Přehledně: Správa železnic letos dokončí opravu 39 nádražních budov
Zrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V příštím roce hodlá SŽ zahájit rekonstrukce 40 nádražních budov.
Seznam jsem nečetl ,tak nevím, kdy přijde na řadu koridorová žst.Velešín .Stav budovy a zvláště střechy, která připomíná vzorkovou prodejnu střešní krytiny je rok od roku horší. Jo z dálky pěkná bíla, ale přijde-li člověk blíž, tak děs běs.
na ty Vítkovice jsem moc zvědavý, ještě v květnu byl v letáku začátek tento podzim
A co nádraží Horní Růžodol v Liberci?
Proč se rekonstruuje výpravní budova Praha-Velká Chuchle, když jsou nástupiště kilometr daleko a nic tam není?
A pak že nejsou prachy.
pokud je mi známo – nádražní budova tam není – je to krásně rekonstruovaná vlaková zastávka u závodiště – tedy „pouze“ nástupiště a přístřešek… zato vedlejší nádraží Praha-Radotín – to je doslova radost pohledět – tam se to z 19. století (bez nástupišť jenom na hlíně) přehouplo do 21: století – krásná nástupiště, podchod, výtahy, bezbarierové nástupní rampy z podchodu(eskalátory se nekonají), všechno krásně čisté a pěkně osvětlené, celobílé přístřešky i s pěkně podsvícenými podhledy, nádražní budova projde rekonstrukcí a bude sloužit pro potřeby městské policie, a hned vedle se staví nová skleněná budova pro cestující…
Proc je v seznamu rekonstrukci na pristi rok i nadrazi v Letohrade, ktera prosla rekonstrukci pred 4 lety?
Nádraýí dostalo rekonstrukci, ale budova neprošla téměř žádnou změnou, jen se vyměnil info systém a kamery. SŽ píše konkrétně toto: Předmětem stavby je celková rekonstrukce objektu osobního nádraží. Nejzásadnější zásah spočívá v izolaci proti vlhkosti, sanaci stropních konstrukcí, poté v rekonstrukci fasády a střechy včetně zateplení. Dále dojde k instalaci nových dveří a oken a v neposlední řadě nových rozvodů. Modernizací projde zázemí pro cestující, díky vytvoření komerčních prostor budou moci využívat vybrané služby přímo na nádraží.
Jsem slepý či v seznamu letos dokončených tekonstrukcí nádražních budov není Vrané nad Vltavou, kde je budova již několik měsíců pod lešením? Při čemž není tak velká, že by dle mě musela její rekonstrukce trvat půl roku či více ….
Co v Chuchli, tam se stihne do konce roku postavit ten nadjezd nebo co🤣 Už to vypadalo že se začne stavět a zase nikdo nic neví.
A hlavák v Nymburce nám zase myslím o 2 roky posunuli, ale aspoň nám vyměňují 1. a 2. kolej když už nic…
Tak budovy jsou za námi a teď by to také chtělo pořádnou údržbu a investice do tratí…
Plzeňské nádraží vypadá (zatím venku) úžasně, tady musím SŽ pochválit (nečekal jsem, že tohle někdy řeknu😂).
Jen by mě zajímalo jestli to opravdu stihnou do konce roku, zatím je ten interiér noo, každý kdo tam byl ví 😂.
Ono velmi dobře už vypadá i nádraží v Budějicích. Ta proměna je perfektní. Snad se podaří to takto udržet co nejdéle.
Vážně😊, nejlepší jsou ovšem genderově neutrální záchody. Tedy jen pro pány, ale volání přírody je horší.
Pokaždé se směju, jak pracovník úklidu směřuje dámy ve frontě kam se dá.
Hezký je domrvený i přechod z nádraží k OC Mercury/ tedy i autobusovému nádraží.
Hold Bulharsko🤦♂️
Mně se to nádraží nelíbí, taková bizarní architektura, potom to před nádražím, a potom také ty dvě sochy jsou úplně k smíchu.
Ta hala v Budějovicích vypadá fakt hezky. Divím se sám sobě, ale tady musím Správu pochválit. Pochvalu rozhodně zaslouží i ti, kteří stavbu prováděli.
Metrostav.
Bude to krásné, navrhuji dát tou nádraží i název, třeba Nádraží Františka Josefa I. Poděkovat tak původním stavitelům.
