Přehledně: Od 41 do 327 korun za kilometr. Kolik letos stát zaplatí za dálkové linky a který rychlík je nejdražší
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Provoz většiny dálkových linek letos státu mírně zlevní
Když vidím tu cenu za R10, tak by bylo lepší to utnout v HK, něco případně nechat zajíždět až do Jaroměře a dál na svobodu/Broumov dát 844 nebo 847, které mohou jezdit podle horních rychlostníků a tak by bylo reálné posunout křižování na Starkoč a Trutnov střed/Poříčí a cesta z Jaroměře do Trutnova by mohla být o 5-10 min rychlejší. Přestup v Jaroměři by byl jednoduchý, pokud by to zastavovalo na stejném perónu a z 13ti min co zabere přepřah by se dalo 5-6 useknout.
Taky mě cena na R10 překvapila. Do HK jezdí rychlíky plné dost, dál už je to tak na dva-tři vozy, jezdí třeba 4 – 6. Stejně jako se utla linka do Letohradu před pár lety, protože to byl ekonomický nesmysl, tak i tady je to občas vyhazování peněz.
Nechat Krakonoš pouze ráno z Trutnova tam a odpoledne jeden zpět a zbytek konec v Hradci. Pokud je na to teda dost 847/844.
Nebo to zadratovat a ušetřit 2-3 masiny a spoustu nafty.
Jak zlepšit R11B? Jednoduše. Nakoupit ojeté dvoudílné DMU např. Desiro a jezdit ve dvojici pouze v místech a časech vyšší poptávky jinak solo.
– odpadne zdlouhavý posun v Jihlavě, ušetřim posunovače a čas
– usetřím na posunu v ČB a Brně
– dynamická jízda na Vvyj, zkrácení jízdních dob, možnost přidat zastavování např. Jihlávka
– zlepšení nástupu cyklo a kočárky, urychlení
– lepší kultura cestování oproti B
– úspora personálu
Ale když se MD spokoji s málem za dost peněz…
To už by tam mohl jezdit ten bateriový panter co bude jezdit na Moravě – kdyby měl větší dojezd
Překvapuje mě vysoká cena za R17. Je to dáno nutností držet brejlovce kvůli zajíždění do Velenic?
Možná i jízdním řádem, kdy na pár spojů potřebujete brejlovce 2, to, že mimo to vozí i IC není optimalizace , ale přitěžující okolnost Sv jízd.
Tak je vidět, že s konkurencí ty ceny jdou dolů. Mít poloviční socialismus v ČR (EU), tak v plně liberalizovaném trhu by možná i nemusely být žádné.
Jasně problém jsou ty koleje, nemotorný státní moloch, který staví stále asi za pětinásobné ceny (pominu co jak staví, což je kapitovla sama za sebe), co mrštný menší soukromník. Ale i srovnání s korporáty kulhá. Kdyby to stáhli na půlku, někam kam se dostalo ŘSD..
Bez ohledu na miru liberalizace- pokud by nebyla statni objednavka, jezdil by zlomek spoju oproti soucasnosti.
v podstate az na par vyjimek by provoz zeleznice ustal.
Poloviční socialismus – to je začátek věty, nevytrhávejte, co se hodí – takže by lidem zůstaly peníze na dopravu, co od nich stát vybírá v kapse a jsou to velké peníze.
A část by vrátili, takže jezdilo by dost, na úplně jiné kvalitě a tam kde to nemá žádný smysl ani dnes, se objevily jiné druhy dopravy.
Nic odnikud nevytrhavam. jezdilo by minimum. v zoufale kvalite a stylem rano tam a vecer zpatky.
Příprahu bych viděl tak, že by se dnešní s-linky změnily na spěšňáky. (Že Sp může fungovat Praha -Benešov, to Arriva ukazovala, dokud modrogumy bránily PIDu do Benešova).
Hodně EC by mohlo jet jako komerční (ostatně vyjmutím Ex1 z objednávky se nestalo nic). Ráno tam, večer zpátky, to by byly rychlíky na vedlejších tratích.
Praha – Ostrava je jedna z asi tak 3-4 linek v ČR , která je schopna se uživit bez objednávky.
Na zbytku by bylo ráno tam a večer zpátky. Pokud vůbec.
Ten spesnak Praha – Benesov, co jezdila arriva – nebylo to tak trošku „zaplatíme to z vlastní kapsy, jezdíme to proto, abychom měli referenci do výběrek“? aspon to se tehdy říkalo.
Všem těmhle dopravním liberálům bych doporučil se podívat, jak vypadá železniční doprava v USA. Přesně tak by to v případě „konce dopravy na objednávku“ vypadalo u nás. I když ty příčiny jsou tam trošku jiné.
