Přehledně: Legendární Gorily mizí. Už jezdí jen na třech párech denních spojů

Lokomotiva řady 350 Krysa čili Gorila. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 350 Krysa čili Gorila. Pramen: České dráhy

Během několika let Gorily z českých tratí zcela zmizí.

Slovenské lokomotivy řady 350, známé pod přezdívkami Gorila nebo Krysa, už jezdí jen na třech párech denních spojů. Přehled přinesly České dráhy. Legendární stroje po desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Dopravovaly transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol, nyní ale jejich éra pomalu končí.

„Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko. Z desítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně,“ uvedl ředitel odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáš Mohr.

Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu Gorila nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě Krysa, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava – Praha, Budapešť – Bohumín a Žilina – Praha. V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem.

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Šlo o první českou dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa.

V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h. Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný.

Gorily s příchodem škodováckých lokomotiv řady 380 a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku.

Vlaky pravidelně dopravované řadou 350 (jízdní řád 2022)

EC 284 Metropolitan Slovenská strela Bratislava – Břeclav (6:07) – Brno hl. n. (6:38) – Praha hl. n. (9:42)

EC 285 Metropolitan Slovenská strela Praha hl. n. (19:12) – Brno hl. n. (22:20) – Břeclav (22:52) – Bratislava

EC 220 Valašský expres Žilina – Vsetín (8:53) – Val. Meziříčí (9:11) – Olomouc (10:03) – Praha hl. n. (12:52)

EC 221 Valašský expres Praha hl. n. (15:02) – Olomouc (17:51) – Val. Meziříčí (18:44) – Vsetín (19:03) – Žilina

EC 130 Báthory Budapest – Břeclav (12:10) – Přerov (13:13) – Ostrava hl. n. (14:07) – Warszawa – Terespol

EC 131 Báthory Terespol – Warszawa – Ostrava hl. n. (13:52) – Přerov (14:45) – Břeclav (15:45) – Budapest

Tagy České dráhy Gorila Krysa lokomotivy 350
139 komentářů