dám vědět.
Jinak ty moje čísla jsou přímo z ministerstva dopravy, takže budou asi správný.
A nerozčilujte se, realita je někdy krutá.
Fajn, tak jste přiznal, že píšete nesmysly. Blábolit o tom, jak jsou silnice samofinancovatelné a nezahrnout krajské a městské silnice a ještě poučovat jiné….
Krásné a náklady za horší ovzduší? Za počet mrtvých? Náklady na zábor drahého městského prostoru? Ono se to hezky porovnává, když záměrně vynecháte externality. A to nemluvím o nákladech na řešení klimatické krize.
Krom toho – chtít od stávající železnice ziskovost, když většina jezdí po trasách z 19. století, to je čistá naivita.
Smazáno pro šíření bludů.
No vidíte, z těch 60 mld co jdou do údržby a investic do silnic a dálnic jsem myslel ty peníze co jdou investic do dálnic, ty už potřeba nebudou, dálnice jsou v podstatě hotové.
Jinak obecně je silniční infrastruktura podinvestovaná hlavně v údržbě, viz velké množství nevyhovujících mostů, takže do silnic bych už investoval minimálně, jsou potřeba opravit různé mosty a taky by se hodilo nahradit provizoria ještě od války.
Železnice přepraví tak málo protože se cpou peníze na zlepšení parametrů silnic už cca 80 let.
O externalitách tu diskutují jiní, já to plevelit dál už nebudu.
K prvnimu bodu, bohuzel, s vetsim poctem novych km dalnic take rostou naklady na jejich udrzbu, provoz, ale hlavne opravy,… ty dalnice totiz velmi rychle starnou,… Vemte si kolik stala oprava D1,…
Může se zvednout mýto a zdražit dálniční známka. Jednak se zvýší příjem peněz a druhák se sníží poptávka a tím i opotřebovávání.
Nevíte někdo, jak daleko to bude z Nehvizd do Bečvár u Kolína? A další VRT terminál bude někde u Kutné Hory?
Z Nehvizd do Bečvár to bude cca 35 km.
U Kutné Hory nebude nic (VRT kříží trať 235 cca u Bahna), kutnohorští budou jezdit na VRT do Bečvár.
Takže dvě stanice jen 35 km od sebe? To se stihne vlak rozjet na 300 km/h.?
To přeci není nutné. Vlak, který bude obsluhovat Bečváry, nemusí jet nutně 300km/h. Na VRTku budou moct vlaky, které jedou aspoň 200 – a něco takového se dá čekat i pro „vymeták“, který bude obsluhovat Bečváry.
Rychlostí 200 km/h. po VRT s navazujícím autobusem do centra, nebo 160km/h. po staré do Kolína přímo …. v tom mi ta zastávka stále smysl nedává.
Jaký autobus do centra? Do Kolína?
A co když někdo pojede na druhou stranu směr Uhlířské Janovice? A nebo přijede z Vysočiny?
U tech Becvar skutecne toho moc neni,… ale z Kolina by to vlakem slo, ostatni okolo je opet jen pro IAD…
Otazkou je, zda zrovna pro Kolin je to nutne, kdyz po koridoru budete v Praze za stejny cas, nabo autem po D11…
Z vychodu uz je to samozrejme horsi…
Z Kolína se asi nevyplatí jezdit směr Praha přes Bečváry, ale co třeba z Kutné Hory (bus 381)? A vlastně obecně co třeba okolí Bečvár cca 30 km? Pokud bude přípoj, tak budou zajímavé i U.Janovice.
A cožpak takové Nehvizdy – pro dopravu do Prahy je vyloženě nežádoucí používat VRT (od toho jsou příměstské vlaky), tzn. stanice určená pro dopravu do menšinových směrů (Brno, východní Čechy atd.), a to „z polí“ (resp. „jak tam kdo dojede“).
Pro srovnání – po VRT Köln – Frankfurt jezdí výhradně „třístovkové“ ICE. I na těch spojích, které zastavují v Limburg Süd a o 22 km dále https://mapy.cz/s/necaratobo v Montatabauru.
