Kraje chtějí bateriové vlaky. Podívejte se na velký přehled, na jaké tratě s nimi počítají

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Státní fond životního prostředí vypsal v polovině listopadu štědrý dotační program, v němž si kraje mohou rozdělit 15 miliard korun.

200 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ferda Vomáčka

Krásně jsem se poránu zasmál. Přece musí ten člověk vědět, že reálně nebude nic.

„Je složité na otázku odpovědět, protože podle schválené Koncepce rozvoje elektrické trakce z roku 2023 mají být během maximálně 8 let elektrizovány všechny tratě. Praha – Kladno do roku 2030 včetně zaokruhování, Praha-Smíchov – Hostivice 2029, Praha – Rudná – Beroun do roku 2032, Praha – Vrané – Čerčany do roku 2032, Praha – Všetaty 2029“

Michal

Jihomoravský kraj by rád nasadil hybridní akutrolejové jednotky S6+R56 Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město?

Děkuji, já raději tu o Karkulce. JMK je S6+R56 TOTÁLNĚ UKRADENÁ. 810 a jeden vlak/h hovoří za vše.

Hoermalmeister

2. prosince jsem psal na Karlovarský kraj podobný dotaz a dneska jsem dostal odpověď, rada zatím nerozhodla, nelze nic předjímat. Dozvěděl jsem se ale, že s nástupem nových smluv v roce 2029 plánuje IDOK zavést číslování železničních linek.

vjkm

Doufám, že správa železnic už školí hasiče pro případy nedej Bůh nějakého problému.

Pavel Q

Mohly by BEMU sosat z různých napájecích systémů? Když vidím, že Ústecký kraj s tím chce jezdit do Bad Schandau. Také v okolí Prahy, kde přepnutí na střídavinu proběhne naposled, je to důležitá otázka.

Petr Šimral

BEMU sosají z různých systémů, dokonce i netypických. V Annabergu Alstomy sosají zcela netypických 15 kV AC, 50 Hz…

Avlaky

tak 690.2 jsou panteři dvousystémoví normalně….

myslím že není problem udělat i 3systemová panter

mouvoj

Řekl bych že 15 mld.kc by měl stát raději vynaložit na trvalou elektrifikaci. Myslím si,že životnost je větší než u životnost aku vlaku. Cena aku vlaku bude asi taky vyšší než vlaku bez aku(ma všechno stejně a navíc aku). Dále: na jedné trati ,s jednou elektrifikací ale jezdí mnoho vlaků, a každý jeden by musel být aku. A pak znova , po letech jedna rekonstrukce musí vycházet levněji než nové aku do všech vlaků, co po ní jezdí. Jsou to jen takové hypotézy, můj názor,že to není trvale řešení,že se to nevyplatí, že dochází ke ztrátám energie při nabíjení, samovybijeni… Číst vice »

Petr Šimral

Peníze z emisních povolenek je potřeba utrácet rychle. Vozidla je možné dodávat rychleji než píchat nové sloupy vedle staré, vyžilé tratě…

Happy

Zvlášť, když to píchání sloupů má zaháčkované jedná spřátelená firma, která to umí draze a hlavně ne moc rychle.

Pavel Skládaný

Zlatá slova. Za 15 mrd by se daly elektrifikovat i stovky kilometrů tratí a mělo by to perspektivu pro veškerou vozbu.

Náhodný Kolemjdoucí

A pod těmi dráty bude jezdit co? Dál 814? 845? Nebo kde vezmou kraje ve svých rozpočtech peníze na nákup EMU nebo rovnou EDMU?

Bespi

Karlovarsky Kraj by mel zacit tim, ze pod draty budou jezdit elektricke soupravy a az tohle splni, muze zacit premyslet zda nekde nema smysl baterka.

Karel

A ještě jedna věc, proč MSK neplánuje tyto jednotky i na Ostravicí? Tam by byly úplně super… tahat kola celé rodiny do Lysohoru je zážitek k nezaplacení.

Karl vB.

Lysohor, ten název mně zaujal. Původně jsem myslel, že to je nějaký přípravek proti červotoči, nebo dřevomorce, a on to pušpul. 🙂
https://www.patriotmagazin.cz/na-trat-z-ostravy-do-beskyd-prijizdi-lysohor-a-nove-moderni-vlaky-vime-kdy-budou-jezdit

Karel

Jenže, na tom Lysohoru jezdí rakve, ne tyhle pushpully. Takže s kočárkem nebo koly kapku náročnější.

Karl vB.

Naložit rodinnou kolotéku do rakve, to už zanechá dojem. Tak to vás naprosto chápu.
Do Pantera, pokud jsou volná místa, je to brnkačka, stejně jako cestovat s chodítkem.

Permonik

Už to tak není. Prvně to byl PushPull. Teď jsou tak pojmenovéné vložené spoje z 842 A Bdtn.

Ic540

Zdravím.
Plánuje se 2026 začít s elektrizací Kunčice FM a zdvojkolejnění.
Následně snad plynule bez odkladů by měla začít stavba FM FnO/Ostravice. Tak snad se tak stane.
Na Ostravici by pak mohly jezdit pusch pully. Takže po reko nástupišť by následně odpadl problém s koly, atd…

Karel

Dnes jsem se synem otestoval. Pěkné svezení, i mimo dráty to jede hezky, co mi přišlo, že BEMU výrazně pomaleji zpomaluje – že by kvůli dobíjení?
Jinak cesta ze Svinova do Štramberka – ve Studénce jsme čekali 5 minut, nevím proč, zda jelo něco proti (BEMU ne, křižují se v Příboře), nebo se dobíjelo. Nakonec jsme zpoždění stáhli asi na 4 minuty.
Cesta zpět, ze Štramberka na čas, v Příboře čekání 5 minut na křižování, ve Studénce jsme si opět asi 5 minut postáli, na Svinově asi 7 minut na příjezdu.
Přemýšlím proč…

Permonik

To zpomalení bude asi zaviset na strojvedoucím, jak má trať v malíku, pak podle adhezních podmínek atd. Dobijení nějak nemá vliv…

Je to v podstatě Osobak, takže muže čekát na připoje atd. Jinak mohl jet vlak (klasický PAnther nebo náklad) z Mošnova do Studénky.

