Přehledně: Lávky, opravy ulic nebo Hostivařská spojka. Kam zamíří miliarda kompenzací za Pražský okruh
Mezi osmnácti stavbami dominuje velikostí Hostivařská spojka, bez které není možné část Pražského okruhu kolaudovat.
Vláda minulý týden schválila seznam osmnácti různých staveb a opatření na zvýšení bezpečnosti provozu v okolí budoucí stavby Pražského okruhu v úseku Běchovice – D1 a čtyřproudé silnice I/2 z Běchovic do Úval. Celkové náklady jsou 1,32 miliardy korun.
„Uvedená opatření zmírňují důsledky realizace dvou zmíněných projektů do okolí, zejména s navýšením provozu v dotčených a přilehlých místech. Realizací navrhovaných opatření dojde k zajištění vyšší dopravně-kapacitní propustnosti i zvýšení bezpečnosti,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. Ve vládním seznamu je dvacet staveb, dvě jsou uvedeny dvakrát, protože šlo o požadavek dvou obcí.
Podle předkládaného materiálu jde o projekty, které se uskuteční v letech 2025–2027. Vynaložené finanční prostředky nebudou důvodem požadavku na navýšení dotace státního rozpočtu pro Státní fond dopravní infrastruktury.
Ministerstvo dopravy nyní poskytlo deníku Zdopravy.cz kompletní přehled všech akcí, které slouží i jako kompenzace za samotnou stavbu okruhu.
1. Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) – Rekonstrukce a rozšíření ulice K Netlukám
Jedná se o místní komunikaci III. třídy s provozem autobusových linek MHD a šířkou 5,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující, nadto lze očekávat jeho významné zhoršení a poškození vlivem výstavby D0 511. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro D0 511 (SO 186.006).
2. Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) – Rekonstrukce a rozšíření ulice Pod Jankovem
Jedná se o místní komunikaci III. třídy s provozem autobusových linek MHD a šířkou 5,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující, nadto lze očekávat jeho významné zhoršení a poškození vlivem výstavby D0 511. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro D0 511 (SO 186.005).
3. Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) – Rekonstrukce a rozšíření ulice K Uhříněvsi
Jedná se o místní komunikaci II. třídy s provozem autobusových linek MHD. V nedávné době zde byla provedena souvislá údržba této silnice. S ohledem na dopravní význam, šířku (5,5 m) a využití silnice během výstavby je navrhováno její rozšíření a rekonstrukce. Lze přitom očekávat významné poškození vlivem výstavby D0 511. Rekonstrukce je obsahem stavebních objektů D0 511 (SO 186.007 a 186.008). Související a společný požadavek s obcí Královice.
4. Kolovraty – Upravená poloha ulice „nová“ Donátská (Změna trasování SO 120.8 Nová MK Donátská, doplnění přechodu)
Požadavek na úpravu trasy stavebního objektu D0 511 (SO 120.8 Nová MK Donátská) souvisejícího s požadovanou změnou územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy. Důvodem je požadavek „dourbanizace“ východní strany Kolovrat k nové komunikaci, resp. vedení komunikace v těsné blízkosti stávajících i plánovaných budov.
5. Kolovraty – Lávka přes MÚK Říčany
Vlivem realizace D0 511 a mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Říčany dojde k přerušení obnovené polní cesty mezi Kolovraty a Nedvězím. Pro bezpečné bezkolizní propojení obou oddělených částí polní cesty využívané i pěší a cyklistickou dopravou je třeba doplnit novou lávku přes silnici I/2 – ulici Přátelství. Zároveň se předpokládá propojení se stezkami realizovanými v rámci D0 511. Šířka propojovací stezky je plánována 3,0 m. Opatření v podobě realizace lávky souvisí se shodným požadavkem obce Nedvězí u Říčan.
6. Nedvězí u Říčan – Rekonstrukce ulice Pánkova
Místní komunikace III. třídy s provozem autobusových linek MHD a šířkou 6,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat jeho významné zhoršení a poškození vlivem výstavby D0 511. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro D0 511 (SO 186).
7. Královice – Rekonstrukce a rozšíření ulice K Uhříněvsi
Místní komunikace II. třídy s provozem autobusových linek MHD. V nedávné době zde byla provedena souvislá údržba této silnice. S ohledem na dopravní význam, šířku (5,5 m) a využití silnice během výstavby je navrhováno její rozšíření a rekonstrukce. Lze přitom očekávat významné poškození vlivem výstavby D0 511. Rekonstrukce obsahem stavebních objektů D0 511 (SO 186.007 a 186.008).
