Přehledně: Letos se otevře 26 km nových dálnic a 20 km obchvatů na silnicích I. třídy
Letos se má začít stavět 50 kilometrů nových dálnic a 92,8 kilometru silnic I. třídy.
Rok 2022 bude podle počtu nově otevřených dálničních kilometrů průměrný, ve srovnání s rokem 2021 ale výrazně horší. Řidičům se otevře 25,5 kilometru nových dálničních úseků, přičemž nejvíce (téměř 15) připadá na dálnici D35. Zprovozněno bude také 20 nových kilometrů na silnicích I. třídy, například obchvaty Olbramovic nebo Chýnova.
„V roce 2022 i v těch dalších nepolevíme s nastartovanou dostavbou zbývajících dálničních úseků. ŘSD se kromě prodloužení D35 v úseku Časy – Ostrov nebo zprovoznění řady obchvatů měst zaměří i na start staveb úplně nových,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Letos se má začít stavět 50 kilometrů nových dálnic a 92,8 kilometru silnic I. třídy. „Odstartuje další část jihočeské D3 mezi Třebonínem a Kaplicí-nádražím, stavět se začne u Chlumčan na D7 nebo na D6 u Krupé či na D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem,“ doplnil Kupka.
Ředitelství silnic a dálnic zatím neuvádí přesné termíny zprovoznění nových úseků. Na dálnicích má jako první přijít na řadu obchvat Frýdku-Místku. „Zprovoznění I. etapy obchvatu, včetně připojení dálnice D56, předpokládáme na jaře, přesný termín závisí na klimatických podmínkách. U II. etapy obchvatu je předpoklad zprovoznění 3. čtvrtletí. Stavby D35 Časy – Ostrov, D46 MÚK Drysice a D46 MÚK Prostějov-střed budou probíhat do konce stavební sezony 2022,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Česká dálniční síť měří zhruba 1 350 kilometrů. Vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006. K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7. Roční průměr od první dálniční otvíračky v roce 1971 vychází na zhruba 27 nových kilometrů. Loni se motoristům otevřelo 46,5 kilometru dálnic, předloni 22 kilometrů.
Zprovoznění dálnic v roce 2022
25,5 km dálnic
Zprovozněné dálnice 2022 | Km |
D48 Frýdek-Místek obchvat – I. etapa | 4,3 |
D48 Frýdek-Místek obchvat, II. etapa | 4,3 |
D56 Frýdek-Místek, obchvat – připojení na D48 | 2,2 |
D35 Časy – Ostrov | 14,7 |
Zprovoznění silnic I. třídy v roce 2022
19,6 km silnic I. třídy
Zprovozněné silnice I. třídy 2022, příklady | Km |
Církvice, obchvat | 4,2 |
Olbramovice, obchvat | 3,4 |
Chýnov, obchvat | 3,6 |
Třanovice – Nebory | 5,4 |
Zahájené dálnice 2022
50,1 km nových dálnic
Zahájené dálnice 2022, příklady | Km |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 |
D35 Vysoké Mýto – Džbánov | 6 |
D6 obchvat Hořosedly, Hořovičky | 14 |
D6 přeložka Krupá | 6,5 |
D3 Třebonín – Kaplice nádraží | 8,6 |
D1 Říkovice – Přerov | 10 |
D1 Brno centrum – Brno jih, rozšíření na trojpruh | 1,5 |
D7 Chlumčany, zkapacitnění | 4,4 |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 |
Zahájené silnice I. třídy 2022
92,8 km silnic I. třídy
Zahájené silnice I. třídy 2022, příklady | Km |
Znojmo – Lechovice I/53 | 7,2 |
Jaroměř – obchvat | 6,6 |
Mošnov – obchvat | 3,3 |
Lišov-Vranín I/34 | 9,3 |
I/11 Postřelmov – Chromeč | 4 |
Nová Paka – obchvat | 8,5 |
Nový Bor – Svor, zkapacitnění, I/9 | 3,5 |
Časy – Holice | 3,4 |
Branišovice – Pohořelice | 7,8 |
Pramen: MDČR