Přehledně: Rok 2024 přinese motoristům 118 kilometrů dálnic a 29 kilometrů silnic I. třídy

Stavba dálnice D3, obchvat Českých Budějovic (únor 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba dálnice D3, obchvat Českých Budějovic (únor 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dosud vůbec nejvíce kilometrů dálnic (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MartinZv

No už i u D55 se začíná na ŘSD Zlín mluvit, že nedojde ke zprovoznění v příštím roce. Alespoň u stavby 5507. Jsou tam problémy s výlukami na koridoru.

PetrO

Dal by se přehled doplnit o to, kdy se která stavba zahájila, resp. kdo byl v té době v čele MD a ŘSD? Upřímně by mě víc zajímalo, kolik staveb se povedlo „povolit“ za jakého vedení, než kolik se jich letos dostaví… A kolik se povedlo zahájit letos?

zdenek

A co stávající silnice ! U nás v Mariánském údolí cesta katastrofální, pořád se to jen látá.

Roman

Je velkej problém rozlišit projekty ŘSD (státu) a projekty, které má na starosti kraj? Pláčeš na špatným hrobě, bro.

Vít Kaplan

U toho Bzence jsem na to zvedavej. Zatím jen hromady hlíny.

Vojta_7

Nedávno se v jednom roce otevíralo 50km dálnic + modernizace 50km D1 + x km silnic. Byl to jeden z nejlepších roků…
Ten „rekord“ 2024 vznikne odsunutím mnoha staveb z letoška. 114 ze 118km začalo v letech 2019-03/2022, což není práce Kupky, Fialy a spol… Sice se na tom pokusí nahonit body, ale s těmi dálnicemi nemají nic společného.
Pokračovat ve stavbě dálnic s dluhem 1,200.000,000.000,- Kč nic úžasného není…

Low cost

Za normálních okolností by zrovna výstavba dálnic měla běžet dál, protože po ní přijedou investoři a vytvoří nová pracovní místa a zvýší HDP/osoba. Šetřit se má na rozhazováni (nevalorizovat důchody, osekat dávky, zrušit POZE a další nesmysly vyházet zbytečné úředníky).
Bohužel tím, že vláda zlikvidovala důvěru v kapitálový trh a žádný investor si nemůže být jistý, že mu zisk z jeho investice vláda neukradne přes WFT, tak je to víceméně jedno a poslední zhasne.

Petr David

Takže až půjdete do důchodu, tak v zájmu ozdravění financí odmítnete při vysoké inflaci valorizaci. Smekám!

František

Důchodci nejsou budoucnost této země, i když bohužel chodí pravidelně volit …

Granja

A že celý svůj život pro tuto zemi pracovali a někteří přitom přišli i o zdraví, to už vám nevadí? I vy jednou „nebudete budoucností této země“, i když si myslíte, že budete věčně mlád a nesmrtelný.

SYN

Bohužel, na to se musím připravit. A spoléhat se že se v tomto o mně „kvalitně“ postará stát je poněkud značně odvážné… to je třeba brát jen jako příspěvek/záchranu přežití…

Granja

Však ani já s něčím takovým nepočítám. Už jen proto, že by mi bylo trapně žádat někoho o pomoc.

Gunduľ neubiješ

Jakože, minimalne nezanedbatelna část, předstírali práci na úřadě nebo v nějakém socialistickém podniku a mimo to někteří melouchařili, podnik okrádali atd. A další část byli přímo kolaboranti, třeba členové Stb, VB, pohraničníci, PSVB, udavači a tak? Jo, taky na ně pamatuji…..

mlokXCM

Řekni rodičům nebo prarodičům, ať volit nechodí, a až budeš v důchodu, tak také nechoď.

Low cost

Ano odmítám valorizaci důchodů stejně jako povinné sociální pojištění, tím by se také ušetřilo za všechny úředníky sociálek. Dokážu se zajistit sám a lépe svým majetkem, než ve státním důchodovém letadle.

Antonín

Částečně souhlasím, také si myslím, že zdravý a normálně pracující člověk by se měl na důchod zabezpečit sám, ale, a to je velké ale, to mělo přijít už hned po revoluci, sociální povinně platit je nutné, ale na svůj účet, který bude uvolněn až vstupem do důchodu a jen malé procento do společného na důchody těch, kteří ze zdravotních důvodů nemohou pracovat, nebo nemohli pracovat celý život – vím, je to náročné, protože při spuštění tohoto by muselo být myšleno na ty, kteří pracovali před, ale postupně se najet dalo, ale to by chtělo odvážné politiky a samozřejmě slušné platy.… Číst vice »

Petr David

Průběžný důchodový systém tady je asi od roku 1881, je tady a bude dál. Pouze se budou měnit parametry, (povídání politiků o reformách jsou kecy). Není ideální, ale je na rozdíl od ostatních „zajišťovacich návrhů“ proveditelný. Ale mám pocit, že odbíháme.

mlokXCM

Všichni úředníci sociálek řeší starobní důchody? A to budeš platit například všechny lidi v továrnách, jejichž výsledky práce využíváš, tak, aby se mohli zajistit na důchod sami? A co třeba zdravotně postižené osoby? Pro ty máš plán jaký? Je vidět, že to moc dalece promyšlené nemáš.

