Přehledně: Správa oprav nádraží. Kam zamíří přes devět miliard do proměn výpravních budov

Plzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Po desítkách let slibů letos začne například stavba nové budovy v Mladé Boleslavi.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr

tak až u nás v MB kopnou do země,pak tomu uvěřím!dřív ne…po víc jak 30ti letech služby přibyla jen 1 informační tabule a panely jako nástupiště..nic víc!

Pavel Dačický

Budovy na trati z Budějc do H.Dvořiště kromě Kaplice ,tu opravu potřebují taky jako sůl. Přes velkohubé sliby, že nejdřív po r.2022, se koukám ani letos nic nebude dít.Chjo.

none

Jak tak koukam, spis nez do budov by se melo pridat se zmenou napajeni troleji. Dneska si u Prerova asi par lidi pospi ve vlaku. Ale kdyz budou ty opravene budovy a cekarny, taky to nebude spatny. S automatem na kafe a bagety, samozrejme.

Xaver

Nemá letos začít i Praha – Smíchov?

František

Za jak dlouho se to tam vrátí na oslapnem, pár platů reklam a automatu na kafe? Za 500 let?

Marcel

Takhle si nepředstavují péči řádného hospodáře. Tam kde je to myslitelné převod na obce. Nebo dělba s obcemi, městy, SŽDC ať investuje jen do provozních nemovitostí důležitých pro provoz, nebo jejich částí, mohlo by to zlevnit poplatky za dopravní cestu a více konkurovat silnici.

Huh

Tak to prrr. SŽ místo využití skromné budovy o stovkách až tisícich metrů užitné plochy, kde se roji pavučiny a sedá stoletý prach, radši postaví vedle technologický objekt 🙂

Happy

Jinak si dlouhodobě myslím, že vlastníky budov a přístřešků by měly být obce…..

Happy

Co ta Jihlava? Chápu 56 mil na zbourání a vybudování nové budovy Jihlava město, ale za co proboha 98 mil za stanici Jihlava? Vždyť to není žádná ruina… A ten Dobronín se bude bourat?

cery51

když už tak bych ty částky prohodil, ale takto mi to vůbec nedává smysl. Co chtějí dělat na stanici Jihlava za tolik, tedy více než bude stát Jihlava město-kompletně nová stavba? A ještě s ohledem na to, že by se právě z města mělo stát hlavní nádraží…nechápu

cery51

respektive, není to tolik, ale když to porovnám se stanicí Jihlava město… pro mě naprosto nepochopitelné, proč má Jihlava město tak málo

Otrokovják

Z uvedených dat vyplývá, že investice do stanic v Čechách tvoří 90,2% celkového objemu.

Konkrétně investice v Čechách 8 533 556 tis. Kč, ve Slezsku 465 351 tis. Kč a na Moravě 452 758 tis. Kč (Jihlavu jsem zařadil na Moravu).

https://addmaple.com/app/charts/r49nlXsN0r

Tomáš Záruba

Já jsem rád že se ty baráky dělají. Vždyť to obvykle byla (je) hrůza. A i když by třeba koleje byly důležitější. Jasně, ale taky o několik řádů dražší. Vždy bude nějaká „vyšší priorita“, to by na budovy nedošlo nikdy…

VTT

No tak by nedošlo. Chybí snad někomu výpravní budovy v Taubenheimu nebo Oberoderwitz?

Aileeen

No jasně, a musí být minimálně třípatrová a čtyřkřídlová.

Marcel

Proč jste rád? Je to ohromná suma a chybí jinde.

Tomáš Záruba

I když pominu estetické hledisko, tak hezky nebo aspoň civilizovaně vypadající nádraží, nejen ta nejvýznamnější, mají šanci napomoci tomu, aby do toho z pohledu dopravy důležitějšího následně dlouhodobě teklo více peněz, protože pro politiky to nebude kontroverzní (“zase dotace do takové špíny” apod).
Nepodcenoval bych to: Hlavním spoustecem takových tech nálad “celou dráhu privatizovat a kromě par trati nejlépe zrušit” z 90. let bylo zejména to, ze dráha už par desítek let tehdy byla běžné veřejnosti synonymem pro odporný hnus.