Osobně bych přivítal, kdyby ČD investovaly více do čekáren pro cestujcí první třídou, Pro inspiraci memusí chodit daleko, stačilo by do Vídně nebo Lince.
Az na to, ze temer vsechny prostory na nadrazich v CR vlastni SZ, ne CD… 🙂
Můžou si je pronajmout, tam kde není aspoň restaurace na úrovni je čekání někdy strašné a rekonstrukce na tom nic nezmění, když nikdy nehlídá, že se tam nevrátěj asociálové a bezdomovci.
Proč by si je měly pronajmout ČD? Jsou i jiní a lepší dopravci, poraďte jim.
A proč by si je měli pronajímat dopravci? Když může malý soukromník provozovat WC nebo bufet, proč ne čekárnu? Řekl bych, že cestující I. třídou nemívají tak hluboko do kapsy, aby si nemohli dovolit nějaké přiměřené vstupné.
Pán má asi namysli ČD Lounge, to využívám v Pardubicích skoro pořád
😀
Pro začátek navrhuji zpřístupnit cestujícím I. třídy hraběcí salónek v žst Doksy.
tvl:))
Tak ten Kostelec je dobrej fór pro asi tak zhruba nula cestujících…
To máte jedno. V diskuzi o tišnovským nádraží mi někdo tvrdil, že nádraží se staví kvůli železnici.
No, některé budovy se ale opravdu rekonstruují výhradně (nebo skoro výhradně) pro potřeby dráhy (ať už si člověk pod těmi pojmy „dráha“ a „potřeby dráhy“ představí cokoli). Jako příklad bych uvedl třeba budovu žst Libina. Zvenku nevypadá nejhůř, což je asi jediné pozitivum, které se o ní dá uvést.
To dělá ročně cca půl budovy na okres. Úžasné tempo.
Už takhle nás to stojí víc peněz, než kolik na to reálně máme 😀 Miliarda sem, miliarda tam, rekonstrukce budov v podání SŽ jsou drahá sranda a mají velmi slabou návratnost.
Mohli by taky občas něco vylepšit na kolejích. Za posledních 10 let nastalo skutečně zaznamenatelné zlepšení jen na trati Praha-Budějovice, jinak samé flikování a konzervace původního stavu…
No to by sice mohli, ale opravovat nádraží je jednodušší – opravuje se majetek SŽ na pozemcích SŽ, obce a obyvatelé jsou vesměs pro (protože buď budou mít zadarmo nový nádraží nebo nic)…
Holt když nic lepšího SprŽel neumí, tak musí svůj mnohamiliardový rozpočet utratit cestou nejmenšího odporu.
Takže to mají nechat zchátrat a spadnout?
Ne, mají 1) průběžně opravovat (vyjde to levněji než generální opravy), 2) víc investovat na tratích samotných
To by ovšem nesměl stát Správě železnic škrtnout 4 miliardy na údržbu, chytrolíni. Když o financování železnic nic nevíte, tak nepište veřejně hlouposti.
Máte sice pravdu, jen ty opravy průběžně neprováděl bývalý vlastník – ČD.
„…rekonstrukce budov v podání SŽ jsou drahá sranda a mají velmi slabou návratnost.“
To se dělá kvůli návratnosti?
Fakt si mínusáří myslí, že hlavním smyslem veřejné služby je její návratnost? Jestliže ano, prosím tuto myšlenku rozvést podrobněji.
Vždycky když někdo investuje (použije) nějaký zdroje (a nemusí to být jenom peníze, ale cokoliv jiného, například čas nebo prostor), tak ho zajímá (měla by zajímat) návratnost (zase to nemusí být jenom peníze).
Investice ≠ každé použití zdrojů.
Striktně ekonomicky vzato, investice je podle jedné z učebnicových definic „ta část příjmu, která je vložena do kapitálu. Tedy do dlouhodobých statků, které nepřinášejí okamžitý prospěch, ale umožní zvýšení produkce statků v budoucnosti.“
Podle jakých kritérií by se ve smyslu této definice konkrétně měla posuzovat (= počítat) návratnost investice do modernizované nádražní budovy?
Chapu, ze to je radikalni pristup, predevsim ve statni sprave a na zeleznici (tim spis v kombinaci obeho), ale ani na vterinu vas nenapadlo zeptat se uzivatelu – cestujicich?
