Přehledně: Správa železnic chce letos zvýšit zabezpečení na 120 přejezdech

Železniční přejezd v Borku pod Troskami. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraŽelezniční přejezd v Borku pod Troskami. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Na české železniční síti je přes 9500 přejezdů, z toho ani polovina nemá světelnou signalizaci.

166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

A bude se to stále vykazovat jako peníze do železnice a modernizace železnice nebo konečně se pravdivě řekne, že je to dávání peněz do silniční dopravy a hlavně proto, že uživatelé silnic nedodržují předpisy a řada z nich by neměla mít řidičský průkaz!?

Alibaba

Další možná filozofie je, že stavbou nad/podjezdů se šetří peníze pojišťovnám (povinné ručení, a zdravotní).

jan

Smutné na tom je, že to jsou dlouhodbě málem jediné peníze, které investují do modernizací. Na regionální dráze. A já jsem spíš pro darvina.. Pokud by to měly být třeba 2 mldy. Tak za to mohly být možná komplexně modernizovány a zrychleny 4 regionální jednokolejky.

Zdeněk

Jak už zde psal diskutující pod nickem MiK, přejezdy P6515 a P6516 nejsou v Jaroměři – ledaže by byla ještě jiná Jaroměř, a to v Moravskoslezském kraji (nepodařilo se mi dohledat). Chybička se někdy vloudí, to se stává. Ale spíš mě překvapilo, že na trati Jaroměř-Trutnov, konkrétně na výjezdu z Jaroměře, se neplánuje osazení tří navzájem blízkých nebezpečných přejezdů závorami. Jsou to přejezdy zvané lidově „Picimberky“ – lidé z okolí vědí, oč jde. Byla zde před pár lety smrtelná nehoda s několika oběťmi. Všechny tři přejezdy jsou situovány na nepříliš přehledných místech, a jsou osazeny výstražnými světly. Pro normální řidiče… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Možná se tam chystá přes ty 3 přejezdy estakáda- (VTIP)

cracatit

Chybí mi tam čísla tratí v tabulce a pak ty zkratky, proč je Pbc místo Pu… Řekl bych, že kraje mají nějaké ustálené zkratky. Případně by šlo použít písmena z automobilových RZ, která jsou už po krajích zavedená, např. Praha A, Jihočeský C, Jihlava J…

Pavel

nevěděl jsem, že nově zde na zdopravy.cz je MSK označen jako MRS, holt nové časy …

PS: MRS mám vžité jako značení auta Megane RS (a spousta lidí, kteří se o auta zajímají), ale pokud vím, tak Moravskoslezský kraj má i web – http://www.msk.cz

Jan Sůra

Takto to označuje Správa železnic.

Ctenar

Budiž, ale je to Váš článek.

Jirka

Neměl by být Mladějov napsán správně Mladějov na Moravě?

Kubrt

Týká se to obce Mladějov, nacházející se u Jičína, v železničním slang Mladějov v Čechách.

Karel

Nejlepší je stopčára se světelnou závorou.

medical_examiner

Nejlepší je ta ruská zvýšená vozovka…😀

jan

Ty české přejezdy. To je..
Po zvednutí závor ještě bliká 2 sekundy. To je katastrofa pro východní mentality. Většina pak jezdí na červenou.
Místo toho, aby okamžitě při zvedání zhasnul a dával jasně najevo, jestli do obvodu vstoupil další vlak. A pokud je to schopné se ještě přibouchnout za zcela nestandardní čas..
Bílá taky často dlouho nesvítí po projetí vlaku, takže nevíte, jestli to žije. A rozhledové podmínky často katastrofální a korunu tomu nasazuje často budka.
A to stojí 10 mil. A nemá žádné detektory.

55p

Akorát, že na to potřebujete další obvody, tedy dražší zřízení a dražší údržbu.

jan

Co myslíte nyní konkrétně.

Alibaba

Prostě na nějaký detektor pohybu v prostoru přejezdu potřebujete nějak ten detektor zapojit. Ten detektor bude mít nějakou dobu na detekci, o kterou se musí prodloužit předzváněcí doba. A když se prodlužuje tato doba, tak musíte dát detekci vlaku dál od přejezdu, takže na přejezdech kde se jezdí 160 výrazně prodlouží doba zavření přejezdu a nejvíc to bude štvát řidiče při jízdě nákladního vlaku.
A další problém s detekcí je zatím nevyřešená jeho spolehlivost, ale to by se k tomu musel vyjádřit jeho vynálezci a testovatelé.

Leinad

Proč prodlužovat předzváněcí dobu?
Vlak začne brzdit dřív než fíra uvidí překážku, to je vylepšení proti dnešku. Po delším čase na vyklizení a menší rychlostí stejně přejezdem projede, ale třeba s menší škodou.
A ohledně pomalých vlaků – nešlo by před přejezdem navěstit vmax a následně počítat s tím že ji vlak určitě nepřekročí?

Alibaba

Doba se musí prodloužit o dobu potřebnou k detekci překážky, která se může – má smysl detekovat až po oficiální vyklizovací době přejezdu.
Problém toho detektoru je, že měl velmi pravděpodobně mnoho falešných pozitivních reakcí a k brzdění/zastavení vlaků by docházelo častěji, což je nežádoucí jev i když je to bezpečným směrem.
Ad rychlost. Podle čeho by jste to vmax zjišťoval?

jan

Přesně tak. My v čr často řešíme případy. Že kamion vysloveně kempuje na přejezdu. A to není normální provozní stav. Který jde samozřejmě detekovat.

jan

Jakékoliv snížění rychlosti vlaku před srážkou je žádoucí.. A vzhledem k tomu, že předzváněncí doba počítá s nějakým sýpajícím důchodcem nebo promořeným kovidem. Tak bych se toho nebál.

jan

Asi to svícení..