Ketchup1970

Docela by mne zajímalo kdy nějaká vláda ( AB včetně ) přiznala cizi zásluhy . Když nedokázala ani přiznat financování někoho jiného třeba EU nebo kraj …

Leštění

Chlumcany už jsou otevřené

Camillos

No jsou to takové kupecke počty. Narovnání serpentin u Bečova anebo rozšíření devítky u Nového Boru nejsou zadne „nové“ silnice, jen zlepšení parametrů těch stávajících. Touto úvahou jich může být třeba i 1029, protože se třeba podel vymenila svodidla..

petr

viděl jsi vůbec to „zlepšení parametrů“ u Nového Boru ? Pak by jsi nemohl napsat takovou hloupost. To že je to nejzbytečnější kus silnice to je jiná, ale rozhodně to není jen nějaké zlepšení:-(

Jiří Kocurek

Narovnání serpentin? Tak to je potřeba i na Hané, tam jich je taky požehnaně: https://mapy.cz/s/kozufugupu

Je to samozřejmě náročnější na údržbu a zabírá to víc místa. Taky to zvyšuje spotřebu a opotřebení pneu, no prostě vše, co řidič požaduje cestou se zbožím.

Michael

Úsek mezi Chropyní a Kyselovicemi ale není v plánu..✌️

smart

Most Otakara Ševčíka máte v přehledu navíc, tam se otevření přesunulo na 2025.

ukulele

Z jakého důvodu? Mám pocit, že kritérium v soutěži byla doba do zprovoznění, tak je to poněkud třaskavé téma.

PetrN

Stav mostu horší než RSD předpokládalo

Jiří Kocurek

Tolik k tomu, jak dráze odsouvají projekty na nátlak řidičského spiknutí.

Beekee

Re: Beekee 2025 už max polovina

D35 Hořice – Sadová 10,5
D35 Vysoké Mýto – Džbánov 6,0
D35 Janov – Opatovec 11,8
D1 Říkovice – Přerov (? 26/3) 10,1
D6 Hořesedly, přeložka 9,2
D6 Hořovičky, obchvat 5,2
D55 Olomouc – Kokory 7,6
D1 Brno centrum – jih,C 1,4
TOTAL 61,8

Standa

I tak dobrý.

Rei

Svým významem však neméně důležité 😉

Beekee

Takto výjimečná hojnost bude trvat jen rok, pak už jen tak max. polovina.

Jarda

Kolik bude otevřeno příští rok nových tratí ? V podstatě nula jako každý rok. Tomu říkám podpora veřejné dopravy. Pak ať se nikdo nediví, že téměř každý jede autem, když silnice rostou jak houby po dešti a železnice nic.

PvvS

Takže problém je u SŽ . Peněz dostává víc než dost a výsledek je 0 .

Petr David

O zásadních železničních stavbách rozhoduje MD. Centrální komise. Tato vláda jasně ukázala, že na rozvoj železnice nemá koule!

Jarda Š.

Které stavby nových železnic SŽ předložila ke schválení a Centrální komise MD je zamítla?

Zbynek

Treba nova trat do Liberce?

Radim

Žádné, ale i kdyby něco předložila, stejně ji to zamítnou protože prachy. Už tak SŽ snížili prachy. Tak z čeho by se to zaplatilo?

Radim

Tím jsem nechtěl říct že „za všechno může MD“, SŽ je neschopná, to je jasné. Jen prostě že by jim to stejně zamítli, tak co by se snažili…

Leštění

Sž připravuje jen to co mu poruci MD, SŽ si jen tak samo os sebe připravovat nemůže. I na studii proveditelnosti musí peníze od MD nejdrive získat a tak taky jakokoliv nova trať okamžitě skončí.

Radim

Ok, jasné. No tak v tom případě je to „za všechno může MD“ 🙂

Granja

Ano, SŽ nikdy nepřijde na MD na poradu s návrhem vedení nové trati, aby se jich tam úředníci MD zeptali: „A jak můžete vědět, že stát potřebuje, aby ta trať vedla právě tudy?“

Jiří Kocurek

Všecko by jim zamítli bůůů.

Nevztekal jste se náhodou i pod článkem o výluce na Vysočině?
Nevztekal jste se nad novým mostem v Pardubicích? Nic jim přece nepovolili!

