Přehledně: Správa oprav nádraží. Kam zamíří přes devět miliard do proměn výpravních budov
Plzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Po desítkách let slibů letos začne například stavba nové budovy v Mladé Boleslavi.
tak až u nás v MB kopnou do země,pak tomu uvěřím!dřív ne…po víc jak 30ti letech služby přibyla jen 1 informační tabule a panely jako nástupiště..nic víc!
Budovy na trati z Budějc do H.Dvořiště kromě Kaplice ,tu opravu potřebují taky jako sůl. Přes velkohubé sliby, že nejdřív po r.2022, se koukám ani letos nic nebude dít.Chjo.
Jak tak koukam, spis nez do budov by se melo pridat se zmenou napajeni troleji. Dneska si u Prerova asi par lidi pospi ve vlaku. Ale kdyz budou ty opravene budovy a cekarny, taky to nebude spatny. S automatem na kafe a bagety, samozrejme.
Nemá letos začít i Praha – Smíchov?
Za jak dlouho se to tam vrátí na oslapnem, pár platů reklam a automatu na kafe? Za 500 let?
Takhle si nepředstavují péči řádného hospodáře. Tam kde je to myslitelné převod na obce. Nebo dělba s obcemi, městy, SŽDC ať investuje jen do provozních nemovitostí důležitých pro provoz, nebo jejich částí, mohlo by to zlevnit poplatky za dopravní cestu a více konkurovat silnici.
Tak to prrr. SŽ místo využití skromné budovy o stovkách až tisícich metrů užitné plochy, kde se roji pavučiny a sedá stoletý prach, radši postaví vedle technologický objekt 🙂
Jinak si dlouhodobě myslím, že vlastníky budov a přístřešků by měly být obce…..
Co ta Jihlava? Chápu 56 mil na zbourání a vybudování nové budovy Jihlava město, ale za co proboha 98 mil za stanici Jihlava? Vždyť to není žádná ruina… A ten Dobronín se bude bourat?
když už tak bych ty částky prohodil, ale takto mi to vůbec nedává smysl. Co chtějí dělat na stanici Jihlava za tolik, tedy více než bude stát Jihlava město-kompletně nová stavba? A ještě s ohledem na to, že by se právě z města mělo stát hlavní nádraží…nechápu
respektive, není to tolik, ale když to porovnám se stanicí Jihlava město… pro mě naprosto nepochopitelné, proč má Jihlava město tak málo
Z uvedených dat vyplývá, že investice do stanic v Čechách tvoří 90,2% celkového objemu.
Konkrétně investice v Čechách 8 533 556 tis. Kč, ve Slezsku 465 351 tis. Kč a na Moravě 452 758 tis. Kč (Jihlavu jsem zařadil na Moravu).
https://addmaple.com/app/charts/r49nlXsN0r
Já jsem rád že se ty baráky dělají. Vždyť to obvykle byla (je) hrůza. A i když by třeba koleje byly důležitější. Jasně, ale taky o několik řádů dražší. Vždy bude nějaká „vyšší priorita“, to by na budovy nedošlo nikdy…
No tak by nedošlo. Chybí snad někomu výpravní budovy v Taubenheimu nebo Oberoderwitz?
No jasně, a musí být minimálně třípatrová a čtyřkřídlová.
Proč jste rád? Je to ohromná suma a chybí jinde.
I když pominu estetické hledisko, tak hezky nebo aspoň civilizovaně vypadající nádraží, nejen ta nejvýznamnější, mají šanci napomoci tomu, aby do toho z pohledu dopravy důležitějšího následně dlouhodobě teklo více peněz, protože pro politiky to nebude kontroverzní (“zase dotace do takové špíny” apod).
Nepodcenoval bych to: Hlavním spoustecem takových tech nálad “celou dráhu privatizovat a kromě par trati nejlépe zrušit” z 90. let bylo zejména to, ze dráha už par desítek let tehdy byla běžné veřejnosti synonymem pro odporný hnus.