Jiří Kocurek

Bohužel, až příliš často ta budka bývá umístěná přesně dle Murphyho zákona. Tak aby přes ni nebylo vidět na trať.

Milda

Nerozumíte tomu dokud jdou závory nahoru musí blikat červená světla, zavora není zajištěna! Na vicekolejce můžou jít znova dolů když jede vlak po druhé koleji! Bílá začne blikat až když vlak co projel opustí obvody přejezdu! O anulaci která tam třeba je nebudu ani psát. Tak asi tak!

jan

A proč v jiných státech nemusí?

Alibaba

To by mě zajímalo taky. Občas to bývá jinou trochu odlišnou legislativou.

jan

Což je ovšem cár papíru. A papír snese vše.

Alibaba

Jenže na základě těch papírů se nastavuje logika fungování toho přejezdu.

jan

Co to je zajištěna, proč by to u toho mělo svítit, když není registrován další vlak? Proč by to muselo být.
Jak musí jít dolů. Buď zastavím zvedání, pokud je to trochu nadzvednuté. A po nějaké době dobouchnu. Pokud je to hodně otevřené
zvednu a v ten moment nechám svítit červené světlo a po nějaké době, aspoň trochu standardní(vždyť je to počítáno pro nějakého krypla 3km/h, extrémně mnoho času..) to zase zavřu.. Nebo nechám aspoň sekvenční část pro uvolnění na výjezdu. Já tomu nerozumím..

Alibaba

Zajištění závory znamená, že ji v horní poloze drží (a kontroluje?) nějaká západka. Kdyby nebyla zajištěná a světla neblikala, taky by vám mohla spadnout na záda.

jan

No a co. se nic nestane. Mnohem horší je kamion v kolejišti. A kolikrát se to proboha stane.. Za životnost přejezdu.

Alibaba

Když vám spadne závora na záda je nic?
Jinak se právě to stát nesmí, proto přejezd bliká do zajištění závor.

jan

Tak vám spadne tak jako tak. Jen s rozdílem, že svítí červené světlo? A to fakt nějak dramaticky spadne?

Alibaba

Tak on je rozdíl jestli se světly nebo bez.
Když spadne závora při světlech, tak za následky může řidič, když spadne bez světel, tak za to může dráha.
Berte to tak, že když pojede něco delšího (kamion, něco s přívěsem), tak tak třeba ani řidič by neviděl, že na něj spadla závora. Světla by zhasla, on by se věnoval rozjezdu, a jakmile by se udělal prostor pod závorou, tak by se rozjel. V tu chvíli by závora spadla, s velkou pravděpodobností by se poškodila a poškodila by i auto.

Pavel Skládaný

Tahle představa je naprosto pasé, protože pouze asi 4 % chodců čekají, až se závory úplně otevřou a světelná výstraha zhasne. Tj. závora jim spadne na záda se svítící výstrahou úplně stejně, jako by spadla bez ní.

jan

To to ten motor v nouzi chvilku neudrží?

Alibaba

Jaké nouzi?

jan

Tak já nevím jaký motor tam používají. To nemá snímač polohy?

Alibaba

Mám pocit, že se používají stejnosměrné motory (nevím jestli sériové nebo třeba derivační), to je dáno minulostí, kdy byla záloha napájení v podobě baterek a střídačová elektronika v anarchistických kroužcích.
Jestli by dneska šel použít krokový motor, který (mám pocit) drží polohu, nevím. AŽD by muselo předělat osvědčenou konstrukci.
Ono to bude mít koncový snímač, takže když to dojede na konec, tak se to zajistí.

Modré zábradlí

Nechcete jít raději s Babišem řídit epidemii? Na návrh zab. zař. je Vás evidentně škoda.

jan

Ale ať si anuluje co chce, ale blíká bíle, že žije.. Nebo to snad i dnes dělají přes relé?

Dominik

Jak může v anulaci blikat bílá, když to je mezistav?

Alibaba

Berte to tak, že červená světla jsou základ a závora je doplněk. takže se řiďte světlama. A nevím proč vy většina měla jezdit na červenou.
Logika je nastavena tak, že po vytažení závor a zhasnutí světel možné vjet na přejezd. Je to napsané taky v zákoně o provoze na silničních komunikacích. Co by jste dělal, kdyby zhasla světla, zvedaly se závory, vjel jste na přejezd (protože dle zákona můžete), a v tu chvíli vám závora spadne na auto, protože právě vstoupil vlak do obvodu přejezdu?

Leinad

V tom případě by se pro druhý vlak znovu začala počítat předzváněcí doba, proběhlo by sekvenční sklápění.

Alibaba

Ano, pokud se závory zvednou, světla zhasnou, tak začíná předzváněčka znova (rovnou celý nový cyklus). Pokud světla nezhasnou, závory padají rovnou – proto řidič má povinnost řídit se světly.

jan

Což je ovšem nesmysl. Rozdíl je tam nějakých 5 sekund? A pokud ve studence se čeká minutu, až přejde důchodce..

Alibaba

Co je nesmysl?
Při intenzivním provozu i těch 5 s hraje roli, prostě je to nastavené bezpečným směrem.

