Přehledně: Sankce za špatné řazení či nekvalitu souprav. Stát loni udělil dopravcům rekordní objem pokut
Jižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Objem sankcí loni výrazně stoupl, bez trestu vyvázl jediný dopravce.
Chybí tam vyloučené tratě, kde si ČD můžou (ne)dělat co chtějí a pokutu nedostanou žádnou.
Zajímavé je, že sankce za zpoždění vlaků tvoří tak malý podíl. Dochvilnost na našich železnicích tedy zjevně není téma, problém je v tom zajistit samotný provoz spojů. To není úplně dobré.
> Zajímavé je, že sankce za zpoždění vlaků tvoří tak malý podíl.
Nebude to spis tim, ze za drtivou vetsinu zpozdeni nemuze dopravce, ale spravce infrastruktury potazmo vyssi moc?
tak Arriva hlavně nenasazuje ani správné typy jednotek.. na R14 vesele jezdí 845.1 (s jedním WC) ačkoliv tam mají jezdit 845.3..o posilách nemluvě, ale ty mají kouzlo ve smlouvě, že nejsou tak úplně povinné, pokud dost lidí nestojí delší dobu, tak je dopravce z obliga..a to jim většinou vyjde
Pokuty jsou k smíchu bo dopravci se to pořád vyplatí
Z toho článku to chápu tak, že jsou sankce jsou za každé zpoždění zpoždění nad hodinu, nebo jen nad to způsobené dopravcem?
Nenasazeni řádných vozidel u ČD….takový už folklór, třeba u nás na V2 jezdí Sp vlaky HK Letohrad s tím, co narodni dopravce zrovna sežene …na stížnost na webu CD jen výmluvy a poukázka za stovku
Na Letohrad je aspoň v dohledné době plánované nasazení nových Foxů, tak snad.
Místo kterých už jezdí 814 a 843, protože ČD nemá náhradní díly. Myslím že v oběhu jsou teď 4 náhradní soupravy.
Díky za vysvětlení, ale má mě to jako cestujícího zajímat?
Dokážete někdo ty částky přepočítat relativně k osobokilometrům nebo „jen“ kilometrům?
Jo to by se hodilo.
Je smutné jak vysoké pokuty mají soukromí dopravci v poměru vypravených vlaků. Snad ministerstvo otevře oči a zjistí, že konkurence je fajn a je potřeba, o tom žádná, ale na hlavních trasách je nutné zanechat primárně státního dopravce s uvolněním tras i pro soukromníky.
Jak by to mělo fungovat? Že by se tam nechaly navěky ČD, ať už plní požadavky MD jakkoliv, a soukromníci by dostali trasy jen na vlastní triko, bez kompenzací, bez zapojení rychlíkových linek do IDS atd.? První problém je v tom, že v úsecích, které by byly pro soukromníky atraktivní, žádné volné trasy už teď nejsou…
A co třeba raději takhle: Dotovaná závazková doprava nemá na trhu do pohledávat.
Ani když bude vedena komunitním motorákem? 🙂
Je komické penalizovat ČD, které jsou státní a když nemělo peníze, žadalo peníze od ministerstva dopravy, takže myslím, že z penalizace si státní firma nic dělat nebude. Tam bych spíš zavedl, na bázi výše % dolů z odměn managmentu, pk se teprve to tam začne řešit
Ano, navázat odměny managerů na výši pokut.
Mě by příšlo rovněž rozumné k neplnění smlouvy na stávajcích výkonech přihlížet při soutěžích na výkony nové. V soukromém sektoru při uzavírání nových obchodních vstahů hledíme na to, jakým způsobem plnila protistrana v minulosti.
Jak to objektivizovat a co nově založení dopravci?
Pokuty by měly být objektivní z podstaty a noví dopravci by měli proti dobře hodnoceným konkurentům nevýhodu. To je přece v pořádku.
SOuhlasím. U výstavby dopravních staveb přece také stát vyžaduje reference z již dříve provedených zakázek, jako určitou garanci, že stavební firma zakázku zvládne.
Proč by podobné garance nemohly být i u dopravců?
Naopak by měli noví dopravci výhodu oproti těm penalizovaným.
