Přehledně: Stát odevzdává z mýta stále menší podíl, i když provozní náklady rostou
Mýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Dopravci varují před zdražováním přepravních služeb. Odmítají, že by poplatky za CO2 motivovaly k nákupu bateriových nákladních aut.
Ideální by bylo, aby mýtné plnilo dvě funkce:
1) Nevyplatí se to objíždět po komunikacích, které nejsou stavěny na těžkou dopravu, naopak dopravu soustředí na dálnice a mezinárodní silnice 1. třídy.
Tuto funkci mýtné neplní, protože není celoplošné.
2) Povede k masivnímu tlaku na zvýšení železniční nákladní dopravy jako levnější alternativy a tím i k tlaku na SŽ, aby se skutečně pracovalo na zvýšení kapacity železnice.
Tuto funkci také neplní, protože mýtné je ve srovnání s jinými náklady pořád pakatel.
Skutečné zvýšení kapacity železnice = desítky až stovky miliard Kč a projevilo by se to až tak za 10 let od investování. A cpát stovky miliard do něčeho, co má tržní podíl 18 % ve jménu zelena a tření s nejistým výsledkem, do toho se nikomu nechce.
Zeptám se, vy si přejete umřít na rakovinu? Vy rád astma? Baví vás platit nekonečné opravy silnic?
Já bych byl sice rád, kdyby většina kamionů (ale ideálně i osobních aut) zmizela ze silnic, ale prozradím Vám jedno malé tajemství – i železniční tratě se musejí udržovat…
skutečné navýšení kapacity se dá udělat jednoduše vyházením nekompententních osob..ano koleje na koridoru nám to nepřidá, ale to jak přiděluje SŽ kapacitu na ostatních tratích, kde půl hodiny nic nejede, ale přesto náklad hnije nuceně přes hodinu ve stanici, aby se posunul o 15km a tam se opakovalo to stejné, to je fakt síla, když ujet adhoc nákladu 120 km trvá přes 6 hodin, to je prostě neomluvitelné..
Nejdražší na pohybu vlaku je rozjíždění, nehledě na to že byste 2x blokoval trať rozjíždějícím se pomalým nákladem místo jednou.
„a projevilo by se to až tak za 10 let od investování.“
Tak raději nebudeme dělat nic!?
Dovolím si jen připomenout, že tzv. koridory modernizujeme již 31 let a stálo to několik set mld. Kč. Takže obojí (peníze a čas), prostě „je“, v tom horším případě „bylo“.
Diskuse o efektivnosti vynakládání těchto stovek miliard je skutečně nasnadě.
Nejen na železnici. Tahání stejného zboží sem a tam (tedy i rozvoj silnic) má rovněž s efektivitou velmi málo společného.
ideální by bylo mýtné vybírat úplně na všech silnicích a tam, kde jsou silnice pod správou krajů a měst a obcí, tak peníze z mýta dávat na opravy těchto zničených silnic
I kdyby nějakým zázrakem byla železniční doprava o tolik levnější aby se zákazníkům vyplatilo tolerovat její nepružnost tak většina nákladu stejně pojede kamionem protože SŹ nepřidělí kapacitu. Dokud SŽ nebude závislá finančně závislá na poplatcích za použití cesty a současně bude mít možnost jednostranně dopravu odmítnout tak se nic moc nezmění.
Doporučuji exkurzi do nějaké dopravní společnosti a ujet s nákladním vozidlem alespoň 1000km, než něco napíšete. Nikdo soudný dálnici s kamionem neobjíždí. Na dálnici máte spotřebu 40t soupravy kolem 30l/100km, na okreskách kolem 50l/100. To dopravce řidiči prostě nedovolí. Viděl jste někdy fakturu ŘSD za mýto? Rozhodně to tedy pakatel není. A poplatky za CO2 paradoxně nejvíc zasáhly ty firmy, které koupily řidičům velké a tedy komfortnější kabiny. Ty na slevy nedosáhnou. A bez kamionů neodvezete ani to zrní z farmy, abyste si pak mohl koupit kus chleba.