Leinad

Počítat predzvaněcí dobu i když závory nejsou nahoře, by vůbec neškodilo.
Vlak 1 projede, závory jdou nahoru, červená zhasne, první auto najede
Vlak 2 si našlápne, červená se znovu spustí, první auto vypadne, závory jdou dolů.
Výsledek – kolona se bude hýbat po jednou autě i když pojede několik vlaků na blok.

jan

Nebo ho pustí sekvenční závora. Nebo sýpající důchodce se prostě vrátí, když jde na červenou.. Možností je mnoho. Nebo prostě vzpomene na mládí. A zrychlí na 6 km/h.

Alibaba

Jaký bude časový rozdíl mezi „závory jdou nahoru“ a zhasnutí světel.
A závory dojdou nahoru nebo se po našlápnutí spustí dolů?

A jak to chcete počítat? Přibližovák je navržený na největší rychlost a přejez ze základního stavu. Když nebude přejezd v základním stavu (závora je zajištěná nahoře) tak musíte prodloužit přibližovací úsek, aby se přejezd stačil vyklidit.
A sekvenční zvedání a sklápění taky prodlužuje zavření přejezdu.

Leinad

To by bylo současně, zhasne červená (jako by zhasla na přejezdu bez závor) a zároveň se závory začnou zvedat.

Z jakého stavu může trvat klesnutí závor do dolní úvrati déle, než ze základního závory v horní úvrati?

Alibaba

Takže po zhasnutí můžou vjet auta hned na přejezd, jakmile se jim udělá jen drobná skulinka pod závorama. A když teda v době, kdy se zvedají závory, našlápne přejezd další vlak, tak závory dojdou nebo spadnou? Protože kdyby měli docházet, tak máte vyklizovací dobu ochuzenou o to dojití závor a je velmi pravděpodobné, že tam někdo vjede (a pak nemusí stačit ta ochuzená vyklizovací doba), když budou lidi vnímat závory jako hlavní podmět k zákazu vjezdu na přejezd.

Leinad

Co třeba budou docházet, ale nedojdou – otočí se po vyklízecí době.

Alibaba

Aby se otočily po vyklízecí době, tak musí dojít – tím trochu okradete vyklízecí dobu nebo o tu dobu ji musíte prodloužit (což ve většině případů by znamenalo předělat obvody detekce). Nebo zůstanou trčet v poloze při které začaly blikat světla? Mám pocit, že trčet v mezipoloze neumí, nejsou na to dělané, to znamená další technická předělávka.

Leinad

Zůstat ne, ale otočit se umí. A otočit se X sekund po spouštění červené (pokud to nestihnou, tak nedojdou. )

jan

Slovo bezpečným, nevím je úplně na místě, když výsledek je polský kamion uvnitř.

Alibaba

Polský kamion uvnitř je výsledek toho, že dostane řidičák každý, kdo umí kroutit volantem a velmi nebezpečného dlouhého přejezdu, kde je ta předzváněcí doba kvůli délce hodně dlouhá a řidič má pocit, že je přejezd v poruše, když se okamžitě nesklápí závory.

666

No spíš výsledek toho, že tam někdo nechal při modernizaci přejezd. Moos SŽ a MDČR pěkně zprcal boudu – https://zpravy.aktualne.cz/domaci/z-tragedii-ve-studence-muze-i-stat-rika-expert-moos/r~2fdb2784320811e586d30025900fea04/

Alibaba

Po bitvě je každý generál. Má pocit, že problém nahrazování přejezdů v minulosti byl hlavně v ekonomických hlediscích, kdy se náklady na nad/podjezdy započítávaly do nákladů, ale nebyla metodika přínosů. Tam je to totiž o vyčíslování škod u pravděpodobně neuskutečněných nehod.
Akorát mi pak řekněte, proč teda politici stále nevyčlenili nějakou sumu a neurčili nějaké pravidla (jak to mají na Slovensku) pro systematické odstraňování koridorových přejezdů. U nás bych to asi nevztahoval obecně na koridor, ale pro tratě, kde se jezdí víc jak 120 km/h.

Pavel Skládaný

Ale kdyby byla předzváněcí doba 13 vteřin (jak je jinde běžné) a ne 50, jako ve Studénce, tak by i trotl přijedivší ve 40. vteřině zastavil, neb vjezdová závora by byla dávno sklopena. To je oč tu běží.

jan

Ale žíjte si své teorie dál. Praxe je taková, že to většina řidičů například na jednokolejkách zcela nerespektuje. Dost i na 2 kolejkách. A zahraniční řidiči, u těch to vůbec pak nefunguje. Výsledek jsou zahraniční kamiony zaseknuté na českých přejezdech. Takže problém je na straně české infrastruktury.Nikde jinde jsem neviděl, že by se přejezd choval až tak blbě.

Dominik

Jasně, takže zato, že si řidiči myslí že červená na přejezdu je jiná než na semaforu u křižovatek, může infrastruktura? Jako dobrý fór, pak nemá být tolik nehod, když někteří neznají zákony a vyhlášky, takovým nepatří do rukou ŘP. V dnešní době nabývám dojmu, že si někteří myslí, že mít ŘP je nějaké základní lidské právo.

jan

Prosim Vás. denodenně to na naší jednokolejce vidím. A to to bylo v televizi milionkrát. A u Čechů. To byste musel brát papíry všem.

Alibaba

Ono by to prospělo brát papíry řidičům co nedodržují tohle bezpečnostní pravidlo. Však je to jeden z nejvíce bodovaných přestupků. A všem by jste ho nebral, mám zkušenosti, že všichni to nedělají.

Leinad

Za to, že se infrastruktura v různých státech chová různě, může infrastruktura.

Alibaba

Já bych to viděl naopak, většina řidičů světla respektuje, jen několik méně inteligentních vnímají závory jako hlavní zdroj zákazu jízdy.

