Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Přehledně: Pražské Nové spojení čeká na kolaudaci osm let, má problémy s hlukem

Stavba Nového spojení v roce 2006. Autor: Egg – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=877642
Stavba Nového spojení v roce 2006. Autor: Egg – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=877642

Česká železnice se dočkala v posledním desetiletí řady nových staveb, u některých z nich se ale jeví kolaudace a uvedení do řádného provozu téměř stejně složité jako příprava před prvním kopnutím. Ve zkušebním provozu zůstává podle údajů Drážního úřadu 14 úseků, z nichž zřejmě nejpalčivější problém představuje pro Správu železniční dopravní cesty pražské Nové spojení.

Devítimiliardová estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem byla dokončena už v roce 2010, dosud ale není zkolaudována. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové nelze zatím říci, kdy by mohlo na kolaudaci dojít. Problémem je totiž hluk šířící se směrem k přilehlým žižkovským ulicím. „Kolaudace celé stavby Nového spojení je odvislá na rozhodnutí hygieny. V současné době SŽDC řeší měření vnějšího hluku v ulici Příběnická včetně následného možného variantního řešení,“ uvedla mluvčí. Jak by mohlo protihlukové opatření vypadat, neupřesnila. Je ale pravděpodobné, že si Nové spojení vyžádá další stavební náklady.

Podle mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka je takto dlouhé čekání na kolaudaci výjimečné. „Nutno však dodat, že takové stavby jsou pod kontrolou a nijak nepředstavují ohrožení pro bezpečný a plynulý provoz. Cestující veřejnost i drážní personál se tak nemusejí ničeho obávat,“ sdělil Novák. Drážní úřad je zároveň stavební úřad, který kolaudaci provádí. Rovněž dává svolení ke zkušebnímu provozu. „Pokud bychom shledali jakékoliv nebezpečí, zkušební provoz by od nás nikdy zelenou nedostal,“ doplnil Novák.

Ještě déle než Nové spojení čeká na kolaudaci elektrizace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk. Začarovaný administrativní kruh se naopak v posledních dnech podařilo správě železnic prorazit u modernizace úseků Praha Libeň – Praha Běchovice a Praha Běchovice – Úvaly. Z toho prvně jmenovaný byl dokončen už v roce 2010. U obou úseků se rovněž čekalo na poslední doklad od pražské hygienické stanice, k dnešku již kolaudaci mají.

Dosud nekolaudované stavby na železnici

Stavba

Dokončení stavby

Důvod

Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice Říkovice

2015

Chyběly doklady pro kolaudaci (náprava se očekává v brzké době)

Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice Valašské Meziříčí

2014 (část) a 2015

Chyběly doklady (náprava se očekává v brzké době)

Odstranění propadu rychlosti na trati Brno – Uherské Hradiště v úseku Blažovice – Nesovice

2015

Chybějí doklady pro kolaudaci

Elektrizace trati č. 293 (Šumperk – Kouty nad Desnou, dnes trať č. 291)

2015

Realizace opatření na ochranu proti bludným proudům

Elektrizace trati č. 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk

2008

Realizace opatření na ochranu proti bludným proudům

Ústí nad Orlicí – průjezd uzlem

2016

Chybí doklady pro kolaudaci (budou realizována dodatečná protihluková opatření)

Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna

2017

Chybějí doklady pro kolaudaci

GSM-R Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno

2017

Chybějí doklady pro kolaudaci

DJŽV (diagnostika jedoucích vozidel) Ústí nad Orlicí – Lichkov

2016

Chybějí doklady pro kolaudaci

Nové spojení Praha hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany, Holešovice

2010

Chybí poslední doklad pro kolaudaci od Hygienické stanice hl. m. Prahy

Optimalizace trati Praha Bubeneč – Praha Holešovice

2015

Chybí poslední doklad od Hygienické stanice hl. m. Prahy

Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora

2016

Chybí poslední doklad

Modernizace trati Plzeň – Cheb

2011

Chybějí doklady pro kolaudaci

Optimalizace trati Beroun – Zbiroh

2012

Chybějí doklady pro kolaudaci

Pramen Drážní úřad

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nové spojení bylo zprovozněno v roce 2008 (ne 2010).

    Co to znamená „chybějí doklady pro kolaudaci“? Zní to, jako by se ztratily. Či byly úmyslně „ztopeny“. Pokud ani jedno, pak by bylo vhodnější použít slovní spojení „investor neposkytl (mimochodem, proč?) doklady pro kolaudaci“.

  • Celkem by mne zajímal podobný článek jak to vypadá na silnicích. Pokaždé, když projíždím v Brně dopravní stavbou Tunely Dobrovského / Královopolské tunely, které jsou již snad 6 let v provozu ale nezkolaudované, se sníženou rychlostí,.. Tak tipuji, že ŘSD a SŽDC si v tomto můžou směle konkurovat.

