Přehledně: Sankce za špatné řazení či nekvalitu souprav. Stát loni udělil dopravcům rekordní objem pokut

Jižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Objem sankcí loni výrazně stoupl, bez trestu vyvázl jediný dopravce.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JanošNyul

Na trati Cheb-Chomutov dost často na linku ČD posílají místo nasmlouvané 844 pomalé 814 kde je 2/3 přepravní kapacita

Handzidcek

Je to sice v objednávce Karlovarského kraje, ale je to ostuda. Kromě nižší kapacity tam také chybí první třída a hlavním problémem je nízká maximální rychlost řady 814.
Díky nasazení této nevhodné řady jsou problémy připoj U2>Ex6 v bezvýlukovém stavu a nazpět dohánět na U2 zpoždění od zpožděné Ex6.

jirka

Slo by uvest i prepocet na neco vyjadrujici mnozstvi poskytnutych sluzeb? (pocet nasmlouvanych km, pocet vypravenych vlaku,…)

jfp

Tak GW TRainu vypadly taky chvílema i skoro všechny lepší motoráky z ML do KV a na dlouho, to to nikdo neudal, když jezdily šukafony? Ne že bych udávala, ale hlásit se to musí…

XP3

A tam to snad objednává Ministerstvo dopravy ČR?? Takže když už chcete udávat, udávejte alespoň na příslušný krajský úřad…

Jan

Já mít miliardové dluhy, tak mě nějaká pokuta v řádu jednotek milionů opravdu nevzrušuje…

Michal

Chybí tam vyloučené tratě, kde si ČD můžou (ne)dělat co chtějí a pokutu nedostanou žádnou.

Autobusak2345

Jaké vyloučené tratě???

Michal

V podstatě všechny, kde ČD v minulosti dělali bordel a nikomu to nevadilo. Teď tam jezdí Soukromník, kterého peskují za sebemenší kravinu nebo tam kraj objednal nové vlaky. Bohužel, o S6 neplatí ani jedno.

XP3

Nerozumím řeči vašeho kmene…

Michal

Prostě a jednoduše na některých tratích ČD dělalo/dělá bordel a nikdo s tím nic nedělal/nedělá.

XP3

Aha, oblíbený kolovrátek o S6. To už nekomentuji. Vysvětlovat pořád dokola to nemá cenu, protože to nikdy nepochopíte/nechcete chápat.

Michal

Teď jsem mluvil obecně např. o S91. Ať se na mě lidi nezlobí, ale jestli do Javorníka jezdí lepší vlaky než do Brna, tak je něco ku**vsky špatně. A co potom do Bylnice. Tam všichni nadávali na ARRIVU, které se start úplně nevydařil a kraj si dokonce dovolil dát ji pokutu, ale co tam předváděly dlouhé roky ČD a kraji to bylo ukradené, bylo najednou úplně jedno. To samé i na Vyškov. Pořád se nadává na RJ. Ale i když něco nefunguje, pořád je to lepší než ta žumpa před ním. Mám pokračovat?

Michal

A ohledně S6, když Vám to tak vadí, že si pořád stěžuji, zkuste si tam občas jezdit. Velice rychle změníte názor, že tohle není normální v roce 2025 normální.

platamond

Blinkáte u špatného kbelíku – není to problém ani ČD ani Arrivy, ale objednatele. Co objednal to má. A zrovna u Vláry můžete ještě prskat na MD, jak oddaluje elektrizaci, tak žádný dobrý hospodář se nepodepíše pod nějaká nová vozidla, pro které by pak nebyla práce. To by je musel koupit kraj, aby je pak mohl hodit do soutěže na jiné výkony, podobně jako 530 a 550.

Michal

Nevím, proč sem pletete ARRIVU. Ta sice měla jezdit po S6, ale nakonec z toho úplně sešlo. Co objednal to má? Tohle je už totálně trapný argument lidí, co jezdí kvalitním vlakem. Nehledě na to, že o tom rozhodují lidi, kteří si vozí prdel v autech. A co se týče elektrifikace, ta s tím nemá nic společného. Snad jedině zkrácení jízdní doby, ke které by při ní došlo. Ale že se do elektrifikace neobjednám něco normálního na úrovni 21. století, je Faustova dohoda, která platí už celou řadu let.

