Přehledně: Rychleji přes Vysočinu. SŽ vybrala projektanty dvou úseků, stavět se má až do roku 2036

Stanice Okrouhlice. Foto: Správa železnicStanice Okrouhlice. Foto: Správa železnic

Letos začnou další práce v úseku Pohled - Přibyslav.

Odebírat
Upozornit na
guest
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David Peca

Nový most,který nahradí přejezd na světelském zhlavi stanice Okrouhlice a zároveň spojí Olešnici s Babicemi by musel být zároveň mostem přes Sázavu. Je tam lávka pro pěší, nová. Ten most spíš nahradí pouze ten přejezd a umožní pěším a cyklistům dojet do Babic,ne?

Tomáš Záruba

Mě by hlavně zajímalo, co hodlají vymýšlet v tom Havlbrodě. Když pominu celkový technický stav, tak ta stanice je dnes vyřešena prakticky ideálně s výjimkou některých rychlostí do odbočky (a samozřejmě rychlosti průjezdu celkově). Peróny se postupně opravují, OK chybí možná ostrov na Pardubice (tam by ale celkem stačilo 1,5 hrany úrovňově z baráku, ale OK, nemusí být provozní koncept navždy stejný). Zejména dvojité jižní zhlaví pro ND je fajn a silně se obávám, že toto se už může jedině zhoršit. Tak snad posun vypínačky do nějakého dopravně přijatelnějšího místa…? Pro osobku (krom „vyžehlení“ rychlosti v rovném směru plus od… Číst vice »

Projektant

Koukám, že věta o redukci kolejiště v Sázavce je z letáku SŽ, nicméně bez kontextu to není moc vypovídající.
https://ctrlv.cz/Q1iO
Zruší se pouze kusá kolej č. 9 (dl. 48 m), ale koleje 1-4 se prodlouží o 150 – 200 m.

David Peca

V Sázavě u Žďáru

M.M

Prosím, neví někdo jestli se to bude řídit z Prahy, Přerova nebo posílí RDP Havl. Brod? Porpripade řízení zůstane v každé stanici zvlášť, přeci jen jsou tam stanice které jsou neobsazené

Dušan

„Informační letáky k obou stavbám neuvádí, jak se zkrátí jízdní doby“ A právě proto si to tady ještě dodatečně napíšeme: 1) Modernizace traťového úseku Okrouhlice (včetně) – Světlá n/S (mimo) Sudý směr R – 4,5 min (původně 5,5 min); Lichý směr 5 min (původně 6 min). 2) Modernizace traťového úseku Sázava u Žďáru (včetně) – Přibyslav (mimo) – lze očekávat 0,5 min v obou směrech Jinak níže uvádím zatím nedořešené stavby – viz níže: 1) žst. Ostrov nad Oslavou – termín neznámý (?), stavba v přípravě 2) žst. Světlá n/S – akce „Modernizace ŽST Světlá nad Sázavou“ zrušena, byla sloučena… Číst vice »

Přerov

Nejlepší komentář dne
Děkuju za info

Tomáš Záruba

Ještě doplňme, že první hotový úsek Tišnov – Řikonín asi stále ještě neprošel „plnohodnotnou“ modernizací (něco na způsob taktéž první stavby na koridoru Úvaly – Poříčany), že?

Zde je mimochodem vtipné, že směrem dolů těch „po modernizaci“ („opravě“?) 120 km/h nelze zatím využít. Kdo přijde na důvod, dostane Pohár drážní byrokracie. 🙂

David Peca

Tedy investuje se do úseků,které by měly nějakou dobu nahrazovat později realizované VRT úseky…tam kde bude souběžně první realizace VRT se to bude pouze udržovat.

Tomas

„Původní délka nástupišť bude zkrácena na 140 metrů.“
A není to málo Antone Pavloviči

Mil

To je na 5 vozů. Dnes jezdí základ 6 vozů + posilové. Na to že je to rychlíková stanice dost krátké a vylučuje to provozovat delší vlaky.

Tomáš Záruba

Nevztahuje se tento text jen k Sázavě?

Matfyzák

Podle dobre spravy evidentne idealni delka nastupiste vychazi na presne 14 metru (tak, aby se tam akorat vesel jeden sukafon)

koriandr

A co ta hadimrška za Čáslaví do světlé??? To je jako nerealizovatelné? A jaký je plánovaný čas jízdy oproti koridoru přes ČT? Přiblížíme se někdy času pod 3 hodinky?