1) Zeptam se cestujicich co je trapi – definuju problem.
2) Navrhnu reseni problemu.
3) Resi mnou navrzene reseni problem uzivatelu? Za prijatelnou cenu?
OK, ale pojem „investice“ z toho úplně vypadl. Mnou uvedená definice investice se o řešení problémů vůbec nezmiňuje – a je to logické, účelem investic podle té definice řešení problémů není… A další diskutabilní pojem: Co je to „přijatelná cena“? „…ani na vterinu vas nenapadlo zeptat se uzivatelu – cestujicich?“ Bingo. Takhle bych si představoval demokraticky vedený proces. Načež okamžitě vystartuje dav uřvanců, včetně některých veřejně známých politiků, kteří mě při vznesení požadavku na zavedení demokratických procesů do ekonomického rozhodování promptně označí za komouše (a to ještě v nejlepším případě). Takže na některé ekonomicky háklivé věci, které se přímo dotýkají… Číst vice »
Ejpovický tunel je starší než 10 let či leží na trati Praha Budějovice, a nikoliv Praha – Plzeň? Mnoho SŽ sprovozněných a rozestavěných nových železničních mostů o větší nosnosti než těch dosavadních také rozhodně neleží na Vámi uvedené trati, a rozhodně to není flikování a konzervace původního stavu, ale druh/způsob zkapacitńování tratí!
Zrychlení <10 min ani nestojí za řeč, to je pod úrovní obvyklého zpoždění. Kromě toho Ejpovický tunel není zrovna dvakrát k chlubení, s tím nesmyslným zrušením staré trati si ještě při mimořádnostech a opravách "užijeme"…
Musím uznat že ty české Budějovice vypadají takhle z fotky, že mají konečně důstojný interiér. Kéž by toto bylo standardem i u dalších rekonstrukcí. Protože to jak mnohdy vypadají čekárny v nově opravených budovách někdy připomíná spíš márnici než čekárnu a záchody s obřím platebním automatem tomu obvykle dodávají korunu.
Dneska vypadají důstojně, jenže za par let údržby dobré správy to bude zase to staré peklo
Na druhou stranu, pokud se ocitnete v neznámém městě, například Olomouci, na stěnách toalet se dočtete, jakými druhy netradičních potěšení si lze čekání na vlak zkrátit. Jsem si jist že tímto SŽ nemalým podílem přispívá jak k růstu místní ekonomiky, tak STD.
Rozumné řešení je WC pronajmout soukromníkovi. Takhle to funguje (nebo aspoň donedávna fungovalo) v žst Zábřeh na Moravě. Nebo by se SprŽel mohla seznámit se zkušenostmi města Šumperk, kde veřejné WC v majetku města provozuje charita (a vytvořila tam chráněná pracovní místa).
Rozumné řešení, je mít pro záchod zabudovaný malý automat s čtečkou na kartu a místa pro vhození a vrácení mincí a ne samostatnou krabici o velikosti 2m x 1m x 0.5m, která vám po zaplacení vydá QR kód který naskenujete u dveří záchoda. Popravdě v severských zemích je tam jen ta čtečka karet a nic jiného, ale k tomu se snad jednou také dostaneme.
Tak to jsem asi stará konzerva, protože si myslím, že v případech jako je tento není nad přítomnost člověka.
Automat vandalismu nezabrání a poblité hajzlíky neuklidí.
Ono to nádraží v ČB vypadá fyzicky, řekl bych, ještě lépe.
Hlavně na SZ Čech by to chtělo, aby se na nádražích nezdržovaly bezdomovci a různé existence, které obtěžují slušné lidi.
Nojo, ale jak to zajistit? Třeba na ústeckém hlaváku dělají sekuriťáky často lidi, co vypadají podobně pochybně a s těma existencema se družně baví.
„Nojo, ale jak to zajistit?“ Housing First, Rapid Re-Housing. Po nesčetných pozitivních zkušenostech ve světě se k tomu konečně rozkejvali i notáblové v některých zdejších městech – aspoň na dobu, než jim to po změně radničních koalic následující garnitury dříve opozičních měšťanostů nezadupaly do země… Ale to je bohužel v tuzemské politice na všech úrovních oblíbený zlozvyk – všechno, co funguje a vymysleli to ti druzí, je nutno po převzetí naší vlády zrušit. Jestli něco zaručeně NEfunguje, tak je to pouhá represe bez dalších opatření. Sekuriťáci ani jiné represivní orgány tento problém ještě nikde na světě nevyřešili. (Leda tak v… Číst vice »
„…které obtěžují slušné lidi.“
Jak se pozná slušný člověk?
