Přehledně: Lávky, opravy ulic nebo Hostivařská spojka. Kam zamíří miliarda kompenzací za Pražský okruh

Křižovatka Lipanské a Říčanské ulice projde proměnou na okružní. Foto: Google Street ViewKřižovatka Lipanské a Říčanské ulice projde proměnou na okružní. Foto: Google Street View

Mezi osmnácti stavbami dominuje velikostí Hostivařská spojka, bez které není možné část Pražského okruhu kolaudovat.

Vláda minulý týden schválila seznam osmnácti různých staveb a opatření na zvýšení bezpečnosti provozu v okolí budoucí stavby Pražského okruhu v úseku Běchovice – D1 a čtyřproudé silnice I/2 z Běchovic do Úval. Celkové náklady jsou 1,32 miliardy korun.

Uvedená opatření zmírňují důsledky realizace dvou zmíněných projektů do okolí, zejména s navýšením provozu v dotčených a přilehlých místech. Realizací navrhovaných opatření dojde k zajištění vyšší dopravně-kapacitní propustnosti i zvýšení bezpečnosti,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. Ve vládním seznamu je dvacet staveb, dvě jsou uvedeny dvakrát, protože šlo o požadavek dvou obcí.

Podle předkládaného materiálu jde o projekty, které se uskuteční v letech 2025–2027. Vynaložené finanční prostředky nebudou důvodem požadavku na navýšení dotace státního rozpočtu pro Státní fond dopravní infrastruktury.

Ministerstvo dopravy nyní poskytlo deníku Zdopravy.cz kompletní přehled všech akcí, které slouží i jako kompenzace za samotnou stavbu okruhu.

1. Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) – Rekonstrukce a rozšíření ulice K Netlukám

Jedná se o místní komunikaci III. třídy s provozem autobusových linek MHD a šířkou 5,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující, nadto lze očekávat jeho významné zhoršení a poškození vlivem výstavby D0 511. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro D0 511 (SO 186.006).

2. Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) – Rekonstrukce a rozšíření ulice Pod Jankovem

Jedná se o místní komunikaci III. třídy s provozem autobusových linek MHD a šířkou 5,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující, nadto lze očekávat jeho významné zhoršení a poškození vlivem výstavby D0 511. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro D0 511 (SO 186.005).

3. Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) – Rekonstrukce a rozšíření ulice K Uhříněvsi

Jedná se o místní komunikaci II. třídy s provozem autobusových linek MHD. V nedávné době zde byla provedena souvislá údržba této silnice. S ohledem na dopravní význam, šířku (5,5 m) a využití silnice během výstavby je navrhováno její rozšíření a rekonstrukce. Lze přitom očekávat významné poškození vlivem výstavby D0 511. Rekonstrukce je obsahem stavebních objektů D0 511 (SO 186.007 a 186.008). Související a společný požadavek s obcí Královice.

4. Kolovraty – Upravená poloha ulice „nová“ Donátská (Změna trasování SO 120.8 Nová MK Donátská, doplnění přechodu)

Požadavek na úpravu trasy stavebního objektu D0 511 (SO 120.8 Nová MK Donátská) souvisejícího s požadovanou změnou územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy. Důvodem je požadavek „dourbanizace“ východní strany Kolovrat k nové komunikaci, resp. vedení komunikace v těsné blízkosti stávajících i plánovaných budov.

5. Kolovraty – Lávka přes MÚK Říčany

Vlivem realizace D0 511 a mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Říčany dojde k přerušení obnovené polní cesty mezi Kolovraty a Nedvězím. Pro bezpečné bezkolizní propojení obou oddělených částí polní cesty využívané i pěší a cyklistickou dopravou je třeba doplnit novou lávku přes silnici I/2 – ulici Přátelství. Zároveň se předpokládá propojení se stezkami realizovanými v rámci D0 511. Šířka propojovací stezky je plánována 3,0 m. Opatření v podobě realizace lávky souvisí se shodným požadavkem obce Nedvězí u Říčan.

6. Nedvězí u Říčan – Rekonstrukce ulice Pánkova

Místní komunikace III. třídy s provozem autobusových linek MHD a šířkou 6,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat jeho významné zhoršení a poškození vlivem výstavby D0 511. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro D0 511 (SO 186).

7. Královice – Rekonstrukce a rozšíření ulice K Uhříněvsi

Místní komunikace II. třídy s provozem autobusových linek MHD. V nedávné době zde byla provedena souvislá údržba této silnice. S ohledem na dopravní význam, šířku (5,5 m) a využití silnice během výstavby je navrhováno její rozšíření a rekonstrukce. Lze přitom očekávat významné poškození vlivem výstavby D0 511. Rekonstrukce obsahem stavebních objektů D0 511 (SO 186.007 a 186.008).