Spíš to je tak, že vedení SŽ = manažeři = honba za penězi = nemovitosti 😀
Kdy budeme rerekonstruovat Plzeň? Podle fotky nám nějak zatéká pod stropem. SŽlendrián.
Určitě bude rekonstrukce. Podle fotky je to zašlé věkem, vybledlé barvy, pravý opak toho, jaké barvy k tomutu architektonickému stylu patří.
Neznám kritéria SŽ pro zařazení na seznam, ale od loňska se opravuje budova Ústí nad Labem Střekov, smluvni cena necelých 38mil. Kč, jestli se nepletu (dle smlouvy na webu SŽ).
Tuší někdo, kdy by měla začít rekonstrukce v Čáslavi?
Dobrý den, Svitavy se nebudou rekonstruovat?
Co ŽST Tábor? Rekonstrukce měla proběhnout roce 2021, poté přesunuta na 2022 a teď ticho po pěšině.
Myslím, že tam byl problém, že město chtělo „zachovat“ všechny budovy a v současném vzhledu, což SŽ v plánu neměla. Plus tam ještě dochází je koordinaci, kdy se má měnit prostor před nádražím, který je v neutěšenem stavu. Momentálně zahájení vypadá na příští rok (dle SŽ).
V neutěšeném… zas taková katastrofa to není.
OK, ale hitparáda také ne, reklamní sloupy, květináče oplzlých kytek, keř uprostřed chodníku, takový devadesátky 🙂 , ale souhlasím, že jsou hnusnější prostory
https://www.google.cz/maps/@49.4137057,14.67638,3a,90y,48.57h,91.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTXUAULjp-7Sn8i-7XEFVCw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu
SŽ chtěla nechat budovu zateplit, ale město s tím mělo problém, který se nejspíš neustále řeší. Aktuální rok zahájení je 2025.
Proč se bude stavět nová budova v MB, když zanedlouho „hlavní“ zastávka bude Město?
Otázka je, jestli SŽ bere svoje vlastní plány vážně. Moc tomu nevěřím. Stejně jak u Ústí – Choceň opraví současnou trasu a následně stavbu nové odloží na neurčito…
Hlavně je to hlavní nádraží v současné poloze hloupě daleko od města, takže místo stavby nové budovy na stávajícím místě by bylo lepší vybudovat nové menší osobní nádraží v prostoru bývalé zastávky (pod městem) a současné nádraží osobní dopravou klidně úplně opustit. Vyžadovalo by to sice chytré projektanty, protože příliš mnoho místa tam na to není, ale aspoň by to mělo nějaký skutečný přínos i pro cestující a ne jen pro politiky, kteří si takto jen „honí trika“ na nové budově.
Hlavní nádraží v současné poloze je modlou těch, co chtějí novou trať na 200 km/h podél dálnice (není ani v ÚPD), aby se vlak nezdržoval zajížděním přes oblouky do města.
a kdo ví co tu postavěj??třeba né budovu ale budku,pro teč pár cestujících co čekají na přestup
To je jako Radotín. Budova jak pro mezinárodní odlety do kosmu a přitom to slouží dojížděčům, kterým stačí přístřešek a aby to jelo včas… Kdopak bude platit údržbu a provoz…
Opravovat ale hlavně také udržovat to již opravené
Dobrý den,
chtěl bych upozornit, že budova v zastávce Kladno Město se bude sice upravovat, ale nebude sloužit cestujícím. Bude z ní technologická budova.
až bude někdo zase kydat špínu na to, že ŘSD dostává více peněz než SŽ, a tím SŽ sotva udělá nějakou lehkou opravo-údržbu, tak se můžete podívat, kam ty peníze tečou – budovy ve velkém. Zatímco ŘSD postaví nové km dálnic, udělá několik přeložek, vyřeší nějaké křižovatky, tak SŽ to naleje do budov a studií, s nejistým výsledem. Je fajn koukat na pěknou budovu, ale k čemu to je, když rychlost na železnici je jak před sto lety!
