Přehledně: Rychleji přes Vysočinu. SŽ vybrala projektanty dvou úseků, stavět se má až do roku 2036

Stanice Okrouhlice. Foto: Správa železnicStanice Okrouhlice. Foto: Správa železnic

Letos začnou další práce v úseku Pohled - Přibyslav.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Kdo vymyslel přejmenování zastávky „Horní Pohleď“ na „Pohleď“, když o nějakých 20 km dál na téže trati je zastávka „Pohled“, to musela být fakt hlava.

xyz

A už leze ven „několikaměsíční“ úplné zastavení provozu Tišnov – Kuřim https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/brno-tisnov-vlak-trat-zeleznice-vyluky-oprava-nadrazi-cebin-hradcany.html

Obdobně „několikaměsíční“ mělo být zastavení provozu Vlkov – Křižanov, kde teď od 19. 2. do 31. 3. bude zjevně opět jednokolejný provoz, přičemž při posunu časových poloh Os vlaků o půl hodiny (které je tak jako tak potřeba při jakékoliv NAD) by se vlakové soupravy i na tu jednu kolej mezi Vlkovem a Křižanovem vešly. Ale ne, stejně bude NAD…

xyz

** Pro upřesnění: myšleny vlakové soupravy Os vlaků (při posunu o půl hodiny odjezd z Křižanova až okolo L:20 h nebo i později, ostatně od 5. 11. do tuším 21. 11. 2024 to tak bylo). A to „několikaměsíční“ zastavení provozu loni reálně znamenalo 9,5měs. (1. 3. – 14. 12.) NAD za R v úseku Brno – Křižanov, za Os vlaky byla NAD de facto 9měsíční (už celý únor v denní době také jednokolejný provoz – tam ve stejném principu – při posunu časových poloh Os mezi Tišnovem a Vlkovem o 30 min. by se soupravy Os vlaků na tu 1… Číst vice »

Ojin

„Několikaměsíční“ – v už zveřejněném plánu výluk na rok 2027 (byť bude ještě zřejmě připomínkován) je uvedeno 24.2. – 26.10., tj. 8 měsíců a to celé úseky Kuřim – Řikonín a Tišnov – Rožná
https://www.spravazeleznic.cz/dopravci/vyluky

Jaaa

Tahle trať si v řadě úseků zaslouží přeložky. Jednak by měla sloužit jako odklonová trasa VRT a jednak stále slouží jako odklonová trasa koridoru přes Blansko a Svitavy, čímž by mohla alespoň trochu ulehčit koridoru z Prahy na Ostravu.

Ale v našem státě je to něco zcela nemyslitelného – vůbec se o tom neuvažuje.

SYN

Nevím jak přeložky, ale rekonstrukci zejména v oblasti Světlá n.Sázavou si zasloužila už hodně dlouho! Ale přednost dostávaly jiné úseky… 🙁

xyz

Jednak – už jsem psal níže, že sama Dobrá správa si protiřečí, protože dle jejích map bude VRT okolo Jihlavy dokončena pouze o rok později než VRT ke Světlé, tzn. dálkové vlaky přes HB pojedou pouze jediný rok (2036).

A dále – ve VRTkařských prezentacích bývá uváděno, že VRT odlehčí kapacitě stávajících tratí. Do tohoto bych jednoznačně počítal právě trať přes Blansko a Svitavy, tzn. o to méně v témže časovém horizontu bude pro nákladní dopravu potřeba (sklonově náročnější) trať přes HB.

Projektant

Tak zrovna v úseku Okrouhlice – Světlá pár menších přeložek bude:
https://ctrlv.cz/dvuz
https://ctrlv.cz/VTm8
Jako 110 km/h není kdo ví co, ale oproti dnešním 70 docela skok. Jen je škoda toho esíčka před Světlou, tam bude propad na 90.