Jinak BEMU ve Svinově čeka podle JŘ od 2 do 8minut, kvůli navaznosti spojů.

Karel

Za tu dobu, co jsme tam stáli, projelo v protisměru několik rychlíků, které Studénku projíždí, žádný náklad a žádný Panther. Ale je pravda, že ve Studénce by se asi hodila jedna kolej navíc… a vlastně, hodila by se až do Mošnova k trianglu.

Permonik

Kolej je v řešení.

Náklad kolem neprojede. Z mošnová to jede na nákladní nadráží ve Sudénce, až pak je osobní.

Leinad

Styl jízdy má vliv na spotřebu. Ale divil bych se, kdyby s baterkáčem byl nejvýhodnější nějak daleko od klasickéjo Pantera. Nejmenší (největší záporná) spotřeba je, když brzdí edb(rekuperuje), to se vrací do troleje nebo dobíjí akumulátor.

Jiří Šrámek

Přečetl jsem si článek a poté i celou diskuzi. Až na jednu, nepatrnou zmínku, nikde ani slovo o Lbc kraji. Je to smutné, ale i já, liberečák, uznávám, že v této souvoslosti fakt není o čem diskutovat.

Avlaky

však je psane že na L2

Jirka P

Takto to řeší v Anglii:
https://www.youtube.com/watch?v=sARTvQj5jIg

Kamui

Jak je to s předpisy co se provozu BEMU týče? Zatím dochází vždy k přechodu trolej baterie ve stanici, je ale předpisově přípustné udělat takový přechod za jízdy na širé trati?

Jiří Kocurek

Ještě že se dá na širé trati projet styk soustav a pokračovat elektricky jiným systémem a nemusí se to dělat výhradně ve stanici.

Petr

Tak teď to teprve začne být na dráze pěkná divočina!jsou lidi kteří to budou umět prohlížet a opravovat?

Jirka P

Kdybyste to napsal o parní trakci, neřeknu. Ale elektrikáři pořád jsou, i na dráze, a školy jsme taky ještě nezavřeli.

dizgrafy

Podle podnikového drážního psychologa se zaměstnanci OCÚ rozdělí do dvou skupin. Jedna začnou bateriovou jednotku uctívat jako magické božstvo a nosit jí ze závodní kantýny jablka a pomeranče, aby si naklonila její přízeň.
Zatímco druhá tlupa bude chovat nepřátelské úmysly, vyluzovat zastrašující bojové skřeky, pomaluje se válečnými barvami a s pomocí svých primitivních nástrojů jako kladivo a francouzák se pokusí vyhnat bateriového vetřelce z areálu depa.

Jiří Kocurek

.. nejen bateriového evtřelce, ale i ty zrádce, kteří by údržbu provádět chtěli. Svedou to na kraje, řidiče a možná i USA.

Apollo 17

A co tam bude nevídaného, co na jiných el. jednotkách není? Jen ta baterie bude větší, 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

Ministerstvo nabízí 15 miliard, které pokryjí až 70 procent ceny, takže půjde nějakých 22 miliard na nákupy nových vlaků. Pokud by jednotka stála v průměru 200 milionů (asi bude stát méně, ale jsem líný počtář), tak mi to vychází na 110 nových jednotek. Tedy asi víc jednotek než třeba celá řada 847.
Na první pohled velmi nadějná zpráva o další modernizaci na našich železnicích, ale v diskusi převážně pláč, že SŽ špatné, že Škoda špatná, že baterie špatné, že elektřina špatná, …

Juraj

Docela se divím, že IDSK ani neuvažuje o BEMU na S4, kde dneska jeden panter končí v Kralupech, ač by mohla jednotka zajíždět do Velvar.

Podobně se nabízí přímé spojení z Prahy do Brandýsa n.L. a Neratovic, i kdyby se trochu musel změnit linkový koncept S2/S22.

Tomáš Janeček

S4 prodloužená nejen do Velvar, ale spíše i do Slaného by byla vhodným řešením.

Adam Ř

Jen upozorňuji, že do Slaného vede nejen trať z Kralup, ale i z Hostivice, a oboum to do Prahy trvá cca stejně dlouho (70 minut). Zatím je samozřejmě na Hostivici malá kapacita, ale výhledově, až bude druhá kolej, by tam o nějakých přímácích Slaný – Praha uvažovat šlo

Tomáš Janeček

Přeci jen minimálně Zvoleněves a Olovnice, ale i další zastávky na 110 jsou z hlediska obsluhy vlakem silnější než trať přes Středokluky. Pokud by pak tyto vlaky z Kralup mohly být vedeny spěšně, tak se dostaneme na cestovní dobu Slaný – PMn 50-60 minut. Ovšem kapacita z Kralup je též dost napjatá.

Sáček

Karlovarský kraj hmm

dizgrafy

Tam na vláčky teď nemají čas. Zastupitelstvo ANO kompiluje seznam věcí, které vláda lidem vzala, aby jim to vše mohli vrátit.

Jaaa

Dyť nemají z čeho…

Pavel

BEMU soupravy jsou řešením na linky, které kombinují jízdu pod elektrickou trakci a závěrečný úsek bez drátu. Ideální poměr je 70 % pod dráty / 30 % na baterky. Výhodou je jeden vlak, bez přestup, až do cíle cesty.
Pro většinu zmíněných tratí je to „dočasné“ řešení než budou i tyto úseky budou pod dráty.