Trochu rozdíl, když součástí železniční infrastruktury je mraky budov, o které se ŘSD starat nemusí.
Teď je otázka, jestli se SŽ o podstatnou část těch budov skutečně musí starat.
A kdo jiný by se staral, když budova mu nepatří? Já se také nestarám o budovu tržnice.
Nemusí se starat nikdo.
A konec konců o koleje také ne, že? Tzv. „bezstarostná železnice“.
Ne.Naopak, peníze z budov přesměrovat do kolejí. Je mi jasné, že za 9mld. se nepostaví ani kousek VRT, abystemi něco zas nepodsouval. Ale pár přejezdů vybavit PZZ, sem tam lokální údržbu, to by šlo.
Je spoustu budov, které čeká osud bývalé vypravni budovy v Kájově. Zbytečně velké stavby bez využití pro dopravu (bez vypravčích, pokladních, s omezeným přístupem do čekárny. Byty občas sociální zařízení na chodbách, navíc hluk z provozu což znamená výměna oken za protihluková.
Dnes postaví domky 5×5 se všemi technologiemi. A místo čekárny přístřešek, kam nezatéká a nekouká.
je to nutné, dělat všechny ty rekonstrukce? je to tak lukrativní?
Srovnávání nesrovnatelného, aneb jak si do SŽ lacino kopnout. Přitom ty budovy a objekty zastávek jsou určeny primárně pro uživatele železnice. A budovy u dálnic? Těžko představitelné….
Nejsou tak obrovské potřeba. Ani pro cestující, ano pro SŽ a dopravce…
To je pekne nefer obvinovani SZ za neco, co ji spadlo do klina.
RSD nemusi delat spravu stovek nemovitosti, ktere jsou technologicky zastarale a v mnoha pripadech nepotrebne.
A kdyz SZ investuje strategicky, tak tim muze dost vydelat, protoze lukrativni nemovitosti (coz bezpochyby mnoha nadrazi jsou) jsou dobry drzak penez.
Která nádraží jsou lukrativní nemovitostí, aby mohla být „držákem peněz“?
Skoro všechna – a že toho SŽ neumí využít (nebo spíše je líná a nechce), to není vina těch budov.
Když SŽ nastaví nesmyslně vysoké nájmy, nemůže se nikdo divit, že o využití těch budov není zájem – přitom by se mnohdy mohl dařit jejich pronájem za jen symbolické nájemné s tím, že nájemce věnuje uspořené finance do jejich řádné údržby a schváleného vylepšování stavu.
Reálně pronajmete stěží nádraží ve velkých městech, pokud budou snadno dostupná všemi druhy dopravy (ano, i tím nenáviděným autem). Na vesnicích by se daly zřizovat byty, ale to nejsou lukrativní nemovitosti.
Za symbolické nájemné to těžko bude fungovat, a už vůbec ne u památkově chráněných nebo významných budov. Tam by náklady na provoz a údržbu převýšily úsporu z toho symbolického nájemného. Druhá věc bude, jak se k té údržbě a vylepšování postaví nájemci, pokud jich v té budově bude více.
Pak je taky možnost, že z pronajmutých nádražních budov budou ubytovny pro nepřizpůsobivé. Tak by se daly zužitkovat i nemovitosti v nepříliš lukrativních místech, ale je otázka, jestli práě tohle chceme.
S tím asi narazí v daných obcích.
Jenže tady do toho obce nebudou moct nějak moc mluvit. Leda že by ty podnikatele s chudobou přeplatily a koupily si ty budovy samy.
Celou dobu se tu mluví o pronájmech, a vy začnete s prodeji? Trošku mimo mísu, ne?
Zkrátka najít jak to nikdy nepůjde…
Já ale netvrdím, že to nejde. Pouze ukazuju, že to nemusí být kdovíjak výdělečný a lukrativní byznys, jak si tady myslíte.