Že ty ostatní má za neslušné…
😀
Něco o pokrytectví slušných lidí:
https://a2larm.cz/2023/09/zoufali-lidovci-se-radikalizuji-polovina-vedeni-je-negramotna/
Že neumí ani I/Y, ale neustále se dožadují odklízení jiných jinam? 🙂
Myslíte tyhle? 🙂
https://youtu.be/2w-UszpFe60?si=T_qaT1hMxGDHxx-_
Škoda jen , že kulturní prostředí na nádražích tak leží v krku současné vedení MD a žádné nové projekty na rekonstrukci budov se nepripravuji ( jen dobihaji dříve schválené) naopak je trend budovy bourat a nahradit přístřeškem.
Tak někde ten přístřešek bohatě postačí. A jinde je potřeba i větší budova.
Ale proč živit kolikrát obrovskou budovu, třebas Velký Meziříčí, když je tam poptávka stěží na ten přístřešek ?
Tak konkrétně VelMez bude mít VRT-Sp do Brna, takže je to možná predcasne, ale ne nesmysl.
POkud vím tak ten terminál VM padl a počítá se jen s dojezdem do Velké Bíteše..
„Tak někde ten přístřešek bohatě postačí.“
S tou výhradou, že by měl být funkční a chránit před nepohodou, což těch cca 130 antivandalů ze ŽPSV, kterými SprŽel nechala zamořit zastávky v síti, ani zdaleka nesplňuje.
Zajímalo by me kolik peněz následně půjde do údržby. Jedná věc je postavit, druhá udržovat. Je smutné jak opravené nádraží po 5 letech vypadají.
K mému velkému překvapení v České Lípě docela drží laťku. Jezdím denně a nemám co bych vytknul.
Všude to je o lidech. Nejen na dráze.
No mě překvapilo v celém Msk kraji. Že co se opravilo to se udržuje a není co vytknout. Jsou vidět na větších nádražích i ochranky. Tak snad tomu tak bude na celé síti.
Mnohdy jako např v Havířově je hned vedle prostor SŽ prostory města a komplexním pohledu je to i s terminálem před nádražím doslova úžasné.
Teď se chystá reko kolejiště a nástupišt. Taková třešnička na dortu. Už se těším…
Olomouc jeden příklad za všechny…
Dost pochybuji, že se Beroun stihne do konce roku…
Taky Vám to tempo připadá, že je to práce cca 2-4 lidí ? 🙂
U Krásné Lípy tomu letošnímu dokončení moc nevěřím.
Já tomu nevěřím u plzeňského nádraží – vnitřky na to nevypadají, možná přízemí, ale první patro v úrovni nástupišť kde má být obchodní galerie je téměř netknutá…
Písek mi zklamal – tam to teda vůbec neodpovídá dobové fotografii…
DOBOVÁ: https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15212452&gallery=1&gsort=takeDate&sourcep=foto&idp=1195859&x=14.1556984&y=49.3004574&z=156
SOUČASNÁ: https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15212452&gallery=1&sourcep=foto&idp=7425936&x=14.1556984&y=49.3004574&z=15
Pravda… trochu to tam kazí ta obchodní zóna … 😂
Za mě super, taky se to mohlo zbourat a postavit tam jiné monstrum …
V detailech to je jiné. Například zábradlí. A že neudělali štukatéřinu pod střechou? Zkuste si ji nacenit, tohle je pracné a za 2 krajíce chleba s máslem se dneska nepracuje.
Na jdou běžně použít buď postaru štukatérské šablonky anebo po novu nalepit polystyrenové dílce..
Ale musel by někdo chtít – a to se nestalo…
https://decinsky.denik.cz/zpravy_region/krasnolipske-nadrazi-se-dockalo-opravy-nabidne-i-turistickou-ubytovnu-20230928.html. Důležité je věřit….
Škoda, že se těch ubytovacích kapacit nebuduje víc. Jedlová nemá chybu.