Leštění

A kolik MD zadalo SŽ takových tratí aby je mohla zamítnout? Současné vedení dálnic bylo ministerstvem schváleno už za komunistů a od té doby je ŘSD připravuje. Pro železnici nikdy nc takového MD nepripravilo natož pak schválilo

Původní Pražák

Narozdil od všech precházejících vlád?

Petr David

Máte pravdu, je potřeba zmínit i ty předešlé. Dík za opravu.Ale zase je pravdou, že Fiala deklaroval podporu dálnicím, silnicím a VRT. O ostatních tratích ani slovo.

Radim

Asi nepřijal žádné signály 😀

Jiří Kocurek

A že Kupka prosadil zařazení tratě Praha-Liberec-Zhořelec do sítě TEN-T, to jste zazdil.
Jestli si někdo myslel, že od zařazení do TEN-T se kopne do roka, tak ať ať napřed podstaví vlastními silami rodinný domek i se změnou v územním plánu. Jestli to stihne do 2 let…

SYN

Kdežto předchozí dokázala (na železnici)…??

Granja

Bohužel není. Ten mnoho desetiletý dluh nelze narovnat za několik málo desetiletí. Zatím se jen generálkuje původní, na nové trasy doposud nedostala SŽ od MD žádné zadání.

Martas

Pokud se momentálně plánují VRT asi nemá cenu vyhazovat prachy za stavbu koridorů, které je postavit stejně nebo více náročné a nepřinesou zásadní zlepšení. To že se na železnici tolik nestaví je i dáno tím, že neexistuje plán výstavby a hlavně rozpočtu (jak i říkal zde v podcastu pan Svoboda). Takže když dostanete ďongy, tak můžete tak maximálním opravovat. Za mě klidně pár let půstu ale ať jsou opravdu pořádně připraveny stavby na VRT a jede se poté rychleji než probíhá momentálně výstavba dálnic. Dálniční síť už měla stát dávno, a ne že se letos otevře pár kilometrů. V průměru… Číst vice »

Petr David

Martas: „Pokud se momentálně plánují VRT asi nemá cenu vyhazovat prachy za stavbu koridorů, …“

A pokud se už staví dálnice, nemá cenu stavět silnice.
Existuje řada tratí, které mají smysl pro nákladní dopravu a v regionech další, které mají smysl pro osobní dopravu.

„To že se na železnici tolik nestaví je i dáno tím, že neexistuje plán výstavby…“

A to se čeká, aź nějaký ten plán spadne z nebe?

Martas

Silnice prvních tříd se skoro nestaví, jsou to takové mini úseky, ale že by někdo kopl do pořádného spojení Jihlava-Hradec, Jihlava-Tábor-Plzeň (tam tedy nějací prapraprapravnuci se možná dočkají dálnice), Liberec-Ústí, to se neděje.

Nákladním vlakům vadí nižší rychlost, když to pak tahají ČD Cargo lokomotivou řady 363, která má problém rozjet se po „hodině“ na 80km/h? (https://www.youtube.com/watch?v=HFN1nnyQVlk&t=2351s )

„Plán“ výstavby přeci počítá s VRT a s propojením krajských měst (Budějovice-Plzeň, Brno-Přerov).

Petr David

Staví se obchvaty, přidávají se pruhy, protože jsou trasy kriticky zahlcené kamiony. Kde se zkapacitňují koleje pro nákladní dopravu, která měla na sede do r. 2030 převzít 30% nákladu a v roce 2050 50% zátěže?
Příklad s lokomotivou kulhá na obě nohy. Hnací vozidla se průběžně obnovují, problém je v nedostatečné kapacitě.

Aileeen

Obchvaty a přidání pruhů tedy nejsou zrovna to, čím bych definoval výstavbu „nových silnic“.
S ohledem na plán výstavby VRT prostě nikdo na souběžných směrech nebude řešit nákladní dopravu a jakoukoli zbytečnou modernizaci.

Petr David

Obchvaty a přidání pruhů je výrazné zkapacitnění cest.

Výstavbya dálnice je rovněž zkapacitnění, protože cesta přibyde. Totéž by se dalo napsat i o kolejích tedy Výstavbou VRT se železnice zkapacitní, rovněž cesta přibyde, souběžné zůstanou. Rozdíl je v tom, že se na dráze JEŠTĚ ANI NEKOPLO, na silnici už tři desetiletí.

Aileeen

Zkapacitnění, ne výstavba. Vy jste si začal s výstavbou, a když bylo poukázáno na váš omyl, vykrucujete se.
A na železnici samozřejmě taky zkapacitnění proběhlo, u mnoha tratí. Bohužel, volné kapacity obratem spolehlivě zaplní další a další osobní doprava.