Pavel Skládaný

Nesprávně položená otázka. Světelná výstraha smí na začátku zvedání závor zhasnout a jízda auta povolit jen tehdy, je-li technicky zajištěno, že nemůže během zvedání spadnout. Tj. zařízení musí mít dřívější informaci (např. z děleného přibližovacího úseku), že další vlak se v této fázi do systému nepřihlásí. V opačném případě musí závory zůstat sklopeny. To není scifi, ale reálný stav ve většině kapitalistických zemí.

Kodl

Prosim nekoho veci znaleho o vysvetleni, k cemu ma prejezd byt osazen Bluetooth? Dekuji moc!

Milan alias Skeptik

Neznám podrobnosti, ale tipoval bych aplikaci ePřejezd. Vyšle upozornění o blížícím se vlaku na mobilní telefon řidiče. Jestli tohle lidi nepochopí, pak už nepomůže nic…

666

Mno spíše by modrá armáda a její divize (SŽ, ČD…atd.) by měla pochopit, že toto bylo mělo být ve Waze a ne v další obskurní aplikaci. Jestli tohle modrá armáda nepochopí, pak už nepomůže nic…

Alibaba

A já zase Waze považuji taky za obskurní aplikaci.

666

Několik stovek milionú uživatelů má názor rozdílný….

Leinad

Je fakt, že by na to mohlo být api.

Vapch

Prosím nemíchejte hrušky a jablka. A už vůbec do toho nemixujte své výblitky. Armádu máme jen jednu. Modrá armáda je eufemické označení pro železničáře pracující pod hlavičkou ČSD , tedy praxe víc jak 20 let stará. SŽ a ČD jsou podle vás dvě divize nějaké větší společnosti? Můžu vědět jaké? Je to stejná hňupina, jako kdybyste tvrdil že ŘSD, SÚS, MHD, SA, Flixbus a všichni MKD jsou divize jedné velké firmy – „Automobilista s.r.o…. Pokud hážete pod jednu hlavičku ČD, SŽ, pak už rovnou přidejte Leo, SA, a cca 120 dalších dopravců, pak to vše seberte a nechte se s… Číst vice »

666

Ano, modrá armáda mé je eufemické označení pro železničáře. Jak se uvádělo v jedné hře „Máme tady jeden takový ošklivý,
nepěknou věc. Došlo k rozseparování drážní prostředí na mnoho složek a ty si velmi rády odpovědnost mezi sebou přehazují. Souhrnným toto elimunujete.

Opravdu se nehodlám nechat do politiky obětních beránků, kterou nastavila SŽ viz níže. Dost se mi zvedal kufr, kdy se pokoušeli hodit selhání zabezpečovacího zařízení v Moravanech na mrtvého strojvedoucího.

https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3258850-za-incidentem-na-prejezdu-u-litomeric-stoji-pracovnik-spravy-zeleznic-chybu-chtel

Kodl

Proc bych si mel ja nebo kdokoliv jiny instalovat yet another applikaci, jen pro dostavani bluetooth upozorneni z paru modernizovanych prejezdu? Vzdyt to nedava vubec smysl. Co turiste ze zahranici, jak to maji vedet?

Ve svete se prosazuje Car-to-X communication, pro tento pripad by byla vyborna Vehicle-to-Infrastructure (V2I) communication a oni vybavuji prejezdy bluetooth, coz funguje jen s extra appkou? Tyyy jooo.

Alibaba

A to Car-to-X communication komunikuje na jakých frekvencích? nepoužívá náhodou vyhražené frekkvence bluetooth?

medical_examiner

To víte, jsme v Česku – zemi neomezených možností…😀

Stan

Kolik má BT dosah? Já myslel, že jen pár metrů, a tu vzdálenost vlak ujede za žádná celá nula nic…

Leinad

Pokud se aplikace bude chovat stejně jako závory v Řeporyjích (nechoď, před přejezdem stojí vlak, který na tebe čeká), tak i to dodržování bude podobné.

bobes60

Upozorňuji na nepřesnost informace. Přejezdy P4675 a P4676 v Libošovicích jsou zřejmě na trati 064 v úseku Dolní Bousov – Libuň, takže leží již v Královéhradeckém kraji a nikoli v Libereckém kraji. Asi úředníci na SŽ nevědí, kam která obec patří. Důležité je, že se alespoň něco děje. Především by se měly zabezpečit přejezdy, kde je velká intenzita silničního provozu, kde jsou nedostatečné rozhledové podmínky a kde dochází k propadům rychlosti u vlaků osobní dopravy.

sonypolicka

V blízkosti a na železničních přejezdech též dochází k propadům rychlosti u silniční dopravy a to i nákladní. Jak to chcete řešit?

Alibaba

Tohle se dá řešit jen nadjezdy a podjezdy.

Leinad

Někdy se dají rozhledové poměry vyřešit pokácením křoví, aby řidič viděl na kolej už když se blíží k přejezdu.
Někdy je otázka stavebního stavu silnice, jestli to musí být jako tankodrom.

Alibaba

Rozhledové poměry ano, jen jsem myslel, že přes přejezd můžete maximálně 50 nebo 30 podle konfigurace a stavu přejezdu, když na normálně mimo obec můžete 90.

Pavel Skládaný

To se dá řešit technickým zabezpečením přejezdu (PZS, ideálně se závorami). Pak je možné zvýšit rychlost až na 160 km/h, bez PZS se smí max. 60 km/h (byť to dobrá správa v praxi houfně porušuje).

