Infrastruktura Silnice Železnice Zprávy

Přehledně: Správa železnic chce doplnit závory u šedesáti přejezdů na „jedničkách“

Přejezd bez závor. Autor: Zdopravy.cz
Přejezd bez závor. Autor: Zdopravy.cz

Správa železniční dopravní cesty chce osadit všechna křížení dráhy se silnicemi I. třídy závorami. Za tím účelem vypracovala seznam přejezdů bez závor na „jedničkách“, který obsahuje zhruba 60 položek. „Cílem je doplnit všechny závorami. Aktuálně je v řešení 36 přejezdů,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Ze zmíněných 36 přejezdů dostane 35 závory, jeden se změní v nadjezd. Příští rok by mělo dojít na úpravu 17 přejezdů na jedničkách, letos se závor dočkaly čtyři. Příští rok chce SŽDC investovat do přejezdů zhruba 600 milionů korun.

Správa železnic zároveň pracuje se studií, která u stovky přejezdů na koridorech posuzovala možnost jejich případného zrušení, omezení silničního provozu či přestavby na mimoúrovňové křížení. „Na základě výsledků studie se zahájila příprava 24 prioritních staveb pro zvýšení úrovně bezpečnosti na železničních přejezdech, u osmi se už připravuje záměr projektu stavby a dokumentace k územnímu řízení,“ doplnila Pistoriusová.

Smrtelná nehoda se stala 28. října 2018 na přejezdu mezi Čakovičkami a Jiřicemi, zabezpečeným pouze výstražným křížem. Autor: Drážní inspekce
Smrtelná nehoda se stala 28. října 2018 na přejezdu mezi Čakovičkami a Jiřicemi, zabezpečeném pouze výstražným křížem.
Autor: Drážní inspekce

SŽDC se dlouhodobě snaží snížit počet přejezdů. Ke konci loňského roku jich bylo 7870, z toho se závorami 1717. Oproti roku 2013 se počet přejezdů snížil o 171. Počet přejezdů se závorami nebo jinou zábranou byl v roce 2017 oproti roku 2013 naopak vyšší o 156.

Na tuzemské přejezdy se v nedávné kontrole zaměřil i Nejvyšší kontrolní úřad, který konstatoval, že nehodovost přes miliardové investice zásadně neklesá a patří k nejvyšším v Evropě. SŽDC se brání tím, že vinu nesou především nezodpovědní řidiči, kteří nerespektují výstrahu.

Stavby realizované v letošním roce:

  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P8330 v km 129,017 na trati Frýdek Místek – Český Těšín
  • Doplnění závor na přejezdech P6847 v km 6,64; P6858 v km 17,059; P6865 v km 21,323 a P6913 v km 39,521 na trati Svitavy – Žďárec u Skutče
  • Doplnění závor na přejezdech P6890 v km 28,109 a P6896 v km 30,380 na trati Svitavy – Žďárec u Skutče

Realizace v roce 2019:

  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P4344 v km 10,587 na trati Lipová Lázně – Bernartice u Javorníka
  • Doplnění závor na přejezdech P 7544 v km 42,175, P7549 v km 47,174 a P7559 v km 58,183 na trati Opava východ – Krnov
  • Doplnění závor na přejezdu P7039 v km 56,843 na trati Žďár nad Sázavou – Tišnov
  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P6067 v km 2,396 na trati Olbramovice – Sedlčany
  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P3459 v km 4,89 na trati Rybniště – Zittau
  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P1679 v km 22,694 na trati Plzeň – Mladotice
  • Doplnění závor na přejezdech P1348 v km 23,017, P1360 v km 28,552 a P1367 v km 33,149 na trati Březnice – Strakonice
  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdech P4332 v km 2,680 a P4342 v km 9,351 na trati Lipová Lázně – Bernartice u Javorníka
  • Doplnění závor na přejezdu P7810 v km 2,848 trati Opava východ – Hradec nad Moravicí
  • Doplnění závor na přejezdu P6708 v km 10,086 na trati Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou
  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P3148 v km 8,016 na trati Hradec Králové – Turnov
  • Doplnění závor na přejezdu P2885 v km 3,110 na trati Frýdlant v Č. – Jindřichovice pod Smrkem
  • Doplnění závor na přejezdu P3191 v km 27,144 na trati Bakov nad Jizerou – Kopidlno
  • Doplnění závor na přejezdu P687 v km 6,240 na trati Domažlice – Planá u M. Lázní
  • Doplnění závor na přejezdu P6173 v km 34,455 na trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava
  • Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P6382 v km 47,208 na trati Horní Cerekev – Tábor
  • Doplnění závor na přejezdech P954 v km 7,099, P1002 v km 35,375 a P1034 v km 62,771 na trati Strakonice – Volary

