U Arrivy se často setkáváme s tím, že jejich řidiči v regionu vydávají cestujícím zlevněné jízdné, ačkoliv ti jim uhradí plné. Řidiči si tak přijdou na peníze do kapsy a stát doplácí. Arrivu to moc nezajímá, opakovaně na to upozorňuji, neřeší to.
A stát stále nemá zapotřebí slevu kontrolovat (například adresnou slevou na doklad) a dopravci si tak stále mohou vykazovat mrtvé duše. Zajímalo by mě, proč stát evidentně nechce kontrolu. Jako bych v tom viděl nějaký záměr…
To si také říkám. Když srovnáme tržby Regiojetu a ČD a následně poměr vyplacených kompenzací, tak je rozdíl zhruba dvojnásobný ve prospěch RJ, to už mi přijde trochu dost. U Arrivy nebo LE zdaleka takový rozdíl není.
Ne. Maji tu desivou vyhodu, ze mlade uci, ze maji na cosi narok.
Clovek
19 dny
V tomhle kontextu by bylo dobre i vedet, kolik stat dava za slevu na jizdnem pro vsechny, tzn kolik na dotacich posila vsem dopravcum dohromady. Tusim ze slevy pro studenty proti tomu budou jen drobne.
Jsem proti, cena má být stejná.
Jiná věc, jestli studenti nemaj na cestu do školy, tak zvážit podminky a výši stipendií.
A jestli má vhd mít bordel v tarifu, tak ať sou levnější mimošpičkové/protišpičkové spoje.
Naopak studenti by měli mít jízdné úplně zdarma, aby nemuseli dřít na brigádách a mohli se naplno věnovat studiu. Společnost by jim to měla zaplatit. Proti vyspělým zemím máme stále nízký podíl vysokoškoláků. Jak vypadá třeba nedostatek urbanistů, vidíme v Praze každý den.
Vysokoskolaku je neskutecne mnoho. Ne jen v CR, ale na celem Zapade. A uplne zbytecne. Priklad CR: v 20 letech studuje VS 55 procent populacniho rocniku. Uz jenom pri uvazeni toho, ze prumerne IQ v CR at v populaci ci v populacnim rocniku je 100, tudiz pro pripad rozdeleni inteligence lze rict, ze odchazeji studovat i lide s IQ nizsim nez 100. Dale, uvazte, ze IQ vetsi nez 120 ma 10 procent populace nebo populacniho rocniku. V rocnicicich tricetiletych dnes ma bakalarsky nebo vyssi titul tretina rocniku a magistersky nebo vyssi titul ma 20 procent rocniku. Vzdyt to je naprosta… Číst vice »
Jinak, ty vyssi mzdy u vysokoskolaku se tykaji jen tech v necem nadprumernych. Obecne, u tech prumernych jsou na urovni stredoskolaku ci remeslniku.
Neni duvod, aby vubec existovali vysokoskolaci s prumernym IQ.
1) Studentům SŠ platí jízdné rodiče. Jestli „dřou na brigádách“, tak na své koníčky a zábavu.
2) Studenti VŠ už dnes chodí běžně do práce a slušně vydělávají, firmy se o ně přetahují.
3) Podíl vysokoškoláků v populaci je údaj k ničemu, když předmětem studia dnes může být např. genderová vyváženost pohádek.
Firmy kapitalistů se o studenty VŠ přetahují jen proto, že jsou pro ně levná pracovní síla, nechtějí je pořádně zaplatit a studenti se pak ve finále nemají čas věnovat studiu. A studium genderové vyváženosti je důležité, protože nás jako společnost posune někam dál, narozdíl od např. studia ve prospěch automobilového průmyslu, který akorát ničí planetu a zabíjí přírodu emisemi.
na území ČR je řada regionů, kde si za vysokoškolské vzdělání nic nekoupíte a děláte práci s nárokem na max. maturitu….
Nezbývá než migrovat… Vzniká tím jakýsi deficit, že regiony platí ze svého rozpočtu vzdělávání/dopravu atd., ale vystudovaní lidé jim utečou jinam, takže díra se nezaplní…
Dost výsměch studentům z vaší strany.