Permonik

70/30. Pokud by měl být dojezd nabaterky 80km, vezmeme 40 km na jednou cestu. Tak máme délku jedné trasy 133km. Je vůbec někde tak dlouhá jízda vlakem?

Apollo 17

Pod tou trolejí se to dobíjí i když stojí a žádné kilometry nenabíhají.

Permonik

Když stojí tak nedobijí za jízdy, což je logické….

Jarda

Takových tras by se našlo docela dost

Permonik

Například?

Štefan

Všude tam, kde probíhá elektrizace a zdvoukolejnění na etapy. Typicky aktuálně II.hlavní tah Brno – Střelice – Zastávka -Jihlava -Tábor – Plzeň. Pokud se vůbec dá o etapách hovořit při nejasných termínech.

Permonik

A číslo os vlaků co jezdí tu trasu? Nevím ze by nejaky os jezdil pred tri kraje.

Petr

Pokud to shrnu tak kraje jen nahrazují nevybavenost tratí od Správy železnic. Je to podobné jako kdyby si nájemník bytu musel pořídit agregát aby si v bytě mohl svítit a používat elektrické spotřebiče.

libor

jenže ta vybavenost dráhy není snadná. To není jen natahat drát. Takové drátovaní je otázka dost peněz a taky papírů k tomu. NA druhou stranu je pro SŽ dost složité, že by třeba přepnula kus země na 25kV a trvá to opět roky, kvůli vozidlům…

Leinad

A taky kvůli nápadům typu dělat střídavé ostrovy jako Přerov naschvál Leotramvajím.

Josef Pešek

Přerov se bude dělat hlavně kvůli VRT Moravská brána. Pro Leotramvaje se již připravuje dualizace 25kV. Nehledě na to, že se rýsuje další „schválnost“: Leotramvaj nebude moci jezdit po VRT.

Leinad

Tak nemožnost jet na VRT neberu jako schválnost vůči jednotce s vmax 160.
Schválnost bych bral nechat na cestě typu Praha – Ostrava po konveční trati většinu stejnosměru ale udělat veprostřed střídavý ostrov o délce cca jedné stanice.

Petr

To je těžké. A co když má někdo předelektrizační přípravu a má i vyřešená povolení a pak tu realizaci neprovede, co o něm řeknete?

xyz

Podle Dobré správy je snadná.

Viz nedávno zveřejněný plán „prostých elektrizací“.

Petr

Tak u té 200 si to jen po 30+ letech zopakují, když to tehdy hodili do koše.

Martin Předota

Zdravím, zná někdo opravdu kvalitní studii bateriové vlaky versus elektrizace z hlediska nákladů za celou životnost soupravy (což bývá u vlaků 30let)? Proč se ptám? Protože v bateriových vlacích vidím velké problémy. A samozřejmě problém=baterie. Rozhodně souhlasím s tím, že výstavba a údržba elektrifikovaných tratí stojí peníze. Ale je třeba se podívat i na druhou stranu kompletních nákladů. A zde mám bohužel mnoho neznámých. Doba nabití baterií. Kapacita baterií v závislosti na teplotě a v závislosti na čase. Mám jen jediný přibližný údaj, pocházející ze zdroje v dopravním podniku v Č. Budějovicích. Baterie instalované v trolejbusech mají za 4 roky… Číst vice »

Happy

Nikdo vám relevantní studii v podmínkách ČR nedá. SŽ a její tvorba monopolů na cokoliv, další monopol na EMU a i BEMU. Cena elektrizací tratí v podání jediné správné firmy, která šponuje ceny nahoru. Pro ně je lepší dráž a menší počet km, protože dělat stovky km ročně by znamenalo firmu rozšířit a to by stálo peníze.

Y.K.

To nevím co dělají v Budejicích špatně (a jestli je to pravda nebo jen JPP), ale 4 roky by vám měla vydržet baterka v mobilu a to je konstrukčně dost odlišná věcička, než průmyslové baterie, co se používají pro trakci, které mají desetitísice cyklů (místo stovek v mobilech a počítačích). Výrobce i nějakou řadu let garantuje a většinou to bývá více než 4 (u e-busů 6 let, u BEMU teď ani nevím). Nicméně během 30 leté životnosti se počítám budou muset vyměnit minimálně jednou. Výměna levná nebude, ale zase nemusíte dělat generálky motorů a hlavně nemusíte do toho lít naftu.… Číst vice »

Martin Předota

V mobilu baterka vydrží, ale s jakou kapacitou. Přece jen nemáte za 4roky 100%. Já se neptal, jak dlouho vydrží baterky, ale jak se kapacita mění s časem? A to jsem z Vaší teoretické odpovědi nepochopil. A pochybuji, že nějaký výrobce bude garantovat 100% kapacity baterie po dobu 4 let.

Permonik

Negarantuje se maximální kapacita, ale minimalní po určitou dobu. Už te přečetl nějakou tu práci?

Jarda

mám mobil z roku 2018, kterou nabíjím každodenně na 90%, někdy i častěji a to pak do plna, takže nějakých 2000 tis cyklů mít už asi bude a stejně má dle mobilu 83% původní kapacity..dle skutečné výdrže to číslo bude +- odpovídat, protože slouží naprosto bezproblémově

Permonik

Co prvně projít diskuze o BEMU zde na webu (občas je odkaz i na nějakou studii), pak google.

Jiří Kocurek

https://ekonomickydenik.cz/vlaky-s-baterii-projekt-centra-dopravniho-vyzkumu-se-zameri-na-jejich-vyhodnost/

A někde tu běhá odkaz na diplomku, kde to někdo posuzoval. Ve zkratce: Při provozu 1x za hodinu je BEMU a EMU plus mínus na stejných nákladech, pro častější provoz je výhodnější trolej. Je nabíledni, že častý provoz nákladních vlaků posune výsledek blíže k troleji.