Laborec425

Spíš to je tak, že vedení SŽ = manažeři = honba za penězi = nemovitosti 😀

pěškobus

Kdy budeme rerekonstruovat Plzeň? Podle fotky nám nějak zatéká pod stropem. SŽlendrián.

Tomáš

Určitě bude rekonstrukce. Podle fotky je to zašlé věkem, vybledlé barvy, pravý opak toho, jaké barvy k tomutu architektonickému stylu patří.

František Plášek

Neznám kritéria SŽ pro zařazení na seznam, ale od loňska se opravuje budova Ústí nad Labem Střekov, smluvni cena necelých 38mil. Kč, jestli se nepletu (dle smlouvy na webu SŽ).

Sova

Tuší někdo, kdy by měla začít rekonstrukce v Čáslavi?

Jarda

Dobrý den, Svitavy se nebudou rekonstruovat?

MK

Co ŽST Tábor? Rekonstrukce měla proběhnout roce 2021, poté přesunuta na 2022 a teď ticho po pěšině.

Martas

Myslím, že tam byl problém, že město chtělo „zachovat“ všechny budovy a v současném vzhledu, což SŽ v plánu neměla. Plus tam ještě dochází je koordinaci, kdy se má měnit prostor před nádražím, který je v neutěšenem stavu. Momentálně zahájení vypadá na příští rok (dle SŽ).

VTT

V neutěšeném… zas taková katastrofa to není.

Martas

OK, ale hitparáda také ne, reklamní sloupy, květináče oplzlých kytek, keř uprostřed chodníku, takový devadesátky 🙂 , ale souhlasím, že jsou hnusnější prostory

https://www.google.cz/maps/@49.4137057,14.67638,3a,90y,48.57h,91.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTXUAULjp-7Sn8i-7XEFVCw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu

Plech

SŽ chtěla nechat budovu zateplit, ale město s tím mělo problém, který se nejspíš neustále řeší. Aktuální rok zahájení je 2025.

P_V

Proč se bude stavět nová budova v MB, když zanedlouho „hlavní“ zastávka bude Město?

Dan

Otázka je, jestli SŽ bere svoje vlastní plány vážně. Moc tomu nevěřím. Stejně jak u Ústí – Choceň opraví současnou trasu a následně stavbu nové odloží na neurčito…

realista

Hlavně je to hlavní nádraží v současné poloze hloupě daleko od města, takže místo stavby nové budovy na stávajícím místě by bylo lepší vybudovat nové menší osobní nádraží v prostoru bývalé zastávky (pod městem) a současné nádraží osobní dopravou klidně úplně opustit. Vyžadovalo by to sice chytré projektanty, protože příliš mnoho místa tam na to není, ale aspoň by to mělo nějaký skutečný přínos i pro cestující a ne jen pro politiky, kteří si takto jen „honí trika“ na nové budově.

Jiří Kocurek

Hlavní nádraží v současné poloze je modlou těch, co chtějí novou trať na 200 km/h podél dálnice (není ani v ÚPD), aby se vlak nezdržoval zajížděním přes oblouky do města.

petr

a kdo ví co tu postavěj??třeba né budovu ale budku,pro teč pár cestujících co čekají na přestup

Huh

To je jako Radotín. Budova jak pro mezinárodní odlety do kosmu a přitom to slouží dojížděčům, kterým stačí přístřešek a aby to jelo včas… Kdopak bude platit údržbu a provoz…

Ondra

Opravovat ale hlavně také udržovat to již opravené

Guesepe

Dobrý den,
chtěl bych upozornit, že budova v zastávce Kladno Město se bude sice upravovat, ale nebude sloužit cestujícím. Bude z ní technologická budova.

libor

až bude někdo zase kydat špínu na to, že ŘSD dostává více peněz než SŽ, a tím SŽ sotva udělá nějakou lehkou opravo-údržbu, tak se můžete podívat, kam ty peníze tečou – budovy ve velkém. Zatímco ŘSD postaví nové km dálnic, udělá několik přeložek, vyřeší nějaké křižovatky, tak SŽ to naleje do budov a studií, s nejistým výsledem. Je fajn koukat na pěknou budovu, ale k čemu to je, když rychlost na železnici je jak před sto lety!

mlokXCM

Trochu rozdíl, když součástí železniční infrastruktury je mraky budov, o které se ŘSD starat nemusí.