UPCE DFJP, průměr 1.23, stýpko za měsíc 1000 kč a ubytovací k tomu 600 kč. To jest 1600 kč. Prosím, jestli mi za to najdete nějakou jízdenku Pardubice – Brno, popřípadě ubytko v Pardubicích, tak vám budu vděčný :). A to neberu v potaz, že to stypko má by motivující, tak aby mě lákalo na dané škole poctivě studovat a nemuset k tomu dělat nějakou „jinou práci“. Praxe by měli být taky zadarmo mimochodem.
Co je to „praxe?“ Činnost pro firmu by měla být placená, i když mám nad sebou mentora.
Stýpko 6000 za 30 kreditů je málo, když počítám že 30 kreditů je jako bych semestr makal na plný úvazek (trojky s prokrastinací, jedničky s přesčasama).
Většina vysokých škol vyžaduje po studentech jistou formu praxe (i střední), kde byste si měl najít práci v oboru, dělat tam a neměl byste to mít správně placeno (Ve zdravotníci je to běžně neplacené).
Stipendium mám 1600 kč za měsíc s průměrem 1.23 a 63 kreditů za celý AR. Když vezmu v potaz, kolik je to času a kolik času stál zisk toho průměru, tak je takové stipendium opravdu výsměchem. Alespoň ta sleva na cestování je jaksi motivující stále studovat, ale budu upřímný, zvlášť když natrefíte na převelice důležitého docenta, tak máte chuť za ty prachy s tím skončit.
Praxe pro firmu znamená, že přijde student, který zpravidla vůbec nic neumí, firma musí zajistit někoho, kdo mu vymyslí nějakou činnost a někoho, kdo se o něj stará. Za co, by tomu studentovi měla platit? Většinou je to ze strany firem dobročinnost. Navíc to, že by se to mohlo brát jako zaučení a student by u té firmy vzal jednou práci, je značně nejisté.
Přesně tak. Podporu by měli dostávat jen sociálně slabí, tam může jít podpora adresná. Ostatní si přeci dopravné mohou zaplatit, není to taková pálka, aby to rodina nedala.
V dálkové dopravě ty levnější protišpičkové spoje fungují, jen nevím kolik studentů jezdí do školy v protišpičkovém směru, vždyť právě oni k těm špičkám výrazně přispívají. Ale prosím žádné rozlišování protišpičkových směrů v regionální dopravě a IDS, to by ta flexibilita dostala na frak (nevím jestli to takhle pořád je ve Francii, ale bývalo to). To samozřejmě neznamená že nemají existovat „turistické“ oblastní jízdenky, platné třeba od 9 v pracovní dny a celodenně o víkendu.
Ono se to přeci nevylučuje. Je nějaký strop (SJT. Npásmová jizdenka PID platí i ve špičce) a šotouš/spořič si může najít cosik levnějšího.
BND 30
19 dny
Ministerstvo by mělo udělat pořádek v tarifech a uznávání jízdních dokladů.
Jako cestujícího mě zajímá, že přijdu k pokladně dopravce (jakehokoliv), ten mi prodá jízdenku a já na ní dojedu do cíle. A ne , že na mě bude po druhém přestupu soptit chlapík v tričku s nějakou páskou, že sice jízdenku mám, ale ta u něj neplatí a ať si koupím novou a jsem rád, že to není s příplatkem.
Ale vždyť je to téměř jako byste šel pro rohlíky do obchodu. Od stejného dodavatele je koupíte v COOPu za 3,20 Kč, někde u vietnamce za 3Kč a u jiného ještě levnější. Půjdete do Alberta či Penny a budou tam mít jiný rohlíky, od jiných dodavatelů a také za jinou cenu. To je prostě trh. Pravdou je, že tohle je z pohledu cestujícího nepřehledné, ale jde jen o zvyk.
V republice jsou v krajích různé relační, zónové a pásmové tarify. Jak byste to omezení na jízdu do/ze školy chtěl technicky provést třeba v PIDu? Bude nějaký úředník, co bude posuzovat oprávněnost nákupu kupónu?