Happy

Já jen doufám, že to nebude Škoda sobě. Nebo jak se ten podnik vlastně bude jmenovat.

Sova

Pohádky o mašinkách 2?

Vždyť dosavadní tempo SŽ (nejen) v tomto ohledu dává realistický výhled dokončení všech těch naslibovaných elektrizací tak kolem roku 2080 😮

Happy

Optimisto…. Kolik se toho zadrátuje za rok versus počet km bez trakce a rozhodně vám nevyjde toto století 😁

MilanSima

Formuloval bych to jinak: již v roce 2080 Liberecko pod dráty.

Petr

To už tu nebudeme…..

Twix

No a právě protože se elektrizace tak vleče, začínají se kraje zajímat o BEMU. Pohádky by byly že do 5 let bude všechno jezdit jako EMU.

panda

A ví kraje, že zde byly BEMU i před tím, než je začala dělat Škoda? Nebo proč se tady opět tvoří monopol?

Pasik

Protože dotace a malá domů

Náhodný Kolemjdoucí

Teď na to je dotační program a ceny baterií šly dost dolů, takže to dává krajům finančně smysl. V zemi naftě zaslíbené byla dlouho skepse ohledně baterií. Jinak Škoda snad jako jeden z mála nabízí BEMU s 3kV DC, což je pro část krajů a dopravců klíčové.

Permonik

A kdo dělál před Škodou dvojsystémové BEMU?

Avlaky

proč by je dělaly, myslíte že v DE a AT 2 systemy využijí? – není poptávka není nabídka

Permonik

Autor tvrdí, že ano…. poptávka není a 4 BEMU se vyrobily a 15 objednalo…. Proč by kraje měli čekát až si DE a AT udělaji vlaky co se zde využiji?

Twix

Kraje to asi vědí a dopravce bude muset vypsat nějaké výběrko, ale který výrobce už dodával BEMU na 3+25 kV? (samozřejmě některých krajů se toto netýká)

Náhodný Kolemjdoucí

Pokud nepůjdou vlaky do vlastnictví kraje, tak je otázka, jestli bude chtít dopravce riskovat jednosystémové jednotky – pokud by nedošlo s jistotou před koncem smlouvy ke změně na 25 kV na velké většině území, tak by klidně mohl mít problém.

Happy

Na Vysočině mně chybí Jihlava- Pelhřimov-Tábor. Drátizace hrbaté je z říše snů. Jediná relace, kde to je jen na DMU je Okříšky-Znojmo a asi stará tišnovka.

Bram

Stará tišnovka je zralá na elektrizaci, je tam pouze jediný tunel, navíc krátký.

xyz

Navíc pro logické prodloužení z/do Brna, aby nebyl přestup v Tišnově.

To vše zrychleně mezi Tišnovem a Brnem.

Ale stará Tišnovka by potřebovala i zrychlit.

a8n

Však je v tom odkazovaném plánu taky vidět, že je u ní výhled větší akce.

Jirka_M

Ta už ale v některých plánech figuruje, že bude elektrizovaná.

Zdendik

Svého času probíhaly studie, že by se na takových tratích, jako je Tišnov-Bystřice-Žďár, mohla elektrifikace provést tramvajovou trolejí, víc než 60 km/h tam stejně není možné jet. Napájení troleje by bylo možné bez výstavby dalších TNS, napájením z obou stran.Ve Švýcarsku jsem takovou trolej na dráze viděl a neměli problém. Ale asi ta studie proveditelnosti na našem MD proběhla jen, aby se zabil čas.

Honza

Neví někdo, Vlárská dráha a odbočka do Luhačovic se bude drátovat nebo ne…..

Dušan

Buďte v klidu. Elektrifikace trati 340 měla být hotová do r. 1968. Chápu, že se to z různých důvodu nestihlo, další termín byl 1982 prodloužený do 1984. Letos oslavíme krásné kulaté 40. výročí (resp. nekulaté 56. od 1968) zpoždění. Opravdu čekáte, že se naši vnuci dožijí elektrifikace?
Zpoždění je totiž životní filozofie OŘ Brno.

John

Článek z roku 2021, doba výstavby cca 6 let (v textu). Optimisticky tipuju, že do konce století to stihnou.

zdeněk

do té doby budou jezdit na baterky 😀

Dušan

Ano. Něco bylo uděláno, na něčem se pracuje. Do 2030 je spóóóusta času. Ale i kdyby se to zase nestihlo, nic se neděje, bylo by to jen 4. odložení termínu následované dalším bombastickým článkem v novinách. Takže uvidíme. 😃

xyz

Jistě že bude – jinak by do Luhačovic nemohly jezdit VR-vlaky.

Jsem zvědav, jak bude luhačovická stanice prodloužena, aby se do ní VR-jednotky na 320 km/h jedoucí Praha – (…) Brno – Vyškov – Nezamyslice – Kojetín – Kroměříž – Otrokovice – Staré Město – UH – UB – Luhačovice vešly. 🙂

rogo01

Udělá se podzemní šturc přímo pod kolonádou.

Pavel Skládaný

Baterkové vlaky jsou nesystémová šaškárna, je třeba všemi silami podpořit seriózní elektrizaci. Padesát let slibů mj. Brno-Jihlava či Brno-Veselí nad Moravou už by mohlo stačit.

Permonik

Co to je seriozní elektrizace? 50 let slibů?

Pavel Skládaný

Slibovaná výstavba trakčního vedení, proklamovaná vládami již od 70. let.

Petr

To přidejte minimálně ještě deset let.

Pavel Skládaný

Nechtěl jsem šířit poplašnou zprávu :-).

Plecháč

Seriózní elektrizace probíhá třeba v Indii, od roku 2020 elektrizovali 23590 km tratí, a tím se dostali za pouhé 4 roky asi z 60% na 96% železniční sítě. Co za tu dobu s řádově vyššími zdroji na obyvatele zvládla SŽ? Pár kilometrů z Brna do Zastávky.