A vybudovány byly obě stanice – u žádné nedošlo k výmluvě, že „lidi si těch 20 km dojedou“ nebo že limburská stanice „by nebyla zaústěna do hlavního uzlu, takže by k ní jelo méně lidí než kdyby zaústěna byla“ (zdravím 2x do Velkého Meziříčí a jeho okolí).
Vlaky co pojedou 300 v Bečvárech stavět nebudou, ty nebudou možná stavět ani v Jihlavě.
Jinak viz dopravák.
Doufám že se aspoň bude terminál Kořenice – Bečváry jmenovat „Kolín VRT“
Doufam, ze ne.
Spíš by se měl jmenovat Pučery, když bude u Pučer. Proč průměrovat dvě vzdálenější vesnice, když máme jednu přímo u něj. Případně navrhuji pojmenování po blízkém Chotouchově, s francouzskou výslovností to bude celkem výstižné pojmenování pro stanici v polích kvůli přestupu na lokálku.
Také je nutné nezapomínat, že SŽ jako taková patrně dohrává svoji roli jakéhosi mezičlánku. Než stavbu a provoz VRT převezme normálně fungující firma, tedy aby dosáhla zisku, tak velmi výrazně seškrtá investice, čehož (dotacemi zmutovaná) SŽ není mentálně schopna.
Prostě žádný princip SAZKA Arény, při jejíž stavbě se stavělo velmi příliš velikášsky a (a i samotný způsob budování byl velmi marnotratný). Takže pak nezbylo na dodatečné investice, které skutečně vydělávají, neboť vstupní investice byla velmi optimalizovaná viz tzv. menší hala, zbudovaná až před pár lety (dnes známá jako O2 Universum, v sousedství dřívější SAZKA Arény, dnes O2 Aréna)
Axeli, pekne, ale blabolis. Sazka arena dopadla jak dopadla diky: – naprosto zhovadilemu smenkovemu programu na jeho financovani (proste naprosto nezaplatitelne uroky) – stavba byla na vetsinu akci neuveritelne peedimenzovana a po MS vlivem neschonosti a mozna i nechuti Hušáka dost malo vyuzivana – uz tak draha stavba prekrocila nekolikrat rozpocet a to nejen z duvodu asi umyslneho podstreleni na pocatku ale i hodne podivnych kseftu pri vystavbe Hala se pak prodala za vca 1/5 puvodnich nakladu a i nyni si jen slozite vydelava na provoz – puvodni cenu nikdy nesplati, bude dobre kdyz splati tu v konkurzu O neschopnosti… Číst vice »
Vážený pane Axel, tyto bludy tady vesele tapetujete už snad dva roky. Co z toho máte, mimo to, že vás ostatní diskutující mají přinejlepším za blázna nebo trola? O co vám jde? Co si slibujete od toho vašeho generování textu a opakování stále stejných kosočtvercovin? Pokud by vám šlo o nějakou reálnou změnu, mělo by vám za tu dobu dojít, že tady plýtváte časem a energií.
A jen tak mimochodem, jako „vtvt“ jste při svém teatrálním odchodu sliboval, že už tady nebudete přispívat. Takže jste lhář a vaše slovo má cenu možná staré bačkory, a to když hodně.
Jen reakce na další diskutující – počátkem 90. let se delala studie zda jen rekonstruovat hlavní trate na 200Km/m. Vyšlo to tak, že vetšinou by se museli delat uplne nove tarte (dlouhe preložky). Takže ekonomický nesmysl. Rozhodlo se tedy jen o reko 4 koridoru na 160km/h s tím, že okolo roku 2000 se začnou stavět VRT.
Ono se vzhledem ke stále rostoucím dopravním potřebám ukazuje, že je potřeba obojí – VRT i rozšíření konvenční sítě. Ale trať v nové stopě je “jednodušší”, takže není na co čekat.
