Přehledně: Stát odevzdává z mýta stále menší podíl, i když provozní náklady rostou

Mýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollMýtná brána na I/20 u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Dopravci varují před zdražováním přepravních služeb. Odmítají, že by poplatky za CO2 motivovaly k nákupu bateriových nákladních aut.

Výběr mýtného na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy (celkem jde o zhruba 2400 kilometrů zpoplatněných komunikací) je pro stát rok od roku výhodnější. A to i přesto, že odvody firmě CzechToll za provoz systému rostou. Deník Zdopravy.cz si vyžádal příslušná číslo od ministerstva dopravy, tabulka je na konci článku.

Dopravci na mýtném loni zaplatili rekordní částku přes 17 miliard korun. Výběry tak meziročně vzrostly o 15 procent. Z toho stát odvedl firmě CzechToll 1,49 miliardy korun. To je 8,7 procenta z vybrané částky a zároveň nejnižší podíl minimálně za posledních pět let.

Důvody jsou dva. Stát průběžně zvedá mýtné sazby, přičemž loni došlo ke skokovému zdražení kvůli novému poplatku za emise CO2. A zároveň postupně klesají investiční náklady, které byly nejvyšší při rozjíždění nového satelitního systému v roce 2020.

Naopak rostou provozní náklady. Loni činily 1,44 miliardy korun, což je nejvíce od spuštění satelitního mýtného systému firmy CzechToll před více než pěti lety. Satelitní systém nahradil mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.

„Pokud jde o vývoj nákladů v čase, tak mírně stoupají provozní náklady, což je dáno inflací (smlouva obsahuje inflační doložku), vyšším podílem EETS (evropská mýtná služba, pozn. red.), některými přidanými funkcemi, které se mohou projevit i v provozních nákladech a rozšiřováním zpoplatněné sítě (to se projevuje i v investičních nákladech při zřizování kontrolních bran). Naopak investiční náklady byly nejvyšší při zavádění systému a postupně klesají,“ komentoval vývoj mluvčí ministerstva František Jemelka.

Výnosy z mýtného by přitom měly dále růst. S letošním lednem přišlo mírné zvýšení sazeb, což se má opakovat i příští rok v lednu. Koncem července to schválila vláda. Sazby vzrostou od začátku příštího roku o 1,5 procenta. Stát tak získá z výběru mýta 210 milionů korun navíc. Dalších 280 milionů navíc by měli dopravci zaplatit za zvýšení emisní složky mýta na zpoplatněných silnicích první třídy.

Dopravci zdražování kritizují a varují před zdražováním přepravních služeb. Zároveň odmítají, že by poplatky za CO2 motivovaly firmy k nákupu bateriových nákladních aut. Podle dopravců jsou tyto vozy na trhu v omezeném sortimentu a jejich cena je stále více než dvojnásobná proti jiným vozům. Navíc jejich využití je podle dopravců omezené.

Náklady na výběr mýtného (v mil. Kč)

Provozní náklady Investiční náklady Náklady celkem Vybrané mýtné Náklady na mýto (v %)
2024 1440 50 1490 17158 8,7
2023 1169 289 1458 14913 9,8
2022 1150 840 1990 14849 13,4
2021 1070 762 1832 14194 12,9
2020 917 1130 2046 11519 17,8

Pramen: MDČR

Tagy czechtoll Ministerstvo dopravy mýtné
14 komentářů