Michal

Co třeba spolu s ní i trať trochu narovnat? 70km/90min je katastrofa.

Nose Peak

Nejlepší Správa nemá čas, zprovozňujou VRT v PowerPointu…

Jiří Kocurek

Jediný správný dodavatel trolejí nemá kapacity.

Petr

To už nemá od zahájení stavby koridorů. 😀

Happy

Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše… S touto vizí bychom byli někde u 810

Pasik

Existovat pružná a rychlá elektrizace vytížených úseků nemusí tu být hybrid v podobě 3 systémů trakce.

V.N.

Mě se líbí, jak kraje plánují, kde nasadí bateriová vozidla. Ale kde je zaručeno, že při jejich pořízení budou v jejich podmínkách použitelná. Protože to vypadá na situaci, kdy Správa železnic sice uvádí termín elektrifikace části linky na rok 2029, vozidla budou objednána k tomuto datu, ale elektrifikace nebude skutečně v roce 2029 , ale o x let později.

Náhodný Kolemjdoucí

Však kraje jsou ve svých vyjádření vesměs dost opatrné s reálností termínů uváděných SŽ a právě BEMU jim dává určitou nezávislost a pružnost.

Michal M

Je potřeba si i jednoduše vypadající článek přečíst větu od věty.

55p

No co, tak si kraje vysoutěží vozidla, ale SŽ se k ničemu přece nezávazala. Je chyba krajů, protože termíny v letácích jsou přeci jen orientační.

Jiří Kocurek

A nebýt krajů, tak SŽ termíny dodrží? ale notak…

Zdendik

Ale v článku je o tom zmínka, že kraje se nemohou spolehnout na Správu, ta jim nic neslíbí, a když už, tak slibem nezarmoutíš. JMK neobjednával soupravy pro Rosickou dráhu, protože se dalo tušit, že v době vykrytí objednávky by byla elektrifikace v lepším případě v rozestavěnosti. Takže se vychází z reálného stavu a dojezdem jednotek tak 60 km bez trolejí.

Petr

Když to tak čtu tak si děsím aby za chvilku vlak nebyl jen pro bohaté. Ekonomika je mnohem důležitější než ekologie a určitě je lepší kdyby jezdili dieselové vlaky za rozumné peníze než brutálně předražené elektrické nebo bateriové a to jak nakoupit tak na provoz tak na jízdenky

xyz

V ceně jízdenek se to neprojeví – díky dotacím, kdy – stejně jako elektřina „prostě je“, tak – zdá se, že – „peníze prostě jsou“.

Perličkou je, že ty dotace na bateriové vlaky od SFŽP přicházejí ve chvíli, kdy se má znatelným způsobem snížit podpora téhož fondu pro FVE i jiná zařízení pro rodinné domy.

Petr Šimral

Současné FVE pro rodinné domy žádnou provozní podporu nemají.
Podporu mají FVE instalované do roku tuším 2012, tu podporu mají brutální a to bez ohledu na dodávku za sítě. Dotuje se výroba, nikoliv dodávka.

xyz

Nepíšu o provozní podpoře, ale o podpoře na realizaci.

Srov. s bateriovými vlaky, kde taky jde o dotaci na pořízení, ne na jejich provoz.

P. S. Nechápu těch 28 plusů pro vás.

Michal M

Elektrické vlaky jsou jednodušší na údržbu, mají delší servisní proběhy a i elektřina je lacinější než nafta. S dotací na pořízení by zbytek životního cyklu měl být levnější.
Otázka je samozřejmě trakční baterie, ale i její výměna v polovině životnosti by tu výhodnost neměla zásadně zabít.

Petr

Pak spadnou dráty a půlka republiky je v p….. Není nad nezávislou trakci👍👍

Zrzek

Proč by padaly dráty, stačí správný počasí a trolej namrzne a je konec ještě větší.

nowas

Podpora pro fve na barácích je celkem zbytečná, vzhledem k cenám. A nežádoucí z pohledu distribuce.

xyz

Víte, že dotační podmínkou na realizaci (už) je, že do sítě lze připojit max. polovinu rezervovaného výkonu než je výkon celé FVE?

Michal M

Tak za většinu tratí uváděných pro BEMU by ekonomicky mohl jezdit i autobus.

Peeetr

Ale ne bezemisně.

Ares

Z těch tvejch jízdenek se nezaplatí ani plat mašinfíry, natož trakce, dopravní cesta a další..

Náhodný Kolemjdoucí

Cestující se můžou za jízdy kochat, jakou má řada 810 skvělou ekonomiku.

Petr

Jen by mě zajímalo kde na to chtějí vzít elektřinu. Nevšiml jsi jsem si že by se otevíraly nové uhelné elektrárny které jako jediné fungovaly z našich zdrojů a sami jsme si vyráběli elektřinu bez nutnosti něco kupovat ze zahraničí. Místo toho uhlí zničili nesmyslnými pokutami. Solární panely jsou spíš jen doplněk když svítí slunce. Jaderné elektrárny se taky výrazně nerozšiřují. No a že v Německu chytráci jaderné i uhelné elektrárny zavřely a zdražuje se kvůli tomu elektřina v Norsku a Finsku všichni čteme

Kebab

Elektřina prostě je, v zásuvce. Potvrzuje to až 15 z 5 ekologických aktivistů.

Michal M

To říkal v Parlamentních listech Ivan Noveský? Hele a to uhlí se zavírá jen tak z plezíru, nebo se tím řeší nějaký jiný a větší průser? Co myslíš?

Karl vB.