Tak jo, nebylo to pro Arrivu zrovna rejžování, ale několik lidí tím jezdilo, i když existoval v souběhu levnější PID. Pokud by S9 nebyla, tak by se Arriva naplnila.
Nejde o to vlak naplnit.
Jde o to ho zaplatit. Naplnil by se, kdyby jizdenka praha – benesov stala 200-300 kacek?
Ve spicce mozna ano – mimo spicku urcite ne.
Nikde v kapse by to lidem nezůstalo. Jezdili by sockou=dvacetiletými auty a pro státní ekonomiku by to bylo dražší.
No to by teda neustal. Skončilo by mnoho regionálních tratí, to ano. Příměsto a rychlíky by určitě hodně prořídly, možná na úroveň osmdesátek, staré vagóny všude. Ex1 by se to nedotklo vůbec, Ex3 by poklesla kvalita – zapomeňte na ComfortJety, spíš tak padesátileté rakouské vagóny, frekvence by mohla cca zůstat.
Zdůraznil bych, že kromě obsazenosti to také vypovídá o jednotkových nákladech, zejména počtu potřebných souprav a personálu. Ten je na vlkm vyšší u pomalých tratí, kde jsou i nižší tržby, zdravíme R11. 🙂
Mimochodem, pokud průměrný cestující řekněme platí 1 Kč/km, tak to číslo lze číst i tak, že „kolik lidí navíc by v každém z vlaků dané linky muselo na celé trase sedět navíc, aby to bylo bez dotací“ (při nezměněné technologii).
Tak když koupíte 1.tř., tak jedete za dva.
To těžko
První třída je cca o třetinu dražší než druhá a zároveň se do vozu první třídy vejde méně cestujících takže tam jsou i vyšší náklady.
První třídou vám jedou cestující, kteří by jinak často nejeli, protože by zvolili auto.
U linky Ex 2 by možná šlo snížit cenu, pokud by každý den motor Brejlovce neběžel 60 – 90 minut před odjezdem. Předtápění vozů tu dřív bylo v noci z rozvaděče 3000V.
Jestli aktuálně elektřina z brejlovce není levnější …
Tak tohle mně nenapadlo 😃
A co na to brejlovec, umí se rozjet za studena ihned po startu?
Určitě nepotřebuje roztápět 4-6 hodin jako parní mašina, jinak za nic neručím 😀
To ne, ale 60 – 90 minut je fakt dost. Ono to i dokola dost smrdí.
Proč je vůbec jeden km do Budějc tak drahý? Časově to vychází krásně a lidí tím docela jezdí, tak nerozumím tak vysokým dotacím
Překlep:
Prosím opravit R19 Praha – Havlíčkův Brod – Brno na linku R9.
Já spíše nechápu, že Ex3 vůbec dotují. Railjety pravidelně plné, i v překvapivých časech, takže si na sebe rozhodně vydělají.
Navíc ta „plovoucí“ cena, jak se to pak vlastně dotuje?
Teoreticky ano, ale pořád tam železnice není časově konkurenceschopná vůči autu, jak je tomu u relace Praha – Ostrava…
To není žádný argument, pokud jezdí vlaky plné.
No jenže podívejte se, jak to dopadlo s R Hukvaldy – ČD si spočítaly, že je jim to nevyplatí, tak jezdit přestaly, i když šlo o docela praktický první a poslední spoj. I ten RJ tam jezdí jen, když si spočítal, že se mu to vyplatí…
Souhlas, a MD s tím nic nedělá, má povinnost zajistit základní dopravní obslužnost, ale nedělá to.
Tu se ale stále opakuje blud, že je to všechno, nebo nic. To je čistě alibismus MD, že buď objednává všechny spoje, nebo dává úplně ruce pryč.
Kdyby se chtělo, tak samozřejmě není problém okrajové spoje objednat úplně stejně, jako si některé kraje doplácí prodloužení rychlíků.
Není? Vlak si na sebe vydělá, proč ho dotovat? Na Ex1 se dotace zrušily a stále tam jezdí dost spojů. A očividně se to zaplatí. Tak proč ne na Ex3?
Samozřejmě chápu dotace na ostatní linky.
Tak na ex1 skončilo docela dost okrajových spojů, ve špičce toho naopak jezdí o dost víc.
Kolik okrajových spojů tam skončilo? Nejezdí tehdejší Beskyd ve 4 z Prahy a na půlnoc do Prahy, ale ten snad skončil ještě než Žlutý vůbec vyjel. A jinak?
Tak proč to žlutý jezdí bez dotací? Ten jako časově konkurenceschopný vůči autu je?