Sám ukazujete „že to nemusí být…“ a já si to mám myslet. Fakt dobrý.
SŽ taky spoustu těch rekonstrukcí dělat nemusí. Z vyjmenovaných nádraží většina není v havarijním nebo jinak akutním stavu, jsou pouze zastaralá. Je to o tom, jak si v době, kdy holt není dostatek peněz na to aby se dělalo všechno, nastaví priority. A oni evidentně v posledních letech výrazně preferují budovy před samotnou dráhou.
On to může být zčásti i problém dodavatelských kapacit a snaha nepřijít zbytečně o finance, které se podařilo získat. A je-li někde rekonstrukce budovy součástí většího komplexu prací, bylo by škoda ji neudělat, i když jinak by nezbytně nutná ještě nebyla.
Souhlasím, ale v rámci „komplexu prací“ se těch budov dělá málo.
Nepreferují. Zpravidla jsou to ostudy dráhy a cestující si to nezaslouží.
jasně, když se řekne, že budova v Kájově se bude bourat, tak to tady mraky lidí opláče, že by se přeci jen mohla nějak využít… to je pak těžké
V Kájově se opravdu smysluplně využít nedá.
Zkuste prosím uvést důvody?
K čemu, když je stejně neuznáte?
Ale to víte že uznám. Opravdu uznám. Jen musí být relevantní a hlavně, což je nejdůležitější – nikoli vycucané z vašeho prstu.
Tak tomu se nahlas směju.
Tak se smějte. Třeba tomu, že tu nádražní budovu v Kájově chtěla loni obec na byty. Ale SŽ ji raději za 16 mega zbourá. Fakt k popukání.
Navíc je to pár km přes kopec po turistické trase do Krumlova plného turistů celoročně.
Každej touží bydlet 10 km od Krumlova v paneláčku…
A kdyby se budovy neopravovaly, vyleze z nějaké díry jiný šotoušek a napíše duchaplný příspěvek o tom, že máme rychlé tratě, ale hnusné budovy nám odhánějí cestující…
Můžeme se bavit o efektivitě výdajů (vlajková loď budiž Pardubice), ale rozhodně ne o tom zda po 80 letech zanedbávání rekonstruovat…
Opravené nádražní budovy jsou moc hezké, ale přesto… nebylo by lepší tuto částku (nebo aspoň její podstatnou část) dát do údržby kolejí? Zatímco opravy nádražních budov v uzlech potřeba jsou, na vesnických nádražích a nebo na lokálkách (Bečov, Chuchelná,…) fakt nevím.
Stačí se projet ze Žitavy k Drážďanům a je vidět, jak moc důležité nádražní budovy pro současnou železnici jsou.
Zejména pokud ta oprava budovy je pouze proto, aby se zachovalo něco, co je staré, byť nevyužívané.
Docela by mě zajímalo, v kolika z opravovaných obřích budov je skutečně 100 % kapacity využito. A samozřejmě, i s přihlédnutím k významu tratí, kde takové drahé stavby pak stojí.
I na lokálce žijí lidé a nezaslouží si, aby jim kus římsy spadlo na hlavu, i když je pochopitelné, že lidi v uzlu tohle nezajímá.
Můžou dostat nějaký přístřešek. Ostatně, k čemu jim je nově opravené a uzavřené nádraží (když jsem se byl v posledním létě provozu podívat na Rožmitálce, tak nádraží v Rožmitále bylo přesně takové)? A k čemu jim bude opravené podkroví?
Neocenili by spíš třeba PZZ na pár přejezdech, aby tam vlak nemusel zbytečně zpomalovat, nebo aspoň nějakou údržbu kolejového svršku, aby tam regionova neskákala jak zajíc po poli?