Možná si zatím nemnoho lidí uvědomuje, jakým žroutem elektřiny začne být , spolu s jejím rozšiřováním, umělá inteligence.
Proč si nadnárodní firmy jako Google, nebo kupují jaderné elektrárny? Aby byly nezávislé a nevydíratelné.
https://elektrickevozy.cz/clanky/umela-inteligence-je-zrout-zanedlouho-pry-spotrebuje-50-veskere-elektriny

Karl vB.

Oprava:
… firmy jako Google, nebo Microsoft kupují…

Michal M

Ano, jde to nahoru, ale trochu smysluplnější je diskuse střednědobého výhledu…
https://www.forbes.com/sites/bethkindig/2024/06/20/ai-power-consumption-rapidly-becoming-mission-critical/

Bespi

Ona si hlavne vetsina lidi vubec neuvedomuje jakou ma obecne sitova infrastruktura a datova centra spotrebu. AI sice zere hodne, ale stejne jako u vseho ta spotreba s casem na jednotku vykonu klesa. Aktualne to roste hlavne proto, ze vsichni chteji pokrok co nejrychleji.

Petr Šimral

Spotřeba elektřiny v dopravě je cca 2 TWh, což jsou asi tak nějak 3% celkové výroby. Nějaký nárůst spotřeby o 0,1% elektrárníci ani nepoznají 🙂

Petr

Stal se zázrak a konečně se začíná mluvit o trati Praha – Vrané – Čerčany.

Snad se dožijeme i toho co by trať nejvíc potřebovala a sice zrychlení jízdních dob a zlepšení křižování a hlavně přímé propojení Praha Vrané – Čerčany – Říčany – Praha.

Michal M

A to je přesně poprvé, co o elektrizaci této tratě čtu z nějakých nešotoušských zdrojů… I když – on to vlastně říká Hugo… 😀

xyz

Jak to že zkrácení jízdních dob nenastalo celkovou revitalizací z roku 2016?

P. S. už tehdy nic nebránilo v nasazení moderních dieselových jednotek.

král Josef

V tom Pardubickém kraji se nevyznám. Jednou mluví o tom, že by chtěli elektrizovat trať někam do Moravského Karlova, potom o tom, že by sem jezdily bateriové vlaky. Tak co vlastně chtějí? Nebo to zkoušejí na obě strany?

Nose Peak

Chtějí moderní vlaky. A moderní vlaky jsou elektrické. Ale protože elektrizace nižších desítek kilometrů nějaké tratě je pro Nejlepší správu příliš malá výzva, přímo pod úroveň, musejí to řešit přídavnými akumulátory…

Řiditel

Ale ono nezbývá nic jiného, než to tlačit z více stran. Protože ani úspěch v dotačním programu na BEMU, ani elektrizace není jistá (to, že se dělá projekt, neznamená, že se nenarazí na nějaký vážný problém nebo že zákonitě vyjde ekonomika projektu).

John

Já ty jejich pohnutky čtu celkem čitelně – štědré dotace.

Aleš

V roce 2029 skončí smlouva pro dopravce Leo který honí pod dráty z Ústí nad Orlicí použité naftové jednotky do kopce k Lichkovu do Hanušovic a Králík. Bateriový vlak jedoucí většinu trasy na sběrač z troleje by byl ideální náhrada.Čas běží, je dobré to řešit již teď.

Hask

Místo aby se tratě zmodernizovaly a zadratovaly ..nakoupí se bateriovozidla a stav se zakonzervuje.. opravdu úžasné.a co nákladní doprava ta si má taky sehnat baterky? Baterie je dobrá do mobilu a vrtačky ne do vlaků. Regiopanter na Veřovice zatím jezdí ale zpoždění dennodenně.

MilanSima

Copak nákladní vlaky, ale co pak třeba nákladní lodě? Ty budou muset mít další doprovodnou loď, kde budou jenom ty baterky 😏

Vavrroch

Bateriová loď se může dobíjet za jízdy z vestavěné malé vodní elektrárny. A když se to pojme jako výzva, vymyslí se pro to nějaký ten letištní nebo pilotní projekt, mohutně barevná řídící apka a elektrárna se označí za modulární, bude to nevídaný sukces. MMMVE – malá mobilní modulární vodní elektrárna, tisíce děkovných dopisů. Nobelovská komise šílí!

Petr

To je taková pitomost, že by se to mohlo chytit.

Twix

Tak v článku je vícekrát dost jasně napsáno, že se to všechno má měnit v čase, tj. BEMU někde začnou a pak se přesunou jinam. Bylo by fajn mít pod dráty všechno hned, ale se současným tempem elektrizace tratí je potřeba kupovat buď BEMU a nebo brzy shánět další diesely…

Tomas

Zpozdeni nabiraly vcera stanim v Ostrave, kde byla vyluka mezi Svinovem a hlvnim. Pak si to prenasely dal…. Vcera odpoledne se to vynulovalo.

Josef Pešek

Tratě určené pro provoz BEMU nebo následné elektrizaci vidí bangli s nákladním vlakem tak maximálně 2x do týdne a někde ani to ne. Takže nákladní dopravě postačí obsluha dýzlem nebo duální (v ČR neexistující) duální lokomotivou. Nehledě na to, že čekám sešup podílu železniční nákladní dopravy někam k 16%.

Pavel Skládaný

Nejen nákladní doprava, potřebovali bychom i baterkového brejlovce pro rychlíky Brno-České Budějovice.

xyz

Nebo Vectrona – takového, který tam loni v červnu 2 dny jezdil.

P. S. Elektrizace Zastávka – Třebíč rychlíkům nepomůže.

Jirka_M

To by musela být spíš nějaká jednotka aby odpadl 2x přepřah

Permonik

Tak to zpozdění je dane obratem. Ze středu vyjedou včas, pak sekera mezi Hlavním, Svinovem. Další způsobuje křížování na jednokolejne tratí. Ve Veřovicích obrat 5min, v Mošnově taky, co 20min sekeru nevykompenzuje…

Permonik

K tomu přejezd ve Štramberkův rekonstrukci.

