Přehledně: Praha a Středočeský kraj zdražují jízdné, metropole zavádí tarif pro chudé
Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík
Obě samosprávy zdůvodňují zdražení rostoucími náklady na provoz veřejné dopravy.
Každé zdražení MHD je na zváženou.
Docela by mě zajímal Váš názor co by opravdu „přinutilo“ lidi nechat auta doma a jezdit pouze MHD.
Díky.
U me je to, klimatizace, bezbarierovost, pohodli, pravidelnost a prijezd vcas…
Coz nekdy mhd nesplnuje, zvlaste klimu, i kdyz se to lepsi, u auta mi vadi cena, starosti, vetsi nebezpeci, horsi casova dostupnost, i kdyz jak kde a nutnost ridit…
U aut mi vadi jeste jedna vec a to pri inverzi a zacpach temer nedychatelno v ulicich, nuti me to ke kasli, horko a zhorseny pohyb po meste diky frekventovanym silnicim, zabor verejneho prostranstvi… to je z meho pohledu v nasi ctvrti ve meste…
Ale ja nepotrebuji vozit naklad, pouze se dopravovat z mista na misto…
Pěkně to ti piráti vedou. Zdražit jízdenku ze 32 na 42 je od Hřiba pěkná prasárna. Zrušili reklamy od JC Decaux a teď to mají zaplatit lidi. Co se stane až tato fy. vyhraje miliardovou arbitráž, to bude stát pak jízdenka 100,-Kč.
1. Není to 42, ale 40 – alespoň přes všechny rozumné prodejní kanály
2. Reklamu umí dělat i kdokoli jiný, než JCDecaux, přisáté na město nevýhodnou smlouvou od roku 1994
3. Žádnou arbitráž ti šmejdi nevyhrají, proč taky
4. Dopravu nemají v gesci Piráti
5. Pražské jízdné se nezdražovalo od roku 2011, mzdy šly nahoru výrazně
https://echo24.cz/a/SCCeR/babis-se-oprel-do-piratu-za-zdrazeni-jizdenek-v-praze-je-to-od-vas-trapne-opacil-hrib
Jezdím všude autem, takže MHD si může utřít nudlí…
No my na to mame, nejsme takovy socky abychom museli jezdit autem a vstavat podle toho, zda jsou silnice jeste volne…
To zas bude ubrečených lidí, kteří si budou stěžovat na vysokou cenu a radši přesednou do auta, které vyjde ročně ještě dráž…
Cena za cestu není jediný náklad, který máte s cestou spojen. Co tak to začít brát v potaz?
To už je o osobních preferencích každýho z nás, jestli si cení pohodlí a časovou nezávislost na mnohonásobek nákladu za cestu veřejnou dopravou. On navíc ten komfort individuální městské přepravy svůj vrchol už dávno zažil.
Volte Piráty a STAN…. Já osobně jezdím autem. Za 68kc to ještě šlo, ale za 90 devět pásem….cca 48km to bych byl vůl.
Můžu se zeptat jaké máte auto a kolik Vás ročně stojí možnost parkování, že Vám vychází líp jezdit sám v autě, než dát 2 Kč/km ve veřejné hromadné dopravě?
Kia Sportage ,km vychází při započtení úplně všechno (olej, pneu, základní údržba) tak na 5 – 6kc. Parkování zajištěno zdarma, časová úspora značná, neotravuji mě opilci a feťáci když jedu pozdě večer nebo v noci. Vlakem jsem jezdil občas, ale teď pouze služebně, když mi to nařídí, jinak ani omylem.
Dokud vás cesta autem stála pětinásobek, tak to ještě šlo, ale teď, když vás to vyjde jen na čtyřnásobek ceny jízdy autem, tak to najednou nevychází?