  • Tady je vidět, k čemu ty byrokratický kraviny jsou. Jezdí se i bez nich. No a proto by se měl začít stavět Pražský okruh. Zkolaudovat a dodělat nějaké ekol. řízení se může v následujících dekádách.

  • Umí si někdo představit, že by tohle prošlo nějakému soukromníkovi? Tedy pokud to není ruský oligarcha, co si postaví sroubek u Varů…

  • Aha, takže proto jsou ty schody z ulice Prvního pluku nahoru dodnes ilegální. Blbý schody, s dostatkem zábradlí! Zvláštní, od té doby byly v Praze několikery volby a nikdo si toho zatím nevšiml. Ani těch bezdomovců kolem. Nepřekvapuje 😀

  • Úsek Praha Bubeneč – Praha Holešovice by neměli zkolaudovat, dokud na českých železnicích budou jezdit vozy se špalíkovými brzdami. Ale to se pravděpodobně bude týkat všech přestavovaných úseků v Praze s odstavnými kolejemi… 🙁

    • Stav kolejí nijak nesouvisí s tím, co a v jakém stavu po nich jezdí. To je stejné, jako nekolaudovat nové či opravené silnice proto, že by po nich mohl jezdit třeba hlučný náklaďák či traktor.

      • Zajímalo by mě podrobnější vysvětlení. Protihlukové zábrany se koncipují na určité parametry odstínění hluku, tlumicí rohože (u tramvajových tratí) mají za cíl potlačovat vibrace s určitou frekvencí atd. Podle mě nejde jedno od druhého zcela oddělit, i když argumentu rozumím. Podobně se přece omezují noční lety nad velkými městy a výjimky mohou dostat tišší letadla. Jak to tedy je?

        • U letadel to chapu, v leteckem koridoru se blbe staveji PHS…
          Ale vazne, hluk z dalnice a silnice ma benevolentnejsi limity oproti zeleznici, kde jsou mnohem prisnejsi, pokud by se normy sjednotily, tak vetsinou ta trat vyhovi, silnice kolikrat nikoliv,…

  • Horsi to bude az jednou v budoucnu postavi budou tam jezdit VRT. Zvysi se pocet vlaku za hodinu. Dusledkem hledani kapacity trati je umysl vybudovat Nove spojeni 2 tzn ze primestka doprava bude jezdit v podzemi pod Hlavnim nadrazi.

    Na trati na povrchu budou jezdit VRT soupravy a rychliky. Jak pocitam nemohu se dopocitat ze kapacita ve Vitkovskych tunel bude stacit.

  • Jednou jsem tak seděl na lavičce u bývalé trati v Příběnické ulici, poslouchal skřípot vlaků na výhybkách a říkal si, jak toto mohlo projít… A teď vidím, že ještě neprošlo.

    • Jak to SUDOP namaloval, tak to je. Já jsem jen prostý laik co se stavařiny týče, snad právě proto je mi jasné, že čím víc cikcak pohybů, tím víc hluku a vibrací. Minimalizovat vibrace je třeba kvůli životnosti mostu. A teď by mě zajímalo, jestli na mostě je aspoň jedna oblouková výhybka a jestli existuje aspoň jedna varianta vlakovē cesty rovně na všech výměnách. Přijde mi, že všem vlakům je dáno na mostě aspoň pětkrát změnit poloměr oblouku. Myslím, že časem uvidíme tichou vodu mlít v praxi 🙂

  • Není-li stavba zkolaudována/dána do užívání, tak vlastně stavba stále běží. To aby stavebník pořád dokola požadoval prodloužení lhůty k dokončení stavby… jednou zapomene a šup, nějaký vodník otík z otic se toho chytne a už bude problém

    • Tohle si musí stavebník hlídat. Na druhou stranu se nežádá po 14 dnech, tak to zase tak náročný nemá 😉 Horší je, že v mnoha případech nedokáže situaci vyřešit, jako třeba u Šumperka, kde léta nedokáže odstranit bludné proudy.

        • To obecně není ani zdaleka problém jen na trati Zábřeh na Moravě – Šumperk (ten je jen právě aktuální) – pamětníci jistě vzpomenou na problém „bludné proudy v Čelákovicích“, který zaměstnával příslušné útvary už za dob existence Správy Severozápadní dráhy ČSD mnoho roků (a ani nevím, kdy a jak byl nakonec dořešen): i stavba elektrizace trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem ostatně byla ve „zkušebním provozu“ už „za bolševika“ také asi 10 roků.

          • Ba, ba. Přednosta stanice v Bludově, paní Bludimíra Bludičková, by mohla vyprávět. Kterak při špacíru na zastávku Bludov Baden, zabloudila. 🙂

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora