Přehledně: Stát odevzdává z mýta stále menší podíl, i když provozní náklady rostou
Mýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Dopravci varují před zdražováním přepravních služeb. Odmítají, že by poplatky za CO2 motivovaly k nákupu bateriových nákladních aut.
Ideální by bylo, aby mýtné plnilo dvě funkce:
1) Nevyplatí se to objíždět po komunikacích, které nejsou stavěny na těžkou dopravu, naopak dopravu soustředí na dálnice a mezinárodní silnice 1. třídy.
Tuto funkci mýtné neplní, protože není celoplošné.
2) Povede k masivnímu tlaku na zvýšení železniční nákladní dopravy jako levnější alternativy a tím i k tlaku na SŽ, aby se skutečně pracovalo na zvýšení kapacity železnice.
Tuto funkci také neplní, protože mýtné je ve srovnání s jinými náklady pořád pakatel.
Skutečné zvýšení kapacity železnice = desítky až stovky miliard Kč a projevilo by se to až tak za 10 let od investování. A cpát stovky miliard do něčeho, co má tržní podíl 18 % ve jménu zelena a tření s nejistým výsledkem, do toho se nikomu nechce.
Zeptám se, vy si přejete umřít na rakovinu? Vy rád astma? Baví vás platit nekonečné opravy silnic?
skutečné navýšení kapacity se dá udělat jednoduše vyházením nekompententních osob..ano koleje na koridoru nám to nepřidá, ale to jak přiděluje SŽ kapacitu na ostatních tratích, kde půl hodiny nic nejede, ale přesto náklad hnije nuceně přes hodinu ve stanici, aby se posunul o 15km a tam se opakovalo to stejné, to je fakt síla, když ujet adhoc nákladu 120 km trvá přes 6 hodin, to je prostě neomluvitelné..
Ať klidně zdraží. Letmý pohled na cenovky a původ zboží v suprmarketu naznačuje, že cena přepravních služeb je v té finální částce úplně zanedbatelná položka.
Hm. A kolik dělá doprava např. v ceně bytové výstavby a podobně, abyste se jednou nedivil.
Za milovaných komunistů stavěli sídliště s pomocí železnice a bydlíme tam dodnes. Jak je to možné, přece dostupné bydlení se dá postavit jenom s kamiony?
Obávám se, že příčina cenovek nových bytů kolem 10-20 mega je úplně někde jinde než v mýtu a spotřební dani na PHM.
Nechci zbytečně kritizovat, ale tuto náhledovou fotku u článku tu vidím asi podvacáté.
Mýtné by se mělo rozšířit na všechny silnice, a čím náchylnější silnice na poškození (nějaká vesnická silnička) tak by měla být dražší.
Tak jo a zároveň rozšířit i na OA.
Jenže to by vybrali moc peněz a ministerstvo dopravy by si nemohlo stěžovat na kraje, jako Jakeš na Zagorovou, že mají na účtech moc peněz. Peníze krajů, které by se daly využit pro blaho občanů, je nutno utopit do asfaltu pro autíčka, to by bylo aby se občané mohli mít lépe, kuchařka ve škole by měla moc peněz, doktoři a ucitelé taky. Nene, povinnost je sanovat a dotovat autíčka z daní, aby majitelé aut nebyli finančně zruinováni.
Akorát už by to bylo o řád výš: miliardu, dvě miliardy berou…
S mýtem se jen začly víc používat dodávky do 3,5t místo auto 7,5t a moc jsme si nepomohly, protože ty mají teď nalozenez kolem 6t. A tento nápad bude jen prodražovat život na venkově proti čemuž zase stát bojuje různými pobídkami.
Víc menších dodávek znamená dražší provoz – máte víc řidičů, víc aut, větší spotřebu nafty.
Dálnice v důsledku spíše pomáhají venkov vylidnit. Obsluze venkova by měly stačit silnice nižších tříd a menší dodávky. Klidně ve vazbě na překladiště z hromadné dopravy po kolejích.
To by jste nezaplatil.
Kam se chodi na takove predstavy o venkovske nakladni preprave? To je skoro jak zima z Ladovych obrazku. Pokud se pujdete postavit nekam na nejakou trojku treba na Vysocine, tak zjistite, ze to jsou poplari, tezba dreva, zemedelci, stavebni material … Co z toho Vam prijde neumerne levne, ze potrebuje zdrazeni? Ale treba bych zase v ramci ruzny EU regulatornich kolecek uvital, pokud by na vozech nad 3.5t bylo jasne videt zatizeni na napravu … mame docela silne zakotvenou povinnost ridice odpovidat za pretizeni, ale vyjma nejakeho nakladniho listu neni moc jak by to mohl zjistit. Navic par tenzoru a… Číst vice »
V tabulce nákladú nejsou započítány rostoucí náklady na údržbu silnic i dálnic. Pak bychom možná měli každý rok saldo záporné.
Údržba dálnic je stále a byla i když se neplatilo mýto, buďme naopak rádi že to vyhrála stávající firma a provozuje,, tabulka kde to měl Kapsch – ta by vypadala dost smutně,,,
Tabulka srovnává příjmy a výdaje za mýtný systém, nikoliv náklady a výnosy provozu dálnic.
Jasně že provoz dálnic bude ztrátový, stejně jako provoz železnic nebo škol či nemocnic. Vše to jsou veřejné služby.
Proč by měla být dotována výdělečná činnost? Proč dotovat něco, co plundruje okolí?
To já nikde netvrdím, že stát dotuje výdělečnou činnost.
Já tvrdím, že provoz celé dálnice je *celkově* ztrátový. Stejně jako třeba údržba městských ulic je ztrátová, města za to od IAD ani firem přímo nedostávají nic.
Provoz JENOM kamionů po dálnici imho ztrátový nebude, protože právě kamiony platí mýtné (plus spotřební daň a DPH z nafty). Ale nedokážu toto přesně vyčíslit – vy ano? Rád uvidím takový rozpad nákladů na dálnice „z důvodů provozu kamionů“ a seznam příjmů státu z téhož.
„…protože právě kamiony platí mýtné…“
Protože výhradně kamiony plundrují cesty, jistý americký silniční test (tuším AASHO) naznačil, že právě kamion ničí silnici asi 10.000x více, než osobní auto. Počet kamionů na cestách nám ukazuje, kolik asi platí.
Můžete vysvětlit kdo co tady dotuje?
Podle mne je v zásadě jedno, jaká je výše mýtného, pokud plní regulační funkci. A tu plní v případě, že je výše mýtného srovnatelná s okolními státy (což v našem případě bohužel neplatí a podle toho to tak taky vypadá).
Tak regulační funkci plní mýtné ve Švýcatrku, u nás nahrává přebujelé dopravě.
Švýcarsku
A proč je SBB Cargo ve ztrátě? Poučte mě.