8. Běchovice – Rozšíření chodníku podél ul. Českobrodská v rámci MÚK Dubeč

Úsek severního chodníku podél Českobrodské ulice v místě realizace D0 511 – MÚK Dubeč. S ohledem na předpokládaný nárůst dopravního významu předmětného úseku komunikace v souvislosti s výstavbou D0 511 je za účelem zvýšení bezpečnosti a komfortu v dané křižovatce, mj. pro bezmotorovou část dopravy a její vyloučení z hlavního dopravního prostoru, navrhováno rozšíření chodníku z 1,5 m na 3,0 m a souvisejících opatření.

9. Běchovice – Obslužná cesta Legionářů

V současné době se jedná o z části polní až pěší (úzkou) cestu s neupraveným, po dešti rozbředlým povrchem, z části se jedná o pole. V souvislosti s realizací stavby silnice I/12 je navrhováno realizovat novou přístupovou a propojovací cestu na pozemky a propojení podél nově realizované silnice I/12, a to i s ohledem na skutečnost, že s ohledem na realizaci silnice I/12 budou omezeny až znemožněny přístupy na některé pozemky, konkrétně z důvodu přerušení stavbou I/12. Požadavek je shodný se záměrem uvedeném v bodě 12.

10. Koloděje – Komplexní rekonstrukce ulice V Lipách

Místní komunikace III. třídy (33310) s provozem autobusových linek MHD a šířkou 5,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).

11. Městská část Praha 21 – Rekonstrukce ulice Staroújezdská

Místní komunikace III. třídy (33310) s provozem autobusových linek MHD. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).

12. Městská část Praha 21 – Rekonstrukce ulice Zaříčanská

Místní komunikace III. třídy (33313) s provozem autobusových linek MHD. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující, z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).

13.  Městská část Praha 21 – Rekonstrukce ulice Rohožnická

Místní komunikaci III. třídy (01210). V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).

14. Městská část Praha 21 – Okružní křižovatka Rohožnická x Zaříčanská

Místo styku ulic Zaříčanská x Rohožnická x Říčanská. V souvislosti s realizací silnice I/12 se bude jednat o dopravní přivaděč na nově realizovanou silnici I. třídy – v této souvislosti je předpokládán značný nárůst dopravní intenzity a nárůst významu této křižovatky. Již v současnosti (bez předpokládaného zvýšení dopravní intenzity v souvislosti s realizací silnice I/12) je zde přitom průsečná křižovatka s velmi nevhodným úhlem připojení Rohožnické ulice na Zaříčanskou, resp. Říčanskou (úhel činí cca 45 st.), přičemž křižovatka je situována před základní školou, kde je zároveň umístěné parkoviště pro její obsluhu a autobusová zastávka. Lokalita je v denních dopravních špičkách již nyní významně dopravně zatížena. Vlivem rozhledových poměrů a přímosti Zaříčanské se již v současné době jedná o poměrně rizikové místo, kde v minulosti došlo k několika dopravním nehodám i s vážnými následky. S ohledem na uvedené je tak navrhována realizace okružní křižovatky pro zajištění bezpečného přístupu do školy přes kapacitně vytížený přivaděč k I/12.

15. Městská část Praha 21 – Obslužná stezka Oplanská – Ježovická

V současné době se jedná o polní až pěší (úzkou) cestu s neupraveným po dešti rozbředlým povrchem. V souvislosti s realizací silnice I/12 je navrhováno za účelem propojení navazujících komunikací novou stezku jako přístupovou a propojovací cestu na pozemky a propojení podél I/12, v šířce 3,0 m.

16. Hlavní město Praha – Hostivařská spojka

Navrhovaná novostavba jedné z částí „Hostivařské spojky“, veřejně prospěšná stavba 128/DK/51 „Komunikační propojení Pražský okruh – Přátelství/Kutnohorská“, kterou hlavní město Praha vede jako investiční akci „stavba č. 42823 Propojovací komunikace Kutnohorská – SOKP“ (dále jen Hostivařská spojka), je propojovací komunikací mezi realizovanou stavbou dálnice D0 511 a stávající komunikací Kutnohorská.

Novostavba úzce souvisí s výstavbou D0 511 – obchvatem Uhříněvsi jako náhradou za stávající radiální komunikaci ve formě ulice Přátelství, která je vedena obydleným územím Uhříněvsi. Po dokončení stavby D0 511 dojde k přerozdělení dopravních intenzit a značnému nárůstu intenzit těžké nákladní dopravy na ulici Přátelství a ulici Kutnohorská směřující k MÚK Říčany a dále na Silniční okruh kolem Prahy – dálnici D0. Pro tyto potřeby je od počátku navržena v územně plánovací dokumentaci obchvatová komunikace ve formě tzv. Hostivařské spojky.