Tomas

Jasně, však jsem to tak psal. Veřovice mají na obrat BEMU ty časy různé. I 15 min. Nechce se mi to studovat spoj po spoji, kdyby někdo věděl z hlavy, ať napíše. Dneska jezdí na čas, ale někomu se náramně hodilo na základě jednoho pohledu na grapp rýpnout…

Permonik

JJ jeto do 5min do 20min, divál jsem se do řádu. Jednou denně je tam více. Zas je i ruzný čas stání ve Studénce a Svinově. Od 2 min do snad 8,9minut.

HHonza

Inu, Karlovarský kraj opět nezklamal a potvrdil svou dlouhodobou pověst.

Fahr

Tady mají teď jiné starosti. Přemýšlí, co vzala vláda lidem a jak jim to případně vrátit

Twix

Tam jsou teprve ve stádiu pořizování nových dieselových vlaků… Ale ohledně BEMU tam není moc co řešit, z fleku by asi mohly začít jezdit do Lubů, dále by po částečné elektrizaci měly asi smysl linky do Mariánek a do Johanngeorgenstadtu. Na lince Hof – Marktredwitz zatím řeší vozidla německá strana, BEMU by pak asi dávaly smysl až budou dráty do Marktredwitz.

Ondřej Wagner

V Karlovarském kraji by se nabízela možnost vlaků Karlovy Vary dolní nádraží – Loket a také možná vlaky z Chebu do Aše, případně po dohodě s Němci z Markredwitz do Hofu.

HHonza

Možnosti by byly, ale jak to bude doopravdy, to se každopádně nedozvíme.

Gajda

Vildu s Hurajčíkem jsou jistota, bohužel jistota ničeho dobrýho.

HHonza

I když Vildumetzová a Hurajčík patří k tomu horšímu, co kraj nabízí, ti ostatní, co se tam vystřídali, také nebyli žádní velcí myslitelé. Nákup nových vlaků je záležitost, která výrazně přesahuje rámec jednoho volebního období. Kraj by proto měl mít nějakou dlouhodobou dopravní strategii. Ta podle všeho buď zcela chybí nebo je jen cárem papíru, kterým se nikdo neřídí. Veškeré změny v ZDO Karlovarského kraje se zatím omezovaly pouze na náhodné změny v rámci stávajícího systému, vesměs podle toho, aby to co nejvíc vyhovovalo nejrůznějším spřáteleným osobám. Vzpomeňme si např. na kontroverní výměnu dopravce na trati 149, která byla vzápětí… Číst vice »

Honza Plomer

Výstižné

Kuba2

Tak nevím, jestli je lepší, když z kraje nikdo neodpoví, nebo když mluvka plácne něco naprosto odtrženého od reality. Příkladem budiž vyjádření z Královéhradeckého kraje o tom, jak by si přáli bateriové jednotky na linky, kam už mají objednány a zasmluvněny nové diesely.
Ještě horší je, když je od reality (tentokrát co se přepravních proudů týče) odtržen i ředitel krajského organizátory, například s linkou Rakovník – Mělník.

smasska

V dopravním plánu měli tu linku jinak jako Kladno – Mladá Boleslav, což při odpovídajícím konceptu považuji za velmi zajímavé spojení, ale v trase Rakovník – Mělník je to ústřel, z Mělníka budou lidi chtít jezdit směr Praha a Lysá, kolik vlaků chce mít IDSK mezi Všetaty a Mělníkem?

Kuba2

Obojí je to z kategorie „máme úsek, který logicky spáduje do Prahy (Rakovník – Kladno, MB – Všetaty), ale na tom zbytku logického ramene bude špagát, tak tu linku ohneme někam do háje, aby to bylo celé v nezávislé trakci“. Naopak právě tady by se skvěle hodily BEMU, aby se mohlo jezdit přímo Rakovník – Praha resp. MB – Praha i při elektrizovaném přípražském úseku. Samozřejmě by se při objednávce muselo myslet na možnost kuplovat s klasickou elektrikou pro ramena Praha – Mělník a Praha – Ostrovec (- Kralupy).

Twix

Kolik vlaků tam chce mít IDSK? Tak celkem pochopitelně jednu linku směr Praha, jednu směr Lysá a nejspíš i jednu směr Kralupy a Kladno. Mně přijde smysluplnější napojit blízké velké město Mělník, než to tahat do Boleslavi (což by asi i vyžadovalo další elektrizaci).
Přímé osobáky z Rakovníka do Prahy nejezdí už dávno, tak se ta linka může propojit, nikdo netvrdí že zároveň zanikne linka Praha – Kladno – Kralupy.

Romanero

Rakovník-Mělník může být alternativa k dálničnímu okruhu, která umožní lidem cestovat dobře i jinam, než do/z Prahy. Za další to víceméně propojí jen stávající linky v jeden ucelený vlak.

Kuba2

Ze Stochova i Brandýska má jezdit vlak do Prahy, ne do Mělníka. Jestli budou peníze na posílení oproti současnému stavu, tak má jezdit víc vlaků opět do Prahy a ne do Mělníka.

Jirka P

Ze Stochova jezdí do Prahy R, takže to snad zůstane (?). Z Brandýska jede do Prahy autobus a vlak je úplně bez šance.

Ondřej Wagner

Docela mne překvapilo, že Středočeský kraj nepozadal o BEMU pro vlaky z Benešova do Sedlcany nebo třeba z Kolína do Kutné Hory města.

Tomariero

Minimálně na Sedlčany je cokoliv většího než plánovaná RS1 kapacitní přepal

Twix

Do Kutné Hory města by měly „již brzy“ jezdit EMU jako přímé z Prahy, Sedlčany by mohly přijít na řadu později, zatím je zajistí stejná flotila RS1 jako linku do Vlašimi, kde je zatím diesel potřeba.

dopravak

KHK má zasmluvněno do 12/31, takže už musí přemýšlet, co potom. Pro Foxy bude i pak práce dost, například trať 041.