Tomáš Záruba

90 u SnS by mě až tak neuráželo, stejně tam bude všechno zastavovat (a pro ND následuje úsek s rychlostí nižší). Pokud tedy nemyslíte tu dnešní sedmdesátku asi o 2 km dál. Ale i tak mě podstatně více mrzí úsek navazující, zejména zbytečné ponechané esicko na konci souběhu s II/150. Jakkoli i kolem Perknova se aspoň drobné narovnání vysloveně nabízelo.

David Peca

Nový most,který nahradí přejezd na světelském zhlavi stanice Okrouhlice a zároveň spojí Olešnici s Babicemi by musel být zároveň mostem přes Sázavu. Je tam lávka pro pěší, nová. Ten most spíš nahradí pouze ten přejezd a umožní pěším a cyklistům dojet do Babic,ne?

Tomáš Záruba

Mě by hlavně zajímalo, co hodlají vymýšlet v tom Havlbrodě. Když pominu celkový technický stav, tak ta stanice je dnes vyřešena prakticky ideálně s výjimkou některých rychlostí do odbočky (a samozřejmě rychlosti průjezdu celkově). Peróny se postupně opravují, OK chybí možná ostrov na Pardubice (tam by ale celkem stačilo 1,5 hrany úrovňově z baráku, ale OK, nemusí být provozní koncept navždy stejný). Zejména dvojité jižní zhlaví pro ND je fajn a silně se obávám, že toto se už může jedině zhoršit. Tak snad posun vypínačky do nějakého dopravně přijatelnějšího místa…? Pro osobku (krom „vyžehlení“ rychlosti v rovném směru plus od… Číst vice »

Kandelábr

V rámci rekonstrukce uzlu HB, by měly být lehce předsunuty výhybky na Kolín a rychlost do odbočky by měla být na všechny koleje 60 km/ho.
U „pardubické“ skupiny kolejí by mělo skutečně vzniknout ostrovní nástupiště a prodloužen stávající podchod prvé k tomuto nově vzniklému nástupišti.
Zastávka, v místě které popisujete je taktéž v plánu vybudovat s názvem Havlíčkův Brod zastávka. Má sloužit oběma tratím.

Tomáš Záruba

Je docela milé jednou číst taky dobré zprávy, tak snad to tak bude. 🙂 Náhodou nějaké předsunuté výhybky dovnitř stanice na jižním zhlaví pro odjezdy z kolejí 1/2 směr Jihlava bez podstatného zpomalení (tedy ideálně na 80) by se vyčarovat nepovedlo?

Pave69

Ta zastávka HB – to by bylo tak 1,2 km od nádraží. Vzdálenost od náměstí je jen asi o 400m menší než náměstí – nádraží. To už pak není osobák, ale tramvaj. Bych to nepřeháněl.

Tomáš Záruba

Hm, „jenom“ – no tak 5 minut chůze (plus cca minuta jízdy při cestě od severu, zde také „psychologické vlivy“ protisměrné cesty) je jako detail? To může rozhodnout o přijatelnosti či nepřijatelnosti použití vlaku. Co takhle třeba cíl nemocnice? Uznávám tedy, že čistě pro ni by byla lepší zastávka až u podjezdu Humpolecké, ale je třeba trefit nějaké těžiště, a třeba někdy město vyřeší zprůchodnění potrubní lávky a pak nějak skrz hřiště. Proč asi se busy vyprazdňují z většiny na Bezručově…? Já bych dokonce byl pro to, udělat tady (nebo podle možností o kus dál) šturc pro obrat Os od… Číst vice »

Sáček

Nechtějí tam dělat něco s tunelem?

Projektant

Koukám, že věta o redukci kolejiště v Sázavce je z letáku SŽ, nicméně bez kontextu to není moc vypovídající.
https://ctrlv.cz/Q1iO
Zruší se pouze kusá kolej č. 9 (dl. 48 m), ale koleje 1-4 se prodlouží o 150 – 200 m.

