Přehledně: Ministerstvo dopravy zpoplatní téměř sto kilometrů nových dálnic
Stavba D3 v jižních Čechách. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na desetikilometrovém úseku nově otevřeného dálničního obchvatu Českých Budějovic (D3) se platit nebude.
Hulín – Fryšták se bude platit … a bude se tam taky jezdit, někdy?
🙁
Jsem přesvědčen, že by se poplatek za dálnice měl zrušit, protože je v celospolečenském zájmu, aby byla využívaná ta nejefektivnější trasa, což jsou často právě dálnice. Dálniční poplatky však motivují řidiče k využívání méně vhodných cest, což může vést k vyšší spotřebě paliva, větší zátěži pro životní prostředí, většímu zatížení měst tranzitní dopravou a spoustě dalších negativních vlivů včetně nižší bezpečnosti provozu. Platit by se tedy mělo za užívání silniční sítě jako celku, nikoliv jen za dálnice. Nejlepší model financování má tedy v současnosti Německo, kde by to jen chtělo ještě vyřešit výběr od zahraničních motoristů.
Souhlas. Kompenzovat by to klidně mohla o pár halířů vyšší spotřební daň z PHM
O pár haléřů nebude stačit. Kolega to chtěl kompenzovat silniční daní jako v Německu. Ta by byla v dost podobné výši jako roční dálniční známka.
Celkový výnos z dálničních známek bude (po zdražení) asi 8 miliard korun, což by znamenalo navýšit spotřební daň o desetinu. Spotřební daň u nafty 9,95 Kč/l, u benzínu 12,84 Kč/l. = tzn. bavíme se minimálně o korunovém navýšení.
Souhlas, stávající stav je špatný také díky tomu, že je nevýhodný pro oblasti, kde dálnice není, takže se pak musí kupovat za draho jednodenní či 10 denní známku, i když je využita jen z části.
No na druhou stranu se to ale dá taky vidět tak, že když žijete a jezdíte autem v oblasti, kde dálnice nejsou, tak právě máte o dost nižší potřebu si tu dálniční známku kupovat… Takže stát tak nenutí kupovat si dálniční známku lidi z oblastí, kde třeba ještě žádné dálnice ani nejsou a nemají tak šance je využívat. Možná o něco férovější přístup, než chtít třeba koncesionářský poplatek za rozhlas a televizi po někom, kdo ani nevlastní přístroj na sledování něčeho takového, ale používá připojení k internetu (kde ani jedno z toho nesleduje). To by pak spíš odpovídalo něčemu jako… Číst vice »
Hm v Polsku krásné dálnice zdarma u nás ještě za ten stav co tu máme chtěj platit
Melete nesmysly. Část dalnic v Polsku se plati. Před 14 dni jsem na A1 před Gdanskem stravil v souctu několik hodin. Nejdriv kolona před mytnici na odebrani listku. Pak kolona na opravovane dalnici. Pak kolona před exitem na platbu. Při ceste zpet kolona před mytnici na vic nez hodinu. Zlaty cesky system s vinetou…
„Jsem Cech a chci všechno zadarmo a v nejlepší kvalite. A at to zaplati někdo jiny.“ Takhle nejak uvazuje nemala část populace.
Tak už modla těchto Čechů – dědek, chcanka, Zeman říkal, že 1/3 Čechů jsou debilové. Odpovídá to volebním výsledkům populistů.
Spíš je to čím dál horší.
To je moc optimisticke. Spis v 1/3 Ceska jsou i fajn lidi.
To rikal Cyril Höschl, psychiatr. Kořala to jen papouskoval…
Problém není ve zpoplatnění, ale v tom, jestli ho někdo vůbec kontroluje. O tom jdou dosti znepokojivé zprávy…
Já žiju v domnění že to čtou mýtní brány (resp. kamery na umístěné na mýtních branách), ale objektivně nevím jak to je..
Nečtou kvůli ochraně osobních údajů.
Jako čeho přesně? aby to nevidělo osobu řidiče?