8. Běchovice – Rozšíření chodníku podél ul. Českobrodská v rámci MÚK Dubeč
Úsek severního chodníku podél Českobrodské ulice v místě realizace D0 511 – MÚK Dubeč. S ohledem na předpokládaný nárůst dopravního významu předmětného úseku komunikace v souvislosti s výstavbou D0 511 je za účelem zvýšení bezpečnosti a komfortu v dané křižovatce, mj. pro bezmotorovou část dopravy a její vyloučení z hlavního dopravního prostoru, navrhováno rozšíření chodníku z 1,5 m na 3,0 m a souvisejících opatření.
9. Běchovice – Obslužná cesta Legionářů
V současné době se jedná o z části polní až pěší (úzkou) cestu s neupraveným, po dešti rozbředlým povrchem, z části se jedná o pole. V souvislosti s realizací stavby silnice I/12 je navrhováno realizovat novou přístupovou a propojovací cestu na pozemky a propojení podél nově realizované silnice I/12, a to i s ohledem na skutečnost, že s ohledem na realizaci silnice I/12 budou omezeny až znemožněny přístupy na některé pozemky, konkrétně z důvodu přerušení stavbou I/12. Požadavek je shodný se záměrem uvedeném v bodě 12.
10. Koloděje – Komplexní rekonstrukce ulice V Lipách
Místní komunikace III. třídy (33310) s provozem autobusových linek MHD a šířkou 5,5 m. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).
11. Městská část Praha 21 – Rekonstrukce ulice Staroújezdská
Místní komunikace III. třídy (33310) s provozem autobusových linek MHD. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).
12. Městská část Praha 21 – Rekonstrukce ulice Zaříčanská
Místní komunikace III. třídy (33313) s provozem autobusových linek MHD. V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující, z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).
13. Městská část Praha 21 – Rekonstrukce ulice Rohožnická
Místní komunikaci III. třídy (01210). V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace (bude se jednat o přivaděč k dálnici). Technický stav komunikace je přitom aktuálně nevyhovující – z technického hlediska je za horizontem své životnosti, nadto lze očekávat její významné zhoršení a poškození vlivem výstavby I/12. Její rekonstrukce je součástí stavebního objektu pro I/12 (SO 186).
14. Městská část Praha 21 – Okružní křižovatka Rohožnická x Zaříčanská
Místo styku ulic Zaříčanská x Rohožnická x Říčanská. V souvislosti s realizací silnice I/12 se bude jednat o dopravní přivaděč na nově realizovanou silnici I. třídy – v této souvislosti je předpokládán značný nárůst dopravní intenzity a nárůst významu této křižovatky. Již v současnosti (bez předpokládaného zvýšení dopravní intenzity v souvislosti s realizací silnice I/12) je zde přitom průsečná křižovatka s velmi nevhodným úhlem připojení Rohožnické ulice na Zaříčanskou, resp. Říčanskou (úhel činí cca 45 st.), přičemž křižovatka je situována před základní školou, kde je zároveň umístěné parkoviště pro její obsluhu a autobusová zastávka. Lokalita je v denních dopravních špičkách již nyní významně dopravně zatížena. Vlivem rozhledových poměrů a přímosti Zaříčanské se již v současné době jedná o poměrně rizikové místo, kde v minulosti došlo k několika dopravním nehodám i s vážnými následky. S ohledem na uvedené je tak navrhována realizace okružní křižovatky pro zajištění bezpečného přístupu do školy přes kapacitně vytížený přivaděč k I/12.
15. Městská část Praha 21 – Obslužná stezka Oplanská – Ježovická
V současné době se jedná o polní až pěší (úzkou) cestu s neupraveným po dešti rozbředlým povrchem. V souvislosti s realizací silnice I/12 je navrhováno za účelem propojení navazujících komunikací novou stezku jako přístupovou a propojovací cestu na pozemky a propojení podél I/12, v šířce 3,0 m.
16. Hlavní město Praha – Hostivařská spojka
Navrhovaná novostavba jedné z částí „Hostivařské spojky“, veřejně prospěšná stavba 128/DK/51 „Komunikační propojení Pražský okruh – Přátelství/Kutnohorská“, kterou hlavní město Praha vede jako investiční akci „stavba č. 42823 Propojovací komunikace Kutnohorská – SOKP“ (dále jen Hostivařská spojka), je propojovací komunikací mezi realizovanou stavbou dálnice D0 511 a stávající komunikací Kutnohorská.
Novostavba úzce souvisí s výstavbou D0 511 – obchvatem Uhříněvsi jako náhradou za stávající radiální komunikaci ve formě ulice Přátelství, která je vedena obydleným územím Uhříněvsi. Po dokončení stavby D0 511 dojde k přerozdělení dopravních intenzit a značnému nárůstu intenzit těžké nákladní dopravy na ulici Přátelství a ulici Kutnohorská směřující k MÚK Říčany a dále na Silniční okruh kolem Prahy – dálnici D0. Pro tyto potřeby je od počátku navržena v územně plánovací dokumentaci obchvatová komunikace ve formě tzv. Hostivařské spojky.