Že nebude VRT na Mnichov je zločin. Jedno z největších ekonomických center Evropy máme přímo za kopečkem a budeme tam muset furt jezdit autem jak za krále klacka. Takhle ty lidi do vlaků ale nepřitáhneme…
Do Vídně si z Prahy taky moc nepomůžete, ale můžete být za hodiny v Bíteši!
Už to bylo vysvetleno x krat, stěžujte si spíš na BMDV.
Ono když se to bude u Kubice napojovat na neelektrifikovanou jednokolejku, protože Němci to odmítají, tak ta VRT fakt smysl nedává. Jako já bych rád měl VRT do Domažlic, ale zas až tak nutný to není.
No tak spíš bych řekl že Bavoráci nějak nevěří tomu, že se to u nás dostane do stavu, aby tam bylo možné jezdit osobákem aspoň 200 po dvojkolejné trati. Takže se podepíše memorandum, sežerou se chlebíčky a pohoda. Mnichovská metropole si pracovníky z naší republiky stáhne jak potřebuje a ještě si každý pořídí vůz německé značky. Často i lokální…
Do Domažlic ne, ale do Plzně by asi smysl měla.
Co je na tom Mnichovu tak zajímavého? Radši směřovat na Norimberk, odkud se dá dostat do více smeru, např i do toho Mnichova nebo na západ Německa.
I při „směrování na Mnichov“ by to vedlo přes Regensburg, odkud se dá na Norimberk odbočit.
P. S. „na Norimberk“ byl trasován „3. koridor“ Praha – Plzeň – Cheb.
To je ale nedostatecne, cetsujici radeji voli autobusy a D5… to spojeni je priserne,…
Divím se, že na tuhle svinskou hru skopčáků SŽ přistoupilo
a nepřipravuje postupně VRT od Berouna směrem na Plzeň.
…a neslušní zřejmě taky.
Jako spojení do Mnichova je absolutní ostudou společně s chybějící dálnici Brno-Vídeň. To ten stát snad musí vidět, že prave na Mnichov by byl enormní ekonomicky potenciál.
A ještě k tomu autu-ani autem to do toho Mnichova není naprimo ale oklikou přes Rozvadov. V normální zemi by byl takto významný tah veden přes Železnou Rudu a Deggendorf.
To by ovsem musel byt cca 20 km dlouhy dalnicni tunel jen na hranici.
Nevim jestli na Mnichov, ale na Norimberk a dal do Francie, kterou nemci planuji by to smysl davalo…
Je to skoda… jako bysme se spojeni na zapad celkem branili, krom tahu Viden-Berlin, nemuzu si pomoct, ale pripomina mi to plany za socialismu, kdy na zapad se nemohlo a nesmelo…
Takhle, když se člověk podívá, co se projektuje nebo probíhají architektonické soutěže, tak to člověka naplňuje optimismem, že se to fakt blíží.
Ale pak se stačí podívat na další, ten nejzásadnější krok – územní řízení – a člověka zaplaví hrůza, jestli má SŽ vůbec šanci to protlačit…
A to nemluvě o tom, že i s EIA je na Jižní Moravě problém.
Mno, když v tom územku někdo odignoruje dotčenou obec, tak je to pak problém, musí si to předělat – platí jak pro konvenční trať, tak pro VRT.
Že mají dotčené obce nějaké požadavky na protihluková opatření, to bych jako problém neviděl, pokud jsou ty požadavky oprávněné a realizovatelné. Stejně tak přístup do krajiny, aby nebyl černý přechod a díra v plotě.
Ona je chyba ale většinou na více stranách od fachmanů ze SŽ, kteří posílají podklady pro EIA na staré vedení úseku Vyškov-Nezatky a myslí si, že si toho na kraji nikdo nevšimne, po x žalob pro nečinnost vůči správním orgánům jak v územním tak stavebním řízení. Snad se s červencovou novelou stavebáku změní alespoň to, že v tom nebude takový nehorázný mrdník a sjednotí nebo rovnou zaniknou některá správní řízení 🙂
Na to že vedoucím stavebních úřadů z důvodu naprosté nepřipravenosti a řady nedořešených problémů vstávají hrůzou vlasy na hlavě a hovoří o možném kolapsu stavebních úřadů, to prozatím nijak sluníčkově nevypadá. Takže nechme se překvapit.