Vychází to lépe…a když jedeme ve dvou, tak už to skoro vydělává…😀
jj, rozumným autem ve třech je na cenové úrovni veřejného hromadné dopravy (abstrahuji od dotací)… Plus efekt pohodlíčka vlastním autem pokud nádraží/zastávka je daleko od cíle cesty… Jen je problém, kde sehnat ty 2 další spolucestující autem, kteří chtějí jezdit v ten samý čas a na to samé místo….
nemusi to byt na to same misto, v Parizi maji pruhy pro auta o vice lidech…
Tak auto ma vetsinou jine vyhody, ktere ospravedlni vyssi cenu. MHD nemusi vychazet nastejno.
Je běžné, že u zaměstnavatele se za parkování neplatí.
no on to plati zamestnavatel casto ze svyho, resp. firemniho pronajmu, a vam to poskytuje jako benefit…
ale je dost firem, co to poskytuje jen vybranym zam…
Tak mne osobně auta jezdí pod 2 Kč kompletní náklady. Přesto jsou situace kdy kombinuju dopravu, protože v Praze například dojetí autem nedává smysl a dává smysl jet MHD nebo vlakem i za tu vyšší cenu, protože třebas čas.
To jezdíte Favoritem, kterého jste koupil za 5 litrů, ne? A z kopce vyřazujete, abyste ušetřil trochu benzínu…
Neboť si neumím představit auto s náklady (TCO) za 2 Kč/km…
Taková obezlička. Kdyby se do nákladů na kilometr započítalo i to auto, nevyšlo by jim to.
Tak to bych chtěl vidět…. 🙂
porizovaci cena, leasing, uver, zustatkova cena
servis stk
servis gumy
servis nahradni dily
servis brzdy
palivo
….
za 2,-?
to tak mozna jizdni kolo…
Prosím přestaňte lhát o zvýšení jednorázových jízdenek o 25 %. Od 6. pásma včetně se jedná o zdražení přes 30 %.
Město by melo motivovat lidí,aby používali MHD,ne naopak ! Jak je možné,že cesta autem je zvláště pro více osob levnější? Proč v ceně jízdného není zahrnuto i parkování na zachytnych parkovištích? To by jich ale muselo být dost! Jezdím metrem na Želivského ,domů to mám pěšky hodně do kopce, možná mladým to nevadí, ale pro seniory je to námaha. Proto jezdím autem,když to nepůjde, už nebudu chodit do práce, i když bych byl jako senior ještě platný ! I sama jízda autem je obtížná, kvůli řízeným nesmyslným maluvkam a ptekazkam na vozovce . Obdivuji řidiče autobusů ,mají to na centimetry.
10Kč denně za MHD je cena velmi motivační.
Mimochodem jedna z nejnižších v ČR.
ona by byla motivacni i za 20,-/den…
Tak a teď ze sebe všichni budou dělat socky 🤣🤣🤣
A jednopásmová doplatková jízdenka pořád nic, takže třeba při cestě do Hostivice stále nutno k lítačce dokupovat dvě pásma (zbytečně).
Hmm, taková ta harmonika s políčky, odcvaknete počet zón navíc… to taky v Praze není?
https://content.idsjmk.cz/cenik/Univerzalni.pdf
Levnější dvoupásmová fakticky odpovídá jednopásmové, jen je dvoupásmová, aby ji mohli využít i ti smolaři, co mají krátkou cestu na potvoru akorát přes hranici pásma; ve vlacích pak lze většinou využít tarif dopravce … ale stejně platit dvoucifernou částku za takový kousíček je nepřiměřené.
Jenže ta levnější dvoupásmová ve vlacích neplatí, jen v autobusech.
Jó, tomu se říká dobrá tarifní integrace…
Píši ve vlacích tarif dopravce … ČD 17 ze Zličína i Ruzyně, Arriva z Veleslavína 10. Horší, tuším, linka Hostivař – Roztoky.
Očekávám, že se s tím bude fixlovat. A mám takový nepříjemný pocit: Piráti sobě.
Je to přibližně jejich způsob života. Nemuset nic mít, ale moct si kdykoliv cokoliv vzít. A aby to bylo, to se mají postarat ostatní.