Nikdo tady nepochybňuje potřebnost některé dopravy. Jaká je „rehole“ nákladní doprava jasně vidíme na přetížených cestách.
Ať klidně zdraží. Letmý pohled na cenovky a původ zboží v suprmarketu naznačuje, že cena přepravních služeb je v té finální částce úplně zanedbatelná položka.
Hm. A kolik dělá doprava např. v ceně bytové výstavby a podobně, abyste se jednou nedivil.
Za milovaných komunistů stavěli sídliště s pomocí železnice a bydlíme tam dodnes. Jak je to možné, přece dostupné bydlení se dá postavit jenom s kamiony?
Protože čas jsou peníze. A developer chce mít postaveno co nejrychleji, aby rychle vydělal prachy. Nemá čas čekat, až někdo položí koleje a vláček přiveze materiál. To bude raději tahat kamióny z bláta, protože i tak to bude rychlejší a tím výdělečnější.
Obávám se, že příčina cenovek nových bytů kolem 10-20 mega je úplně někde jinde než v mýtu a spotřební dani na PHM.
Bytová výstavba se má podporovat uměle levnou dopravou?
uměle levnou, řekl kdo?
Jsme exportní země vyrábí se tady např. spousta strojů. Nejen výstavba. Dopravou se o nějaké procento prodraží všechno. Konkurenceschopnost není maličkost.
Je naprosto přirozené, že se doprava promítne do všeho. Co na tom nechápete?
Vydržte do zavedení ETS2 a dočkáte se.
Domnívám se, že mýtné a ETS2 jsou naprosto rozdílné věci. Mýtné je spravedlivý poplatek za dopravní cestu, ETS2 je výmysl (daň) EU, který přímo zvedne ceny především energie, tedy vytápění, výroba, doprava…
Nechci zbytečně kritizovat, ale tuto náhledovou fotku u článku tu vidím asi podvacáté.
Mýtné by se mělo rozšířit na všechny silnice, a čím náchylnější silnice na poškození (nějaká vesnická silnička) tak by měla být dražší.
Tak jo a zároveň rozšířit i na OA.
Hlavně na elektro, ty neplatí nic.
Jenže to by vybrali moc peněz a ministerstvo dopravy by si nemohlo stěžovat na kraje, jako Jakeš na Zagorovou, že mají na účtech moc peněz. Peníze krajů, které by se daly využit pro blaho občanů, je nutno utopit do asfaltu pro autíčka, to by bylo aby se občané mohli mít lépe, kuchařka ve škole by měla moc peněz, doktoři a ucitelé taky. Nene, povinnost je sanovat a dotovat autíčka z daní, aby majitelé aut nebyli finančně zruinováni.
Akorát už by to bylo o řád výš: miliardu, dvě miliardy berou…
S mýtem se jen začly víc používat dodávky do 3,5t místo auto 7,5t a moc jsme si nepomohly, protože ty mají teď nalozenez kolem 6t. A tento nápad bude jen prodražovat život na venkově proti čemuž zase stát bojuje různými pobídkami.
Víc menších dodávek znamená dražší provoz – máte víc řidičů, víc aut, větší spotřebu nafty.
Právě že ne, co se dřív nacpalo na 7,5 t se dnes vozí na dodávce. Není potřeba C, školení, neplatí se myto. Běžně se na rozvozy cpe do dodávek 2-2,5t a není problém i 3t. 3,5 tunová dodávka s chladící skříni má nosnost zhruba 100kg.
Ale no tak, už se dost často váží a dodávky jsou oblíbeným cílem kontrol. Nás za poslední rok v rámci ČR vážili tak 5x. A pokuty jsou opravdu vysoké. Řidiči i dopravci.
Dálnice v důsledku spíše pomáhají venkov vylidnit. Obsluze venkova by měly stačit silnice nižších tříd a menší dodávky. Klidně ve vazbě na překladiště z hromadné dopravy po kolejích.
To by jste nezaplatil.