Pramen SŽDC

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Kdyby se SŽDC snažilo, tak ze skoro 8000 přejezdů máme cirka 3000 přejezdů, kde to nějakým „rozumným“ způsobem jinak nejde, resp. by to vyšlo draho. Zbytek jsou přejezdy, které byly ještě z dob vzniku tratí, kdy se jezdilo koňma a koukalo se na každý metr, tak byly nasázeny vedle sebe. Zrovna včera jsem se díval na Týniště nad Orlicí – na 520 metrech dva přejezdy a dva nadjezdy (!), co by se SŽDC namáhalo ty dva přejezdy zrušit. Na sousedním úseku do Častolovic další nasekané přejezdy vesměs polních cest – všechny budou nově osazeny přejezdovým zabezpečovacím zařízením, pouze jediný přímo ve městě bude nahrazen nadjezdem. Prý je velmi obtížné ty přejezdy zrušit, protože lidé nebo obce protestují. Bodejjť by ne, když SŽDC to začne řešit až v době zahájení přípravy investice nebo opravy, to už je na nějaké to rušení hodně pozdě. Při cenách, které si SŽDC nechá nadiktovat (přibližně 1 milión korun za přejezdovou konstrukci a dalších cca 12-20 miliónů za PZZ dle počtu kolejí, výstražníků, závor, zdroje energie apod.) plus provozní náklady, zachování každého přejezdu vyjde stát (= daňové poplatníky) na nemalé peníze, které se mohly využít na smysluplnější investice do železniční infrastruktury.
    Smutným příkladem diletantství SŽDC/MD je zachování přejezdu na I. TŽK v nepřehledném oblouku v nedávno zmodernizovaných Úvalech. Přitom v těsném sousedství přejezdu byl vybudován podchod pro pěší. Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tohle by se zkrátka stávat nemělo. Na extrémně zatížených a rychlých tratích by přejezdy měly být nahrazovány ze zákona (nebylo by to tedy na libovůli úřadů), popř. i za cenu vyvlastňování potřebných pozemků.

  • „Doplnění závor na přejezdech P 7544 v km 42,175, P7549 v km 47,174 a P7559 v km 58,183 na trati Opava východ – Krnov“ – tak tyto přejezdy určitě nejsou mezi Opavou a Krnovem, ale mezi Krnovem a Olomoucí.

  • V případě některých lokálek (u fakt slabých, abych nebyl obviněn z plošné averze), by stálo za úvahu spíše jejich zrušení, než investice do přejezdu.

    Např. „Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P6067 v km 2,396 na trati Olbramovice – Sedlčany“ je naprosto WTF, to samé je úlet „Doplnění závor na přejezdech P1348 v km 23,017, P1360 v km 28,552 a P1367 v km 33,149 na trati Březnice – Strakonice“. Tyhle tratě vůbec nepatří do 21. století. Nákladka zde skoro žádná, vyhlídky na její růst nulové, k tomu vlaky o 5-10 lidech, vyhýbající se obcím, nebo lízající okraj měst. (ano, u té Blatenky o víkendu jede i plná 810, ale to musí být sobota, slunečno a teplo, jinak jsme na 5-10 lidech na spoj, někdy i méně… a Sedlčance, tak té nepomůže ani ta sobota)

    • Ano, máte pravdu, Sedlčance sobota nepomůže. Té pomůže naopak pracovní den, kdy cesta autobusem ze Sedlčan do Prahy je natolik zdlouhavá a nepohodlná (ty kolony na Strakonické a také před Zbraslavským náměstím jsou opravdu parádní zážitek), že lidi radši jedou cestou přes Olbramovice. Zrušením této tratě máte zajištěnou hromadu děkovných dopisů nejen ze Sedlčan, ale ze všech obcí co podél trati leží. A upřímně, je mi ukradené, jak na tuto moji odpověď zareagujete, protože fakta tím prostě nezměníte i kdybyste se rozkrájel.