Teď mluvíte o čem? Jestli o tom sociálním jízdném tak vězte, že třeba mezi voliči SPD to také bude velmi žádané…
Ty maj jedničkové ovce s vlaječkou za oknem vedle ryze českého vlašáku s pěti z Penamu a v hromadném cestování preferují přelakovaný šukafon namísto toho šrotu z Eurosajuzu. A přece nebudou mafiánům z magistrátu cokoliv platit. Vždyť se přeci všechno rozkrade a nejlépe kdyby na Staromáku bylo velkokapacitní popraviště pro všechny zloděje. Pak čórnou hajzlpapír ve vlaku. No nevím, jestli tato „cílovka“ je v VHD nějak víc žádaná….
Budete se divit, kolik je mezi voliči SPD chytrých a bohatých lidí…
Bohatých – může být (ac bych je rad videl).
Chytrých – Okamura a vedení SPD, jinak nikdo;)
Záleží vždy na úhlu pohledu…..
v Praze nový druh jízdného pro lidi v hmotné nouzi pobírající příspěvek na živobytí ve výši cca 70 % běžného jízdného. Měsíční jízdenka 165 Kč, čtvrtletní 444 Kč.
Chybička, ve výši 30% běžného jízdného.
Když jsme u toho opravování, tak si ještě schválně nastudujte, jaký je rozdíl mezi „30 %“ a „30%“ (s mezerou nebo bez). Byť zrovna v tomhle případě jak jste to použil, by asi ta verze bez mezery („ve výši třicetiprocentního běžného jízdného) mohla být taky, ale je to takové krkolomné, myslím, že jste chtěl napsat „ve výši třiceti procent běžného jízdného“).
V článku se píše „ve výši 70%“ a je to správně. Ono to totiž znamená slečně a o 70%.
Pardon, ne slečně. Ale cena snížena o …
Co to je 50kč za den pro dospělého obyvatele Prahy? I tak by to bylo vzhledem k rozsahu sítě téměř zadarmo. 50×365= 18250 kc za roční kupon. Neproduktivní osoby pak samozřejmě výrazně méně (důchodci, studenti) a děti do 15 let klidně zdarma.
tak za 18 klacků bych se na to já osobně vykašlal, myslim že spousta lidí si to za těch 3650,- kupuje proto, že je to levnější než se zabejvat tim jeslti mám jízdenku a do VD vlezou tak jednou za tejden, prostě to přilákalo spoustu lidí co za ty prachy neřeší a službu zase tolik nekonzumujou. někde u 5K za roční kupon už se každej rozmyslí, cokoliv nad to zaplatí jenom ti, kterým se to opravdu vyplatí. ale zdražit „socku“ na pětinásobek je dobrej bizár i v celosvětovym měřítku, to musim uznat. asi by hřiba zasadili do vltavy, kdyby to… Číst vice »
Dvacet tisíc bych za to také dával nerad, ale dvojnásobek si představit dovedu (7300 za rok, možnost koupě na splátky, poloviční sazba pro děti, důchodce a lidi v hmotné nouzi) s tím, že by bylo fajn udělat z P opět jen jedno pásmo a umožnit levnější jednorázové jízdy do 10 až 15 minut v jednom pásmu i v rámci Prahy.
Logické udělat pásma v Praze podobně jako ve Středočeském kraji nebo přímo nezávisle na hranici města. Určitou těžkostí k použití analogie je tloušťka pásem ve Středočeském kraji od necelých 5 do i dobře přes 10 km, logické by bylo více či méně důsledně tloušťku pásem sjednotit.
jako akce dobry, ale mit to trvale, to uz si myslim neni moc dobry…
18 tacu je fakt dost, ja osobne spis tak dvojnasobek soucasneho…
Ode zdi ke zdi asi ne, ale… podle ceny ročního kuponu jsou obyvatelé Prahy nejchudší v porovnání s ostatními městy v ČR.
Za 18 k ročně se auto vyplatí i s parkovným.
