Železnice Železniční průmysl Zprávy

Přehledně: Nejvíce peněz od státu na obnovu vozidel získaly úzkorozchodné páry

Malý štokr Slezských zemských drah. Pramen: Slezské zemské dráhy
Malý štokr Slezských zemských drah. Pramen: Slezské zemské dráhy

Ministerstvo dopravy letos rozdělilo 4,3 milionu korun na obnovu historických železničních vozidel. A zájem byl nebývalý. „Letos zaznamenalo ministerstvo dopravy mnohem vyšší zájem o veřejnou podporu v této oblasti než v minulých letech. Žadatelé předložili 22 projektových záměrů na obnovu historických železničních vozidel,“ uvedla mluvčí rezortu Lenka Rezková. O podporu lze žádat pro vozidlo starší padesáti let.

Hodnotící komise složená ze zástupců ministerstva financí, ministerstva kultury, Drážního úřadu a ministerstva dopravy nakonec schválila 12 projektových záměrů. Nejstaršími podpořenými železničními vozidly byly nákladní vůz z roku 1842 a parní úzkorozchodná lokomotiva z roku 1898.

Konkrétně jde o lokomotivu U37.002, zvanou „sedmatřicítka“, na jejíž opravu získala společnost Rompio dotaci téměř 1,2 milionu korun. Lokomotiva z roku 1898 si tak připsala největší příspěvek od ministerstva dopravy. Rompio je dceřinou firmou Jindřichohradeckých místních drah. Druhá největší částka byla „přiklepnuta“ spolku Slezské zemské dráhy, který provozuje svá vozidla na úzkokolejce na druhém konci republiky (Třemešná ve Slezsku – Osoblaha). Na opravu úzkorozchodného štokra U57.001 z roku 1949 dostane spolek 751 tisíc korun. Malý štokr si aktuálně odbývá poslední sezonu před generální opravou, naposledy vyjede 7. září.

Žadatelé mohli žádat o dotaci v maximální výši 80 procent uznatelných nákladů na danou obnovu. V letošním roce byl zhruba 2,6krát větší převis požadavků na udělení dotace na obnovu historických železničních vozidel.

„Komise posuzovala předložené projekty individuálně, a to především z pohledu historičnosti a zajištění technického a kulturního dědictví vozidla, u některých projektů nebyla přidělena dotace z důvodu nedostatku disponibilních prostředků v rámci programu,“ doplnila Rezková.

Podobnou dotační nabídku chce ministerstvo vyhlásit i pro příští rok.

Žadatel – vozidlo – schválená výše dotace

Rompio s.r.o. (JHMD) – Obnova parní lokomotivy U37.002 – 1 196 000 Kč

Novopacký parostrojní spolek – Obnova nákladního vozu B.E.B. 11515 – 350 000 Kč

České dráhy – Obnova nákladního vozu G – 450 000 Kč

Zubrnická museální železnice – Obnova drezíny Dlm – 175 000 Kč

Slezské zemské dráhy – Obnova úzkorozchodné parní lokomotivy U 57.001 – 751 000 Kč

Iron monument club Plzeň – Obnova osobního vozu Rybák – 194 000 Kč

Muzejní úzkorozchodná dráha Kateřina – Obnova osobních vozů DM12 ev.č. 4 a 14 – 95 000 Kč

Klub přátel železnice Českého ráje – Obnova osobního vozu Ce 3-4725 – 109 000 Kč

Klub přátel železnice Českého ráje – Obnova osobního vozu Ci 7481 – 656 000 Kč

Letohradský železniční klub – Obnova osobního vozu Be 3-5111 – 46 000 Kč

Pardubický spolek historie železniční dopravy – Obnova osobního motorového vozu M130.1 – 200 000 Kč

Pardubický spolek historie železniční dopravy – Obnova osobního motorového vozu M120.206 – 80 000 Kč

CELKEM poskytnuté finanční prostředky – 4 302 000 Kč

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Macatrikant

Jhmd neopravovali u37.002 ale u46.101

A.R.

Potesilo by me, kdyby na te osoblazce jezdil nejaky nenarocny motorak. Kdyz jsem jezdil na zakladku, byly za masinou i 2 vagony, ale ted se sotva naplni ten jeden, kdyz jedou 4 pary denne.

Sauber Bahn

Pan Cocek junior, namestek ministra rozhodoval o penezich pro firmu, kde pusobi jeho otec?

VRT

A vyšlo to, co?

JarynJarin

V tomto státě střet zájmu přeci není žádný problém

Dalibor

a co je na tom divnyho? Pantata „agrofert“ dohazuje tace taky do Lagrofertu…. a necuckaro s par kackama jako tady, tam tecou miliardy

Boris Čajánek

Trolí příspěvek. Podívejte se prosím do obchodního rejsťríku, než začnete šířit nenávistné bludy. A navíc, jedná se o opravu parní lokomotivy. Ne o peníze pro firmu.

železničář v důchodu

Zrovna tohle bych „mladému“ Čočkovi snad ani nevyčítal – pokud ta mašinka bude jezdit, bude mít jistě radost třeba i Honza Šatava, na kterého (také, ale nejen) kvůli ní přiletělo mnoho neoprávněných „jedovatých slin“ …

Medvěd

Přeji jim, aby příští sezonu mašinky a vagonky jezdily a vozily spokojené cestující.