posily_do_teamu

Přehledně: Sankce za špatné řazení či nekvalitu souprav. Stát loni udělil dopravcům rekordní objem pokut

Jižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Objem sankcí loni výrazně stoupl, bez trestu vyvázl jediný dopravce.

Ministerstvo dopravy udělilo v době platnosti loňského jízdního řádu (10. 12. 2023- 14. 12. 2024) sankce za nedodržování dálkových smluv v objemu 16,082 milionu korun. V porovnání s rokem 2023 i rokem 2022 jde o výrazné navýšení a o nejvyšší částku v historii.

Ze čtyř dopravců, kteří provozují rychlíky a expresy v objednávce státu, vyšel z kontrol s čistým štítem jediný: GW Train Regio. Vyplývá to z dat, které na dotaz deníku Zdopravy.cz poskytlo ministerstvo dopravy (MD).

V absolutním objemu udělilo ministerstvo největší pokuty Českým drahám, které mají ale také největší podíl na celkovém počtu odjetých výkonů pro MD.

Úřad sankce rozdělil do pěti oblastí: za nedodržení kvality zjištěné při kontrolách, za neuskutečněné dopravní výkony, za zpoždění, za nenasazení řádných vozidel a za nesplnění ukazatele přípojných vazeb. V poslední kategorii nepadla žádná pokuta.

Rychlíky bez kontroly. Stát nezvládá hlídat kvalitu dálkových vlaků, na které posílá miliardy

U každého dopravce přitom převažovala pokuta za jiné pochybení. U Českých drah byl největší objem sankcí ze neuskutečněné dopravní výkony. Ministerstvo takto pokutuje odřeknuté vlaky, které dopravce zruší, mají zpoždění přes hodinu nebo odjedou ze stanice před pravidelným odjezdem podle jízdního řádu, případně ji dopravce projede. Velká část sankcí padla u Českých drah na nedodržení smluvního řazení. Dopravce s tímto problémem bojuje několik let, kdy kvůli zpoždění oprav musí nasazovat výrazně starší vozy, než ke kterým se zavázal.

U Arrivy padla největší část pokut na nedodržení řazení, což v případě tohoto dopravce může znamenat například nenasazování zdvojených souprav. V případě RegioJetu pak nejvíce pokut padlo na základě zjištění při kontrolách. Dopravce loni současně bojoval s nedodržováním předepsaného řazení zejména na linkách R23.

Ministerstvo udělilo další pokuty RegioJetu za porušování smlouvy na lince R8

V porovnání s rokem 2023 jde o velký skok, v roce 2023 ministerstvo udělilo pokuty jen ve výši 1,35 milionu korun. V roce 2022 celkový objem pokut dosáhl 11 milionů korun.

Ministerstvo udělilo další pokuty RegioJetu za porušování smlouvy na lince R8

Ministerstvo loni počet kontrol zvýšilo, nově se také dohodlo s kraji na zapojení jejich inspektorů do sledování kvality rychlíků a expresů na jejich území. Objem sankcí zůstává k vzhledem k celkovému objemu 6,5 miliardy korun, s kterými letos stát počítá v rozpočtu na úhradu ztrát vlaků dálkové dopravy, nízký.

Přehled sankcí podle jednotlivých ukazatelů a dopravců

(dopravce GW Train Regio není uveden, protože nebyl ani jednou pokutován)

Smluvní pokuty za nedodržení kvality uplatněné za základě provedených kontrol
České dráhy 1 010 000,00 Kč
Arriva vlaky 140 000,00 Kč
RegioJet 960 000,00 Kč

Smluvní pokuty za neuskutečněné dopravní výkony
České dráhy 6 113 992,70 Kč
Arriva vlaky 431 250,21 Kč
RegioJet 200 078,71 Kč

Smluvní pokuta za zpoždění
České dráhy 1 827 226,00 Kč
Arriva vlaky 0,00 Kč
RegioJet 0,00 Kč

Smluvní pokuta za nenasazení řádných vozidel
České dráhy 4 300 000,00 Kč
Arriva vlaky 800 000,00 Kč
RegioJet 300 000,00 Kč

Tagy Arriva vlaky České dráhy GW Train Regio linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy RegioJet sankce za nedodržování smluv na linky dálkové dopravy
16 komentářů