50 Korun je v českých reáliích moc. Ale 20 by podle mně akceptovatelné bylo.
Moc? Já jsem vzal běžnou cestu občana chudé Vysočiny do práce. Půl hodiny jízdy obyčejným linkovým autobusem za 25 kč. I s cestou zpět tedy 50. Máme cca 52 týdnů. Když odečtu dovolené, tak uvažme 47 týdnů po 5 pracovních dnech. Tj 235 pracovních dnů za 50 kc na den dělá 11750 kč. O víkendech busy moc nejezdí, takže je nelze ani moc použít. V Praze je víkendový rozsah nadstandardní, proto jsem uvažoval 365 dní při výpočtu.
Ne všichni Pražáci jsou ajtaci, bankéři, ministerští ouradove…. Ti sockou nejezdí, zdražení se týká normálních lidí a ti mají stejný prachy jako kdekoliv jinde.
Tady zas má někdo pocit, že Pražáci se topí v penězích, co?
Tak jestliže mimo Prahu není problém v některých výrazně chudších krajích vylepit v průměru víc jak 11000 kč ročně za dopravu do práce, tak nevím, proč by to měl být problém v Praze. Současná výše ročního kuponu je nechutným populismem placený z daní ostatních. Když přijede mimopražská rodinka na výlet s dětma do Prahy např. do ZOO pak na Staroměstské náměstí, auto nechá na záchytném parkovišti či přijedou vlakem, tak pak jsou za místní MHD nechutně odráni, přesně v duchu Prahy, že turisty je potřeba řádně odrbat.
Na Vysočině někdo skutečně dojíždí busem půl hodiny do práce a platí za to ročně 11 k?
Tak změny se dějí. Pomalu se tu zavádí integrovaný tarif. Ale ještě před pár lety bylo standardem platit každou jízdu autobusem. 15 km 30 min jízdy 25 kc. Přestup na další spoj či MHD další peníze navíc. Potom to vychází na to mnou vypočtené výše. Samozřejmě společnost ICOM je přeborníkem v tom, jak lidi dostat do aut. Největší odmítač čehokoliv integrovaného dovedl linkovou dopravu do stavu, kdy tím jezdí důchodci bez řidičáku, studenti bez řidičáku a sociální případy, kterým se rozpadla jedničková ovce v tédéíčku…
No zase ač se to blbě vysvětluje, tak stojí o dost víc bydlení, je to taková nepřímá úměra, čím víc za bydlení, tím míň za dopravu, myslím že kdyby v Praze byly nájmy jako na Vysočině, tak by nějakých 15K ročně asi nikomu nestálo ani za zvednutí obočí…
To bezesporu. Jenže jsou zde i vyšší výdělky, které to kryjí. Kdyby v Praze bylo tak draze a hůř než v nějaké Lhotě, tak by zde nechtělo žít tak obrovské množství lidí, kteří jsou ochotni za sklepní byt s výhledem na ulici skrz světlík po zhozu na uhlí zaplatit miliony.
V Praze je obživa, na rozdíl od Vysočiny. Lidi dneska nechtějí kysnout v dělnických profesích bez perspektivy.
A tito lidé na sebe vážou služby, takže do Prahy se stěhují i ti „dělníci“.
To ale opravdu neznamená, že platy v Praze pro běžné lidi jsou nějak závratně vyšší, rozdíl mediánu mzdy mezi Prahou a Vysočinou taktak pokryje vyšší životní náklady.