VTT

Teď je otázka, jestli se SŽ o podstatnou část těch budov skutečně musí starat.

Granja

A kdo jiný by se staral, když budova mu nepatří? Já se také nestarám o budovu tržnice.

VTT

Nemusí se starat nikdo.

Granja

A konec konců o koleje také ne, že? Tzv. „bezstarostná železnice“.

VTT

Ne.Naopak, peníze z budov přesměrovat do kolejí. Je mi jasné, že za 9mld. se nepostaví ani kousek VRT, abystemi něco zas nepodsouval. Ale pár přejezdů vybavit PZZ, sem tam lokální údržbu, to by šlo.

noerf

Je spoustu budov, které čeká osud bývalé vypravni budovy v Kájově. Zbytečně velké stavby bez využití pro dopravu (bez vypravčích, pokladních, s omezeným přístupem do čekárny. Byty občas sociální zařízení na chodbách, navíc hluk z provozu což znamená výměna oken za protihluková.
Dnes postaví domky 5×5 se všemi technologiemi. A místo čekárny přístřešek, kam nezatéká a nekouká.

libor

je to nutné, dělat všechny ty rekonstrukce? je to tak lukrativní?

Granja

Srovnávání nesrovnatelného, aneb jak si do SŽ lacino kopnout. Přitom ty budovy a objekty zastávek jsou určeny primárně pro uživatele železnice. A budovy u dálnic? Těžko představitelné….

Huh

Nejsou tak obrovské potřeba. Ani pro cestující, ano pro SŽ a dopravce…

TnM

To je pekne nefer obvinovani SZ za neco, co ji spadlo do klina.
RSD nemusi delat spravu stovek nemovitosti, ktere jsou technologicky zastarale a v mnoha pripadech nepotrebne.
A kdyz SZ investuje strategicky, tak tim muze dost vydelat, protoze lukrativni nemovitosti (coz bezpochyby mnoha nadrazi jsou) jsou dobry drzak penez.

Aileeen

Která nádraží jsou lukrativní nemovitostí, aby mohla být „držákem peněz“?

glosátor

Skoro všechna – a že toho SŽ neumí využít (nebo spíše je líná a nechce), to není vina těch budov.
Když SŽ nastaví nesmyslně vysoké nájmy, nemůže se nikdo divit, že o využití těch budov není zájem – přitom by se mnohdy mohl dařit jejich pronájem za jen symbolické nájemné s tím, že nájemce věnuje uspořené finance do jejich řádné údržby a schváleného vylepšování stavu.

Aileeen

Reálně pronajmete stěží nádraží ve velkých městech, pokud budou snadno dostupná všemi druhy dopravy (ano, i tím nenáviděným autem). Na vesnicích by se daly zřizovat byty, ale to nejsou lukrativní nemovitosti.
Za symbolické nájemné to těžko bude fungovat, a už vůbec ne u památkově chráněných nebo významných budov. Tam by náklady na provoz a údržbu převýšily úsporu z toho symbolického nájemného. Druhá věc bude, jak se k té údržbě a vylepšování postaví nájemci, pokud jich v té budově bude více.

VTT

Pak je taky možnost, že z pronajmutých nádražních budov budou ubytovny pro nepřizpůsobivé. Tak by se daly zužitkovat i nemovitosti v nepříliš lukrativních místech, ale je otázka, jestli práě tohle chceme.

Aileeen

S tím asi narazí v daných obcích.

VTT

Jenže tady do toho obce nebudou moct nějak moc mluvit. Leda že by ty podnikatele s chudobou přeplatily a koupily si ty budovy samy.

Aileeen

Celou dobu se tu mluví o pronájmech, a vy začnete s prodeji? Trošku mimo mísu, ne?

Granja

Zkrátka najít jak to nikdy nepůjde…

Aileeen

Já ale netvrdím, že to nejde. Pouze ukazuju, že to nemusí být kdovíjak výdělečný a lukrativní byznys, jak si tady myslíte.

