Infrastruktura Železnice

Přehledně: na železnici vznikne dalších dvanáct zastávek, pět už příští rok

Otevírání nové železniční zastávky Dobrovíz - Amazon loni na konci listopadu. Foto: Amazon
Otevírání nové železniční zastávky Dobrovíz - Amazon na konci listopadu 2016. Foto: Amazon

Správa železniční dopravní cesty chystá v příštích letech výstavbu až dvanácti nových železničních zastávek. 

SŽDC už v posledních týdnech vypsala několik zakázek na samotnou stavbu, například na novou zastávku Velký Luh obec na trati Cheb – Luby u Chebu nebo Tochovice na trati Zdice – Písek.

Síť zastávek a stanic v Česku houstne, aktuálně jich je kolem 2 800. Částečně to souvisí se změnami v zástavbě, řada stanic je umístěná daleko od obytných oblastí a snahou radnic je přiblížit vlak více lidem.

Podle legislativy musí nové zastávky schvalovat vždy Drážní úřad. Mezi jejich schválením a dobou stavby je často prodleva i několik let.

Zatímco SŽDC připravila seznam zastávek, které by se měly stavět v horizontu dvou až tří let, Drážní úřad už schválil zastávky, které se začnou stavět ještě později. „Výstavba zastávek je výsledkem shody mezi obcemi, krajem a Správou železniční dopravní cesty. Všechna budoucí nástupní místa leží na tratích v Ústeckém kraji,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Na seznamu jsou tak například zastávky na pravobřežní trati podél Labe, u které má dojít k velké modernizaci. Názvy zastávek budou platné ode dne jejich otevření. To platí i pro přejmenování železniční stanice Liběchov – nový název obdrží tehdy, až se budoucí zastávka pojmenovaná jako Liběchov otevře cestujícím.

Zastávky, kde už SŽDC výrazně pokročila s přípravou

Neratovice sídliště
•    v blízkosti křižovatky ulic Dr. E. Beneše a Mánesova
•    finalizace projektové přípravy
•    předpoklad realizace 2019

Velký Luh obec
•    nejde se o stavbu zcela nové zastávky, ale o přesun stávajícího místa zastavení z dopravny D3 Velký Luh blíže centru obce k přejezdu P115
•    projektová příprava ukončena
•    předpoklad realizace 2019

Chrást u Plzně obec
•    nejedná se o stavbu zcela nové zastávky, ale o přesun   stávajícího místa zastavení blíže k přejezdu P286 s cílem zajistit lepší dostupnost této zastávky
•    finalizace projektové přípravy
•    předpoklad realizace 2019

Tochovice obec
•    v blízkosti centra obce u žel. přejezdu P528 na silnici Tochovice   – Ostrov
•    finalizace projektové přípravy 
•    předpoklad realizace 2019

Písek jih
•    v blízkosti centra města u podchodu pod železniční tratí, který spojuje ulice Preslova a Smrkovická/třída Přátelství
•    finalizace projektové přípravy
•    předpoklad realizace 2019 – 2020

Příbram sídliště
•    v blízkosti areálu HZS a ZZS v ulici Školní a přilehlého sídliště 
•    probíhá projektová příprava
•    předpoklad realizace přelom 2019/2020

Karlovy Vary aréna
•    v blízkosti KV Arény, Haly míčových sportů a Bazénového     centra 
•    v 11/2018 zahájena projektová příprava
•    předpoklad realizace 2020 – 2021

Ostrava-Zábřeh
•    v blízkosti silničního mostu v ul. Výškovická
•    probíhá projektová příprava
•    předpoklad realizace 2020 – 2021

Zastávky, které schválil Drážní úřad v minulých týdnech:

Hoštka město
V km 391,667 – 391,768 mezi železničními stanicemi Štětí – Hoštka.

Liběchov
V km 378,400 – 378,529 mezi stávajícími železničními stanicemi Mělník – Liběchov. V této souvislosti se změní název a kategorie železniční stanice Liběchov na odbočku Liběchov zámek.

Jeníkov-Oldřichov
V km 23,660-23,792 mezi železničními stanicemi Oldřichov u Duchcova a Bílina.

Kadaň-Bystřice
V km 28,897-28,988 mezi železničními stanicemi Kadaň-Prunéřov a Kadaň.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
IBM
Host
IBM

Nevíte někdo, kde přesně to v Neratovicích má být?

Martin
Host
Martin

Zajímalo by mě, jestli někdy vznikne taky zastávka v Přerově – Předmostí, která by obsloužila nejen největší městské sídliště, ale také tu část města, která leží na pravém břehu řeky Bečvy. Třeba v průběhu další etapy modernizace přerovského železničního uzlu by se k tomu mohla SŽDC taky odhodlat…

Vojta
Host
Vojta

K terminálu IDS Starý Lískovec – město na to zatím uvažuje s nějakými prostředky v rozpočtovém výhledu na rok 2020. Ovšem jestli se to stihne připravit… https://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/sprava_mesta/magistrat_mesta_brna/ORF/Zverejneni_NR_2019/Navrh_rozpoctu_mesta_Brna_na_rok_2019.pdf (strana 73) Problém je ale, že příjezdová komunikace (ulice u Leskavy) dosud nebyla předaná městu – vlastní to developer, který stavěl nové sídliště u Leskavy chce zastavět ještě nějaké pozemky vedle, které jsou ovšem v územním plánu jako zeleň, což zase město nechce. Celkem patová situace :/ Navíc některým lidem z toho sídliště se nelíbí, že budou mít kvalitní železniční a trolejbusové spojení, nicméně jejich odvolání proti územnímu rozhodnutí bylo loni zamítnuto. Jaká… Číst vice »

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

Ještě Brno-Šalingrad :-D.

xyz
Host
xyz

Upřesnění k ilustrační fotce:
„Otevírání nové železniční zastávky Dobrovíz – Amazon loni na konci listopadu.“
Tato zastávka byla otevřena PŘEDLONI (2016) na konci listopadu.