David Peca

V Sázavě u Žďáru

M.M

Prosím, neví někdo jestli se to bude řídit z Prahy, Přerova nebo posílí RDP Havl. Brod? Porpripade řízení zůstane v každé stanici zvlášť, přeci jen jsou tam stanice které jsou neobsazené

Dušan

„Informační letáky k obou stavbám neuvádí, jak se zkrátí jízdní doby“ A právě proto si to tady ještě dodatečně napíšeme: 1) Modernizace traťového úseku Okrouhlice (včetně) – Světlá n/S (mimo) Sudý směr R – 4,5 min (původně 5,5 min); Lichý směr 5 min (původně 6 min). 2) Modernizace traťového úseku Sázava u Žďáru (včetně) – Přibyslav (mimo) – lze očekávat 0,5 min v obou směrech Jinak níže uvádím zatím nedořešené stavby – viz níže: 1) žst. Ostrov nad Oslavou – termín neznámý (?), stavba v přípravě 2) žst. Světlá n/S – akce „Modernizace ŽST Světlá nad Sázavou“ zrušena, byla sloučena… Číst vice »

Přerov

Nejlepší komentář dne
Děkuju za info

Tomáš Záruba

Ještě doplňme, že první hotový úsek Tišnov – Řikonín asi stále ještě neprošel „plnohodnotnou“ modernizací (něco na způsob taktéž první stavby na koridoru Úvaly – Poříčany), že?

Zde je mimochodem vtipné, že směrem dolů těch „po modernizaci“ („opravě“?) 120 km/h nelze zatím využít. Kdo přijde na důvod, dostane Pohár drážní byrokracie. 🙂

David Peca

Tedy investuje se do úseků,které by měly nějakou dobu nahrazovat později realizované VRT úseky…tam kde bude souběžně první realizace VRT se to bude pouze udržovat.

Tomas

„Původní délka nástupišť bude zkrácena na 140 metrů.“
A není to málo Antone Pavloviči

Mil

To je na 5 vozů. Dnes jezdí základ 6 vozů + posilové. Na to že je to rychlíková stanice dost krátké a vylučuje to provozovat delší vlaky.

Tomáš Záruba

Nevztahuje se tento text jen k Sázavě?

Matfyzák

Podle dobre spravy evidentne idealni delka nastupiste vychazi na presne 14 metru (tak, aby se tam akorat vesel jeden sukafon)

Dusmor

Podle instruktážního filmu „Nezastavujeme, máme zpoždění“ je nástupiště zbytečné, cestujícím pro výstup parakotoulem postačí kupka sena v dopadové zóně.

koriandr

A co ta hadimrška za Čáslaví do světlé??? To je jako nerealizovatelné? A jaký je plánovaný čas jízdy oproti koridoru přes ČT? Přiblížíme se někdy času pod 3 hodinky?

Jan Hašek

Tam se plánuje prelozka Ale az 2028 asi… tam ma byt 120-140 Km/h

Rei

No tak to jsem zvědavý jak ta přeložka bude vypadat, protože na 140 v údolí Sázavky nikde není místo. Nějaké podrobnosti?

Michal_80

přeložka kolem Vlkanče v nějakých vizích 2050+ existuje, trasa je naznačena např. zde https://uap2.webmap.cz/stredocesky/ruru/ruru/vykresy/problemovy-vykres , dál podél Sázavky asi ale už nic

Projektant

Nemáte spíš na mysli úsek Čáslav – Třebešice? Tm se plánuje přeložka na 120-140, v úseku GJ – Světlá ne.

Jan Hašek

Ano to jsem myslel

Jan Hašek

A až to všechno bude máme Kolin-Brno asi dvě hodiny.

Ing. Vladimír Bílý

Až to všechno bude, budeme mít dalšího kandidáta na smysluplné nasazení dosluhujících Pendolin. Jízdní doba by mohla být srovnatelná s klasikou přes ČT. Leda, že by se Sabotáž železnic přece jen uvolila postavit tunel Choceň/UnO – to by pak nebylo rychlejší v žádném případě.

luxor

k tomu ještě připočíst zvyšování rychlosti na 200 pardubice – choceň a úpravy u Opatova… dál nevím jestli se jednou trať na brno z ČT dočká moderní podoby.