Jo, protože je to dobytčák. :-/
Zajímavý, šotoušci nadávaj na to že to je dobytčák, ale lidi s tím jezdí ve velkým. Pročpak teda nejedou s modrejma ?
máte průzkum kolik cetujících jsou šotoušci a % ve žlutém cirkusu?
já jim jedu jen ve chvíli…když mi ujede modrý a fakt fest spěchám. jinak nikdy. jen nevím, zda splňuji definici šotouška
A nebo tím jezdí studenti pro které je auto trošku vyšší výdaj….
Rozdělil bych dle sezony, příp. i jízd studentů, kteří cestují v určité dny. Někdy rj pravidelně plné, plus silná mez. frekvence (hlavně prázdniny), ale po nemalou část roku, spoje, kterými jezdím celkem pravidelně (v rozličné časy), takové (kromě pátků) poloprázdné…
…To se cestuje nejlépe, málo asijského štěbetání, málo bujarého veselí nebo hlasitého telefonování v němčině (a jsou to Němci, Rakušák na ně spíš syčí, že chce ticho), bizarně nekonečných rozprav ajťáků ve slovenštině, méně umravňování v tichém voze ze strany personálu.)
To je prosté. Jak vidíte, nevydělají si na sebe v plném rozsahu provozu. Pokud by se nedotovala, tak zůstanou jezdit ty plné vlaky, ale ty ostatní (proti špičce do Prahy, večerní spojení, neděle ráno, atd…) by jezdit přestaly.
Ono to zase nejde redukovat plošně, protože Praha-Brno obsluhuje špičku oběma směry a nejde úplně hromadit soupravy na jednom konci.
Ostatně Ex1 v sedle taky nejezdí narvaná, ale přesto spoje jedou.
Co mě zaujalo, že nejvyšší dotace jsou na vozově nejhorší rychlík Plzeň – Brno. To je opravdu ostuda na kolejích.
taky mě to zaujalo, je vidět, že to je tak hrozné a jezdí tím tak málo lidí, že je potřeba to dodotovat…
Tahle linka a její dotace mne taky „dostaly“. Ale je to logické. Pomalá jízda, častá zpoždění a málo cestujících.
Vidíme, jak se nám ty pomalé tratě zatraceně prodražují.
Navíc s přepřahem a částečně v motorové trakci, což efektivitě také nepřidá.
Přepřah je i v HK, Klatovech, Veselí.
Což víceméně odpovídá seznamu těch nejdražších linek.
Nevím jaká je situace mezi ČB a Jihlavou, ale jezdím pravidelně Třebíč – Brno a v tomto úseku cestuje velké množství cestujících.
Bylo by možná výhodnější linku rozdělit i v Jihlavě.
= o soupravu navíc, dále problém se vejít do žst. Jihlava (ono to bude zajímavé už ve chvíli, kdy se tam setká R Praha – Jihlava město s R ČB – Brno) a i tak nevyřešení toho, že v úseku Třebíč – Jihlava jezdí o dost méně lidí než Brno – Třebíč, resp. že Jihlava – J. Hradec jezdí méně lidí než ČB – J. Hradec.
Žst Jihlava je svojí konfigurací naprosto otřesná, ale nic se s tím už dělat nebude, protože „brzy přece bude VRT a stanice pozbyde své důležitosti“.
Vaše vyznění je, jako by měl železniční provoz v Jihlavě upadnout. Plán je ale opačný. Modernizovaná a plně peronizovaná má být Jihlava město, a má převzít větší osobní provoz, než je teď v Jihlavě Hbf.
Jihlava (hl. nádraží) pomalu ztrácí své postavení. Už po modernizaci nádraží Jihlava město budou rychlíky od Brna zde stavět. Rychlíky od Prahy zde budou končit. Následovat má výstavba trianglu pro přímou jízdu z Okříšek.A pak bude VRT a stanice Pávov.
Jenže v Jihlavě Hbf není kam ty vlaky poskládat, ani ty projíždějící. Už jsem zažil desetiminutové stání u vjezdového návěstidla, protože aby se vlak od Okříšek/Budějovic dostal k ostrovnímu nástupišti, musí projet po první koleji u budovy. Ta stanice vůbec není koncipována na to, že by měly existovat průjezdné vlaky od HB někam dál. I druhé ostrovní nástupiště je pouze šturcové, tj. dnes zcela k ničemu.
No a proto se poskládávat nebudou na Jihlavě Hbf, ale na Jihlava město. Pápá, příšerně vymyšlené nádraží.
Mezi ČB a JH je to celkem ok, ale pak až do Jihlavy je to mimo léto a navoz studentů o 20-30 lidech na vlak.
Pokud jako výhodu považujete nucený přestup v díře zvané Jihlava, což vyžene dost tranzitních cestujících, pak bude lepší to ohnout/dojet do Havl. Brodu a tam přestup na rychlejší rychlík.