Petr David

„Martas: „Pokud se momentálně plánují VRT asi nemá cenu vyhazovat prachy za stavbu koridorů, …“
A pokud se už staví dálnice, nemá cenu stavět silnice.“

To byla reakce na předřečníka, ale nebudu slovíčkařit. Budiž tedy.

Aileeen: „A na železnici samozřejmě taky zkapacitnění proběhlo, u mnoha tratí. Bohužel, volné kapacity obratem spolehlivě zaplní další a další osobní doprava.“

A tím spolehlivým zaplněním k žádnému zkapacitnění v podstatě nedošlo. Na silnici se třeba s problémy vejde všechno (osoby plus náklad), na kolejích pokud ne, tak o žádné přínosné zkapacitnění nejde. Zkapacitnění vůči minulosti ano, zkapacitnění potřebné pro konkurenci se silnicí ani náhodou.

SYN

Ale ono to tak (částečně) je… pokud hodlám brzo(!) postavid dálnici, tak rozšířovat rovnoběžnou jedničku (která následně bude překlasifikovaná na dvojku) nedává smysl, teda pokud nejsme těžce „ve vatě“… což nejsme…

Jiří Kocurek

Správě se máte vztekat, že D35 je jenom oprava staré silnice z dob C.K. monarchie, protože má pořád to staré číslo.

Jiní se tady totiž vztekají, že Benešov-Veselí nad Lužnicní nedostala nové číslo trati a tak je to jenom oprava bez nějakého vylepšení a že 160 km/h se tady jezdilo už za .. Marie Terezie*!

*) Fakt to někdo napsal, zemřela roku 1780, 59 let před příjezdem prvního vlaku.

František

Jo, ale toho nového zábradlí a nebo nové omytnutych stanic, které jsou patrové, s pokladnami a automatem na kafe!

Občas někde i vymění výhybku.

MaT

Ty „omýtnuté“ stanice mají něco společného se zaváděním mýta na železnici?

Naskocivyskoci

Jsem rad, ze diky elektroautu si mohu uzivat dalnice ZADARMO!

Vladimír

Tak buďte rád.

Luboš Beneš

Nebojte, nic netrvá věčně….

ŘidičiMHD

závistivec? proč si nekoupíš elektro?

Radim

Možná proto, že je daleko (hodně daleko) levnější si koupit auto se spalovákem (případně ho předělat ho na LPG) a těch pár šupů za dálnice si prostě zaplatit

PetrM

pokud za vším vidíš závist, tak to hodně vypovídá spíše o tobě

SYN

Doufejme…

Juraj

Jak všichni víme, elektroauta nic neváží, a proto nezpůsobují žádné opotřebení dálnic, ani nemohou způsobit nehodu.
Stejně tak nezabírají žádný prostor, a proto parkují ve městě bezplatně.
Ale oni jednou i zákonodárci pochopí fyzikální zákony, žádný strach.

ŘidičiMHD

Líbí se mi že stát lidem co mají plno peněz dá ještě navíc 200 tisíc na nový vůz! OSVČ a podnikatelé dostávají a lůza nedostane nic hahaah

František

Dostávají bankovní záruku za úvěr… Mají tak leda levnější operaky o pár stovek.

Jan

Fascinuje mě s jakou samozřejmostí ŘSD odkládá otevření staveb o celý rok, v případě obchvatu Českých Budějovic o dva roky jakoby nešlo otvírat nové úseky silnic jindy, než v prosinci…

noerf

Zdržení obchvatu Českých Budějovic bylo způsobeno nedostatečným geologickým průzkumem, který původně počítal s jinou variantou.

Jan

Bohužel ani to nevysvětluje proč se téměř všechny silniční novostavby v ČR uvádějí do provozu mezi 10.-20. prosincem…

noerf

Konec stavební sezóny.

Ondra K.

Stavební sezóna je oficiálně od 1. 3. do 30. 11. Pro stavební práce na pozemních komunikacích mimo tento interval je potřeba výjimka.

Yetty

A je to opravdu tak dulezite? Jinymi slovy – není to jedno?

Jan

Vypovídá to o velmi vlažném tempu výstavby silnic a velmi nepatrných sankcích od ŘSD za jejich mnohaměsíční protahování. Stavba přece může skončit kdykoli, nejen koncem stavební sezóny…

Jiří Kocurek

31.12. končí rozpočtové období, takže je zcela logické, že stavby skončí o něco dřív, aby se mohlo zaplatit a rozpočtové období uzavřít.

Navíc v lednu a únoru se asfalt a značení dělá fakt blblě, takže se to snaží dodělat dřív. Nejsme na Floridě, kde sněží 4x za století.

Dejf

Ještě by to taky mohlo být tím, že v chladu neokorají chlebíčky a nezteplá šumivé víno. A ty s majonézou budou i po chvíli bezpečný 😀

Jan

Fajn, myslím že stále zbývá 9 kalendářních měsíců…