Ing. Vladimír Bílý

Tak nějaké 3 minutky by to přinést mohlo, ale to je tedy hodně vzdálená budoucnost. Možná, že až po konverzi na 25kV. V reálném dohledu je spíše mírné zrychlení průjezdu Českou Třebovou.

Dušan

To určitě ne, pro soupravu ř.380 + 9 vozů (normativ R 400tun) bez zastavení non-stop by měla být jízdní doba Brno-Kolín cca. 151 min, pro řadu 680 pak cca.138 min. Pokud je to z Kolína do Prahy cca. 38 minut dneska, tak Pendolino non-stop by to zajelo z Brna do Prahy za cca. 176 minut = tedy pod 3 hodiny.

Dušan

EDIT:
Ještě sem dám plánovanou délku úseků s příslušnou rychlostí pro řadu 680 mezi Brnem a Kolínem z projektových dokumentací – pokud jsem to dobře spočítal:-)
28% – V (160 km/h)
6,20% – V (155 km/h)
17,11% – V (150 km/h)
48,60% – V (140 km/h)
Celkem 93,5 km

Ing. Vladimír Bílý

Za 3 hodiny 10 minut to jezdila v polovině devadesátek Hungaria včetně zastavení v HavlBrodě.

Dušan

Máte pravdu, ona ta jízdní doba bude nakonec nejspíš kratší než těch 151 minut.
Když byla výluka Brno-Blansko, tak RJ 256 jezdil bez zastavení dle jízdního řádku Brno – Kolín za 139 minut – pokud je to na Praha hl. 38 minut, tak celkem to vychází na cca. 177 min.

Ing. Vladimír Bílý

Můj tip je, že klasika to bude po reko dávat za 165 minut a Pendolino za 155 minut.

Dušan

Zkrácení jízdních dob se předpokládá následující: a) Rekonstrukce traťového úseku Kutná Hora (mimo) – Kolín (mimo) aa) Modernizace ŽST Kutná Hora hl. n.Lichý směr Hlízovskou spojkou R – 7,5 min (původní 9 min.); Sudý směr – 8,5 min. (původní 9,0 min.). b) Rekonstrukce traťového úseku Čáslav (mimo) – Kutná Hora (mimo) bb) Rekonstrukce ŽST Čáslav Sudý směr R – 6,5 min. (původně 8,0 min.); Lichý směr R – 7,0 min. (původně 8,0 min.). c) Modernizace traťového úseku Světlá n/S (mimo) – Leština u Světlé (mimo) Sudý směr R – 10 min (původně 11 min); Lichý směr 9,5 min (původně 10,5… Číst vice »

Dušan
Pavel Skládaný

Ano, navíc při rozkopaném úseku Praha-Kolín.

Jan Hašek

To je blbost. Už před modernizaci jel vlak EC Kolin-HB hodinu a HB-Brno asi hodinu dvacet.
Modernizace to urychlí. Jednak bude hlizovska spojka, takže vlak se nebude slozite vymotavat z Kolína, bude prelozka u Třebešice, čím se odstraní nejhorší místo .. drobné prelozky kolem Okrouhlice, úprava dvou oblouku před zdarem na 125 Km/h… teď se vylepšila osová bityska …

Ty dvě hodiny jsou v pohode.

Pavel Skládaný

To je šílenství. EC Antonín Dvořák jezdil v 90.letech Praha-Brno za 2 hodiny 56 minut. A to žádné rekonstruované úseky ještě neexistovaly, Praha-Kolín bylo 120 a přes stanice 100 km/h, Kolín-Havlíčkův Brod převažovalo 70 km/h a v úseku Havl. Brod-Brno bylo stabilních 100 km/h.

Dušan

Nejezdil – EC 8/9 Antonín Dvořák s řadou 362 měl jízdní dobu Brno-Praha-Holešovice 187 min. bez zastavení (šlo o GVD 1994/1995).