Granja

Sám ukazujete „že to nemusí být…“ a já si to mám myslet. Fakt dobrý.

Sova

SŽ taky spoustu těch rekonstrukcí dělat nemusí. Z vyjmenovaných nádraží většina není v havarijním nebo jinak akutním stavu, jsou pouze zastaralá. Je to o tom, jak si v době, kdy holt není dostatek peněz na to aby se dělalo všechno, nastaví priority. A oni evidentně v posledních letech výrazně preferují budovy před samotnou dráhou.

realista

On to může být zčásti i problém dodavatelských kapacit a snaha nepřijít zbytečně o finance, které se podařilo získat. A je-li někde rekonstrukce budovy součástí většího komplexu prací, bylo by škoda ji neudělat, i když jinak by nezbytně nutná ještě nebyla.

Sova

Souhlasím, ale v rámci „komplexu prací“ se těch budov dělá málo.

Granja

Nepreferují. Zpravidla jsou to ostudy dráhy a cestující si to nezaslouží.

libor

jasně, když se řekne, že budova v Kájově se bude bourat, tak to tady mraky lidí opláče, že by se přeci jen mohla nějak využít… to je pak těžké

Aileeen

V Kájově se opravdu smysluplně využít nedá.

Granja

Zkuste prosím uvést důvody?

Aileeen

K čemu, když je stejně neuznáte?

Granja

Ale to víte že uznám. Opravdu uznám. Jen musí být relevantní a hlavně, což je nejdůležitější – nikoli vycucané z vašeho prstu.

Aileeen

Tak tomu se nahlas směju.

fous55

Tak se smějte. Třeba tomu, že tu nádražní budovu v Kájově chtěla loni obec na byty. Ale SŽ ji raději za 16 mega zbourá. Fakt k popukání.

Laborec425

Navíc je to pár km přes kopec po turistické trase do Krumlova plného turistů celoročně.

Michal M

Každej touží bydlet 10 km od Krumlova v paneláčku…

Michal M

A kdyby se budovy neopravovaly, vyleze z nějaké díry jiný šotoušek a napíše duchaplný příspěvek o tom, že máme rychlé tratě, ale hnusné budovy nám odhánějí cestující…
Můžeme se bavit o efektivitě výdajů (vlajková loď budiž Pardubice), ale rozhodně ne o tom zda po 80 letech zanedbávání rekonstruovat…

VTT

Opravené nádražní budovy jsou moc hezké, ale přesto… nebylo by lepší tuto částku (nebo aspoň její podstatnou část) dát do údržby kolejí? Zatímco opravy nádražních budov v uzlech potřeba jsou, na vesnických nádražích a nebo na lokálkách (Bečov, Chuchelná,…) fakt nevím.
Stačí se projet ze Žitavy k Drážďanům a je vidět, jak moc důležité nádražní budovy pro současnou železnici jsou.

Aileeen

Zejména pokud ta oprava budovy je pouze proto, aby se zachovalo něco, co je staré, byť nevyužívané.
Docela by mě zajímalo, v kolika z opravovaných obřích budov je skutečně 100 % kapacity využito. A samozřejmě, i s přihlédnutím k významu tratí, kde takové drahé stavby pak stojí.

Granja

I na lokálce žijí lidé a nezaslouží si, aby jim kus římsy spadlo na hlavu, i když je pochopitelné, že lidi v uzlu tohle nezajímá.

VTT

Můžou dostat nějaký přístřešek. Ostatně, k čemu jim je nově opravené a uzavřené nádraží (když jsem se byl v posledním létě provozu podívat na Rožmitálce, tak nádraží v Rožmitále bylo přesně takové)? A k čemu jim bude opravené podkroví?
Neocenili by spíš třeba PZZ na pár přejezdech, aby tam vlak nemusel zbytečně zpomalovat, nebo aspoň nějakou údržbu kolejového svršku, aby tam regionova neskákala jak zajíc po poli?

Granja

Tak to mohou podobně uvažovat u většiny nádražních budov. Otázkou je, zda tahle cesta je tím, co veřejnost chce. Opravené a uzavřené budovy jsou nesmysl, s tím souhlas, to mohli rovnou odstranit, pokud tam není alespoň krytá část.