Tak to mohou podobně uvažovat u většiny nádražních budov. Otázkou je, zda tahle cesta je tím, co veřejnost chce. Opravené a uzavřené budovy jsou nesmysl, s tím souhlas, to mohli rovnou odstranit, pokud tam není alespoň krytá část.
Ano, mohli je odstranit. Což je, pravda, taky docela nákladná věc. Ale je to řešení jednou provždy.
V železničním muzeu v Chemnitz byla výstavka fotografií nádražních budov v Sasku. Téměř u každé budovy v menších místech tam bylo napsané, že její využití je nejasné.
To jsou ceny (u těch letos dokončovaných), kolik se do toho vrazí jen letos? Protože pochybuju že by celá oprava nádraží na Vsetíně stála jenom 77 mega…
Správa oprav nádraží neuvedla, že se už 2 roky patlají s Berounem.
Uvedla, neumím číst. Ale tempo této opravy je tragédie.
Ale už pomalu finišují.
Jako Plzeň, otevřít nedodělek.
Nechybí tam Karviná?
Karviná je hotová ne?
Zajímavá je ta cifra za nádraží Brno-Krpole. Znamená to, že ta samotná budova bude vážně takhle levná a ty miliardy stojí ta oprava koleje do Kuřimi? Nebo tady třeba chybí nula?
Sto šedesát miliónů se mi za opravdu budovy v KrPoli nezdá tak málo.
cituji web zdopravy.cz: „Modernizace stanice Brno-Královo Pole může začít. Cena vzrostla na 2,95 miliardy“
nejde o opravu, ale o demolici staré+stavbu nové budovy
Stavba nové nemusí být nijak drahá, pokud to nebude zase megalomanský moloch.
Ta částka je jen na tento rok, ne na celou přestavbu
Nechybí Vám tam Žatec?
Chybí. Ale tohle poslala SŽ na dotaz, jaká nádraží se budou letos opravovat.
Děkuji za odpověď.
Hm, a rekonstrukce Nymburka hl.n. stále v nedohlednu….
tam by měli začít u odbočky Babín a skončit před Kostomlaty. už si ani nepamatuji kdy jsem jel od ,,Dílen,, rychleji než 40km/h . Fasádou to vyřešit nepůjde. – ale ty opravené nádraží jsou krásné , jen je udržovat v tomto stavu a ne je nechat počmárat , pomočit, ignorovat děravý okap apod.
Chybí vám tam stanice Bílina. Rekonstrukce by měla být dokončena letos.
Ale bez nástupišť
Chybí také Kladno – město
Díky za mínusy z neznalosti, protože na Kladně máme 2 velká nádraží…
nádraží, která SŽ neuvedla, ale oprava probíhá nebo začne letos
Žatec
Bílina
Kladno město
Nechybí – tam jde přece o přesun zastávky jinam a ne o její rekonstrukci v současné poloze.
Že by ty opravy byly tak levné?
Opravdu nechápu za co ty mínusy. To vážně bude rekonstrukce v Jihlavě stát pouhých 98 tisíc korun?
No tak samozřejmě tam může bejt chyba, ale snad taky záleží na rozsahu těch oprav. Jestli v Jihlavě natřou 2 metry zábradlí, tak ta částka odpovídá…
Ne, myšleno je 98 tisíc tisíců, tzn. 98 mega. Za 98 tisíc jsou dnes tak jedny vstupní dveře. Taky jsem to nejdříve nepochopil…
Je to uvedeno v tisících Kč.
Přehled oprav nádraží (stanice/cena v tis. Kč). Takže si za tu částku připište tři nuly, když to musíte dostat takhle polopaticky.
Částky jsou uvedeny v tisících, ale je pravda, že daleko vhodnější by to bylo rovnou v milionech, aby to tolik nemýlilo.
Uvádění částek v tisících je běžné v plánovacích dokumentech státních složek. Člověk, který je na to zvyklý, to pak tímhle stylem posílá i dál.
To není na celou rekonstrukci, ale jen za to, co je v rozpočtu na tento rok