Pavel

Do Světlé bude sjezd z VRT. Takže stávající úsek z Čáslavi do Světlé bude sloužit „jen“ ro náklady a regionální vlaky. Ale máte pravdu, že z Brna až do Světlé to celkem jde, ale pak ten úsek do Kolína je fakt utrpení.

Jaaa

Taky je to provizorium zdvojkolejněné za války – původně mělo být přeloženo.

SYN

Doufám že za druhé světové, ne Prusko-Rakouské 🙂

cracatit

Hm, takže Kolín – Kutná hora zase o rok… měli to začít předělávat už 2024 a zatím prd. U Dobré správy nepřekvapuje.

Pryž

Je třeba si uvědomit že peněz není nekonečno a za druhé posun začátku realizace z 11/2025 na 02/2026 není tak dramatický.

Jan Hašek

Všechny prachy vyžere uzel Trebova

55p

Ale tak přece ty původní plány nebyly stanovené jen tak, ale právě taky s rozmyšlením financí, ne?

Frantisek X

Když sama vláda ještě rozmýšlí, co vše pro letošek škrtnout (a na dálnice v žádném případě nedá dopustit)…

Vojtech

Třebová je jasný kandidát.

Qaws

A co třeba začít vypisovat zakázky na větší ucelenější úseky, které by do výběrka přitáhly větší množství firem (i ze zahraničí), kde by byla díky konkurenci nižší vysoutěžená cena, a ve výsledku by se šetřilo a peníze by zbyly na další projekty, hmm…?

xyz

Ucelenější úseky = problém s provezením počtu vlaků (pokud se to nemá zavřít celé na X měsíců, jak to udělala Dobrá správa loni mezi Kozlovem a Vlkovem aneb nejhorší možná kombinace – bez provozu, přesto modernizace jen 1 úseku). Potenciálně i problém, kdy pokud by v jediném místě celého modernizovaného úseku nastal jediný zádrhel, tak by tím padla celá modernizace. Mmch. taková komplexní modernizace Brno – Blansko v roce 2022 s celoročním zastavením provozu už patřila do „většího uceleného úseku“ = přitáhla větší počet (ne množství) firem (i ze zahraničí) a tím pádem došlo ke snížení vysoutěžené ceny? Nebo i… Číst vice »

Jaaa

Pořád neucelené. Raději to na dva tři roky zavřít celé, ale pak to mít hotovo.

Luboš Beneš

Za 3 roky to naši pradědové postavili celé a my to nedokážeme za 10 let opravit…

Pryž

Logika jak svina, protože nemá dvě miliardy výpišu stavbu za 5 miliard , ta úspora bude maximálně desítky milionů. Které zahraniční firmy máte na mysli francouzské Eurovia Vinci, španělské OHL, německý Hoftief, švédskou Skasku, rakouský Strabag nebo Porr nebo Swietelski

Martin Dohnal

podle mého ani 2026 to nebude, úsek Čáslav – Kutná Hora také naprosto zoufalý, o stanici Čáslav ani nemluvě.

xyz

Nějak tam Dobré správě chybí úsek Vlkaneč – Leština. Ani není v mapě, ani dosud nebyl zmodernizován. A co se týče využití pro VRT: dle https://mapy.spravazeleznic.cz/ bude úsek VRT Poříčany – Světlá budován v letech 2030 – 2035. A úsek Světlá – Velká Bíteš v letech 2031 – 2036. Tzn. VR-vlaky (pomíjím-li linku Praha – H. Brod – Brno, která tam bude jezdit i poté, ale to není „nic navíc“ oproti tomu dočasnému stavu mezi dokončení VRT z Prahy do Světlé a dokončení VRT ze Světlé do V. Bíteše) tam budou jezdit JEDEN JEDINÝ ROK – 2036. Zajímavé, že ten… Číst vice »