Tak jsem trochu kecal – mýtné brány se používají ve smyslu, že si data z nich může stáhnout policie/celníci. Data ale nejsou zpracovávána a rozesílány pokuty automatikou. Na to vás vždy musí zastavit policie/celníci.
Viz také bod 1 g) Umožnění kontroly úhrady časového poplatku prostřednictvím kamerového systému umístěného na kontrolních branách nebo na mobilních kontrolních stanovištích na https://edalnice.cz/gdpr-a-osobni-udaje/index.html
To je zajímavé. Když jsem na jaře zbloudil ve Vídni a omylem vjel na placený úsek dálnice, do čtrnácti dnů mi přišlo „zúčtování“ a laciné to nebylo.
Podobně zautomatizované by to mělo být i na Slovensku. A kdysi jsem četl, že dokonce s tím, že pokud vás nechytí policie přímo při činu, tak máte do půlnoci čas si ještě dálniční známku koupit a vyhnout se pokutě, protože se záznamy vyhodnocují až po té půlnoci za celý předešlý den. Jestli to bylo/stáje je pravda ale nemám ověřené.
Ano, je tomu tak. U nás to není, protože ZTP mají dálnice zdarma a kamera nemůže vědět, zda náhodou ve vozidle nevezete ZTP, proto to nevyhodnocují automaticky.
Taková naše česká vychytávka … 🙂
U nás sú diaľnice pre ZŤP s parkovacím preukazom tiež bezplatné, ale funguje to tak, že dané vozidlo je zaregistrované v systéme a teda preukazy sa nemusia kontrolovať fyzicky https://eznamka.sk/sk/zakaznicke-sluzby/registracia-oslobodenych-vozidiel
Tak to je teda efektivni. Misto aby umoznili 0.2% odvolani nejak online z domova a jelo to automaticky, tak tam bude stat hlidka.
Tam jde o to, že ta kartička ZTP je vázána na osobu a nikoliv na auto, tj. můžete jezdit zdarma více auty. Musí se ale dokazovat, že v danou chvíli v tom autě seděl někdo ZTP a ne jen, že jelo auto ZTP bez osoby ZTP, tj. zneužití.
My jsme byli na dovolené v Rakousku, skončila nám první známka a nespočítali jsme si, že už neplatí. Používali jsme jeden krátký úsek dálnice k cestě na některé výlety a asi 4x jsme museli po něm jet s neplatnou známkou. Nic se nestalo.
Mýtné brány slouží Policii a Celníkům jako kontrolní mechanismus, že na Vás nemusí civět dalekohledem, ale přes počítač se jim načte, že auto s SPZ nemá dálniční známku, ale třeba i STK, nebo nezaplacenou pokutu.
Automatická pokuta za dálniční známku Vám nepřijde, musí Vás zastavit (viz Karel IV.).
Nicméně i když je kontrola stále potřeba fyzická, tak se její rozhled tímto dost zvětšil, protože dřív musela hlídka stát někde na sjezdu a kontrolovala jen projíždějící auta. Teď si Vás vyhmátnou i když pojedou několik kilometrů před/za Vámi
OK, díky 🙂
Nekontroluje, protože náhodou můžete vést invalidu a pak neplatíte. Takže místo příspěvku na známku a nebo že to pak doloží v přestupkovým máme takovej paskvil.
Nic se nekontroluje, pokud vás nezastaví policie. Letos jsem jezdil měsíc bez známky a nic se nestalo.
Poplatek zrušit a místo něj zavést silniční daň ve stejné výši, kterou budou platit jednotně všichni provozovatelé vozidel (vozidla nad 3.5 tuny k tomu ještě mýto, jako dnes). Kdo nemá jednou ročně na zaplacení silničního poplatku levnějšího než jedna plná nádrž, ať nejezdí.
Třeba by i zmizelo pár polovraků z vesnic, kde se dost lidí baví tím, že shromážďuje auta za 5 tisíc a odstavuje (často nadobro) tyhle vraky na veřejném prostoru obce. Tohle je mor českých vesnic především v pohraničí.
