Přehledně: Rychleji přes Vysočinu. SŽ vybrala projektanty dvou úseků, stavět se má až do roku 2036
Letos začnou další práce v úseku Pohled - Přibyslav.
Správa železnic pokročila s přípravou postupné modernizace železniční trati z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. Vybrala projektanty na proměnu dalších dvou úseků, konkrétně ze Sázavy u Žďáru (včetně) do Přibyslavi (mimo) a úsek Okrouhlice (včetně) – Světlá nad Sázavou (mimo)
Vyplývá to z informací v registru smluv. Zakázku na úsek Okrouhlice – Světlá nad Sázavou získala za 138,9 milionů korun získala společnost Sagasta. Dokumentaci pro povolení úseku Sázava u Žďáru – Přibyslav má připravit sdružení Vectorama a Sudop Brno za 168,7 milionu korun.
V případě zakázky Okrouhlice – Světlá nad Sázavou půjde o komplexní rekonstrukci 6,2 kilometru dlouhého úseku, a to včetně stanice Okrouhlice a zastávky Pohleď, která přinese zejména zvýšení traťové rychlosti, bezpečnosti a kultury cestování. Ve stanici Okrouhlice bude nový podchod prodloužen na druhou stranu kolejiště. Správa železnic vysvětluje v informačním letáku stavby nutnost modernizace i očekávaným nárůstem provozu po dokončení pilotních úseků VRT Praha – Světlá nad Sázavou. Informační letáky k obou stavbám neuvádí, jak se zkrátí jízdní doby.
Nedaleko stanice Okrouhlice se postaví nový most, který jednak nahradí přejezd a také spojí obecní části Olešnice a Babice. U zastávky Pohleď se uvažovalo o jejím přemístění blíže k obci, posun v řádech desítek či stovek metrů však není realizovatelný. V současné podobě se přibližně v polovině nástupišť nachází přejezd, nová nástupiště budou zřejmě umístěna pouze ve směru od přejezdu na Světlou nad Sázavou. Délka obou nástupišť bude rovněž 110 metrů. Dojde také ke zrušení jednoho přejezdu.
Redukce kolejiště
V případě projektu modernizace úseku Sázava u Žďáru – Přibyslav jde o úpravy celkem 8,8 kilometrů. Součástí budou i úpravy zastávek Nížkov a Ronov nad Sázavou. Kromě kompletní výměny svršku a spodku dojde k přestavbě stanice Sázava u Žďáru, kde se zredukuje kolejiště, některé koleje se prodlouží. Vymění se celkem 16 výhybek. Nově zde budou dvě ostrovní nástupiště se čtyřmi nástupními hranami. Původní délka nástupišť bude zkrácena na 140 metrů.
Význam kdysi hlavní spojnice mezi Prahou a Brnem modernizací trati z České Třebové do Brna v devadesátých letech klesl. V posledních letech se ale kvůli výlukám ukázal její význam. Jde o prakticky jedinou kapacitní alternativu pro cesty po koridoru pro cesty mezi Čechami a Moravou. I proto postupně dochází k modernizaci této sklonově náročné trati. První úseky jsou již hotovy. Loni byl dokončen úsek Vlkov u Tišnova – Křižanov. Většina trati by měla být kompletně upravena do roku 2031, výjimkou bude průjezd havlíčkobrodským uzlem. Letos čeká omezení cestující v úseku Přibyslav – Pohled. Od roku 2023 došlo u většiny akcí k posunu zhruba o rok.
Nová zastávka, rychlost až 160 km/h. Miliardová modernizace 11 km trati přes Vysočinu je u konce
Aktuální termíny zahájení výstavby na trati 250
Tišnov – Kuřim: 2027–2028
stanice Tišnov: 2026–2028
Žďár nad Sázavou – Sázava u Žďáru: 2025–2027
Sázava u Žďáru – Přibyslav: 2028–2031
Pohled – Havlíčkův Brod: 2027–2029
modernizace průjezdu uzlem Havlíčkův Brod: 2031–2036
Okrouhlice – Světlá nad Sázavou: 2027–2030
Světlá nad Sázavou – Světlá nad Sázavou-Josefodol: 2028–2031
Světlá nad Sázavou – Leština u Světlé: 2029–2031
stanice Čáslav: 2026–2028
Čáslav – Kutná Hora: 2028–2030
stanice Kutná Hora hl. n.: 2028–2030
Kutná Hora – Kolín: 2026–2027