Hostivařská spojka je navržena jako místní komunikace I. třídy kategorie S 11,5. Kromě skutečnosti, že tato stavba představuje komunikaci, u které potřeba její realizace vznikla z důvodu výstavby D0 511 v dané lokalitě, je její výstavba a následné zprovoznění nezbytnou podmínkou pro to, aby mohlo dojít ke kolaudaci stavby D0 511.
V rámci rozhodnutí o posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) pro D0 511 jako i navazujícího rozhodnutí o umístění stavby byly stavbě D0 511 stanoveny podmínky pro její realizaci a následné uvedení do provozu, jejichž naplnění z faktického a technického hlediska není možné splnit bez toho, aby zároveň se zprovozněním D0 511 byla zprovozněna i stavba navazující Hostivařské spojky. V případě, že by Hostivařská spojka nebyla realizována a zprovozněna současně se stavbou D0 511, je zde reálné riziko, že stavba D0 511 nebude moci být zprovozněna v plném rozsahu, a to zejména v rozsahu MÚK Uhříněves a MÚK Říčany. V takovém případě by přitom stavba D0 511 jednak neplnila zcela svůj účel (nebyla by dostupná z podstatné části území), dále by nemohla být tato stavba zkolaudována.
S ohledem na faktickou nutnost zprovoznění stavby D0 511 současně se stavbou Hostivařské spojky se jeví jako nezbytné a z ekonomického i praktického hlediska jako vhodné, aby tato stavba byla realizována současně s D0 511, a to stejným investorem Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. Výše uvedený postup umožní zajistit, aby mohlo dojít k bezproblémovému a včasnému zprovoznění D0 511. V případě realizace této stavby prostřednictvím Hlavního města Prahy hrozí, že stavba Hostivařské spojky nebude (i s ohledem na provázanost obou staveb a nutnost technické koordinace) realizována včas, přičemž následkem takové situace by byla nemožnost zprovoznit plnohodnotně stavbu D0 511. V rámci přípravy stavby je aktuálně projednáváno územní rozhodnutí, přičemž v případě, že dojde ke schválení předkládaného usnesení Vlády ČR, převezme další přípravu Ředitelství silnic a dálnic.
17. Říčany a Středočeský kraj – Rekonstrukce a rozšíření ulice Lipanská
Místní komunikace III. třídy (3339). V souvislosti s realizací stavby D0 511 výrazně stoupne dopravní význam této komunikace, když se bude jednat o přivaděč k dálnici od stávající a již v současnosti dopravně významné silnice druhé třídy 101 (bude se jednat o dálniční přivaděč od dálnice D1 a od Říčan). V daném případě se nad rámec této skutečnosti očekává, že v případě mimořádných událostí bude sloužit jako náhradní trasa za dálnici D0 (včetně trasy pro složky integrovaného záchranného sboru). Uvedená komunikace bude zároveň sloužit jako připojení střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) pro obsluhu dálnice D0 (část této komunikace již v současné době je součástí akce SSÚD).
S ohledem na výše uvedené a na značný význam předmětné komunikace pro zprovoznění a následný provoz stavby D0 511 je navrhována realizace celkové rekonstrukce komunikace s jejím současným rozšířením ze současné nevyhovující šířky 5,5 m.
18. Říčany a Středočeský kraj – Okružní křižovatka Lipanská x Říčanská
Lokalita v místě styku ulic Říčanská x Lipanská. Realizace okružní křižovatky je společným požadavkem Ředitelství silnic a dálnic, Středočeského kraje a obce Říčany. V současné době je zde průsečná křižovatka s velmi vysokými dopravními intenzitami na trase silnice II/101. Významné dopravní intenzity se očekávají na zmíněné silnici II/101 i po dokončení stavby D0 511, kdy kromě napojení z dálnice D1 na Říčany bude nově do předmětné křižovatky přes stávající ulici Lipanská připojena i stavba D0 511 v MÚK Lipany. Stávající uspořádání křižovatky však s ohledem na směřování dopravy po zprovoznění stavby D0 511 není schopné kapacitně tyto nově předpokládané dopravní intenzity (mj. četná levá odbočení) zajistit. Navíc lze předpokládat, že trasa D0 – Lipanská II/101 bude v případě mimořádných situací sloužit jako náhradní trasa D0.
Z výše uvedených důvodů je tak navrhováno realizovat okružní křižovatku (kruhový objezd) pro zajištění plynulosti a bezpečnosti na všech paprscích křižovatky. Uvedené opatření umožní návaznost dopravy z Říčan a II/101 na D0 přes MÚK Lipany.