Pokud jsou registrovaná, musí platit povinné ručení. Pokud jsou odhlášená, neplatili by ani Vesperem uvedenou silniční daň. Takže žádná změna.
Zprovozněný úsek D55 nemá 25 km a nenavazuje na síť, přesto je do návrhu zařazen.
D7 Slaný Praha také nemá 25 km a nenavazuje (u letiště je to I/7) a platí se za něj od počátku.
Tak s tou návazností je to v případě D7 trochu jiné. Jiná věc je mít osamocený úsek a sjíždět vyloženě přes křižovatku někam na průjezd obcí (D55) ve srovnání s tím že se jede furt po čtyřpruhu I/7, stejně tak je i D52 vs. I/52 jen tam není ten přechod. U D7 i D52 mi zpoplatnění smysl dává.
Spíše mě překvapuje že doposud není zpoplatněna i celá D7 v Ústeckém kraji, od Panenského Týnce po Spořice (Chomutov) je to úsek 44km, který má uprostřed 5km mezeru v polovičním profilu dálnice. O D6 KV-Cheb ani nemluvě
Tam se vloni taky brečelo, aby se obchvat Loun nezpoplatňoval. Ten úsek na Chomutov nedává smysl už vůbec, že je pořád zdarma. Údajně to má být až ve chvíli, kdy bude D7 kompletní.
to je ovšem dobrá úchylárna. Celou D7 by teda měli zpoplatnit aspoň jakmile se zprovozní v letech 2026/27 středočeské úseky (zahájení na konci 2024) a rozhodně nečekat na obchvat Postoloprt, protože ten kdoví jestli vůbec bude v roce 2029 hotový, stále se totiž objevují další komplikace v papírování…
Taky mě to napadlo, ale zřejmě se to bere tak že to „skoronavazuje“ přes 8km díru kolem Napajedel 😀
Úseky dálnic okolo měst mají být zdarma. Tedy se MD dohaduje o pár km kolem Budějek, ale taková D 10 je zdarma mezi km 1-14 a 39-46. Tedy mj. okolo Mladé Boleslavi a světe div se, jde to.
Já bych dal úplně všechno zdarma
jejda, motokomunismus. mělo by se platit od kilometru.
A ono se neplatí? Spotřební daň je potom co?
Která se dlouhá léta nevalorizovala?
Jako že zdanění benzínu ve výši 54 % je málo? Mně to přijde jako docela nehoráznost, aby víc než polovinu ceny zboří tvořily daně.
Když se z toho mají zaplatit veškeré náležitosti, které jsou se spotřebou daného zboží spojení, tak proč ne. Podívejte třeba na takovou Itálii, spotřební daň o dobrých 5Kč vyšší jak u nás a mýtné za jednosměrnou cestu přes půlku země se pohybuje okolo 1500Kč.
Vzhledem k tomu, že spotřební daň je příjmem státního rozpočtu, tak se z toho platí kde co, od silnic až po důchody.
Je ale evidentní, že se peněz ve státním rozpočtu nedostává.
Spotřební daň sice jde do státního rozpočtu, ale z toho státního rozpočtu je pak financován Státní fond dopravní infrastruktury, tedy většina rozpočtu ŘSD. A kraje a obce na svou stavbu a údržbu silnic mají peníze z rozpočtového rozdělení daní z příjmu a z DPH.
Protože kdyby spotřební daň šla přímo do ŘSD, najednou by bylo vidět, že je to málo. Výnos spotřební daně je nějakých 80 miliard (a to nejsou jen PHM. Rozpočet ŘSD je 79 miliard. K tomu je pár miliard z mýtného a dálničních známek, ale jenom kraje platí na silnice vyšší desítky miliard.
Jestli je to málo, nebo hodně vidíme na počtu aut na silnici. Jsem pro zvýšení.
Jestli to není tím, že cesta autem se už i v jednom člověku finančně vyplatí oproti jízdě hromadnou dopravou. Pokud jízdu autem zdaněním uměle zdražujeme na dvojnásobek a pořád je levnější, tak bude spíš problém v napálených cenách hromadné dopravy, než v levném benzínu.