      • V něčem pravdu máte, část lidí opravdu dává přednost jízdě z Olbramovic rychlíkem. Ale do těch Olbramovic si dojedou autem. Stačí se podívat jak plné je tam parkoviště.

        Takže Sedlčanka zůstává prázdná a stačí tam namátkově vyrazit a uvidíte sám. Fakt si kupte lístek, třeba na zítra a vyražte tam. Ale musím vás varovat, že co uvidíte, se vám nemusí líbit.

        A s těma zácpama říkáte šotosen. To je jen takové vaše přání. Neříkám, že někdy na Strakonické není v pátek či v neděli zácpa, ale v naprosté většině případů to jede. Navíc je tam ve velké části buspruh, který se stále rozšiřuje.

        Realita je taká, že bus je narvanej, vlak prázdnej. Ty pravidelné (neexistující zácpy) zřejmě lidem nevadí, hlavně že to dojede až na Smíchov k metru a tramvaji a nemusí za tím courat kilometr po Sedlčanech, bo bus staví nahoře na sídlišti.

          • Heleď, já se s váma nebudu přetahovat o to, čí táta má většího psa… napsat, že jsem někde nejednou jel, to umím taky. A prohlášení šotouše, že někde jezdí spousta lidí, pro mě váhu nemá. Ti to říkají snad o každé trati a také mají každou nejednou projetou. Přitakávejte si s ostatními šotouši, ti vám to budou hltat. 🙂 Já vím svoje. A kdo se podívá jak ta trať vede a ví kam ze Sedlčan jezdí a jakými prostředky, tak ví taky svoje.

            • Pánové, mohu vám vzájemně předat kontakty a můžete si to vyřešit někde osobně a neplevelit dál diskuze?

              • Prosím, nedávejte mu na mě kontakt, já ho nechci znát. Já se snažím diskutovat s argumenty, vysvětlovat své postoje a vkládat do toho (možná pro někoho) zajímavé postřehy. On se na mě lepí a neustále mě zmiňuje a zkouší provokovat. Zkusím si ho, co to půjde, nevšímat. Je fakt, že pak se nechávám zatáhnout do diskuze o ničem, která jak píšete, je plevelení.

      • Tak znovu, pokud fakta, tak fakta: Kolik jezdí v pracovní den vlaky 26105, 26107, 26111, 26114, 26140, 26118, 26120?
        Kolik těch lidí pokračuje až do Prahy?

        • Vždycky se najdou nějaké spoje, které jsou málo vytížené a nějaké spoje, které jsou vytížené více. To je důsledek toho, že se vozidla nemohou teleportovat na druhý konec trati. Na Sedlčance už jsem osobně zažil jak poloprázdný vlak, tak i natolik obsazený, že by při pohledu do něj o zrušení tratě nikdo neuvažoval.

    • Olbramovice – Sedlčany není až tak nevytížená, pravda mohlo by to být lepší , někdy jezdí lidí plno
      ale návaznost na hlavní trať je tristní vlastně jen na rychlíky od Prahy, opačně i včetně osobáků – katastrofa, jsem místní tak mi věřte.
      Nehledě na opravdu POMALOU regiomyš která si drncá třicítkou. Čili abych to shrnul, lepší vozidlo a lepší návaznost – nejlépe sebrat cestující od všech směrů – Od prahy, od Tábora, od osobáku a šup do Sedlčan něčím modernějším a rychlejším.
      Případně bych zvážil protažení linky až do Benešova (letos tam dva ráno jezdí ale od nového zas jeden ruší..no to mně pos*e) kde jsou již příměstné vlaky.

    • A má vůbec tato trať smysl? Je zde alespoň nákladka? Pokud vím, je tato trať v seznamu tratí, kde se má zavést rychlost 20 v celé délce, takže je zralá na velkou rekonstrukci a dost pochybuji, že jí dostane. Leží ve 2 krajích a jezdí zde jen velmi málo cestujících. V Německu by takhle trať byla dávno zrušená. (mohl bych konkrétně napsat, co by z ní v Německu bylo, ale někteří zdejší diskutující, nemyslím vás, by pak vyletěli jak čertíci z krabičky, bo nesnesou slyšet fakta)

      • Jak vidíte, tak má. Jinak by se do ni asi neinvestovalo, že? Kdepak, u této tratě vám to vážně neprojde 😀

        • Co mi neprojde? Štěpáne, přestaňte přemýšlet jak malé dítě a představovat si, že o zrušení trati rozhoduje 1 člověk… Zkuste se bavit více věcně a méně emočně. Zda se můj názor shoduje s názorem ostatních, to se teprve ukáže.