Za pět miliard bychom mohli postavit nějakých dvanáct, třináct základních škol s tělocvičnou pro dvě souběžné třídy 1 až 9. Bylo by tedy dobré přijít na to, jakým způsobem tento výdaj redukovat. Zrušení těchto slev je totiž bohužel politicky neprůchodné. A zároveň bych i tvrdil že ty slevy mají i přínos ve zvýšení sociální mobility, zejména v případě důchodců. Jak tedy systém slev upravit tak, aby přinášel rozpočtu mnohem menší ránu, ale zároveň si zacoval své hlavní atributy. Navrhuji zavést následujcí přístup: 1) Přihlášení se k systému těchto slev bych nechal dobrovolné, na rozhodnutí dopravce nebo objednatele dopravy 2) Nabídl… Číst vice »
Pánové (a případné dámy) nebojte se své mínusy rozvést do komentáře vysvětlujcího, proč s takovým návrhem nesouhlasíte, zejména pak v případě, že máte věcné poznámky k jeho funkčnosti, jenž jsem ve svém příspěvku nedohlédl. Děkuji.
Obávám se, že studenti či důchodci pojedou v čase, ve který jet potřebují a který jim vyhovuje. Přičemž rozvrh hodin není na studentech a kolikrát se můžete setkat s tím, že školy mají odpolední vyučování pro celou školu ve stejný den, takže pak potřebujete velký autobus na jejich odvoz hned ve třech různých časech, aby se každý den cestující vešli. Asi nikdo z nás nejezdí dopoledním spojem někam, kde potřebuje být v 8. Ano, kompenzace slev stojí peníze. Na druhou stranu docházelo a stále dochází ke slučování některých škol, opět z hlediska udržení ekonomiky. Tím, že senioři budou žít doma… Číst vice »
Za 5 miliard bychom mohli plno věcí a ještě hlavně bychom je mohli vzít z plno položek státního rozpočtu.
Ovšem to hlavní, když jsme v diskuzi o dopravě:
Jsem rád, když každá sleva v dopravě převede cestujícího z auta do VHD. A pokud tomu tato sleva složí, tak ty peníze, na rozdíl od jiných dotací a dávek netečou oknem zbytečně.
Já pokud nějaký důchodce pojede na výlet vlakem, místo autem, budu jedině rád. Stejně jako třeba parta náctiletých.
Tonda
19 dny
Kdyz se tak hraje klima udelejte oneticket za 10K na rok pro vsechny a bude…
Z plánovaných emisních povolenek za fosilní paliva se vybere asi dost, ale v současné chvíli je bude rozumnější směřovat do železniční infrastruktury. V tom případě ale slevy zrušit úplně, nevím proč zvýhodňovat vybrané skupiny.
Ono by to nemuselo být za 10k. I kdyby roční Oneticket zůstal za aktuální cenu a pouze se rozšířil i na linkové autobusy a MHD, tak by to pro spoustu lidí byla velmi dobrá nabídka.
U Arrivy se často setkáváme s tím, že jejich řidiči v regionu vydávají cestujícím zlevněné jízdné, ačkoliv ti jim uhradí plné. Řidiči si tak přijdou na peníze do kapsy a stát doplácí. Arrivu to moc nezajímá, opakovaně na to upozorňuji, neřeší to.
Drb/pomluva.
Na kolik vyjde Slovensko jízdné zdarma?
A stát stále nemá zapotřebí slevu kontrolovat (například adresnou slevou na doklad) a dopravci si tak stále mohou vykazovat mrtvé duše. Zajímalo by mě, proč stát evidentně nechce kontrolu. Jako bych v tom viděl nějaký záměr…
To si také říkám. Když srovnáme tržby Regiojetu a ČD a následně poměr vyplacených kompenzací, tak je rozdíl zhruba dvojnásobný ve prospěch RJ, to už mi přijde trochu dost. U Arrivy nebo LE zdaleka takový rozdíl není.
Tak RJ ma studenty jako cilovou skupinu zakazniku.
Slevy pro mladé mají mimo jiné tu výhodu, že si snadněji zvyknou na hromadnou dopravu a nebudou se tolik modlit k autům jako předchozí generace.
Přesně, ale to petrolmaskuliní zaostalci nikdy nepochopí.
Ne vždy to funguje. Už jsem u některých zaznamenal názory, že se těší, až budou mít řidičák a koupí si auto a budou konečně svobodní a nezávislí.
Tak s tím brzy narazí. Hlavně jak budou muset platit s tím spojené poplatky….
Jasně, oni jsou úplně tupí…
Ne. Maji tu desivou vyhodu, ze mlade uci, ze maji na cosi narok.