Samozřejmě možným řešením je veřejnou dopravu pro všechny více dotovat, aby byla levnější, stejně jako je nyní dotována IAD. Na to ale potřebujete vybrat více na daních a je otázka proč by to měli platit všichni. Naopak si myslím, že zdanění individuální dopravy podle ujeté vzdálenosti by bylo spravedlivější a více motivační.
Auto se nafasovalo zadarmo a nikdy se neporouchá.
Další, kdo jezdí na kanystru s benzínem.
Ano, je to málo. Vzhledem k externalitám ze spalování PHM a k tomu, že za to očekáváte kde co.
Za likvidaci prostředí málo. Můžete používat VHD.
V Polsku ,nebo Německu snad mají komunismus? Jsem si nevšiml.
V Německu platí každé auto silniční daň. Z toho byste se tady zbláznili.
Taky tam mají progresivní daně z příjmu (a stejně tak v Polsku). To jsme jako komunismus zavrhli už před dvaceti lety (a místo toho zvedli nižší sazbu DPH, ať víc platí chudší).
Váš vysněný pravicový komunismus, kde je všechno zdarma a všechno na dluh, není nikde na světě.
Zrovna M.B. pokud znáte nebo při pohledu do mapy zjistíte, že tam vede silnice 38 a 16, která vlastně vede jakoby po D10 ( peáž). Ono v případě C.B. : pro cestu napr. Z JH do ČK to nově půjde kousek právě po D3 a tím se vyhnout městu.
Jezdím tam několikrát za měsíc, takže ano, je to souběh D10 s I/38. Ale marně přemýšlím s čím má souběh km 1-14 na D10?
1-14 nemá nic, jen nechtějí, aby lidé z okolí Prahy (např. Brandýs) při dojíždějí do Prahy nemuseli jezdit po staré nebo dokonce si kupovat dálniční známku na své druhé vozidlo. Tam je to celkem sprosté, že je to bez poplatku, když si vezmu kolik mají v okolí dálnic a skoro bych řekl, že nemít na autě známku je skoro až nemožné…, pač se hodí úplně na vše… narozdíl od jiných části ČR (např JZ Čech)
Taky si říkám, kolik lidí třeba v oblasti MB musí vůbec přemýšlet o tom, jestli se jim roční známka vyplatí. Nějaké malé autíčko co rozváží pizzu v okolí MB, a občas se sveze kousek po D10 do Kosmonos? Nebo nějaké to druhé auto v rodině, používané jen jako mamataxi a na nákupy?
Mám náhradní vozidlo, které vytáhnu z garáže jen v případě poruchy, nebo aby se jednou za čas projelo, cca 10x ročně, to by bylo za jednu jízdu 235 Kč dálniční známka. Nebo bych mohl kupovat denní, ale to je opruz. Zrovna kolem MB se to dá.
A nebo zvažte člověka, který denně jezdí pracovat do Jičína a bydlí v MB. Dálnice vede jen sever – jih, a i tam má souběžnou komunikaci, všechny ostatní směry jsou v MB bez dálnice.
Ano, taky jsem tudy vždy jezdil, ale v případě obchvatu Lišov, to může být zajímavé i přes D3. Ideál pak bude mít koupenou známku a dojet az po Třebonín 😉
V zásadě ano,ale mělo by se místo toho platit za vjezd do těch měst, kterým se tou dálnicí dá vyhnout..
Zdarma má být pro osobní vozy celá naše ubohá dálniční siť, prospělo by to ekonomice i ekologii
Hlavně by to prospělo vaší peněžence, že… Dálnice můžeme stavět ještě víc na dluh, není problém.
U D10 v km 39-46 jde o úplně něco jiného a to o peáž dálnice s I/38. Jste si nevšiml ? To je snad jasné, že takový úsek dálnice nemůže být zpoplatněn a pravděpodobně nikdy nebude. Jedině by vedle dálnice postavili kolektory pro I/38, což by ostatně pro D10 bylo stokrát lepší řešení než zde stavět klasický 6-pruh.
Ok, to se dalo čekat…
Však ano. 🙂 Je to v pořádku.