Jan Hašek

Tam se plánuje prelozka Ale az 2028 asi… tam ma byt 120-140 Km/h

Rei

No tak to jsem zvědavý jak ta přeložka bude vypadat, protože na 140 v údolí Sázavky nikde není místo. Nějaké podrobnosti?

Michal_80

přeložka kolem Vlkanče v nějakých vizích 2050+ existuje, trasa je naznačena např. zde https://uap2.webmap.cz/stredocesky/ruru/ruru/vykresy/problemovy-vykres , dál podél Sázavky asi ale už nic

Projektant

Nemáte spíš na mysli úsek Čáslav – Třebešice? Tm se plánuje přeložka na 120-140, v úseku GJ – Světlá ne.

Jan Hašek

A až to všechno bude máme Kolin-Brno asi dvě hodiny.

Ing. Vladimír Bílý

Až to všechno bude, budeme mít dalšího kandidáta na smysluplné nasazení dosluhujících Pendolin. Jízdní doba by mohla být srovnatelná s klasikou přes ČT. Leda, že by se Sabotáž železnic přece jen uvolila postavit tunel Choceň/UnO – to by pak nebylo rychlejší v žádném případě.

luxor

k tomu ještě připočíst zvyšování rychlosti na 200 pardubice – choceň a úpravy u Opatova… dál nevím jestli se jednou trať na brno z ČT dočká moderní podoby.

Ing. Vladimír Bílý

Tak nějaké 3 minutky by to přinést mohlo, ale to je tedy hodně vzdálená budoucnost. Možná, že až po konverzi na 25kV. V reálném dohledu je spíše mírné zrychlení průjezdu Českou Třebovou.

Dušan

To určitě ne, pro soupravu ř.380 + 9 vozů (normativ R 400tun) bez zastavení non-stop by měla být jízdní doba Brno-Kolín cca. 151 min, pro řadu 680 pak cca.138 min. Pokud je to z Kolína do Prahy cca. 38 minut dneska, tak Pendolino non-stop by to zajelo z Brna do Prahy za cca. 176 minut = tedy pod 3 hodiny.

Dušan

EDIT:
Ještě sem dám plánovanou délku úseků s příslušnou rychlostí pro řadu 680 mezi Brnem a Kolínem z projektových dokumentací – pokud jsem to dobře spočítal:-)
28% – V (160 km/h)
6,20% – V (155 km/h)
17,11% – V (150 km/h)
48,60% – V (140 km/h)
Celkem 93,5 km

Ing. Vladimír Bílý

Za 3 hodiny 10 minut to jezdila v polovině devadesátek Hungaria včetně zastavení v HavlBrodě.

Dušan

Máte pravdu, ona ta jízdní doba bude nakonec nejspíš kratší než těch 151 minut.
Když byla výluka Brno-Blansko, tak RJ 256 jezdil bez zastavení dle jízdního řádku Brno – Kolín za 139 minut – pokud je to na Praha hl. 38 minut, tak celkem to vychází na cca. 177 min.

Pavel

Do Světlé bude sjezd z VRT. Takže stávající úsek z Čáslavi do Světlé bude sloužit „jen“ ro náklady a regionální vlaky. Ale máte pravdu, že z Brna až do Světlé to celkem jde, ale pak ten úsek do Kolína je fakt utrpení.

cracatit

Hm, takže Kolín – Kutná hora zase o rok… měli to začít předělávat už 2024 a zatím prd. U Dobré správy nepřekvapuje.

Pryž

Je třeba si uvědomit že peněz není nekonečno a za druhé posun začátku realizace z 11/2025 na 02/2026 není tak dramatický.

Jan Hašek

Všechny prachy vyžere uzel Trebova

55p

Ale tak přece ty původní plány nebyly stanovené jen tak, ale právě taky s rozmyšlením financí, ne?

Frantisek X

Když sama vláda ještě rozmýšlí, co vše pro letošek škrtnout (a na dálnice v žádném případě nedá dopustit)…

Qaws

A co třeba začít vypisovat zakázky na větší ucelenější úseky, které by do výběrka přitáhly větší množství firem (i ze zahraničí), kde by byla díky konkurenci nižší vysoutěžená cena, a ve výsledku by se šetřilo a peníze by zbyly na další projekty, hmm…?

xyz

Ucelenější úseky = problém s provezením počtu vlaků (pokud se to nemá zavřít celé na X měsíců, jak to udělala Dobrá správa loni mezi Kozlovem a Vlkovem aneb nejhorší možná kombinace – bez provozu, přesto modernizace jen 1 úseku). Potenciálně i problém, kdy pokud by v jediném místě celého modernizovaného úseku nastal jediný zádrhel, tak by tím padla celá modernizace. Mmch. taková komplexní modernizace Brno – Blansko v roce 2022 s celoročním zastavením provozu už patřila do „většího uceleného úseku“ = přitáhla větší počet (ne množství) firem (i ze zahraničí) a tím pádem došlo ke snížení vysoutěžené ceny? Nebo i… Číst vice »