Můžete to otočit. Nemusíte dávat negativní body za neplnění předchozích smluv, ale bonusové body za jejich vzorné plnění. Jako když se hodnotí reference – to v tendru lze.
dokázal bych si představit hodnoceni 0-5. na 5 bodů samozřejmě jenom bůh, ale byly by to procenta ze soutěže, o kolik může být nabídka dobře hodnoceného dopravce dažší. takže třeba dopravce s hodnocemím 4 by mohl na zakázku za miliardu podat nabídku o 40 mega vyšší a bralo by se to jako by nabídnul miliardu, protože s ním nejsou skoro žádné problémy. jak si na to hodnocení naváže dopravce svý KPI pro vedení je už jeho boj.
Tak bordel v tom mají i ČD… Nicméně, uznávám, že aby takový systém fungoval, bylo by nutné významě rozšířit rozsah kontrol plnění, což by zřejmě vyžadovalo i navýšení úřednického personálu, který by to měl na starosti.
Málem jsem napsal to samé. Pokuty pro ČD jsou jen taková hra na obchodní vztah, ve které si stát přehazuje peníze z levé kapsy do pravé a zpátky. Důležitá v tomto případě není ta pokuta, ale fakt, že nasmlouvaný dopravce nedodržel své závazky. A jaký má smysl uzavírat další smlouvy s někým, kdo nedrží slovo…?
To bohuzel die ZZVZ nelze.
Jak je to se zpožděním, od kolika minut se to počítá? Ta nula u Arrivy se mi totiž zdá poněkud zvláštní…?
Jde i o to, zda je zpoždění zaviněné dopravcem („vlak je opožděn z provozních důvodů dopravce“). Arriva má nevýhodu, že jezdí často po jednokolejných tratích, kde zpoždění vzniká kvůli křižování, za což je nesmysl aby byl dopravce penalizován.
Ale vzniká zajímavá situace, kdy z provozních důvodu dopravce je vlak opožděn a následně je zpožděný vlak stejného dopravce kvůli křižování. Za mě by se měla ta zpoždění přičítat viníkovi. Ačkoliv by to bylo výpočetně hodně narocne.
A taky řešit a prokazovat zavinění.
Vlak zvýší zpoždění kvůli sledu = a bylo to dobře řízeno Sprželí, nešlo přeložit křižování, na blok pustit napřed rychlejší,..?
Má nějaké drobné vlastní vinou(porucha mašiny) a nestihne sled = pokuta za ty drobné nebo i za čekání na konec špičky?
Spržel hlásí provozní důvody dopravce, ale ve skutečnosti byl obracák zpožděn jejich výlukou.
Viditelně směřujeme ke zřízení nějakého železničního tribunálu, který bude provozní situace, jejich řešení a vznik zpoždění odborně analyzovat – v první úrovni snad strojově, ve sporných případech pak nějakým rozhodovacím řízením v talárech a s parukami. Budova takové instituce by měla mít alespoň dvacet podlaží, situována by měla být nejdále 1650 m od 16. staniční koleje v Městečku u Nádraží. Ve vstupní hale by jako připomenutí vážnosti úřadu mohly být umístěny troje Schönovy saně, výtisk předpisu č. XIX, devatero zarážek a třiatřicet stříbrných třaskavek. Na stěně vestibulu by mohlo být na mramoru vyvedeno zlatým písmem nějaké nosné ideové heslo, např.… Číst vice »
a čí vina je, když jim lehne jednotka? To je vina techniky a ne dopravce? 😀
Mám dojem, že u všech těch čísel chybí minimálně jedna nula jinak to jsou takové drobné, kterých si dopravce v tom objemu peněz vůbec nevšimne a na dotacích za linku dostane mnohem více.
A takhle je to v Česku se vším.
Parkování, pokuty za přestupky, za černé stavby a přestavby, reklamu…. Vše k smíchu – a pro majetnější už zcela.
Těch 300000 Kč RegioJetu za nenasazení řádných vozidel je výsměch.
Takový ten případ, kdy je tisíckrát levnější prdět na smlouvu a občas zaplatit pokutu.