Vstávání vlasů je ta lepší varianta, už jsem slyšel i o výpovědích.
Když člověk vidí rychlost přípravy dopravních staveb, tak
na ŘSD je kadence – ta, ta, ta, ta …
na SŽ je kadence – ta . . . . . . ta . . . . . . ta . . . možná ta
Taky mají 50 let hotovou vizi a na přípravě dělají přes 10 let. Zelenou na VRT dalo MD nedávno…
Nebylo by možné, aby všichni dezoláti přispívali na jedno místo, např. zřídit kanál DEZOLÁTI, a neobtěžovali zde soustavně ostatní?
Jako, že by měl být z diskusí odstraněn žal, aby neobtěžoval vítání světlých zítřků? Bylo by to pak vyvážené? (Víte doufám, co znamená slovo dezolátní, totiž žalostný…)
Zajimave… byl by to fakt zajimavy experiment…
A o tom kdo je dezolát bude rozhodovat malej Jarda?
Už i mosty budou předmětem architektonické soutěže? No konečně a tleskám.
vzhledem k finanční náročnosti VRT bych raději měl více tuctových mostů neř pár architektonických
Právě že v celkové částce ušetříte nula nula nic. On se totiž každý větší most navrhuje jako prototyp, jelikož se mění vnější podmínky, vč. podélného sklonu mostovky.
Pokud se stanou krajinnými dominantami, má velký smysl dělat to pořádně.
Jak velký bude rozdíl, dvě procenta z celkové ceny?
2 % z ceny mostu samotného, bych si troufal hádat.
A jestli se na to mají dívat i pravnuci a pravnučky, tak to může vypadat líp než výběr z prefabrikátů na dvoře Prefy Brno.
Extrém je třeba Trojský most, tam byl rozdíl třetina ceny?
Aspoň že ŽST Hranice n. M. budou dřív než ta trať. To nadraží už přes 20 let s koridorem jako ostatní na trase zmodernizované mělo být.
Tyhle aprílový fórky… No nakonec proč ne 🤣
Aprílovej fórek by to byl, kdyby tam stálo, že SŽ hodlá postavit ještě letos třeba 3 km VRT trati. Ale vypisování soutěží a vyhazování peněz za nádraží jde SŽ skvěle.
Ono by bohate stačilo, kdyby se po koridorech jezdilo v kuse 160 – 200 km/hod. Tím by byla efektivnější železnice než autobusy a vznikla by alternativa k autu.
VRT se zastávkami kdesi v polích a navazné regionální vlaky jedoucí 50 km/hod cestující mimo velká města nepřitáhnou. A pro alternativu k letadlu je potřeba rychlost 300 – 350 km/hod a spojení velkých měst v rámci Evropy.
Jo, kdyby v těch polích byly aspoň návazné vlaky. Mně přijde, že se to všechno dělá spíše pro další podporu aut a zvyšování přepravních objemů, než pro kvalitnější spojení systémem veřejné dopravy. Také proto neustává rozšiřování silnic a dálnic, z nichž přece původně měla směřovat zátěž do vlaků…
Jaká bude návazná trať od Liberce do Nehvizd? Jakože vystoupím v Čelákovicích a pak 5 km přes pole a dálnici pěšky na VRT?
Pokud budě nějaké rychlé spojení z Liberce do Prahy, tak si přestoupíte v Praze. Je to možná drobná zajížďka, ale zajížďka je i kdyby měla vlak z Liberce jet nějak přes Nehvizdy.
drobná zajížďka tak na 1 hodinu s přestupem na hlaváku.
