Přehledně: Ministerstvo dopravy zpoplatní téměř sto kilometrů nových dálnic
Dálnice D3 severně od tunelu Pohůrka už má asfaltovou vozovku (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na desetikilometrovém úseku nově otevřeného dálničního obchvatu Českých Budějovic (D3) se platit nebude.
„Jsem Cech a chci všechno zadarmo a v nejlepší kvalite. A at to zaplati někdo jiny.“ Takhle nejak uvazuje nemala část populace.
Tak už modla těchto Čechů – dědek, chcanka, Zeman říkal, že 1/3 Čechů jsou debilové. Odpovídá to volebním výsledkům populistů.
Problém není ve zpoplatnění, ale v tom, jestli ho někdo vůbec kontroluje. O tom jdou dosti znepokojivé zprávy…
Já žiju v domnění že to čtou mýtní brány (resp. kamery na umístěné na mýtních branách), ale objektivně nevím jak to je..
Nečtou kvůli ochraně osobních údajů.
Jako čeho přesně? aby to nevidělo osobu řidiče?
Tak jsem trochu kecal – mýtné brány se používají ve smyslu, že si data z nich může stáhnout policie/celníci. Data ale nejsou zpracovávána a rozesílány pokuty automatikou. Na to vás vždy musí zastavit policie/celníci.
Viz také bod 1 g) Umožnění kontroly úhrady časového poplatku prostřednictvím kamerového systému umístěného na kontrolních branách nebo na mobilních kontrolních stanovištích na https://edalnice.cz/gdpr-a-osobni-udaje/index.html
To je zajímavé. Když jsem na jaře zbloudil ve Vídni a omylem vjel na placený úsek dálnice, do čtrnácti dnů mi přišlo „zúčtování“ a laciné to nebylo.
Podobně zautomatizované by to mělo být i na Slovensku. A kdysi jsem četl, že dokonce s tím, že pokud vás nechytí policie přímo při činu, tak máte do půlnoci čas si ještě dálniční známku koupit a vyhnout se pokutě, protože se záznamy vyhodnocují až po té půlnoci za celý předešlý den. Jestli to bylo/stáje je pravda ale nemám ověřené.
Ano, je tomu tak. U nás to není, protože ZTP mají dálnice zdarma a kamera nemůže vědět, zda náhodou ve vozidle nevezete ZTP, proto to nevyhodnocují automaticky.
Taková naše česká vychytávka … 🙂
U nás sú diaľnice pre ZŤP s parkovacím preukazom tiež bezplatné, ale funguje to tak, že dané vozidlo je zaregistrované v systéme a teda preukazy sa nemusia kontrolovať fyzicky https://eznamka.sk/sk/zakaznicke-sluzby/registracia-oslobodenych-vozidiel
Mýtné brány slouží Policii a Celníkům jako kontrolní mechanismus, že na Vás nemusí civět dalekohledem, ale přes počítač se jim načte, že auto s SPZ nemá dálniční známku, ale třeba i STK, nebo nezaplacenou pokutu.
Automatická pokuta za dálniční známku Vám nepřijde, musí Vás zastavit (viz Karel IV.).
Nicméně i když je kontrola stále potřeba fyzická, tak se její rozhled tímto dost zvětšil, protože dřív musela hlídka stát někde na sjezdu a kontrolovala jen projíždějící auta. Teď si Vás vyhmátnou i když pojedou několik kilometrů před/za Vámi
OK, díky 🙂
Nekontroluje, protože náhodou můžete vést invalidu a pak neplatíte. Takže místo příspěvku na známku a nebo že to pak doloží v přestupkovým máme takovej paskvil.
Nic se nekontroluje, pokud vás nezastaví policie. Letos jsem jezdil měsíc bez známky a nic se nestalo.
Poplatek zrušit a místo něj zavést silniční daň ve stejné výši, kterou budou platit jednotně všichni provozovatelé vozidel (vozidla nad 3.5 tuny k tomu ještě mýto, jako dnes). Kdo nemá jednou ročně na zaplacení silničního poplatku levnějšího než jedna plná nádrž, ať nejezdí.
Třeba by i zmizelo pár polovraků z vesnic, kde se dost lidí baví tím, že shromážďuje auta za 5 tisíc a odstavuje (často nadobro) tyhle vraky na veřejném prostoru obce. Tohle je mor českých vesnic především v pohraničí.