Dan

1. Nepředpokládám, že uvedené termíny budou dodrženy.
2. Pokud k vybudování VRT dojde, tak předpokládám, že bude žádoucí, aby H. Brod a Žďár/S. měly přímé rychlé spojení po VRT do Prahy i po dokončení VRT až do Brna.

xyz

ad 1.: Z uvedeného to ale vypadá, že to nepředpokládá ani sama Dobrá správa (resp. že to předpokládá u VRT Poříčany – Světlá, ale ne u VRT Světlá – V. Bíteš). ad 2.: mimoběžný text; výslovně jsem psal „pomíjím-li linku Praha – H. Brod – Brno, která tam bude jezdit i poté, ale to není „nic navíc“ oproti tomu dočasnému stavu mezi dokončení VRT z Prahy do Světlé a dokončení VRT ze Světlé do V. Bíteše“, tzn. u té linky půjde o trvalý stav při byť dokončené VRT Praha – Brno. Nad rámec toho: je ironií, že např. takový (již… Číst vice »

SYN

Nečekám že by se Poříčany-Světlá a Světlá-V.Bíteš stavěly skoro úplně paralelně… to by bylo HODNĚ překvapivé, z více než jednoho důvodu.
Jinak kdyby to do té Světlé nebyla tak úplně chiméra, tak potom by asi nebylo špatné dělat zásahy na úseku Kolín-Světlá až potom co to bude hotové… Bohužel, to by se taky mohlo něco do té doby stihnout rozpadnout 🙁

Dušan

To má celkem jednoduché vysvětlení – ten Záměr projektu je z roku 2021, kdy i termíny v mapě SŽ byly krapet jiné a v podkladech k tomuto záměru Ministerstvo dopravy sleduje mj. scénář střednědobý s dokončenou VRT Poříčany – Světlá n/S. a středního úseku Světlá n/S. – Bíteš ve výstavbě.

Jan Hašek

Tak tady SŽ trochu překročila svůj stín a za Okrouhlicí se plánují posuny oblouků. Škoda, že nic moc nejde udělat při výjezdu ze Světlé směr HB, tak se objíždí takový skalní masiv, je o tam úzké, tam se to zpomalí.
Takže rychlovlak si bude z Prahy svištět 300 Km/h a za Světlou vyhlíková jízda 80 km/h

František

RSD stavi tunely i v údolích, aby to někomu nevadilo ve výhledu a nebo mohl venčit pejska jak je zvyklý. Takže to, že s tím na železnici nejde nic dělat, se mi trochu nezdá…

Jan Hašek

Tak kdyby RSD stavělo jako SZ tak máme jen krásné opravené a stále klikate silnice v puvodni stope přes vesnice a města s novým asfaltem a lesknoucimi svodidly.

Zdendik

Navíc jsem četl, jak dva přejezdy opravovaly dvě firmy, jedna v režii ŘSD, druhá SZ. Pod SZ to „zmákli“ podstatně dráž – za stejnou práci. Navíc ta zoufalá snaha vyhnout se soukromému kapitálu, úplně jsem nepochopil důvod, prý v případě PTP projektu na kolejích je to proti silnici jinak, že by soukromník musel čekat příliš dlouho na první splátku, není to snad jeho problém? ČSD, Pošta, všechno jedna státní pakáž.

Pepaan

PTP 😁

Jaaa

To by asi úspora byla, ne že ne. 😀

Vavrroch

To se vžije, to chválím. 🙂
Úřednictvo by na takovou stavbu chodilo s nadšením přihlížet, jak tam nevolníci řvou: „Provedu!“, protože úředníci provádění milují.

Frantisek X

Jenže zadání vlády je jiné…

David Peca

Jezdím tudy celý život a myslím, že za Světlou směr Okrouhlice je úsek 100 km/h a v obloucích před Okrouhlicí t půjde na těch 80. Snad to pánové že Sagasty trochu „narovnají“,ale je to mezi skálou a řekou. Z pohledu regionální dopravy by 120 bylo zlatých.

Jan Hašek

Za Okrouhlici bude 105