Alibaba

Kdepak to SŽ porušuje?
Zatím platilo, že přejezdy dělané podle starých norem, kde byla méně přísná pravidla, se mohly nechat tak jak jsou, pokud se na trati nepotřebovala zvednout rychlost. Dřív byly třeba na trati PCE – HK přejezdy s křížem při rychlosti 100 km/h.

Pavel Skládaný

Znám celou řadu přejezdů bez technického zabezpečení, kde je TR 80 km/h (donedávna dokonce 100 km/h). Na něco takového ani neexistují tabulky v ČSN 73 6110, neznám ani zahraniční správu, která by připouštěla provoz rychlostí vyšší než 60 km/h.

Pavel Skládaný

Omezení rychlosti přes přejezdy na 30/50 km/h v České republice je bezprecedentní nesmysl, který nemá v zahraniční obdoby. Tj. řešením je toto omezení zrušit a zkvalitnit přejezdové plochy tak, aby umožnily autům vyšší rychlost. Např. v Německu či Rakousku se přes přejezdy jezdí běžně 100 km/h a nikomu to nevací. Po řidiči se chce jen to, aby když je červená, tak zastavili, či když je stopka a kříž, tak zastavili, rozhlédli se a poslouchali, zda nehouká vlak. Jinak si jeď jak chceš.

Krysa350

Ten pán či paní za volantem tam nemá co dělat, kde na tom obrázku stojí.

Pavel Skládaný

Správný postřeh, řidič má při průjezdu vlaku čekat před Andreaskreuzem, ne být čumákem skoro v kolejích v nebezpečném pásmu. V dopravních předpisech normálních zemí je to dokonce výslovně napsáno. Ovšem v Česku je to pod rozlišovací úroveň většiny lidí. Na přejezdu též chybí stopčára, resp. VDZ č. V5 „Příčná čára souvislá“ (toto ustanovení TP 133 platí již od roku 2014 a situace v praxi je tristní – správci na to hromadně kašlou).

Jiří Kocurek

Takže chybí značení a je to chyba řidiče. Nicméně je tím nějak omezen průjezd vlaku?

Totiž na křižovatce se také nezastavuje u cedule, ale až v místě, kde má řidič rozhled.

Krysa350

Řidič musí stát v případě žel. přejezdu před svislou značkou.

Alibaba

§28 (5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Krysa350

s tím, že musí zastavit min. 2, 5 m od osy krajní bližší koleje. A zároveň A32a resp. A32b, takže je v tom trochu rozpor.

Alibaba

A nedávají se kříže na 4 m od osy?

Krysa350

Krčím rameny a nevím.

Pavel

SŽ má máslo na hlavě. Hodně staří pamětníci si jistě vzpomenou na spousty přejezdů zabezpečených mechanickými závorami, které byly nahrazeny pouze světly. A pak s takovou rychlostí motorizace obyvatel, mělo jít ruku v ruce instalování zabezpečených přejezdů závorami.
A těch 200, napsat nově?
V tabulce měly být informace, co tam bylo předtím, nic, světla nebo mechanické závory. Pak by to byla úplně jiná informace a ne nafouknutá bublina.
Pavel

Dominik

Jestliže někdo nedokáže respektovat červená světla, tak nemá co dělat za volantem. Závory jsou jen doplněk, což si mnoho lidí neuvědomuje.

Pavel Skládaný

Uvědomuje neuvědomuje, objektivně je úmrtnost posádek aut na PZS bez závor cca 30x vyšší než u PZS se závorami. Požadavek maximalizace užití závor je zcela oprávněný (pokud tedy chceme reálně snižovat počty obětí nehod a se handrkovat o slovíčka z normy). Např. SRN má více než 90 % PZS doplněno závorami, my jsme na bídných 39 %.

Kubrt

Jak se počítá „úmrtnost posádek aut“? Děkuji.

Pavel Skládaný

Ta se nepočítá, ta se vyčte ze statistik nehodovosti na přejezdech, vedené Drážní inspekcí České republiky. Např. v letech 2008-2017 zahynuli na všech PZS se závorami v ČR v této kategorii účastníka tři lidé, tj. pouhé 1/3 člověka ročně. Na PZS bez závor 117 lidí (!!), tj. 13 lidí ročně. Závěr ohledně bezpečnostního doporučení z naší strany je pak jasný – preferovat PZS se závorami před PZS bez závor.

Dominik

Oprávněný je spíš požadavek, aby řidiči respektovali to, že se na přejezd v době výstrahy prostě nevjíždí (a je jedno zda přejezd má závory či ne), či že se na přejezd nevjíždí, pokud je vidět nebo slyšet vlak (pokud není bílé světlo, nebo jsou i kříže), závory mají smysl tam, kde je buď hodně silný provoz nebo jsou opravdu špatné rozhledové poměry a nelze je nijak zlepšit. Proč dávat závory závory někde, kde je slabší provoz a jsou dobré rozhledové poměry (a nehody se bohužel často dějí na tratích s dobrým rozhledem). Protože by jinak mohlo být řešením, instalovat zvedací… Číst vice »

Jiří Kocurek

Dle této logiky stačí na křížení dvou dálnic přednost zprava. Když řidiči dodrží předpis, tak se tam nic nestane.

Dominik

Asi jsem se nevyjádřil dost jasně, já mluvím o kříženích s malým provozem, je jasné, že na koridoru s Vmax 160 km/h je asi žádoucí aby byly i závory, i když účinnější by byly výsuvné desky z vozovky (sklopné ze strany přejezdu), ale na vedlejších tratích to je vždy na úvaze, nemusíme nutně všude dávat závory. Kolik fíru si troufne ignorovat pískáček (obzvlášť s elektronickým rychloměrem, který to zaznamená) a kolik řidičů vjede před vlak i když ho vidí a slyší?