Zajímavý je ten pokles o více jak polovinu na lince České Budějovice – Plzeň.
tak Plzeň – ČB je rychlé a dost využívané spojení, žádný přepřah … Naopak ČB – Jihlava, tam je to skoro objednat bus a ideálně tu trať mezi Veselím a Jihlavou pořádně upravit a pak tudy můžou jezdit vlaky, co budou za něco stát…
Souhlasím s Vámi. Ještě by to chtělo trať mezi ČB a Plzní celou zdvoukolejnit a byla by to ještě lepší.
tak tam jisté plány už jsou (zatím asi nejblíže má Plzeň – Nepomuk), ale stejně se to hrozně vleče …
Hlavně nechápu, když to nadála je jedna linka, proč (+ dle jakého klíče) rozdělováno na dvě „podlinky“ A + B.
Jinak s vozy souhlas.
tak je nějaký cíl to rozdělit na dvě R11A a R11B, ono už občas při výlukách to jsou dvě linky a jezdí NAD třeba Veselí – Protivín a z ČB jede jiná souprava. Jako jedna linka Plz- Brno je to určitě fajn (tím nemyslím na cestu z Plzně do Brna), ale s ohledem na výluky, které jsou a budou na tratích je to fakt na nic…
No právě – je to teprve budoucí cíl.
Tím víc nechápu to počítání zvlášť.
Výměna lokomotivy je i v ČB. Za kterou linku tu dodatečnou lok. ČD asi počítají? Resp. jakým poměrem ji přepočítávají mezi obě linky?
Podobne mezi hodne vysoke dotace patri Brno-Olomouc-Sumperk, kde jezdi stejne, mozna vetsi, hruzy. A taky obvykle solidne vytizeny. Nechapu.
Olomouc – Břeclav – Brno – ta cena je jen to, co platí MD, nebo je v tom i dotace JMK, který tu linku spoluobjednává?
Sumy jsou bez příspěvků krajských IDS.
Děkuju za info.
Bohužel je pak ale jakékoliv porovnávání jednotlivých linek dost zavádějící.
Není to tak, to číslo je zcela vypovídající. JMK platí za část výkonu státu, ale celou linku objednává MD. Číslo je malé, protože linka je efektivní a lidí hodně (možná až moc).
Pokud se nepletu, neznám každou smlouvu, ale Kraje ministerským linkám platí tzv. protarifovací ztrátu. Jinými slovy, za to že na těchto linkách uznávají levnější jízdné, kraje jim ten rozdíl kompenzují. Nejde tedy v zásadě o cenu za km.
Díky za opravu, to jsem fakt nevěděl. A ani bych nevěděl, kde to hledat, protože to zřejmě (?) není v registru smluv.
Hlavně ty tratě co jezdí Arriva se starými vraky je hrozná škoda. Kdyby tam jako podmínku za ty peníze tehdy dali nové vlaky s klimou tak super ale co tam teď předvádí je šílený
To by těch peněz muselo být víc. Stížnosti směřujte na ministetstvo dopravy.
845 jsou pro mne subjektivně výrazně lepší, než Béčka na rychlících ČD. A jsou na trhu nějaké DMU, které by výkonově mohly zkrátit jízdní doby nějakým znatelným způsobem?
Teoreticky ojeté Regioswingery (jestli by byly na prodej) ale nešel bych do toho. To spíš částečně elektrifikovat a nasadit svižnější BEMU s nízkopodlažním nástupem.
Možná to, co jezdí na osobácích Arrivy.
Nevím, jak vy, ale já bych nechtěl sedět 3 hodiny na těch regionálních sedačkách v Desiru, Lintu, Stadleru GTW a podobně.
Na B nic nemá, lepší, než tyhle zgarby
ČD taky vozí pěkný vraky na R11, trochu vylepšily loko, pač jich mají dost, vozy stále hnus
Minimálně to Bdtee(taky.je ta část kde jsou zásuvky věčně plná) co tam jezdí je celkem ok, plus hytlak
Můžete chtít za stejné peníze vyšší kvalitu, ale potom hrozí, že to žádného dopravce nebude zajímat. Ono sehnat účetně odepsanou motorovou jednotku s klimatizací nebude tak jednoduché. Arriva dokonce do nějakých svých jednotek klimatizaci dodělala a nabídla to státu za navýšení platby, ale stát nechtěl.
Vzhledem k tomu, že na EX7 jezdí poměrně plné vlaky, tak se mi ten doplatek zdá zbytečně vysoký i oproti R17, které jezdí od Benešova dolů obsazené minimálně, nebo jenom v létě.
kdy jste s r17 jel naposledy?
To jsou lidi, co?
Tam to prodraží úsek do Rakouska a i ten jeden pár na Krumlov díky nutnosti držet v ČB brejlovce.
Dolů myslíte do kopce? 🙂
Je to Ex 2 a R 18, ne jen Ex 2.