Tomáš
Host
Tomáš

Zastávky na jednokolejných tratích bych povoloval jen pokud dojde i k vytvoření výhybny.

Alibaba
Host
Alibaba

A myslíte si, že by na tenhle nápad bylo vždycky dost peněz a prostoru?
To už při větší hustotě vlaků rovnou dvojkolejné vložky jako na trati PCE-HK (tam to sice spěje na celý dvojkolejný úsek).

Jan Sm
Host
Jan Sm

Kam se ta nádraží v Kadani vejdou? S elektrizací se postaví Kadaň sídliště a ještě má být Kadaň-Bystřice? Navíc dle kilometráže to i vypadá na tutéž zastávku.

Kubrt
Host
Kubrt

Však je to to samé. I když teda nevím, kolik cestujících si tam najde cestu..

Jan Sm
Host
Jan Sm

Zastávka sídliště nebo Bystřice je, zdá se, produktem zajímavé myšlenky, že se musí nahradit zast. Kadaň předměstí, kam Panteři již zajíždět nebudou. Smutné na tom je, že z kadaňského náměstí je to blíž na předměstí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nedotažení elektrizace až do Kadaně předměstí je „elektrizační zločin“ – a skutečnost, že zároveň ani nebude stanice Kadaň prodloužena až na předměstí = vjezdové návěstidlo od Želiny vysunuto až na místo stávající předvěsti a doplněno cestové návěstidlo těsně před zhlaví, je další zbytečná chyba, kvůli které budou příští generace na „šetřílkovství“ té současné ještě dlouho s nevolí vzpomínat …

Nekdo
Host
Nekdo

Hmm, a Brno-Bohunice opet nic… Diky Vodo z Tetcic!

xyz
Host
xyz

– Ne „Brno-Bohunice, ale Brno-Starý Lískovec. – Ne „Díky Vodo z Tetčic“, ale „Díky úřady veřejné správy, neschopné se v dané lhůtě vypořádat s připomínkami**“. ** Kde platí, že jsou-li připomínky nesmyslné, dá se s nimi vypořádat během pár týdnů. Ledaže by připomínky nakonec tak nesmyslné nebyly. P. S. Jaký paradox, že „díky“ Vodě z Tetčic zůstalo zachováno přímé spojení Brno – Náměšť (či Třebíč, Rapotice atd.) osobními vlaky o mnoho let déle než by tomu jinak bylo. Stejně jako situace, kdy ona zastávka Brno-Starý Lískovec (+ souběžně s ním osekané autobusové spojení linkami č. 405 a 406) ZHORŠÍ (prodloužení… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Ještě doplnění předchozího: také je příznačné, že Statutární město Brno nebylo do dnešních dnů schopno vybudovat malý „Terminál Starý Lískovec“ + prodloužit k němu trolejbusovou trať z dnešní konečné zastávky Osová. Přitom tento terminál může fungovat samostatně, i bez existence přilehlé železniční zastávky. Zde za ten letitý skluz může kdo? 🙂
Problém nastane v opačné situaci – pokud železniční zastávka bude existovat, ale přilehlý terminál MHD nikoliv.
Bude zajímavé sledovat, zda najednou zvládne brněnský magistrát postavit tento terminál + trolejbusovou trať ve chvíli, kdy bude probíhat realizace elektrizace + modernizace trati Brno – Zastávka, jíž je zastávka železniční zastávka Brno-Starý Lískovec součástí.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Budou se zároveň nějaké zastávky nebo nádraží také rušit? Ve Velkém Luhu nebo Hoštce to vypadá, že po otevření nových zastávek v centru obcí ty stávající poměrně osiří.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Kdyby Příbram sídliště stála už dávno a nerušila se polovina spojů R26 včetně okrajových, tak se dnes nemusela řešit nechutná přeplněnost autobusů a potřeba nákupu velkokapacitních…

Jirka
Host
Jirka

U které z těchto zastávek budou zastavovat vlaky nestátních dopravců?

F. K.
Host
F. K.

Například v „Karlovy Vary aréna“. O skutečném využití této zastávky však mám své mínění.

Martin1
Host
Martin1

Pokud tam kraj objedná zastavování vlaků (jakože jo), tak tam bude stavět kterýkoliv dopravce jezdící v závazku. Takže žádný stres. 😉

xyz
Host
xyz

„Chrást u Plzně obec • nejedná se o stavbu zcela nové zastávky, ale o přesun stávajícího místa zastavení blíže k přejezdu P286 s cílem zajistit lepší dostupnost této zastávky“ Doplním, že okraj nástupiště nynější zastávky je od osy předmětného přejezdu vzdálen jen 70 metrů, viz https://mapy.cz/s/3gk5u. „Tochovice obec“ Zajímavou informací je, že zde (dle chybějícího údaje o tom, že jde o přesun zastavovacího místa) budou vlaky i poté zastavovat v žst. Tochovice. Již před pár lety bylo v KJŘ uvedeno, že zast. Tochovice obec – „ode dne vyhlášení“; žst. Tochovice – „zastavuje do odvolání“. „Liběchov (…) V této souvislosti se… Číst vice »

Martin1
Host
Martin1

Ad Liběchov – de facto to je v té souvislosti, protože dochází ke změnám v rámci stavebních úprav. To ostatně vždy, takže se nevylučuje. Kadaň-Bystřice – vždy je nějaký pracovní název, který buď je pak v názvu využit, nebo se název upraví. Rozhodnutí dělá Drážní úřad.

Partneři



CSCARGO