          • To říká ten pravý. Spíš vy se přestaňte chovat jak malé dítě, protože vaše příspěvky jsou jak kolovrátek pořád dokola to samé a zabíháte s tím i do článků, které jsou úplně na jiné téma. Takže se vzpamatujte nejdřív vy, pak teprve se začněte navážet do ostatních.

            • A v čem to nesouvisí? Já to snad píšu k článkům jako „NKÚ kritizoval pomalou obnovu vozidel Českých drah i jejich soutěže“ nebo „Brno shání šestnáct elektrobusů bez dotací, nasadí je na linku napříč centrem“? Pod 4 z 5 článků na zdejším webu nenajdete jediný můj komentář. Proč asi.

              Se zdejším článkem to jednoznačně souvisí. Jedná se o investice z velké části do lokálek. Stačí si přečíst seznam uvedený výše v článku, kolik z něj tvoří lokálky. A vypíchnul jsem 2 nejvíc slabé, ne ty průměrně či nadprůměrné.

              Takže se laskavě zklidněte. Začínáte se chovat jak nějaký fanatický obhájce lokálek. Pokud se vám mé příspěvky nelíbí, nereagujte na ně. Nebo snad vedete nějakou svatou válku spočívající ve znegování každého mého příspěvku? 🙂

              • Zbožňuju, když mi „zklidněte“ říká někdo, kdo by se měl zklidnit sám 😀 Protože kdo si vždycky začíná, že?

                • Prosím vás, Štěpáne. Ty tratě se neopravují proto, že to jsou strategické tepny. Ty tratě se opravují proto, že SŽDC má hodně peněz a nemá připravený žádný důležitý projekt, do kterého by se dalo investovat. Ani přesmyk v Libni, ani Lysá – Ústí. Takže se ty peníze takto rozpouštějí do zbytečností. Ve finále: šéf SŽDC a ministr se mohou pochlubit, jak se staví, stavební firmy mají zakázky.
                  Bohužel, jak se vám tu (marně) snažíme vysvětlit, tyto opravy nic nepřináší. Zkuste se projet v pracovní dny a uvidíte. Tedy investice stovek milionů a stejně žádné zlepšení pro cestující.

      • Ano,smysl ta trať má…V létě jsme jali vlakem na zámek Žleby a skleník 810 byl plný.Navíc je tam vlečka do panelárny,jezdí tam Pn vlaky.Howgh.

  • Ale v ruku v ruce s tím, zpřísnit sankce za vjetí na přejezd, aby to zaplatili blbci, kvůli kterým se tam ty závory dávají, bohatě by stačila světla, ale když holt řidiči jsou prasata a řídí se heslem červená není zeď, tak ať si to zaplatí. Zajímavé, semafor na silnici by jich projelo daleko méně jak přejezd.
    I když teda osobně si myslím, že není třeba dodávat nutně závory, ale jak jsem již řekl, zvednout sankce, vyšší pokuta, odebrání ŘP + ještě případně obvinění z obecného ohrožení.

    • Závory na těch přejezdech vlastně zastupují (skutečné) policisty stojící na místě samém – když tam místo závor nainstalujete kamery s patřičnou rozlišovací schopností, aby čitelně zachytily registrační značky silničních vozidel, tak to v současnosti asi vyjde ještě pořád skoro stejně draze, jako když tam doplníte závory, a „fyzický“ efekt těch závor je podle mě větší a užitečnější, než by byl ekonomický efekt těch kamer (resp. pokut díky jim vybraných).

  • Dojde už konečně k zabezpečení (jiným způsobem, než prostým křížem a sníženou rychlostí pro vlaky na 10-20) přejezdů na trati Mělník – Mšeno? Když už tam jsou nové koleje, tak ty neustálé propady rychlostí jsou na zbláznění.

    • Co je na tom k zbláznění? Aspoň se můžete kochat. A jízdu si dýl užijete. To je snad smysl této lokálky: cesta je cíl.
      PS: taky tam rád jezdím na výlet a rozčilují mě ty eurobetonové šílenosti.

