Přehledně: Krkonoše, Vimperk, Chomutov. Autobusy PID čeká od prosince další expanze

Autobusy Iveco Crossway LE 14,5m, linka 413 Litoměřice - Praha. Pramen: IDSKAutobusy Iveco Crossway LE 14,5m, linka 413 Litoměřice - Praha. Pramen: IDSK

Na rozdíl od loni otevřené linky do Karlových Varů nebude tarif PID platit po celé trase.

Autobusové linky Pražské integrované dopravy (PID) začnou jezdit nově z Prahy až do Krkonoš, nebo do podhůří Šumavy a Krušných hor.

Zatímco běžně nové linky v systému PID čekaly zpravidla na celostátní změnu jízdních řádů, tentokrát dojde ke změně už 1. prosince, kdy začínají platit v celém systému PID smlouvy s nově vysoutěženými autobusovými dopravci.

„Tím že máme zaintegrovaný celý Středočeský kraj, tak už budeme řešit spíše jednotlivosti a další linky, které jsme schopni prodloužit do sousedních krajů. Změn už ale nebude do budoucna tolik. Neumožní to nové smlouvy, které začnou platit 1. prosince. V nich jsme vázáni limity stanovujícími, kolik kilometrů můžeme doobjednat případně odobjednat. Takže éra velký změn pomalu končí, teď už budeme systém nechci říct jen udržovat, ale musíme velmi vážit každou změnu, protože se nesmíme dostat přes tyto smluvní limity,“ vysvětlil Pavel Winter,náměstek ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje pro dopravu.

Na rozdíl od linky PID číslo 305, která spojila loni pražský Zličín s Karlovými Vary nebude v celé jejich trase platit tarif Pražské integrované dopravy, ale půjde vždy o dopravní i tarifní spolupráci sousedních objednavatelů.

Některé kraje požadují lepší spojení se Středočeským krajem a Prahou nejen po dopravní, ale i tarifní stránce. V určitých případech pak může výraznější tarifní zapojení systému PID na území jiného kraje pomoci zvýšit úroveň cestování. Zejména v případech, kdy tam ještě nemají plně rozvinutý vlastní tarifní systém. Na druhou stranu jsou kraje, které mají svůj tarifní systém propracovaný po mnoha letech práce, a tam si vzájemně stanovujeme hranice, přes které bychom tarifně neměli přesahovat,“ říká Winter.

Nové linky od 1. prosince 2024

405 Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Jilemnice – Nová Paka – Jičín – Mladá Boleslav – Praha, Černý Most
Nová autobusová linka, která vzniká ve spolupráci tří krajů a Prahy. Tarif PID platí v úseku Praha–Jičín, tarif IREDO Mladá Boleslav–Špindlerův Mlýn, tarif IDOL Jičín–Vrchlabí, Herlíkovice. Dopravce KAD Bus.

425 Černý Most – Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou
Nová linka s pravidelným intervalem 120 minut v úseku Černý Most – Trutnov, do Pece pod Sněžku pojede jeden pár spojů o víkendech. Tarif PID platí v úseku Praha – Nový Bydžov, tarif IREDO v úseku Městec Králové – Pec pod Sněžkou. Dopravce Arriva

416 Smíchovské nádraží – Blatná – Horažďovice – Sušice

Nová linka s dvěma páry spojů v pracovní dny a se čtyřmi páry spojů o víkendu. Tarif PID platí v úseku Praha – Horažďovice, tarif IDPK v úseku Sušice – Blatná. Dopravce ZDAR.

428 Smíchovské nádraží – Strakonice – Volyně – Vimperk
Nová linka vyjede prozatím jen s několika málo spoji, které jedou celotýdenně mezi Prahou a Strakonicemi. O víkendu je zaveden jeden pár spojů z Prahy až do Volyně a Vimperku. Tarif PID platí v úseku Praha – Čimelice. Od prosince 2025 by pak podle IDSK mělo s posílením integrace v oblasti Trojmezí dojít k celotýdennímu posílení provozu linky v celé její trase. Dopravce ZDAR.

Prodloužení linek

407   Prachatice – Písek – Smíchovské nádraží
Jde o dnešní autobusovou linku, která již jezdí z Písku do Prahy. Od prosince budou jezdit její spoje v pracovní den častěji a nově pojede jeden pár spojů o víkendu až do Vodňan a Prachatic. Tarif PID bude platit v úseku Praha – Čimelice. Od prosince 2025 by pak měla být s připravovanou integrací Trojmezí ještě posílena. Dopravce ZDAR.

389 Nádraží Veleslavín – Slaný – Louny – Chomutov

Jde o stávající linku, která již jezdí mezi Louny a Prahou. Nově bude prodloužena z Loun dále do Chomutova, kde nahradí dnešní linku Dopravy Ústeckého kraje číslo 701. Na většinu spojů Praha – Chomutov nasadí dopravce kapacitní 15 metrů dlouhé autobusy. V celém úseku Praha – Chomutov bude mít linka interval 120 minut. Tarif PID bude platit v úseku Praha – Louny, tarif DUK v úseku Slaný – Chomutov. Dopravce ČSAD Slaný.

650 Litoměřice – Slaný – Kladno

Jde o stávající linku Litoměřice – Slaný, jež bude nově pokračovat až do Kladna. Kladno tak získá přímé spojení s Litoměřicemi, ale i Zlonicemi či Bohušovicemi nad Ohří. Ve špičkách pracovních dní pojede linka v hodinovém intervalu. Tarif PID bude platit v celé trasy linky, tarif DUK v úseku Litoměřice-Slaný. Dopravci DSÚK / Pohl.

Projekt Trojmezí

Jedna z plánovaných změn začne až příští rok. „Říkáme tomu projekt Trojmezí ve spolupráci s Jihočeským a Plzeňským krajem. Jde o oblast Písecka, kde se setkávají hranice všech tří krajů. Ten jsme ale museli odložit až na prosinec příštího roku vzhledem ke zpoždění výběru dodavatele odbavovacího systému v jižních Čechách,“ dodal Pavel Winter.

Důvodem jsou průtahy soutěže na dodávku odbavovacího systému v Jihočeském kraji. Neúspěšní uchazeči napadli soutěž u antimonopolního úřadu  a následně jeho rozhodnutí pak i u soudu. Antimonopolní úřad i soud však potvrdili vítěze jihočeské soutěže, kterým se stala společnost Telmax. Kraj s ní tak letos mohl uzavřít smlouvu s více než ročním zpožděním. Smlouvy se společností Telmax jsou již dostupné v registru smluv.

Tagy autobusové linky PID IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
23 komentářů