Přehledně: Pražské Nové spojení čeká na kolaudaci osm let, má problémy s hlukem
Česká železnice se dočkala v posledním desetiletí řady nových staveb, u některých z nich se ale jeví kolaudace a uvedení
Česká železnice se dočkala v posledním desetiletí řady nových staveb, u některých z nich se ale jeví kolaudace a uvedení do řádného provozu téměř stejně složité jako příprava před prvním kopnutím. Ve zkušebním provozu zůstává podle údajů Drážního úřadu 14 úseků, z nichž zřejmě nejpalčivější problém představuje pro Správu železniční dopravní cesty pražské Nové spojení.
Devítimiliardová estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem byla dokončena už v roce 2010, dosud ale není zkolaudována. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové nelze zatím říci, kdy by mohlo na kolaudaci dojít. Problémem je totiž hluk šířící se směrem k přilehlým žižkovským ulicím. „Kolaudace celé stavby Nového spojení je odvislá na rozhodnutí hygieny. V současné době SŽDC řeší měření vnějšího hluku v ulici Příběnická včetně následného možného variantního řešení,“ uvedla mluvčí. Jak by mohlo protihlukové opatření vypadat, neupřesnila. Je ale pravděpodobné, že si Nové spojení vyžádá další stavební náklady.
Podle mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka je takto dlouhé čekání na kolaudaci výjimečné. „Nutno však dodat, že takové stavby jsou pod kontrolou a nijak nepředstavují ohrožení pro bezpečný a plynulý provoz. Cestující veřejnost i drážní personál se tak nemusejí ničeho obávat,“ sdělil Novák. Drážní úřad je zároveň stavební úřad, který kolaudaci provádí. Rovněž dává svolení ke zkušebnímu provozu. „Pokud bychom shledali jakékoliv nebezpečí, zkušební provoz by od nás nikdy zelenou nedostal,“ doplnil Novák.
Ještě déle než Nové spojení čeká na kolaudaci elektrizace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk. Začarovaný administrativní kruh se naopak v posledních dnech podařilo správě železnic prorazit u modernizace úseků Praha Libeň – Praha Běchovice a Praha Běchovice – Úvaly. Z toho prvně jmenovaný byl dokončen už v roce 2010. U obou úseků se rovněž čekalo na poslední doklad od pražské hygienické stanice, k dnešku již kolaudaci mají.
Dosud nekolaudované stavby na železnici
Stavba |
Dokončení stavby |
Důvod |
Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice Říkovice |
2015 |
Chyběly doklady pro kolaudaci (náprava se očekává v brzké době) |
Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice Valašské Meziříčí |
2014 (část) a 2015 |
Chyběly doklady (náprava se očekává v brzké době) |
Odstranění propadu rychlosti na trati Brno – Uherské Hradiště v úseku Blažovice – Nesovice |
2015 |
Chybějí doklady pro kolaudaci |
Elektrizace trati č. 293 (Šumperk – Kouty nad Desnou, dnes trať č. 291) |
2015 |
Realizace opatření na ochranu proti bludným proudům |
Elektrizace trati č. 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk |
2008 |
Realizace opatření na ochranu proti bludným proudům |
Ústí nad Orlicí – průjezd uzlem |
2016 |
Chybí doklady pro kolaudaci (budou realizována dodatečná protihluková opatření) |
Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna |
2017 |
Chybějí doklady pro kolaudaci |
GSM-R Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno |
2017 |
Chybějí doklady pro kolaudaci |
DJŽV (diagnostika jedoucích vozidel) Ústí nad Orlicí – Lichkov |
2016 |
Chybějí doklady pro kolaudaci |
Nové spojení Praha hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany, Holešovice |
2010 |
Chybí poslední doklad pro kolaudaci od Hygienické stanice hl. m. Prahy |
Optimalizace trati Praha Bubeneč – Praha Holešovice |
2015 |
Chybí poslední doklad od Hygienické stanice hl. m. Prahy |
Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora |
2016 |
Chybí poslední doklad |
Modernizace trati Plzeň – Cheb |
2011 |
Chybějí doklady pro kolaudaci |
Optimalizace trati Beroun – Zbiroh |
2012 |
Chybějí doklady pro kolaudaci |
Pramen Drážní úřad