pekna diskuse, ale pokud si vezmeme bezneho prazskeho zamestnance a odecteme bezne naklady, tak na tom skutecne o moc lepe nez jinde neni, ale ma tu jisty komfort v tom, ze je tu lepsi nabidka prace, sluzeb a zabavy.. Bohuzel se moc nedari priblizit regiony v CR bliz k sobe prijatelnymi dojezdovymi casi a komfortni dopravou, treba Usti je chudsi region, ale po ?VRT by mohl byt pro radu lidi do 30min, okoli do 45-60min. a to se uz pok i vyplati zamestnavatelum pusobit v obou regionech a jako benefit poskytovat slevu na jizdne… A nemusime mluvit jen o VRT,… Číst vice »
Ježiš to je zase mrzení. Praha je prostě hlavní město a zároveň turistická destinace, se vším pro a proti. Ano, díky turistům, kteří za dopravu platí víc, je to pro místní s kuponem prostě levný, turisti holt do města přináší peníze, kotel peněz. Druhá stránka je ta, že turisti jsou pro místní často hlasitej opruz, centrum (už i to širší) je přelidněný, drahý a já mám buď možnost se s tím srovnat, nebo se odstěhovat tam, co žije ta tvoje rodinka, která pak jednou za rok vezme děti do ZOO. A MHD je asi to jediný levný, co v Praze… Číst vice »
Předplatní jízdenka v Praze je doplácena hlavním městem z daní, které Praze přinesou osoby zde přihlášené na základě RÚD. Stejně je to u jízdenek VHD v jiných krajích a městech. Když přijede mimopražská rodinka do Prahy, zaplatí za MHD +/- nákladovou cenu. Tato rodinka totiž Praze v rámci RÚD nic nepřináší, bohužel stejně jako těch zhruba 300 tisíc mimopražských k pobytu nepřihlášených, kteří v Praze žijí, čerpají zde výhody z rozpočtu města, ale nijak se na jeho plnění nepodílejí.
Ve všech těch novotách se poněkud ztratilo, že od zítřka už není přeprava kola ve vlacích po Praze zdarma.
Cože? Jako fakt? Můžete mě když tak nasměrovat, kde je to v tom tarifu uvedené?
Mě už takhle trochu štvalo, že nejlevnější lístek pro kolo, co ČD umí, je za 30 Kč. Třeba když by se člověk chtěl s kolem odvézt z Masaryčky do Úval, tak s ročním kupónem na základní Prahu to znamenalo pro sebe dokoupit doslova za pár korun na tu jednu stanici z Klánovic do Úval lístek (lístek PID byl levnější, než ten od ČD, musím se podívat, jak je to po zdražení), ale pro kolo to bylo víc než dvakrát tolik – těch 30 Kč…
Omlouvám se za paniku. Na stránkách PID ohledně změn (https://pid.cz/zmenatarifu/) se píše „Ve vlacích PID se cena za přepravu zavazadel řídí tarifem železničního dopravce.“ Nic o tom, že jízdních kol se to netýká. V Tarifu PID se píše totéž (je to dokonce věta, která se objevila nově a v minulé verzi Tarifu nebyla), ale současně na jiném místě „… na území Prahy … lze ve vlacích … bezplatně přepravit jízdní kolo …“. Není nad přehledně a srozumitelně formulovaný tarif. 🙁
VII.3.i)
Uhh.. no né že by mě to zruinovalo, ale asi bych naštvanej byl…
Jasně, peníze po pandemii podtřebujeme všichni, včetně dopravních podniků. Ale řešit to zdražováním… nejsem si jistý, že to přinese očekávaný výsledek. Na druhou stranu je dobře, že Praha zavádí předplatné pro lidi v hmotné nouzi, i když si myslím, že lidí v hmotné nouzi by měli mít MHD zcela zdarma.
Nic jako MHD zdarma neexistuje, je to jen MHD placena nekym jinym.
Ježiš, další trapný apoštol neoliberalismu se svými trapárnami.
Předpokládám, že osoba v hmotné nouzy nepracuje, tak si myslím, že může v klidu chodit pěšky a není důvod dotovat jízdenku MHD.
Ono je zde otázka, zda-li veřejná doprava je socka pro důchodce či děti, zda-li do ní chceme dostat pracující, kteří si to i rádi zaplatí.
Obzvlášť po Praze, kde to na úřad s rozšířenou působností nebývá dál než 5 kilometrů. Srovnej s venkovem, kde to může být i 20 km daleko, 10 je zcela běžných.
Invalida mívá ZTP/ZTP-P a jízdu zadarmo. Nezapomněl jsem na ně.
Zkuste chodit po Praze 5 kilometrů za každého počasí a v botách s prošoupanou podrážkou když nemáte na nové. Navíc hodně lidí má trvale bydliště v jiné městské části než bydlí. Pak je taky hodně lidí kteří na dávky z nějakého důvodu nemají nárok. Ti musí platit plné jízdné ale většinou jezdí načerno.