Jestli pojede v budoucnu vlak z Liberce do Prahy 70 minut, pak něco na přestup a další hodina do Brna, další do Ostravy. zajížďka expresu do Nehvizd od Liberce by opravdu zdržovala, teoreticky by mohl nějaký rychlík jet z Boleslavy přes Nymburk do Nehvizd, ale jen když bude kapacita, souprava na 200 by mohla být, protože by využila tuhle rychlost i mezi LB a MB.
„Systém veřejné doravy“ neznamená, že na vlak se nesmí po silnici.
Jestli mám jed autem hodinu z Liberce do Nehvizd, tak to rovnou na vlak zapomenu…
Vždyť tohle jsou tratě na 350 km/h mezi velkými městy. Alternativa je buď žádné „polní terminály“ nestavět, což vám sníží podporu u místních, nebo ohnout tratě do stávajících stanic v Jihlavě, Roudnici atd., to zase výrazně zvýší cestovní doby mezi velkými městy.
A v těch stanicích to především sebere kapacitu, jelikož málokde se dají přistavět dvě koleje jen tak pro průjezd navíc.
Proto i v Praze řeší NS2, jelikož na Wilson už se toho moc víc nevejde.
to je prave nesmysl, ty predjizdne koleje jsou nutnost, vzhledem k rozdilnym rychlostem vlaku…
Navic jde o novostavbu, tudiz je snazsi ty dve koleje pristavet…
Jak podle vás nesníží podporu místních to, že žádný terminál nevznikne přímo na VRT ani u Velkého Meziříčí, ani u Velké Bíteše?
No jenže to je nereálné.Z Prahy do Kralup po stávající trati 160-200 km/h nikdy jezdit nepůjde. Ani z Lovosic do Děčína nikdy po stávající trati jezdit není možné.
Takže takové pohádky jsou k ničemu.
To by bylo fajn, kdyby se na koridorech jezdilo 160-200 km/H v kuse. A vlastně by to bohatě stačilo.
Jenže:
– by tratě z Prahy do Brna neměla být o 50 km delší jak dálnice
-nesměly by tam jezdit osobní vlaky
-na 50% úseku se nikdy nedosáhne ani těch 160 km/h bez novostavby, čili stejně VRT
– obyvatelé měst a obcí by nesměli protestovat proti probourání trati zástavbou.
V Úvalech, Českém Brodě, Poříčanech by musel být oblouk 3násobného poloměru pro zvýšení rychlosti ze 120 na 200 km/h. Fyzika nepustí, dostředivé zrychlení a = v^2 x r
Úvaly by se podešly tunely (ale most u koupaliště přes Výmolu): https://mapy.cz/s/fatelenofu
Český Brod a poříčany by se obešly přímou tratí od Štolmíře k Tatcům.
Jenže to jsou taky novostavby jako VRT…
když se oháníte fyzikou, tak byste si mohl odpustit takovou botu…
Asi tak, jediný smysluplný na vrt projektu vidím jen tunel do Drážďan. Jinak to jsou vyhozený peníze za nějaký skanzen, kterej by měl smysl tak v 80-90. letech, ale ne když tu 6mio lidí má auto
Tak si poskakujte po dé jedničce za kamiony, když máte to auto..
Slyším, že chcete dálnici rozšířit? OK, já na to, že je to dražší, s menší kapacitou a pro pomalejší rychlost, než VRT.
Ano, ale D1 a další dálnice obslouží celou oblast kudy jedou, prostě každý obyvatel vesnic podél dálnice je může využít. VRT je proti tomu úplný opak, oblastí projedou se všemi negativy a obslužnost nikde. Pokud to nebude pomalá železnice, aby obsloužila oblast kudy vede, nelze dálnici s VRT vůbec porovnávat.
Ten (dálniční) „proužek“ má sice vstupní a výstupní body častěji, avšak z hlediska celkové šíře území stále zůstane jen „proužkem“.