Pokud jsou registrovaná, musí platit povinné ručení. Pokud jsou odhlášená, neplatili by ani Vesperem uvedenou silniční daň. Takže žádná změna.
Zprovozněný úsek D55 nemá 25 km a nenavazuje na síť, přesto je do návrhu zařazen.
D7 Slaný Praha také nemá 25 km a nenavazuje (u letiště je to I/7) a platí se za něj od počátku.
Tak s tou návazností je to v případě D7 trochu jiné. Jiná věc je mít osamocený úsek a sjíždět vyloženě přes křižovatku někam na průjezd obcí (D55) ve srovnání s tím že se jede furt po čtyřpruhu I/7, stejně tak je i D52 vs. I/52 jen tam není ten přechod. U D7 i D52 mi zpoplatnění smysl dává.
Spíše mě překvapuje že doposud není zpoplatněna i celá D7 v Ústeckém kraji, od Panenského Týnce po Spořice (Chomutov) je to úsek 44km, který má uprostřed 5km mezeru v polovičním profilu dálnice. O D6 KV-Cheb ani nemluvě
Tam se vloni taky brečelo, aby se obchvat Loun nezpoplatňoval. Ten úsek na Chomutov nedává smysl už vůbec, že je pořád zdarma. Údajně to má být až ve chvíli, kdy bude D7 kompletní.
Taky mě to napadlo, ale zřejmě se to bere tak že to „skoronavazuje“ přes 8km díru kolem Napajedel 😀
Úseky dálnic okolo měst mají být zdarma. Tedy se MD dohaduje o pár km kolem Budějek, ale taková D 10 je zdarma mezi km 1-14 a 39-46. Tedy mj. okolo Mladé Boleslavi a světe div se, jde to.
Já bych dal úplně všechno zdarma
jejda, motokomunismus. mělo by se platit od kilometru.
A ono se neplatí? Spotřební daň je potom co?
Která se dlouhá léta nevalorizovala?
Jako že zdanění benzínu ve výši 54 % je málo? Mně to přijde jako docela nehoráznost, aby víc než polovinu ceny zboří tvořily daně.
Když se z toho mají zaplatit veškeré náležitosti, které jsou se spotřebou daného zboží spojení, tak proč ne. Podívejte třeba na takovou Itálii, spotřební daň o dobrých 5Kč vyšší jak u nás a mýtné za jednosměrnou cestu přes půlku země se pohybuje okolo 1500Kč.
Vzhledem k tomu, že spotřební daň je příjmem státního rozpočtu, tak se z toho platí kde co, od silnic až po důchody.
Je ale evidentní, že se peněz ve státním rozpočtu nedostává.
Jestli je to málo, nebo hodně vidíme na počtu aut na silnici. Jsem pro zvýšení.
Zrovna M.B. pokud znáte nebo při pohledu do mapy zjistíte, že tam vede silnice 38 a 16, která vlastně vede jakoby po D10 ( peáž). Ono v případě C.B. : pro cestu napr. Z JH do ČK to nově půjde kousek právě po D3 a tím se vyhnout městu.
Jezdím tam několikrát za měsíc, takže ano, je to souběh D10 s I/38. Ale marně přemýšlím s čím má souběh km 1-14 na D10?
1-14 nemá nic, jen nechtějí, aby lidé z okolí Prahy (např. Brandýs) při dojíždějí do Prahy nemuseli jezdit po staré nebo dokonce si kupovat dálniční známku na své druhé vozidlo. Tam je to celkem sprosté, že je to bez poplatku, když si vezmu kolik mají v okolí dálnic a skoro bych řekl, že nemít na autě známku je skoro až nemožné…, pač se hodí úplně na vše… narozdíl od jiných části ČR (např JZ Čech)
Taky si říkám, kolik lidí třeba v oblasti MB musí vůbec přemýšlet o tom, jestli se jim roční známka vyplatí. Nějaké malé autíčko co rozváží pizzu v okolí MB, a občas se sveze kousek po D10 do Kosmonos? Nebo nějaké to druhé auto v rodině, používané jen jako mamataxi a na nákupy?
Ano, taky jsem tudy vždy jezdil, ale v případě obchvatu Lišov, to může být zajímavé i přes D3. Ideál pak bude mít koupenou známku a dojet az po Třebonín 😉
Ok, to se dalo čekat…
Však ano. 🙂 Je to v pořádku.