Pokud nemá nárok na dávky, nedostane asi ani zlevněné jízdné ne?
Moc se mi, ale líbila poznámka noerfa – opravdu má být MHD jen pro děti, důchodce a nezaměstnané?
To je špatný předpoklad (a špatný pravopis k tomu…). Navíc i nepracující osoba by měla mít možnost jezdit na pohovory, aby si tu práci našla. Veřejná doprava jistě není socka, ale je veřejná, tudíž by neměla být výsadou pro bohatší. Nakonec, spousta pracujících může mít do kapsy hlouběji než někteří zvýhodnění studenti a důchodci. Mimochodem, ti pracující nadále platí směšně nízkých 3650 korun za rok, i když i chudší by si patrně mohli (alespoň na splátky) dovolit více.
Samoživitelé a lidi se závažnými zdravotními problémy mají chodit pěšky?
Už vám z toho hrabe?
Osoby v hmotné nouzi pobírající příspěvek na živobytí jsou i rodiny s dětmi a nižší mzdou.
Poršešrot a hnuSOR NB 12 jsou sami o sobě ošklivý ale tenhle nátěr je k zblití.
Děkujeme za názor. Jsme rádi, že jste se vyjádřil.
Zdrazeni prazske MHD je naprosto v souladu s mymi politickymi a ekonomickymi nazory. Nejsem si uz jistej, jestli je i v souladu s volebnim programem Prazske koalice. Osekani a zdrazeni MHD v dobe, kdy z ni vlada vyhnala fanatickym rouskovanim tretinu cestujicich do aut, mi jako deklarovana podpora MHD neprijde.
Piráti slibovali v roce 2018 MHD zdarma. To je samozřejmě ekonomický nesmysl.
Vseobecne jsem proti dotacim,ale zrova treba dotace do MHD mi pripadaj smysluplnejsi, nez dotace do Praguepride. Sam jsem pred nekolika lety zazil MHD zdarma v Parizi a smysl mi to davalo.
Nejsem zastáncem MHD zdarma, ale vzhledem k tomu, jak malé procento nákladů jízdné pokrývá, tak je v podstatě touto optikou ekonomický nesmysl tu MHD vůbec provozovat. Je nicméně třeba počítat i různé nepřímé přínosy, jako náklady ušetřené za méně zatížené silnice, lepší ovzduší, snížení kolon a s tím spojených časových ztrát apod. Zkrátka jízdné zdarma by byl populismus, ale zas tak dramaticky by to s tou ekonomikou provozu oproti současnosti (před zdražením minimálně) nepohlo.
Lež. Jediné, co měli ve volebním programu pro Prahu a týkalo se cen MHD, bylo zlevnění měsíčního jízdného na 400 Kč.
Tak vzhledem k tomu, že na jizdem se vybere jen cca desetina nákladů tak to zas totální nesmysl není. Jde jen o priority.
3 miliardy ze vzduchu nevykouzlíte – někde by chyběly.
https://www.dpp.cz/spolecnost/o-spolecnosti/dpp-v-datech
Piráti se o tom bavili, stejně jako se baví o všech možných tématech, ale rozhodující je program a v programu do voleb nic takového nebylo.
Jízdné pokrývá ani ne 20% nákladů. Proč nenechat ty co platí daně-mají trvalý pobyt v obci, jezdit zdarma a ostatní zaplatí tržní cenu. Prokáží se občankou, lítačka netřeba…
Presne tak. Zvyšovať ceny v čase dramatického prepadu dopytu ide proti všetkým ekonomickým princípom.
Jenže jde o zdražení velmi selektivní. Největším „jezdičům“ se vlivem inflace reálně ještě zlevní, naopak šetření dopravou jako takovou se značně zdraží. Ve výsledku – spolu s ořezáním spojů – to může dopadnout i tak, že peněz se vybere v součtu ještě méně, zato spoje budou natřískané, silnice plnější a rozbitější. Nevím, zda to je ten kýžený politicko-ekonomický cíl dle Vašich ideálních představ.