V tomhle kontextu by bylo dobre i vedet, kolik stat dava za slevu na jizdnem pro vsechny, tzn kolik na dotacich posila vsem dopravcum dohromady. Tusim ze slevy pro studenty proti tomu budou jen drobne.
V roce 2019 byl Covid a slevy byly zase naopak vyšší, ale řádové srovnání to dává a ukazuje to, že tušení se nachází mimo keramiku.
https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Udaje-o-slevach-v-doprave
Jsem proti, cena má být stejná.
Jiná věc, jestli studenti nemaj na cestu do školy, tak zvážit podminky a výši stipendií.
A jestli má vhd mít bordel v tarifu, tak ať sou levnější mimošpičkové/protišpičkové spoje.
Pardon, ale odkdy jsou na ZŠ a SŠ stipendia?
Nejsou, jsou slevy na daních (které můžou jít do záporu).
Stipendium, sleva na dani a daňový bonus jsou úplně rozdílné věci.
Naopak studenti by měli mít jízdné úplně zdarma, aby nemuseli dřít na brigádách a mohli se naplno věnovat studiu. Společnost by jim to měla zaplatit. Proti vyspělým zemím máme stále nízký podíl vysokoškoláků. Jak vypadá třeba nedostatek urbanistů, vidíme v Praze každý den.
Vysokoskolaku je neskutecne mnoho. Ne jen v CR, ale na celem Zapade. A uplne zbytecne. Priklad CR: v 20 letech studuje VS 55 procent populacniho rocniku. Uz jenom pri uvazeni toho, ze prumerne IQ v CR at v populaci ci v populacnim rocniku je 100, tudiz pro pripad rozdeleni inteligence lze rict, ze odchazeji studovat i lide s IQ nizsim nez 100. Dale, uvazte, ze IQ vetsi nez 120 ma 10 procent populace nebo populacniho rocniku. V rocnicicich tricetiletych dnes ma bakalarsky nebo vyssi titul tretina rocniku a magistersky nebo vyssi titul ma 20 procent rocniku. Vzdyt to je naprosta… Číst vice »
„neskutečně mnoho“, proto mají nejvyšší průměrné mzdy a nejnižší nezaměstnanost, protože je nikdo nepotřebuje
Tam neni kauzalita.
A neni duvod, aby mzda byla cenena dle titulu. Jedine dle ceny prace na volnem trhu.
Jinak, ty vyssi mzdy u vysokoskolaku se tykaji jen tech v necem nadprumernych. Obecne, u tech prumernych jsou na urovni stredoskolaku ci remeslniku.
Neni duvod, aby vubec existovali vysokoskolaci s prumernym IQ.
To není dáno nedostatkem urbanistů, ale způsobem, jakým plánování měst u nás probíhá.
1) Studentům SŠ platí jízdné rodiče. Jestli „dřou na brigádách“, tak na své koníčky a zábavu.
2) Studenti VŠ už dnes chodí běžně do práce a slušně vydělávají, firmy se o ně přetahují.
3) Podíl vysokoškoláků v populaci je údaj k ničemu, když předmětem studia dnes může být např. genderová vyváženost pohádek.
Firmy kapitalistů se o studenty VŠ přetahují jen proto, že jsou pro ně levná pracovní síla, nechtějí je pořádně zaplatit a studenti se pak ve finále nemají čas věnovat studiu. A studium genderové vyváženosti je důležité, protože nás jako společnost posune někam dál, narozdíl od např. studia ve prospěch automobilového průmyslu, který akorát ničí planetu a zabíjí přírodu emisemi.
na území ČR je řada regionů, kde si za vysokoškolské vzdělání nic nekoupíte a děláte práci s nárokem na max. maturitu….
Nezbývá než migrovat… Vzniká tím jakýsi deficit, že regiony platí ze svého rozpočtu vzdělávání/dopravu atd., ale vystudovaní lidé jim utečou jinam, takže díra se nezaplní…
Dost výsměch studentům z vaší strany.
UPCE DFJP, průměr 1.23, stýpko za měsíc 1000 kč a ubytovací k tomu 600 kč. To jest 1600 kč. Prosím, jestli mi za to najdete nějakou jízdenku Pardubice – Brno, popřípadě ubytko v Pardubicích, tak vám budu vděčný :). A to neberu v potaz, že to stypko má by motivující, tak aby mě lákalo na dané škole poctivě studovat a nemuset k tomu dělat nějakou „jinou práci“. Praxe by měli být taky zadarmo mimochodem.