666

No na koridoru je žádoucí, aby žádný přejezd nebyl….

Dominik

Jenže jsou takové přejezdy, jejichž zrušení je politicky neprůchodné.

666

Pak je ale dost alibistické nadávat na řidiče..

medical_examiner

Proč? Ti místní obyvatelé mají „připomínky“ právě proto, že jsou řidiči…

Dominik

To není alibismus, to je realita. Nebo, kdo může zato, že někteří řidiči si myslí, že červená na přejezdu je jiná, jak na semaforu u křižovatky? Nejsem proti nahrazování přejezdů mimoúrovňovým křížením, tam kde to má smysl, či zabezpečovat velmi frekventované přejezdy (nebo ty s špatnými rozhledovými poměry) závorami, ale ale zas je blbost rvát závory všude.

666

Realita je taková, že PZZ v ČR je nekvalitně zkonstruovné. Viz třeba chování na vícekolených přejezdech.

To říkám jako daňový poplatník a zákazník, který to také platí.

Celkově postrádám prozření, že modrá armáda je tady pro ridiče jako pro daňové poplatníky. Nikoliv naopak…..

Pavel Skládaný

Na přejezdech s PZS a závorami hynou téměř výhradně chodci a cyklisté, automobilisté zcela minimálně. Jak by ty výsuvné desky zabránily vstupu na přejezd chodcům?

Alibaba

Tak závory se dávají taky primárně do intravilánů obcí, aby po jejich sklopení přejezd necinkal.

ušatá

Proto, že peněz je dost, ale tam kde by být neměly. A tam, kde jsou potřeba (třeba na modernizaci tratí), tak tam nějak podivně scházejí. A na přejezdy jdou miliardy z peněz na železniční dopravu a silničáři si mnou ruce. I to vykazování vydaných peněz pak je podvod.

Pavel Skládaný

To je sice ušlechtilá a krásná myšlenka, ale kdyby všichni všechno respektovali a byli ideálními lidmi bez chyb, tak už jsme dávno žili v komunismu či ráji a neměli ekonomické problémy. Reálně je nutno uvažovat s reálnými lidmi ve smyslu, „udělám opatření, výsledek je takový“ a je to statisticky měřitelné (nebo neudělám a je to pak také statisticky měřitelné).

ušatá

Pokud chceme snižovat mrtvé na přejezdech, tak musí být exemplární tresty pro ty, co nerespektují předpisy a ŘP dávat jen těm, kteří mají schopnost odpovědně řídit a mají nějaké svědomí. Nějaké ty psychologické testy by se také hodily.

Pavel Skládaný

Což by ale mělo platit i pro správce infrastruktury, nikoli jen pro řidiče. Jestliže jsme prošili cca 300 přejezdů a zjistili, že značná část nesplňuje normu na rozhledové poměry a ani jeden (!!!) nemá v pořádku dopravní značení, pak žehrejme na „zlé“ řidiče. Hřiště je křivé, ale za špatné kopy mohou jen a jen zlí hráči, kteří nepřizpůsobí chování stavu povrchu.

Bertik

Přesně

aaabbb

Je fajn, že se zabezpečí dva asi nejhorší přejezdy na trati 042 – u zastávky Horní Sytová a před dopravnou Poniklá. Ale když už tam bude výluka, mohlo se to vzít z jedné vody načisto a přidat alespoň ještě u každého přejezdu jeden sousední – u Poniklé P4763 a u Horní Sytové P4760, popř. P4559. Takto totiž zřejmě minimálně u té Sytové omezení traťové rychlosti zůstane…

PeDu

Přejezd P3191 Obrubce STC je na tratí Bakov nad Jizerou -Dolní Bousov, kde budou od GVD 2020-21 po trati jezdit jen tři páry vlaků o víkendech od konce března do konce října. Nejsou přejezdy potřebnější a nebezpečnější? Nebo se již počítá s tím, že AŽD koupí i ten zbytek lokálky Kopidlno- Dolní Bousov-Bakov nad Jizerou?

Vít Jůza

Možná, že trati, kde „nic nejezdí“, nebo lidé přece vědí, „kdy tam co jede“, jsou ještě naléhavější, neboť to šoféry svádí k neopatrnosti. Vzhledem k těm šoférům, kteří jsou neopatrní a riskují vždy, všude a ze zásady, to samozřejmě je jedno.

55p

Zato je na I/16, kde je silná automobilová doprava a každý motoráček tam je spíše nečekaným zjevením.

Démon

jo jo, to mají na AŽD radost 🙁

Stan

Dolní Podluží. 4km tratě, 12 přejezdů – to je snad velkoměsto… 🙂
Resp. 12 bez světel, protože dva (přes I/9 a II/264) semafory mají.
A vedlejší metropole Horní Podluží k nim přidává dalších osm.
Pokud stále platí pravidlo, že se před každým přejezdem má houkat, tak to aby si strojvůdce položil na ten knoflík cihlu, nebo si umačká prst… 🙂

Platamon

Je to s podivem, že v rámci přípravy mohutné investice něco nezrušili. Mezi Rybništěm a Varnsdorfem je přejezdů na trati snad 25 a k tomu další na okraji Rybniště i Varnsdorfu, celkem 30 ks. Trochu má strach, že to dopadně jako Jaroměř – Česká Skalice, ke každou chvíli padne všech cca 15 ks a pak vlak jede deítkou skoro celou cestu.

xyz

Trochu to zkresluje v tom, že trať tam vůbec neprochází katastrem Jiřetína pod Jedlovou, takže i zast. Jiřetín pod Jedlovou je v katastru Dolního Podluží, viz https://mapy.cz/zakladni?x=14.5823168&y=50.8749547&z=14&source=muni&id=1675.