Radek Papež

Kritizujete Královéhradecký kraj, ale při vší úctě střílíte mimo. Nové diesely RegioFox jsou zasmluvněny pouze do konce roku 2031. Poté se skutečně předpokládá nasazení bateriových jednotek. Dieselové jednotky RegioFox mohou od roku 2032 obsluhovat třeba výkony na zbývajících tratích, pokud zde České dráhy uspějí.

xyz

„Díky nim by se podařilo v relativně brzké době ukončit provoz zastaralých dieselových vozidel a zároveň překlenout období etapovité elektrizace tratí,“ říká Jiří Crha, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy.“ Např. „zastaralých“ RS1, které za Zastávkou od 15. 12. jezdí na části víkendových spojů? 🙂 „Vbrzku“ https://trebicsky.denik.cz/z-regionu/zrekonstruovana-elektrizovana-trat-brno-zastavla-vlaky-vlak-zprovozneni-podchod.html p. Crha (který 14. 12. byl v Zastávce taky) nevěří generálnímu řediteli Dobré správy, který tam pronesl to, o čem je i výše uvedený článek? P. S. Jestliže ČD dostaly v roce 2008 těch 12 mld. za pozemky a bylo to směřováno „na nová vozidla“ (což pan Jančura považuje za nespravedlivé, viz… Číst vice »

Hask

Blablabla

xyz

Z úst ředitele Dobré správy toho 14. 12. 2024? 🙂

No asi ano, srov. s tím, že to samé Dobrá správa předpokládala už před bezmála 10 lety https://www.novinyvm.cz/10819-koleje-na-vlakovem-nadrazi-v-trebici-uz-nenajdete.html viz poslední odstavec – už teď mají 3 roky skluz.

Ic540

Hm.

Tak v uzlu Olomouc budou mít zákaz vlaky bez ETCS od 2029. To se snad dá stihnout a budu jim držet palce k novým vozidlům.

Ale proč takovou výjimku nedostal uzel Ostrava. 471 mohly v klidu postupně na dovybavení. A nemusely se povolávat sysly s honekry,..

Nebo je v tom něco jiného. Nevím. Ptám se.

Hask

Sysly s honekry jsou tu dočasně..

55p

takže na 23 let, tj. 1 furt?

Hřebíček

Ne, než se osadí mobilky ETCS do bohumínských 471 a bude plný stav. Aspoň papírově…

Chleba Nakup

Však ta výjimka se týká i Ostravy. Vjezd / odjezd např. do/ ze Svinova je vozidlům bez ETCS zatím umožněn (od Třebovic a Odry). Stejně jako v Olomouci od Prostějova a Krnova. Ostrava má v tomto směru smůlu, že je ETCS i mezi Svinovem a hlavním a protože R61 tento úsek využívá, musí být nasazena odpovídající vozidla. Těch však zatím není dost, proto ty sysle a honekry. Ukončit to v Polance, dost by to v tomto ohledu pomohlo.

Hřebíček

Uzel Olomouc = ETCS v ŽST Olomouc hlavní nádraží. Tj. vlaky mohou vjet do stanice za určitých podmínek i bez ETCS.
Uzel Ostrava = ETCS v ŽST Ostrava-Svinov + mezistaničním úseku Svinov – Ostrava hl. n. + ŽST Ostrava hl. n. + mezistaničním úseku Ostrava hl. n. – Bohumín. Tj. vlaky mohou vjet do stanic za určitých podmínek i bez ETCS, ale ty mezistaniční úseky to celkem kazí, takže např. R61 musí jezdit pod ETCS a R27 skončila na Svinově.

Vendelin

Nikdo moc neřeší, kde se na to vyrobí elektřina.

noerf

Protože to nikdy nikdo neřešil. Stejně jako u ostatních oborů. Druhá věc je kapacita stávající sítě, kdy v areálu kde je trafostanice, chtěli jedna logistická firma u hal mít třicet nabíječek pro dodávky. A distributor řekl, že vyšší kapacitu může dodat až za pět let.

Chleba Nakup

Elektřina je přece ze zásuvky.

Hask

Trapný for

Chleba Nakup

Kéž by to byl fór. Bohužel, někteří tomu opravdu věří.

V.N.

A ti někteří řídí a ovládají naše životy. Bohužel.

Nose Peak

A nafta ze stojanu na pumpě…

Oldřich Sládek

Správná a bohužel relevantní poznámka!

Romanero

Část energie by měla být z dosud zmařené alternativní energie – slunce, vítr. Když to pere, tak solárníci nevědí, co s tím. Samozřejmě se musí nějak uchovat, na což je pro změnu myšlen ten jinak nevýhodný vodík..

Permonik

A myslíte, že někdo řeší zda se vyrobí dost nafty?

Protože když je poptávka, vznikne i nabídky, trh atd…

Oldřich Sládek

Zjevně o problému české energetiky nic nevíte

Permonik

Ale vím. Jen znám přesná data. A jak psal diskutér vyšše. Tak spotřeba energie sice vzroste, ale je to zhruba desetina procenta… což je miň než odchylky v siti….

Nose Peak

Trh to samosebou vyřeší. Průmysl se přesune za levnějšími energiemi. Ostatně, ze stejného důvodu u nás průmysl kdysi vznikl (ložiska těžby uhlí)…

Náhodný Kolemjdoucí

A co se udělá s nepotřebnou naftou?

malejjarda

Spálí se v elektrocentrálách až bude nedostatek el. energie. 🙂

Permonik

No však jo. V neděli začli jezdít tři BEMU a v Ostarvě vypadav proud… Liberty nejede…