Ceny jsou ok – Ve Vídni stojí 24 hod cca 250 Kč
A kolik je ve Vidni minimalni mzda?
Jo, stojí. Všechno je tam dražší. Ale daleko kvalitnější. Sice to všechno stojí 2x tolik, jenže z jejich platu jim taky 2x tolik zbyde.
Že místní platí 12x méně za den než turisté mi přijde nefér. A ten trik s lanovkou, zavazadlem a psem za které platí jen turisté je teda úplná prasárna. Prostě dvojí ceny. Příklad z praxe:
Pár (2 dospělí, pes) návštěvníků cestuje z jednoho pražského sídliště na návštěvu na jiné. Bude je to stát tam a zpět 200,-. Jen pro srovnaní, autem (kterým přijeli) to zvládnou 2x rychleji a téměř 10x levněji a na obou sídlištích zaparkují zadarmo.
Vím, že MHD něco stojí, ale to co to stojí by neměli dotovat primárně turisté (a zde mluvím i o turistech z Česka, kteří platí v Česku daně). 120,- je cena vyšší než jsou náklady. (resp. kdyby každý platil 120,- den tak by byl systém MHD výrazně v plusu).
Tak to by mě zajímalo, jak byste počítal kolikrát je dražší doprava pro cestující v MHD v mnoha západních městech, např. švýcarská Ženeva (rok 2018) turisté a návštěcníci 3 CHF nebo 2,70 € (platí obě měny), rezidenti, tedy místní 0 CHF, resp. 0 € a není jediná ani ve Švýcarsku, ani v západní Evropě…
Já nevím jak vy, ala já při každé návštěvě Ženevy na letišti v automatu vyzvedl bezplatnou jízdenku na cestu trolejbusem do centra a následně automaticky v hotelu nafasoval jízdenku pro bezplatnou MHD po celou dobu pobytu. Ale možná se něco změnilo, byť v uvedeném roce 2018 jsem tam byl …
Ano i to je, ne letišti jsem měl, ale CERN, kde jsem byl služebně na několikadenní exkursi to pak zadara neposkytuje – bohužel.
Rezidenti v Ženevě nemají cestování zdarma. Platí normálně jako ostatní. Ale Švýcarsko se svým half-fare a jen roční dálniční známkou je úplně stejným příkladem vyděláváním na turistech jako ten systém v Praze.
Tak to zdůvodnění u lanovky se mi zdá naprosto v pořádku. Co se týče dražšího jednotlivého jízdného, tak tam se mi zdá také logické, že kupóny budou výhodnější, i když souhlasím, že kupóny na Prahu by se měli také zdražit, aby se to trochu narovnalo. Jinak tvrdit, že se z jednoho sídliště v Praze na druhé dostanete autem 2x rychleji než MHD, je dost odvážné. Stejně jako že všichni přijeli do Prahy autem.
Aby bylo větší množství poměrně levnější, to je samozřejmě normální a logické, ve Středočeském kraji dejme tomu jakž takž, i když 14 Kč na jednu stanici mi přijde stejně moc, ale Praha se 30 Kč za jednu stanici a 3650 Kč za celý rok, to je přehnané. A přitom by k podstatné nápravě stačilo tarif v Praze víceméně přizpůsobit podle a sjednotit se středočeským, snad jen s vynecháním přepravy starších zdarma a s nějakým pro stát přijatelným uplatněním zásady neproplácení 75% ve vnitroměstské MHD.
Netvrdim že všichni jedou autem a relaci na kterých je auto víc jak 2x rychlejší než MHD je spoustu, např: Zličín Barrandov, Petřiny Bohnice
Netvrdím, že žádné nejsou, ale zase tolik jich není a navíc přepravní proudy jsou tam poměrně malé.
Každý Pražák dotuje pražskou MHD 13 tis. Kč ročně ze svých daní.
Tak a snad půjdou hned po příštích magistrátních volbách nahoru i Lítačky alespoň o 50% aby bylo dost peněz i na rozvoj sítě a kvalitní služby v oblasti dopravy.