Co je to „praxe?“ Činnost pro firmu by měla být placená, i když mám nad sebou mentora.
Stýpko 6000 za 30 kreditů je málo, když počítám že 30 kreditů je jako bych semestr makal na plný úvazek (trojky s prokrastinací, jedničky s přesčasama).
Většina vysokých škol vyžaduje po studentech jistou formu praxe (i střední), kde byste si měl najít práci v oboru, dělat tam a neměl byste to mít správně placeno (Ve zdravotníci je to běžně neplacené).
Stipendium mám 1600 kč za měsíc s průměrem 1.23 a 63 kreditů za celý AR. Když vezmu v potaz, kolik je to času a kolik času stál zisk toho průměru, tak je takové stipendium opravdu výsměchem. Alespoň ta sleva na cestování je jaksi motivující stále studovat, ale budu upřímný, zvlášť když natrefíte na převelice důležitého docenta, tak máte chuť za ty prachy s tím skončit.
Praxe pro firmu znamená, že přijde student, který zpravidla vůbec nic neumí, firma musí zajistit někoho, kdo mu vymyslí nějakou činnost a někoho, kdo se o něj stará. Za co, by tomu studentovi měla platit? Většinou je to ze strany firem dobročinnost. Navíc to, že by se to mohlo brát jako zaučení a student by u té firmy vzal jednou práci, je značně nejisté.
Přesně tak. Podporu by měli dostávat jen sociálně slabí, tam může jít podpora adresná. Ostatní si přeci dopravné mohou zaplatit, není to taková pálka, aby to rodina nedala.
Podporu nemá dostávat nikdo. Sociálně slabí tak získají motivaci, aby se stali silnějšími.
Jízdné je předražené i pro plně platící zákazníky. A pokud budete brát rodinách s dětmi další výhody, tak porodnost poklesne ještě více.
Jízdné pro plně platící cestující je v ČR předražené? Vážně? A kolik byste si tak představoval platit? Jezdit zadarmo?
V dálkové dopravě ty levnější protišpičkové spoje fungují, jen nevím kolik studentů jezdí do školy v protišpičkovém směru, vždyť právě oni k těm špičkám výrazně přispívají. Ale prosím žádné rozlišování protišpičkových směrů v regionální dopravě a IDS, to by ta flexibilita dostala na frak (nevím jestli to takhle pořád je ve Francii, ale bývalo to). To samozřejmě neznamená že nemají existovat „turistické“ oblastní jízdenky, platné třeba od 9 v pracovní dny a celodenně o víkendu.
Ono se to přeci nevylučuje. Je nějaký strop (SJT. Npásmová jizdenka PID platí i ve špičce) a šotouš/spořič si může najít cosik levnějšího.
Ministerstvo by mělo udělat pořádek v tarifech a uznávání jízdních dokladů.
Jako cestujícího mě zajímá, že přijdu k pokladně dopravce (jakehokoliv), ten mi prodá jízdenku a já na ní dojedu do cíle. A ne , že na mě bude po druhém přestupu soptit chlapík v tričku s nějakou páskou, že sice jízdenku mám, ale ta u něj neplatí a ať si koupím novou a jsem rád, že to není s příplatkem.
A předražený oneticket opravdu nemám na mysli jako řešení .
Tak zrovna na trase, kterou jezdím je OneTicket stejně drahý jako jízdenka ČD.
Souhlas, ten bordel je nechutný
Ale vždyť je to téměř jako byste šel pro rohlíky do obchodu. Od stejného dodavatele je koupíte v COOPu za 3,20 Kč, někde u vietnamce za 3Kč a u jiného ještě levnější. Půjdete do Alberta či Penny a budou tam mít jiný rohlíky, od jiných dodavatelů a také za jinou cenu. To je prostě trh. Pravdou je, že tohle je z pohledu cestujícího nepřehledné, ale jde jen o zvyk.
Tam si ale platím každou účtenku přímo u pokladny až když je potřeba, ne že za nástup do vlaku a nákup v něm mám hned přirážku.