Kam se chodi na takove predstavy o venkovske nakladni preprave? To je skoro jak zima z Ladovych obrazku. Pokud se pujdete postavit nekam na nejakou trojku treba na Vysocine, tak zjistite, ze to jsou poplari, tezba dreva, zemedelci, stavebni material … Co z toho Vam prijde neumerne levne, ze potrebuje zdrazeni? Ale treba bych zase v ramci ruzny EU regulatornich kolecek uvital, pokud by na vozech nad 3.5t bylo jasne videt zatizeni na napravu … mame docela silne zakotvenou povinnost ridice odpovidat za pretizeni, ale vyjma nejakeho nakladniho listu neni moc jak by to mohl zjistit. Navic par tenzoru a… Číst vice »
V tabulce nákladú nejsou započítány rostoucí náklady na údržbu silnic i dálnic. Pak bychom možná měli každý rok saldo záporné.
Údržba dálnic je stále a byla i když se neplatilo mýto, buďme naopak rádi že to vyhrála stávající firma a provozuje,, tabulka kde to měl Kapsch – ta by vypadala dost smutně,,,
Tabulka srovnává příjmy a výdaje za mýtný systém, nikoliv náklady a výnosy provozu dálnic.
Jasně že provoz dálnic bude ztrátový, stejně jako provoz železnic nebo škol či nemocnic. Vše to jsou veřejné služby.
Proč by měla být dotována výdělečná činnost? Proč dotovat něco, co plundruje okolí?
To já nikde netvrdím, že stát dotuje výdělečnou činnost.
Já tvrdím, že provoz celé dálnice je *celkově* ztrátový. Stejně jako třeba údržba městských ulic je ztrátová, města za to od IAD ani firem přímo nedostávají nic.
Provoz JENOM kamionů po dálnici imho ztrátový nebude, protože právě kamiony platí mýtné (plus spotřební daň a DPH z nafty). Ale nedokážu toto přesně vyčíslit – vy ano? Rád uvidím takový rozpad nákladů na dálnice „z důvodů provozu kamionů“ a seznam příjmů státu z téhož.
„…protože právě kamiony platí mýtné…“
Protože výhradně kamiony plundrují cesty, jistý americký silniční test (tuším AASHO) naznačil, že právě kamion ničí silnici asi 10.000x více, než osobní auto. Počet kamionů na cestách nám ukazuje, kolik asi platí.
Nedovedu si představit, že by majitel kamionu nebyl plátce DPH, ale ok, možná nějaký to DPH platí, ale spíše 99+% DPH neplatí.
No… Otázka spíše zní: „Kde, že je platí?“ Nechci se nějak detailně rozepisovat o poměru mezi geopolitickou lokací provozovatele/majitele NAD a počtu mýtných transakcí, s tím nepřímo spojené přídavné nádrže na PHM a vyloženě až nezřízenou chtivost řidičů (z těchto lokalit apriori) utrácet svoje „grešlíky“ při průjezdu naší zemí za cokoliv na co dosáhne daňový systém (paliva, bagetky, motorestíky, navázaná mzda), tedy krom šlapek. Ty však většinou s těmi odvody jsou tak nějak na štíru. Samozřejmě můžeme být pedanti a licitovat něco o zvýšených odvodech na DPH za vyšší spotřebu prádlo, krémů, či ochran.
Můžete vysvětlit kdo co tady dotuje?
dopravcům se dotují prostředky k podnikání..kdyby si měly dopravci vystavět vlastní silnice, jejich hospodaření by vypadalo úplně jinak, takže ano dotuje se to
Daňový poplatník dopravce.
Podle mne je v zásadě jedno, jaká je výše mýtného, pokud plní regulační funkci. A tu plní v případě, že je výše mýtného srovnatelná s okolními státy (což v našem případě bohužel neplatí a podle toho to tak taky vypadá).
Tak regulační funkci plní mýtné ve Švýcatrku, u nás nahrává přebujelé dopravě.
Švýcarsku
A proč je SBB Cargo ve ztrátě? Poučte mě.
To nemá s tím, co jsem napsal nic společného. Řeč byla o regulační funkci mýtným. Řeč byla tedy o silnici. Rozklíčování co je ztráta je složitá věc, protože většina lidí vůbec nezapočítávají externality. A ty se sakra zaplatí.