Tohle je trolling. Nemám nic proti průběžnému zvyšování ceny o inflaci, ale 50 % je moc.
Nezapomeňte, že dnešní cena 3650 je výsledkem zlevnění z 4750.
Takže zvýšení o 50% (5475) by bylo jen o 15% více, než těch 4750.
Jj, salónní teoretikové už zas jedou na plné obrátky. Kolik máte dětí a kolik stojí váš nájem, hm?
Nadělat z průměrnejch rodin, který neměli to štěstí a v Praze nic nezprivatizovaly, chudáky, umí každej trapák.
Navýšení 50% je vzhledem ke kvalitě a rozsahu sítě ještě málo. Ve Zlíně stojí rok 4080 Kč.
Plzeň 4120Kč
To není žádný trolling, Krnáčová to populisticky srazila úplně nesmyslně dolů a tak se to musí vyrovnat plus navýšit o růst platů a cen. Těch 50% není ani zdaleka tak moc, klidně bych si dokázal představit po pár letech zdražení ročního kupónu na nějakých 6500, pak to bude dejme tomu alespoň trochu udržitelné.
Jj, udělejte to, a máte ANO zpátky i v Praze.
Tak tak, zdražovat asi bude nutné, ale bylo by lepší, kdyby to šlo postupně, jinak budou lidé hodně prskat… Já si pořád říkám, že to zlevnění na 3650 byl od Krnáčové a Dolínka takový naschvál – už tušili, že půjdou od válu, tak si řekli, že to takhle zkomplikují těm, co přijdou po nich… Protože každý, kdo bude zdražovat, je přeci ten špatný… Ale líbí se mi, že spousta lidí v Praze není tak simplexních a to, že tahle cena je dlouhodobě neudržitelná chápou. Vždyť i v rámci ČR je spousta měst, kde to roční jízdné stojí víc, není třeba… Číst vice »
Vy jste asi troll. Jednak platí to, co píší kolegové o populistickém snížení za doby vládnutí Krnáčové na marketingovou desetikorunu denně při používalní ročního kupónu. Dále se pak stačí podívat do dalších větších českých měst – Ostrava 4 tisíce Kč, Brno skoro 5 tisíc Kč. Cenu srovnatelnou s Prahou pak mají třeba Liberec či České Budějovice, tedy města nepodstatně menší jak velikostí, tak rozsahem sítě MHD. V Praze by byla reálná nepolitická cena opravdu někde kolem 6 tisíc Kč. Ale toho se asi za současných ekomaniaků na magistrátu nedočkáme. Přitom právě taková finanční injekce by mohla posunout pražskou MHD opravdu… Číst vice »
Tak zase proč se na to nekoukat jako na úsporu z rozsahu.
Rozsah patrně odpovídá potřebným výkonům, navíc sofistikovanější systémy pro hladké zvládnutí těch nejsilnějších proudů mohou být na jednotku naopak dražší (byť snad zase ne tak, aby z nějakých 12 korun za pásmo mimo Prahu byl najednou dvojnásobek za takzvané „dvojpásmo“).
No, takže environmentální propagaci MHD místo IAD budeme označovat jako populismus a za příklady hodné následování budeme dávat města, která stále mnohem více než MHD propagují IAD.
Takže skok zpět o 25 let? Hrabe mně nebo vám?
Jste demagog
MHD Praha 3650 Kč /rok.
MHD Slaný (aka 3. pásmo) 3563 Kc/rok.
Prostě se nezdražovalo průběžně (naopak populisticky zlevnil) o to to bude víc bolet.
Otazka jak moc vic by na tom vydelali. Treba ja jezdim jen maximalne parkrat tydne. Ale litacku si kupuju, protoze se mi nechce resit kupovani listku atd. Pokud to zdrazi nejak rozumne a uznavam ze je potreba zdrazit, tak si litacku zase koupim. Pokud ji zdrazi jednorazove o 50%, tak si ji uz nekoupim. A ve svem okoli mam dost lidi, kteri to maji podobne.