Důchodcům slevy zrušit a studentům omezit na cesty do/ze školy (a klidně ať je ta sleva na dojíždění do/ze školy 75%)
V republice jsou v krajích různé relační, zónové a pásmové tarify. Jak byste to omezení na jízdu do/ze školy chtěl technicky provést třeba v PIDu? Bude nějaký úředník, co bude posuzovat oprávněnost nákupu kupónu?
Nejlevnější jízdenka z A do B, to je docela jednoduchá definice. 😀
Ale jsem proti.
Jak vypada jednoducha jizdenka treba z Berouna do Dejvic na CVUT?
Za pět miliard bychom mohli postavit nějakých dvanáct, třináct základních škol s tělocvičnou pro dvě souběžné třídy 1 až 9. Bylo by tedy dobré přijít na to, jakým způsobem tento výdaj redukovat. Zrušení těchto slev je totiž bohužel politicky neprůchodné. A zároveň bych i tvrdil že ty slevy mají i přínos ve zvýšení sociální mobility, zejména v případě důchodců. Jak tedy systém slev upravit tak, aby přinášel rozpočtu mnohem menší ránu, ale zároveň si zacoval své hlavní atributy. Navrhuji zavést následujcí přístup: 1) Přihlášení se k systému těchto slev bych nechal dobrovolné, na rozhodnutí dopravce nebo objednatele dopravy 2) Nabídl… Číst vice »
Pánové (a případné dámy) nebojte se své mínusy rozvést do komentáře vysvětlujcího, proč s takovým návrhem nesouhlasíte, zejména pak v případě, že máte věcné poznámky k jeho funkčnosti, jenž jsem ve svém příspěvku nedohlédl. Děkuji.
Anebo by se daly příjemně rozkrást
Coz je pripad dotaci na jizdne.
Obávám se, že studenti či důchodci pojedou v čase, ve který jet potřebují a který jim vyhovuje. Přičemž rozvrh hodin není na studentech a kolikrát se můžete setkat s tím, že školy mají odpolední vyučování pro celou školu ve stejný den, takže pak potřebujete velký autobus na jejich odvoz hned ve třech různých časech, aby se každý den cestující vešli. Asi nikdo z nás nejezdí dopoledním spojem někam, kde potřebuje být v 8. Ano, kompenzace slev stojí peníze. Na druhou stranu docházelo a stále dochází ke slučování některých škol, opět z hlediska udržení ekonomiky. Tím, že senioři budou žít doma… Číst vice »
Za 5 miliard bychom mohli plno věcí a ještě hlavně bychom je mohli vzít z plno položek státního rozpočtu.
Ovšem to hlavní, když jsme v diskuzi o dopravě:
Jsem rád, když každá sleva v dopravě převede cestujícího z auta do VHD. A pokud tomu tato sleva složí, tak ty peníze, na rozdíl od jiných dotací a dávek netečou oknem zbytečně.
Já pokud nějaký důchodce pojede na výlet vlakem, místo autem, budu jedině rád. Stejně jako třeba parta náctiletých.
Kdyz se tak hraje klima udelejte oneticket za 10K na rok pro vsechny a bude…
A potom ta kompenzace bude kolik?
Z plánovaných emisních povolenek za fosilní paliva se vybere asi dost, ale v současné chvíli je bude rozumnější směřovat do železniční infrastruktury. V tom případě ale slevy zrušit úplně, nevím proč zvýhodňovat vybrané skupiny.
A co nechat ty penize tem, kteri je vytvareji? Nevybirat je od nich…
Zrušit stát? Nebo i kraje, okresy, obce? Oni je také nevytváření jen tak z vakua…
Přesně tak, ještě doplním, že infrastruktura se také zadarmo nepostaví.
Přesně tak, když slevy tak pro všechny a ne jen pro vybrané skupiny, které stejně z principu moc nepřejdou z IAD.
Zadna sleva neni zadarmo.
Ano takové slevy a dotace by nemusely být, pokud by se autům účtoval například tržní poplatek za dopravní cestu a parkování.
Ono by to nemuselo být za 10k. I kdyby roční Oneticket zůstal za aktuální cenu a pouze se rozšířil i na linkové autobusy a MHD, tak by to pro spoustu lidí byla velmi dobrá nabídka.
hmm. necelých 33 táců… Jen aby to pak všude uznali a nevymlouvali se na techniku apod….