      • Tak aspoň v něčem se shodujeme, ty eurobetonová nástupiště se zábradlím jsou fakt k ničemu a taky je nesnáším.
        Tady jde ale spíš o princip, čím je jízda rychlejší, tím víc lidí to přitáhne. Je fakt, že i přes současný stav zrovna v tomto úseku jezdí vlaky často plné (a to i v zimě), nicméně zabezpečení přejezdů a odstranění propadů rychlostí by ocenil skutečně každý, včetně výletníků.

          • Popravdě u toho Mšena mě spíš rozčilují ta nástupiště. Tahle trať je vysloveně turistická atrakce pro trempy a rodinky s dětmi na Kokořínsko. Tam patří pára, hurvajz, 810. Představte si takhle zk***** Sudoměř (u Ml.B.).

            • No, mně tam ta Regina nevadí. Ona oproti 810 dokáže fakt lépe využít nové vlastnosti té trati po opravě. A tím myslím hlavně to, že na tom svařeném novém svršku jede Regina hladšeji a příjemněji, než 810. Neřve v ní tak motor a nemlátí tolik s rámem, jako to dělá motor u 810. 810 je na tak luxusním svršku škoda, protože zde skutečně znehodnotí půlku efektu té opravy. Ona sice zde 810 taky nedrncá od kolejí (to už nejde), ale s tím jak drnčí její rám od motoru, si toho nedrncání od kolejí ani nevšimnete. Ovšem kapacitně to je na 810, o tom žádná. Přesněji kapacitně je to ve všední dny na mikrobus..

              Ty nástupiště pak taky lépe využije Regina, ale jelikož nejvíc lidí nastoupí, hlavně s těmi koly a kočárky v Mělníku a vystoupí ve Mšeně, tak to stejně nevyužijí, neb zde to není…

              Esteticky tam ta nástupiště ale skutečně nesedí… nicméně když už jsou, tak je lepší tam i kvůli nim honit spíš tu Regi.

    • Obávám se že vzhledem k cenám PZZ a počtu přejezdů je zvýšení rychlosti na (nejenom)této lokálce jenom vlhkým snem většiny šotoušů.

      • Když se mohou zabezpečit přejezdy na jiných tratích (i na méně frekventovaných), tak proč by to nešlo tady? To není o šotoušství, ale o bezpečnosti a plynulosti dopravy.

      • Ono se to celkem snadno počítá dopravím momentem, což je součin železničních a silničních intenzit. Takže i taková Sedlčanka s 8 (?) páry, pokud kříží I/19, zabezpečený přejezd vyhraje.

  • Doufám že na seznamu najdu dva přejezdy z Kamenného újezdu i Ceskych Budějovic, jak ze strany od Budějovic tak ze strany od Velesina.

  • Tempo dosazování PZZ a závor by podle mého názoru mělo být ještě rychlejší. Nejen, že se zvýší bezpečnost, ale hlavně můžou zmizet i některé pomalé jízdy.

    • Samozřejmě máte plnou pravdu – byť je to zbytečně drahá investice do pitomců mezi řidiči (což ale různým „Soupravám“, „VRTům“ a jim podobným jako plýtvání zřejmě nepřipadá, a tak se místo toho vyžívají v kritice lokálek …).

      • Jste vedle. Samozřejmě je blbost investovat desítky milionů do závor na tratích, které budou fungovat jednotky let. To se ale týká jen některých tratí v seznamu. Stejně jako pan Jaroš si myslím, že to jde pomalu a draze. Důvod je jasný: máme tu jednoho monopolního dodavatele.

  • Divím se, že v seznamu chybí 2 přejezdy ve Štítině na trati Opava – Ostrava. O těch se mluví už delší dobu a pořád se říká přístí rok, asi se čeká, až tam někdo zařve a pak to půjde hned.

  • To se tady zase vyrojí množství hloupých cholerických výlevů o tom, že se zbytečně a draze zvyšují zabezpečení přejezdů na lokálkách …

    • Zbytečně ne, z výše jmenovaných mi přijde zbytečný jeden dva. Že to bude drahé, resp. předražené, o tom nemůže být pochyb. Že uhodnete proč.

Newsletter

Partneři


Výběr editora