Nejsem fanousek VRT, protoze se nikdy nepostavi a timto se akorat rozfrcavaji penize, ale D1 je krasny pripad problemu jakokoliv silnicni dopravy – ta auta se ruzne po ceste ale hlavne v Praze pak postavi do zacpy a delaji z mesta zaprasenou plynovou komoru, kde neni k ziti. A proto nema smysl nijak zasadne rozsirovat obecne dalnice. Ze D1 misto soucasneho kockopsa se mela rovnou predelat na 3+3, je bohuzel pravda – jen diky neschopnosti investora a sileněh procesu se udelalo co udelalo, dopravu by to stejne zasadne nevylepsío
Mám doma zmrzlinový strojek a taky si tu zmrzlinu na ulici koupím.
„A pro alternativu k letadlu je potřeba rychlost 300 – 350 km/hod“
Což má zdůvodnit že 160 až 200 km/h stačí?
Naopak VRT má sloužit mezinárodní dopravě a být alternativou letadlům, kde jsou vyšší ceny a velká vzdálenost.
V rámci republiky stačí tratě na těch 160 – 200 km/hod, protože je to nákladové efektivnější. A lze využít i pro nákladní dopravu. Důležité jsou průjezdné koleje ve stanicích a mimoúrovňové křížení s ostatními druhý dopravy.
Fakt, že mezi dvěma největšího městy dosahuje autobus totožného času jako vlak, je ostuda železnice. A snaha o zlepšení je minimální.
„Stačí“.
Jak je vidět, tak například zemljanky už dlouhá léta lidem k bydlení také nestačí.
A kde chcete jezdit na koridorech 200 km/h aniž by jste nevyhnal nákladní dopravu?
Vlaky z VRT budou zajíždět i do center měst, zastávky v polích jsou navíc, aby byla i nějaká obsluha okolí VRT.
Objeví-li se ještě nápad spojit novou stanici u Roudnice n.L. přímo se stanicí u Nehvizd, mohla by vzniknout i linka zastavující jen v Ústí n.L., Nehvizdech a ve stanici Brno-Vídeňská. V Nehvizdech přestup do Prahy, tranzit Berlín – Vídeň tím pádem vcelku svižný a pro zájemce přitažlivý. Pomalejší spoje by zastavovaly i v Roudnici n.L. a u Jihlavy. A třeba i zajížděly někam do Prahy. Čas ukáže…
Akorát, že nijaký nápad vést vlaky (z/naVRT) mimo Prahu (nějaký VRT obchvat Prahy) tu nikdy nepadl (a nikdo ho nenavrhuje), takže žádná linka jedoucí od Roudnice VRT směrem Nehvizdy Prahu nikdy nevynechá a aby nezastavovala na hlavním, když tam pojede by byla úplná blbost.
nejrychlejší by byl vlak, který nezastaví nikde…
no jo ale k čemu by pak byl, že?
A kudy jinudy budou vlaky z Ústí n.L. do Nehvizd projíždět, když ne přes Prahu (hl.n.)? Žádný VRT by-pass Prahy není v plánu.
„Obsluha okolí VRT“ se dá vyřešit i nádražím v těch městech.
Ostatně v Ústí či Hranicích tomu tak bude.
Stejně tako tomu je a bude u rychlých neVRTkových koridorů, viz celé západní a jižní Čechy.
„Ono by bohate stačilo, kdyby se po koridorech jezdilo v kuse 160 – 200 km/hod.“
Jak velké kusy celých měst byste musel zbourat, aby to šlo? Není všude Ferdinandka a řada koridorových úseků se proplétá hustou zástavbou nebo složitou krajinou, neumožňující ani 120 km/h.
Ten váš projekt by byl dost výrazně dražší a právně komplikovanější než novostavba VRT na zelené louce, a přitom by ani nepřidal kapacitu navíc (2 nové koleje se zatraceně poznají).
„Bohatě stačilo“ – (ušetřili bysme… možná…). Děkuji, ale snížení propustnosti železnice a tím současně i likvidaci nákladní dopravy, opravdu nechci. To už by se i to málo přesunulo na ty silnice…
By už pomalu mohli vypisovat i vyberka na rekonstrukce těch budoucích nádraží