PvvS

Ne, nebudou nový hračky .

Michal

Nevím, jak Vy, ale já si s vlaky nehraji. Já jimi jezdím. Bohužel některé vlaky už dávno slouží jako zboží na vrakoviště. I přesto však stále smrdí na kolejích.

PvvS

Tak s nimi nejezděte. Tu vaši obsesi na ježdění vlakama nechápu. Když se vám to nelíbí, tak jezděte jinak.I kolo je cesta.

Michal

Argument nad zlato. Myslíte, že kdyby pro mě existovala alternativa, tak ji dávno nevyužiji? 🤔

PvvS

Nevyužijete.
Než se nějak snažit, tak je lepší si stěžovat v jakýmkoliv tématu, který se jen vzdáleně blíží vlakům. Už jste jednal s Kordisem, nebo místní radnicí? Nebo s JMK ?

Michal

Vzdáleně blíží? Proč bych si stěžoval na vlak u něčeho, co s tím nesouvisí? A proč bych měl s někým jednat? Ti, co s tím můžou něco dělat, je to u p*dele, jinak by tam dávno jezdilo aspoň něco průměrného.

PvvS

Jediní, kdo s tím můžou něco dělat je kraj, Kordis a místní radnice. Naopak Čd jako dopravce nemůžou dělan vůbec nic..

hroch.obojzivelny

Zajímavé je, že sankce za zpoždění vlaků tvoří tak malý podíl. Dochvilnost na našich železnicích tedy zjevně není téma, problém je v tom zajistit samotný provoz spojů. To není úplně dobré.

Matfyzák

> Zajímavé je, že sankce za zpoždění vlaků tvoří tak malý podíl.

Nebude to spis tim, ze za drtivou vetsinu zpozdeni nemuze dopravce, ale spravce infrastruktury potazmo vyssi moc?

hroch.obojzivelny

Vyšší moc lze uplatnit na všechny druhy událostí, tj. nejen na zpoždění, ale i na odřeknutí spoje či změnu vozidla. Tj. nelze se odvolávat na to, že zpoždění lze omluvit vyšší mocí a ostatní prohřešky ne.

Něco jiného ale je, když odpovědnost za zpoždění převezme SŽ. To skutečně čísla deformuje. Pak se ale ptejme, proč jeden dopravce za zpoždění platil nula a druhý dva milióny.

Jarda

tak Arriva hlavně nenasazuje ani správné typy jednotek.. na R14 vesele jezdí 845.1 (s jedním WC) ačkoliv tam mají jezdit 845.3..o posilách nemluvě, ale ty mají kouzlo ve smlouvě, že nejsou tak úplně povinné, pokud dost lidí nestojí delší dobu, tak je dopravce z obliga..a to jim většinou vyjde

Jaroslav

Pokuty jsou k smíchu bo dopravci se to pořád vyplatí

Flek

Z toho článku to chápu tak, že jsou sankce jsou za každé zpoždění zpoždění nad hodinu, nebo jen nad to způsobené dopravcem?

Zdeněk

Nenasazeni řádných vozidel u ČD….takový už folklór, třeba u nás na V2 jezdí Sp vlaky HK Letohrad s tím, co narodni dopravce zrovna sežene …na stížnost na webu CD jen výmluvy a poukázka za stovku

El Barto

Na Letohrad je aspoň v dohledné době plánované nasazení nových Foxů, tak snad.

M152

Místo kterých už jezdí 814 a 843, protože ČD nemá náhradní díly. Myslím že v oběhu jsou teď 4 náhradní soupravy.

Zdeněk

Díky za vysvětlení, ale má mě to jako cestujícího zajímat?

Aleš

843 se objevil asi 2x v tomto jízdním řádu a to na vlacích vedených strojvedoucími depa HK.814.2 občas zaskakují, to je pravda, případně je řídící vůz nahrazen vozem 854.takže sestava 854-054-854. ale víceméně plánované soupravy oběhy dodržují.

M152

Na V41 jezdí už týden stabilně 843+043.