Hostivařská spojka je navržena jako místní komunikace I. třídy kategorie S 11,5. Kromě skutečnosti, že tato stavba představuje komunikaci, u které potřeba její realizace vznikla z důvodu výstavby D0 511 v dané lokalitě, je její výstavba a následné zprovoznění nezbytnou podmínkou pro to, aby mohlo dojít ke kolaudaci stavby D0 511.

V rámci rozhodnutí o posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) pro D0 511 jako i navazujícího rozhodnutí o umístění stavby byly stavbě D0 511 stanoveny podmínky pro její realizaci a následné uvedení do provozu, jejichž naplnění z faktického a technického hlediska není možné splnit bez toho, aby zároveň se zprovozněním D0 511 byla zprovozněna i stavba navazující Hostivařské spojky. V případě, že by Hostivařská spojka nebyla realizována a zprovozněna současně se stavbou D0 511, je zde reálné riziko, že stavba D0 511 nebude moci být zprovozněna v plném rozsahu, a to zejména v rozsahu MÚK Uhříněves a MÚK Říčany. V takovém případě by přitom stavba D0 511 jednak neplnila zcela svůj účel (nebyla by dostupná z podstatné části území), dále by nemohla být tato stavba zkolaudována.

S ohledem na faktickou nutnost zprovoznění stavby D0 511 současně se stavbou Hostivařské spojky se jeví jako nezbytné a z ekonomického i praktického hlediska jako vhodné, aby tato stavba byla realizována současně s D0 511, a to stejným investorem Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. Výše uvedený postup umožní zajistit, aby mohlo dojít k bezproblémovému a včasnému zprovoznění D0 511. V případě realizace této stavby prostřednictvím Hlavního města Prahy hrozí, že stavba Hostivařské spojky nebude (i s ohledem na provázanost obou staveb a nutnost technické koordinace) realizována včas, přičemž následkem takové situace by byla nemožnost zprovoznit plnohodnotně stavbu D0 511. V rámci přípravy stavby je aktuálně projednáváno územní rozhodnutí, přičemž v případě, že dojde ke schválení předkládaného usnesení Vlády ČR, převezme další přípravu Ředitelství silnic a dálnic.

17. Říčany a Středočeský kraj – Rekonstrukce a rozšíření ulice Lipanská

Místní komunikace III. třídy (3339). V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace, když se bude jednat o přivaděč k dálnici od stávající a již v současnosti dopravně významné silnice druhé třídy 101 (bude se jednat o dálniční přivaděč od dálnice D1 a od Říčan). V daném případě se nad rámec této skutečnosti očekává, že v případě mimořádných událostí bude sloužit jako náhradní trasa za dálnici D0 (včetně trasy pro složky integrovaného záchranného sboru). Uvedená komunikace bude zároveň sloužit jako připojení střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) pro obsluhu dálnice D0 (část této komunikace již v současné době je součástí akce SSÚD).

S ohledem na výše uvedené a na značný význam předmětné komunikace pro zprovoznění a následný provoz stavby D0 511 je navrhována realizace celkové rekonstrukce komunikace s jejím současným rozšířením ze současné nevyhovující šířky 5,5 m.

18. Říčany a Středočeský kraj – Okružní křižovatka Lipanská x Říčanská

Lokalita v místě styku ulic Říčanská x Lipanská. Realizace okružní křižovatky je společným požadavkem Ředitelství silnic a dálnic, Středočeského kraje a obce Říčany. V současné době je zde průsečná křižovatka s velmi vysokými dopravními intenzitami na trase silnice II/101. Významné dopravní intenzity se očekávají na zmíněné silnici II/101 i po dokončení stavby D0 511, kdy kromě napojení z dálnice D1 na Říčany bude nově do předmětné křižovatky přes stávající ulici Lipanská připojena i stavba D0 511 v MÚK Lipany. Stávající uspořádání křižovatky však s ohledem na směřování dopravy po zprovoznění stavby D0 511 není schopné kapacitně tyto nově předpokládané dopravní intenzity (mj. četná levá odbočení) zajistit. Navíc lze předpokládat, že trasa D0 – Lipanská II/101 bude v případě mimořádných situací sloužit jako náhradní trasa D0.

Z výše uvedených důvodů je tak navrhováno realizovat okružní křižovatku (kruhový objezd) pro zajištění plynulosti a bezpečnosti na všech paprscích křižovatky. Uvedené opatření umožní návaznost dopravy z Říčan a II/101 na D0 přes MÚK Lipany.

Tagy Běchovice D0 D0 511 Běchovice - D1 Hostivařská spojka Koloděje Kolovraty kompenzační opatření Nedvězí u Říčan Pražský okruh Říčany SOKP 511
7 komentářů