Jeden z přejezdů, které (snad) dostanou závory, je na hlavní silnici I/9 (dosud jen s AŽD71).

Sherlock

Je velice divné,že bude železnice kvůli bezpečnosti přidávat na přejezdy závory,přesto že už je instalováno světelné a zvukové zařízení ! Myslím si,že pokud některým uživatelům pozemní dopravní cesty je milejší nerespektování výstražných znamení na přejezdu, nezaslouží si ještě přidávat závory ! Už bylo i hodně takových,kteří při nedostatečné délce závor , je objíždějí. A ti by se už nikdy k řízení neměli dostat !

Pavel Skládaný

Zajímavé, že tuhle „hloupost“ dělají prakticky všechny vyspělé evropské železniční správy, takové Švýcarsko už nemá skoro žádné PZS bez závor. Míra nehodovosti je u PZS se závorami objektivně víc než o řád nižší než u PZS bez závor, stačí se podívat na oběti dle typu zabezpečení přejezdu za poslední desetiletí. Ovšem údajné objíždění závor je sice téma velmi populární a horlivě diskutovaně, ale v praxi se reálně vyskytuje vzácně (pozorováním na přejezdech jsme strávili stovky hodin). Pokud si to někdo snad střihne, pak s Vámi souhlasím, tady patří okamžitý zákaz řízení.

Jiří Kocurek

Taky se může stát, a stalo, že v přibližovacím úseku stojí vlak se zdechlou mašinou. 6 hodin v kuse a závory celou dobu dole.

Mimopražský

No ještě jsem neviděl, že by někde byly závory dole 6 hodin. Ale na vlastni kůži jsem zažil, že závory byly dole po dobu více než obvyklou. Protože jsem si ale pamatoval telefonní číslo na výpravčího stanice, kde jsou kontrolni prvky příslušného přejezdu, tak jsem se „drze“ optal, co se děje namísto toho, abych si zjistil identifikaci P „xxxx“ a volal 158, ať orgán koná. Samozřejmě, vlak s neschopností. Je fakt, že s dráhou již nemám 4 roky nic společného a s řízením provozu téměř 14 let, ale jistě existuje postup, jak má řízení provozu v takovém případě postupovat. I… Číst vice »

medical_examiner

Zřiďte si „beobachtungstelle“ v Karlštejně hned u předního přejezdu…
To by byla úroda! Závory tam jsou, ale někteří spoluobčané to ignorují a procházejí…

Alibaba

On totiž řidič když jsou na přejezdu závory přechází do režimu „nechci si poškrábat svého milášššška“, na rozdíl režimu „to stihnu“ na přejezdu bez závor. A přeci jenom současné kriminalistické metody jsou schopny od odřených závor zjistit alespoň barvu. Nově pomocí kamer rovnou i delikt.

medical_examiner

A když to nestihne, tak budou mít i pachatele. V lepším případě v márnici, v horším…všude okolo…

Leinad

A ten přístup „nechci si poškrábat auto“ podpořený stresovem už předcházel několika nehodám (Elefant v Uhříněvsi, Pendolino ve Studénce.)
Proto jsem pro půlzávory nebo sekvenční sklápění. A na vnitřní straně závory cedule typu „jestli tohle vidíš, tak mě proraž“

Alibaba

Půl závory se nedají použít v zástavbě kvůli nutnému vyzvánění.
Sekvenční sklápění je v pořádku.

milan

Zajímalo by mne, podle čeho jsou přejezdy řazeny.
Není to ani podle abecedy, ani podle kódu přejezdu, ani podle kraje.
A to rozřazení do krajů je taky špatně.
Viděl někdo Plchůvky a Běrunice v Královéhradeckém kraji?
A Dohálice budou spíš Dohalice.

Plzeňský kraj

Co jsem koukal na Plzeňský, tak ty jsou správně, ale Plchůvky by měli být Pardubický ne?

Anonymní alkoholik

Nebo Starý Kolín v Pardubickém. A ještě lepší – Čestín (ať už jde o ten v okrese Kutná Hora či Benešov), kudy železnice vůbec nevede.

Railfort

Jestli to nebude spíš podle toho, pod kterou traťovku to spadá. Její obvody vždy s krajskými hranicemi nekorespondují.

mirek

A Praha ve Středočeském kraji 😀

Bertik

Jaroměř bych taky hledal u Nachda ve Vychodoceskem krajsi a ne v msk

medical_examiner

Ono je to myslím nějak specificky v kruzích, započatých z Prahy.

John Inkognito

Pokud vidím, že spousta řidiči vjede do přejezdu i přes výstrahu PZZ, tak zvažuji, jestli to má vůbec smysl pro některé řidiče. Nebo když na rovném úseku i přes nepřetržité houkání vlaku vjede do přejezdu, tak není chyba v trati a PZZ ale v lidech.

aaabbb

Alespoň lze odstranit lokální propady traťové rychlosti.. V tom vidím ten smysl 🙂

Pavel Skládaný

Je to tak, náhradou stávajících přejezdů jen s křížem zabezpečením PZS (bez závor) počet nebožtíků stoupá, neb PZS bez závor má absolutně nejvyšší podíl obětí ze všech typů (čtvrtina evidenčního stavu, ale polovina usmrcených). V tomto smyslu je proto groteskní tvrdit, že jde o „bezpečnostní opatření“. Ovšem máte pravdu, lokální propady traťové rychlosti lze odstranit, resp. i zvýšit traťovou rychlost na celém úseku, pokud to udělám na více přejezdech.