Hytlák

Jo pravda,ale dohledná doba je prosinec a nový j.ř. a tam ještě není vidět ani dalekohledem.

Aleš

Soupravy řady 854 jsou na letošní jízdní řád objednány krajem plánovány a ano, občas je náhrada 814.2 a pod. Bohužel se na 854 pohlíží jako na výběhovou řadu a tak to vypadá. Když ještě navíc sprejeři posprejují celou jednu soupravu jako včera v Doudlebách přichází volba, dát 814.2 nebo jezdit s počmáraným cirkusem… Nové polské jednotky budou v průběhu roku ,od prosince turnusově. Navíc od května bude nepřetržitá výluka kvůli elektrizaci trati Týniště – Solnice, takže to bude ještě pestré…

Tomáš Mach

Já ještě doplním informace tabulkou, která zde na zdopravy.cz byla přiložena u článku z roku 2021 https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/09/khk1vlaky.jpg Změny v nasazení vlaků pro letošní GVD byly zveřejněny například zde: https://www.dopravakhk.cz/clanky-zmeny-vlakovych-jizdnich-radu-v-kralovehradeckem-kraji-od-15.-12.-2024.html

JanM

No kdysi mohl být slogan ČD „Béčkem z Ostravy do Prahy“. Jistý skok tam je

mgr.pavel

Dokážete někdo ty částky přepočítat relativně k osobokilometrům nebo „jen“ kilometrům?

55p

Jo to by se hodilo.

JanM

Ano, ČD mají nejvíce výkonů a proto nejvíce pokut. Jak prosté

Dejv

Je smutné jak vysoké pokuty mají soukromí dopravci v poměru vypravených vlaků. Snad ministerstvo otevře oči a zjistí, že konkurence je fajn a je potřeba, o tom žádná, ale na hlavních trasách je nutné zanechat primárně státního dopravce s uvolněním tras i pro soukromníky.

Twix

Jak by to mělo fungovat? Že by se tam nechaly navěky ČD, ať už plní požadavky MD jakkoliv, a soukromníci by dostali trasy jen na vlastní triko, bez kompenzací, bez zapojení rychlíkových linek do IDS atd.? První problém je v tom, že v úsecích, které by byly pro soukromníky atraktivní, žádné volné trasy už teď nejsou…

Dusmor

A co třeba raději takhle: Dotovaná závazková doprava nemá na trhu do pohledávat.

Vavrroch

Ani když bude vedena komunitním motorákem? 🙂

JanM

Takže když ČD místo Panteru vypráví Peršing a Béčka tak je všechno v pořádku?

Alex

Je komické penalizovat ČD, které jsou státní a když nemělo peníze, žadalo peníze od ministerstva dopravy, takže myslím, že z penalizace si státní firma nic dělat nebude. Tam bych spíš zavedl, na bázi výše % dolů z odměn managmentu, pk se teprve to tam začne řešit

vladki

Ano, navázat odměny managerů na výši pokut.

vlachjan

Mě by příšlo rovněž rozumné k neplnění smlouvy na stávajcích výkonech přihlížet při soutěžích na výkony nové. V soukromém sektoru při uzavírání nových obchodních vstahů hledíme na to, jakým způsobem plnila protistrana v minulosti.

Leinad

Jak to objektivizovat a co nově založení dopravci?

korči

Pokuty by měly být objektivní z podstaty a noví dopravci by měli proti dobře hodnoceným konkurentům nevýhodu. To je přece v pořádku.

mgr.pavel

SOuhlasím. U výstavby dopravních staveb přece také stát vyžaduje reference z již dříve provedených zakázek, jako určitou garanci, že stavební firma zakázku zvládne.

Proč by podobné garance nemohly být i u dopravců?

Frantík

Naopak by měli noví dopravci výhodu oproti těm penalizovaným.

hroch.obojzivelny

Můžete to otočit. Nemusíte dávat negativní body za neplnění předchozích smluv, ale bonusové body za jejich vzorné plnění. Jako když se hodnotí reference – to v tendru lze.