VTT

Ano, mohli je odstranit. Což je, pravda, taky docela nákladná věc. Ale je to řešení jednou provždy.
V železničním muzeu v Chemnitz byla výstavka fotografií nádražních budov v Sasku. Téměř u každé budovy v menších místech tam bylo napsané, že její využití je nejasné.

Radim

To jsou ceny (u těch letos dokončovaných), kolik se do toho vrazí jen letos? Protože pochybuju že by celá oprava nádraží na Vsetíně stála jenom 77 mega…

Petr Drozda

Správa oprav nádraží neuvedla, že se už 2 roky patlají s Berounem.

Petr Drozda

Uvedla, neumím číst. Ale tempo této opravy je tragédie.

JiVe

Ale už pomalu finišují.

Luboš Beneš

Jako Plzeň, otevřít nedodělek.

Zbx

Nechybí tam Karviná?

Jarek

Karviná je hotová ne?

Liposh

Zajímavá je ta cifra za nádraží Brno-Krpole. Znamená to, že ta samotná budova bude vážně takhle levná a ty miliardy stojí ta oprava koleje do Kuřimi? Nebo tady třeba chybí nula?

Aileeen

Sto šedesát miliónů se mi za opravdu budovy v KrPoli nezdá tak málo.

liposh

cituji web zdopravy.cz: „Modernizace stanice Brno-Královo Pole může začít. Cena vzrostla na 2,95 miliardy“

trafopajka

nejde o opravu, ale o demolici staré+stavbu nové budovy

Aileeen

Stavba nové nemusí být nijak drahá, pokud to nebude zase megalomanský moloch.

-mm

Ta částka je jen na tento rok, ne na celou přestavbu

Vladimír

Nechybí Vám tam Žatec?

Vladimír

Děkuji za odpověď.

Mirek

Hm, a rekonstrukce Nymburka hl.n. stále v nedohlednu….

adamgolias

tam by měli začít u odbočky Babín a skončit před Kostomlaty. už si ani nepamatuji kdy jsem jel od ,,Dílen,, rychleji než 40km/h . Fasádou to vyřešit nepůjde. – ale ty opravené nádraží jsou krásné , jen je udržovat v tomto stavu a ne je nechat počmárat , pomočit, ignorovat děravý okap apod.

TrBus

Chybí vám tam stanice Bílina. Rekonstrukce by měla být dokončena letos.

Paddy

Ale bez nástupišť

Ondřej

Chybí také Kladno – město

Ondřej

Díky za mínusy z neznalosti, protože na Kladně máme 2 velká nádraží…

janvagala

nádraží, která SŽ neuvedla, ale oprava probíhá nebo začne letos
Žatec
Bílina
Kladno město

realista

Nechybí – tam jde přece o přesun zastávky jinam a ne o její rekonstrukci v současné poloze.

CDC

Že by ty opravy byly tak levné?

CDC

Opravdu nechápu za co ty mínusy. To vážně bude rekonstrukce v Jihlavě stát pouhých 98 tisíc korun?

Petr

No tak samozřejmě tam může bejt chyba, ale snad taky záleží na rozsahu těch oprav. Jestli v Jihlavě natřou 2 metry zábradlí, tak ta částka odpovídá…

Kačák

Ne, myšleno je 98 tisíc tisíců, tzn. 98 mega. Za 98 tisíc jsou dnes tak jedny vstupní dveře. Taky jsem to nejdříve nepochopil…

Krakonoš

Je to uvedeno v tisících Kč.

Aileeen

Přehled oprav nádraží (stanice/cena v tis. Kč). Takže si za tu částku připište tři nuly, když to musíte dostat takhle polopaticky.

Peeetr

Částky jsou uvedeny v tisících, ale je pravda, že daleko vhodnější by to bylo rovnou v milionech, aby to tolik nemýlilo.

Aileeen

Uvádění částek v tisících je běžné v plánovacích dokumentech státních složek. Člověk, který je na to zvyklý, to pak tímhle stylem posílá i dál.

-mm

To není na celou rekonstrukci, ale jen za to, co je v rozpočtu na tento rok