Kubrt

„náhradou stávajících přejezdů jen s křížem zabezpečením PZS (bez závor) počet nebožtíků stoupá, neb PZS bez závor má absolutně nejvyšší podíl obětí ze všech typů“
To je dost odvážná implikace.

Pavel Skládaný

To není žádná odvážná implikace, jen pouhá četba ze statistik nehodovosti.

Alibaba

Tady je hlavně problém, že pokud chcete zrychlit (nově) na železnici na víc jak 60 km/h tak pak musíte udělat PZZ na přejezdech.
A pak se může taky stávat, že lidi měli zafixováno, že se tam jezdilo pomalu a najednou se ten vlak přiblížil rychle.

Jsem zvědavý na trať Poříčany – Nymburk, kde byla dřív na přejezdech s křížem rychlost 100, pak ji snížily právě na 60 a po zabezpečení ji znova zvedly na 100, tak jsem zvědavý (pro jistotu to zopakuji), kolik tam bude nehod z nepozornosti?

medical_examiner

Fůry. Takže nejlepší kšeft bude odtahová služba. Nebo kovošrot…

Pavel Skládaný

Pokud je přejezd zabezpečen PZS se závorami, pak je auto při výstraze vcelku spolehlivě zastaveno před přejezdem a vyšší traťová rychlost nevadí.

Mimopražský

Bingo. Je to jen v lidech! Ostatně na internetu jsou klipů ve smyslu „Idioti v autech“ a „idioti chodci“ či „idioti stokrát jinak“ mraky. Jistě se nenechá nic namítnout proti tomu, aby došlo k žádoucí úpravě rozhledových poměrů tak, aby se vlaky přes ně nemusely plazit jako šnek s řevem houkačky. A i to kolikrát nestačí. Pokud rozhledové poměry zlepšit nelze, potom je samozřejmě logické takový přejezd vybavit vyššim stupněn zabezpečení než jen kříži nebo stopkou. A i tehdy to kolikrát také nestačí. Do zabezpečeni se můžou narvat milony, a stejně se najdou pitomci, kteří by měli být v zájmu… Číst vice »

xyz

Hm, závorami zabezpečené přejezdy v Horním Podluží budou nově zabezpečeny… snad… závorami a jde o zlepšení zabezpečení. 🙂

V seznamu úplně chybí dvojice přejezdů na trati č. 240, u kteréžto dvojice bylo doplnění závor uváděno v Plánech výluk snad 3 roky po sobě (2018 – 2020), a to na těchto přejezdech (mimochodem oba s vícero případy srážky vlaku s autem, naštěstí snad nikdy bez nejfatálnějšího následku): https://mapy.cz/s/cufelefuve

Pavel

Jo v Třebíči je to hodně o hubu.. Není den, kdy bych odtud nevyhoukával jak lidi tak auta.. Ale ono to jednou nevyjde a bude klid 🙂

Jiří Kocurek

Nebude klid. Oni i ti chodci budou přecházet. Obzvlášť v případech, kdy se to rozbliká a vlak ještě stojí ve stanici.

MiK

Je tam spousta nepřesností – ať už prohozené nově budované x modernizované PZZ, tak i místopisné – u P4761 by bylo lepší doplnit Víchová nad Jizerou – Horní Sytová. P4762 je však rozhodně v Poniklé, nikoliv ve Víchové. P6515 a P6516 nejsou v Jaroměři.

Jan Sůra

Jak Správa železnic dodala, tak jsme zveřejnili.

John Inkognito

To já nezpochybňuji.

Stan

Lze někde dohledat kterých 8 přejezdů z těch 19 bude osazeno kamerami?

Pepík

Nebude to tím, že Správa železnic to značí podle oblastních ředitelství a ty se neshodují s krajským uspořádáním republiky ? Například Oblastní ředitelství Hradec Králové není shodné s Královohradeckým krajem. (-:

Jan Sůra

Jak jistě vidíte, je to podle krajů, ne OŘ.

Josef Král

U P1801 Chýše je správně Chyše (s krátkým „y“).

Railfort

Zarazily mne nejprve ty Vrdy, ale je pravda, že katastr je něco jiného než intravilán.

Kubrt

To je v tom souběhu silnice/železnice u Čáslavi, tam je to potřeba. Investiční smršť na trati Varnsdorf-Rybniště chápu už méně, ale kdo jsem já, abych hodnotil strategii SŽ.

aaabbb

Tak tam se mi líbí to, že se to prostě dělá koncepčně, jako jeden celek. Pokud je více PZZ za sebou, ty další už jsou o něco levnější – protože lze využít dohromady některé technologie (např. počítače náprav) pro více přejezdů. A zabezpečením všech prostě docílím toho, že bude v celém úseku traťová rychlost bez lokálních omezení, a také budu asi méně otravovat obyvatele houkáním vlaků (trať vede dost v zástavbě nebo kolem ní).

Kubrt

To zní pěkně, ale bohužel se jedná o trať, která balancuje na hraně „nulového grafikonu“, málem už tam teď nic nejezdilo, pak tedy UK objednal pendlující 810. Tu oblast pokrývají autobusy a ve světle současného ekonomického marasmu a drastického propadu veřejných rozpočtů je tahle 810 jedna z prvních věcí na odstřel. Takže se lehce může stát, že SŽ tady nasype milióny do PZZ, kolem kterých projede jednou týdně MUVka s pěti železničáři na kontrole funkčnosti přejezdů.

Josef Kubeš

Žlébcké Chvalovice jsou Žlebské Chvalovice