Pryž

Logika jak svina, protože nemá dvě miliardy výpišu stavbu za 5 miliard , ta úspora bude maximálně desítky milionů. Které zahraniční firmy máte na mysli francouzské Eurovia Vinci, španělské OHL, německý Hoftief, švédskou Skasku, rakouský Strabag nebo Porr nebo Swietelski

Martin Dohnal

podle mého ani 2026 to nebude, úsek Čáslav – Kutná Hora také naprosto zoufalý, o stanici Čáslav ani nemluvě.

xyz

Nějak tam Dobré správě chybí úsek Vlkaneč – Leština. Ani není v mapě, ani dosud nebyl zmodernizován. A co se týče využití pro VRT: dle https://mapy.spravazeleznic.cz/ bude úsek VRT Poříčany – Světlá budován v letech 2030 – 2035. A úsek Světlá – Velká Bíteš v letech 2031 – 2036. Tzn. VR-vlaky (pomíjím-li linku Praha – H. Brod – Brno, která tam bude jezdit i poté, ale to není „nic navíc“ oproti tomu dočasnému stavu mezi dokončení VRT z Prahy do Světlé a dokončení VRT ze Světlé do V. Bíteše) tam budou jezdit JEDEN JEDINÝ ROK – 2036. Zajímavé, že ten… Číst vice »

Dan

1. Nepředpokládám, že uvedené termíny budou dodrženy.
2. Pokud k vybudování VRT dojde, tak předpokládám, že bude žádoucí, aby H. Brod a Žďár/S. měly přímé rychlé spojení po VRT do Prahy i po dokončení VRT až do Brna.

xyz

ad 1.: Z uvedeného to ale vypadá, že to nepředpokládá ani sama Dobrá správa (resp. že to předpokládá u VRT Poříčany – Světlá, ale ne u VRT Světlá – V. Bíteš). ad 2.: mimoběžný text; výslovně jsem psal „pomíjím-li linku Praha – H. Brod – Brno, která tam bude jezdit i poté, ale to není „nic navíc“ oproti tomu dočasnému stavu mezi dokončení VRT z Prahy do Světlé a dokončení VRT ze Světlé do V. Bíteše“, tzn. u té linky půjde o trvalý stav při byť dokončené VRT Praha – Brno. Nad rámec toho: je ironií, že např. takový (již… Číst vice »

Jan Hašek

Tak tady SŽ trochu překročila svůj stín a za Okrouhlicí se plánují posuny oblouků. Škoda, že nic moc nejde udělat při výjezdu ze Světlé směr HB, tak se objíždí takový skalní masiv, je o tam úzké, tam se to zpomalí.
Takže rychlovlak si bude z Prahy svištět 300 Km/h a za Světlou vyhlíková jízda 80 km/h

František

RSD stavi tunely i v údolích, aby to někomu nevadilo ve výhledu a nebo mohl venčit pejska jak je zvyklý. Takže to, že s tím na železnici nejde nic dělat, se mi trochu nezdá…

Jan Hašek

Tak kdyby RSD stavělo jako SZ tak máme jen krásné opravené a stále klikate silnice v puvodni stope přes vesnice a města s novým asfaltem a lesknoucimi svodidly.

Zdendik

Navíc jsem četl, jak dva přejezdy opravovaly dvě firmy, jedna v režii ŘSD, druhá SZ. Pod SZ to „zmákli“ podstatně dráž – za stejnou práci. Navíc ta zoufalá snaha vyhnout se soukromému kapitálu, úplně jsem nepochopil důvod, prý v případě PTP projektu na kolejích je to proti silnici jinak, že by soukromník musel čekat příliš dlouho na první splátku, není to snad jeho problém? ČSD, Pošta, všechno jedna státní pakáž.

Pepaan

PTP 😁

Frantisek X

Jenže zadání vlády je jiné…

David Peca

Jezdím tudy celý život a myslím, že za Světlou směr Okrouhlice je úsek 100 km/h a v obloucích před Okrouhlicí t půjde na těch 80. Snad to pánové že Sagasty trochu „narovnají“,ale je to mezi skálou a řekou. Z pohledu regionální dopravy by 120 bylo zlatých.

Jan Hašek

Za Okrouhlici bude 105