Dejf

dokázal bych si představit hodnoceni 0-5. na 5 bodů samozřejmě jenom bůh, ale byly by to procenta ze soutěže, o kolik může být nabídka dobře hodnoceného dopravce dažší. takže třeba dopravce s hodnocemím 4 by mohl na zakázku za miliardu podat nabídku o 40 mega vyšší a bralo by se to jako by nabídnul miliardu, protože s ním nejsou skoro žádné problémy. jak si na to hodnocení naváže dopravce svý KPI pro vedení je už jeho boj.

vlachjan

Tak bordel v tom mají i ČD… Nicméně, uznávám, že aby takový systém fungoval, bylo by nutné významě rozšířit rozsah kontrol plnění, což by zřejmě vyžadovalo i navýšení úřednického personálu, který by to měl na starosti.

hroch.obojzivelny

Málem jsem napsal to samé. Pokuty pro ČD jsou jen taková hra na obchodní vztah, ve které si stát přehazuje peníze z levé kapsy do pravé a zpátky. Důležitá v tomto případě není ta pokuta, ale fakt, že nasmlouvaný dopravce nedodržel své závazky. A jaký má smysl uzavírat další smlouvy s někým, kdo nedrží slovo…?

Miky

To bohuzel die ZZVZ nelze.

Martin1

Jak je to se zpožděním, od kolika minut se to počítá? Ta nula u Arrivy se mi totiž zdá poněkud zvláštní…?

Handzidcek

Jde i o to, zda je zpoždění zaviněné dopravcem („vlak je opožděn z provozních důvodů dopravce“). Arriva má nevýhodu, že jezdí často po jednokolejných tratích, kde zpoždění vzniká kvůli křižování, za což je nesmysl aby byl dopravce penalizován.

Milan

Ale vzniká zajímavá situace, kdy z provozních důvodu dopravce je vlak opožděn a následně je zpožděný vlak stejného dopravce kvůli křižování. Za mě by se měla ta zpoždění přičítat viníkovi. Ačkoliv by to bylo výpočetně hodně narocne.

Leinad

A taky řešit a prokazovat zavinění.
Vlak zvýší zpoždění kvůli sledu = a bylo to dobře řízeno Sprželí, nešlo přeložit křižování, na blok pustit napřed rychlejší,..?
Má nějaké drobné vlastní vinou(porucha mašiny) a nestihne sled = pokuta za ty drobné nebo i za čekání na konec špičky?
Spržel hlásí provozní důvody dopravce, ale ve skutečnosti byl obracák zpožděn jejich výlukou.

Vavrroch

Viditelně směřujeme ke zřízení nějakého železničního tribunálu, který bude provozní situace, jejich řešení a vznik zpoždění odborně analyzovat – v první úrovni snad strojově, ve sporných případech pak nějakým rozhodovacím řízením v talárech a s parukami. Budova takové instituce by měla mít alespoň dvacet podlaží, situována by měla být nejdále 1650 m od 16. staniční koleje v Městečku u Nádraží. Ve vstupní hale by jako připomenutí vážnosti úřadu mohly být umístěny troje Schönovy saně, výtisk předpisu č. XIX, devatero zarážek a třiatřicet stříbrných třaskavek. Na stěně vestibulu by mohlo být na mramoru vyvedeno zlatým písmem nějaké nosné ideové heslo, např.… Číst vice »

Jarda

a čí vina je, když jim lehne jednotka? To je vina techniky a ne dopravce? 😀

Igor

Mám dojem, že u všech těch čísel chybí minimálně jedna nula jinak to jsou takové drobné, kterých si dopravce v tom objemu peněz vůbec nevšimne a na dotacích za linku dostane mnohem více.

Pavel

A takhle je to v Česku se vším.
Parkování, pokuty za přestupky, za černé stavby a přestavby, reklamu…. Vše k smíchu – a pro majetnější už zcela.

Poskok

Těch 300000 Kč RegioJetu za nenasazení řádných vozidel je výsměch.

Marek Janík

Takový ten případ, kdy je tisíckrát levnější prdět na smlouvu a občas zaplatit pokutu.

Joe

Když už o nich mluvíme, kampak se zatoulala třetí jednotka na R23? Dotáhli ji už kolem Vánoc a stále na jednom oběhu točí klasiku.