Kraje chtějí bateriové vlaky. Podívejte se na velký přehled, na jaké tratě s nimi počítají
Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Státní fond životního prostředí vypsal v polovině listopadu štědrý dotační program, v němž si kraje mohou rozdělit 15 miliard korun.
Neví někdo, Vlárská dráha a odbočka do Luhačovic se bude drátovat nebo ne…..
Baterkové vlaky jsou nesystémová šaškárna, je třeba všemi silami podpořit seriózní elektrizaci. Padesát let slibů mj. Brno-Jihlava či Brno-Veselí nad Moravou už by mohlo stačit.
Mě se líbí, jak kraje plánují, kde nasadí bateriová vozidla. Ale kde je zaručeno, že při jejich pořízení budou v jejich podmínkách použitelná. Protože to vypadá na situaci, kdy Správa železnic sice uvádí termín elektrifikace části linky na rok 2029, vozidla budou objednána k tomuto datu, ale elektrifikace nebude skutečně v roce 2029 , ale o x let později.
Však kraje jsou ve svých vyjádření vesměs dost opatrné s reálností termínů uváděných SŽ a právě BEMU jim dává určitou nezávislost a pružnost.
Je potřeba si i jednoduše vypadající článek přečíst větu od věty.
Když to tak čtu tak si děsím aby za chvilku vlak nebyl jen pro bohaté. Ekonomika je mnohem důležitější než ekologie a určitě je lepší kdyby jezdili dieselové vlaky za rozumné peníze než brutálně předražené elektrické nebo bateriové a to jak nakoupit tak na provoz tak na jízdenky
V ceně jízdenek se to neprojeví – díky dotacím, kdy – stejně jako elektřina „prostě je“, tak – zdá se, že – „peníze prostě jsou“.
Perličkou je, že ty dotace na bateriové vlaky od SFŽP přicházejí ve chvíli, kdy se má znatelným způsobem snížit podpora téhož fondu pro FVE i jiná zařízení pro rodinné domy.
Současné FVE pro rodinné domy žádnou provozní podporu nemají.
Podporu mají FVE instalované do roku tuším 2012, tu podporu mají brutální a to bez ohledu na dodávku za sítě. Dotuje se výroba, nikoliv dodávka.
Elektrické vlaky jsou jednodušší na údržbu, mají delší servisní proběhy a i elektřina je lacinější než nafta. S dotací na pořízení by zbytek životního cyklu měl být levnější.
Otázka je samozřejmě trakční baterie, ale i její výměna v polovině životnosti by tu výhodnost neměla zásadně zabít.
Tak za většinu tratí uváděných pro BEMU by ekonomicky mohl jezdit i autobus.
Z těch tvejch jízdenek se nezaplatí ani plat mašinfíry, natož trakce, dopravní cesta a další..
Cestující se můžou za jízdy kochat, jakou má řada 810 skvělou ekonomiku.
Jen by mě zajímalo kde na to chtějí vzít elektřinu. Nevšiml jsi jsem si že by se otevíraly nové uhelné elektrárny které jako jediné fungovaly z našich zdrojů a sami jsme si vyráběli elektřinu bez nutnosti něco kupovat ze zahraničí. Místo toho uhlí zničili nesmyslnými pokutami. Solární panely jsou spíš jen doplněk když svítí slunce. Jaderné elektrárny se taky výrazně nerozšiřují. No a že v Německu chytráci jaderné i uhelné elektrárny zavřely a zdražuje se kvůli tomu elektřina v Norsku a Finsku všichni čteme
Elektřina prostě je, v zásuvce. Potvrzuje to až 15 z 5 ekologických aktivistů.
To říkal v Parlamentních listech Ivan Noveský? Hele a to uhlí se zavírá jen tak z plezíru, nebo se tím řeší nějaký jiný a větší průser? Co myslíš?
Možná si zatím nemnoho lidí uvědomuje, jakým žroutem elektřiny začne být , spolu s jejím rozšiřováním, umělá inteligence.
Proč si nadnárodní firmy jako Google, nebo kupují jaderné elektrárny? Aby byly nezávislé a nevydíratelné.
https://elektrickevozy.cz/clanky/umela-inteligence-je-zrout-zanedlouho-pry-spotrebuje-50-veskere-elektriny
Oprava:
… firmy jako Google, nebo Microsoft kupují…
Ano, jde to nahoru, ale trochu smysluplnější je diskuse střednědobého výhledu…
https://www.forbes.com/sites/bethkindig/2024/06/20/ai-power-consumption-rapidly-becoming-mission-critical/
Spotřeba elektřiny v dopravě je cca 2 TWh, což jsou asi tak nějak 3% celkové výroby. Nějaký nárůst spotřeby o 0,1% elektrárníci ani nepoznají 🙂
Stal se zázrak a konečně se začíná mluvit o trati Praha – Vrané – Čerčany.
Snad se dožijeme i toho co by trať nejvíc potřebovala a sice zrychlení jízdních dob a zlepšení křižování a hlavně přímé propojení Praha Vrané – Čerčany – Říčany – Praha.
A to je přesně poprvé, co o elektrizaci této tratě čtu z nějakých nešotoušských zdrojů… I když – on to vlastně říká Hugo… 😀
V tom Pardubickém kraji se nevyznám. Jednou mluví o tom, že by chtěli elektrizovat trať někam do Moravského Karlova, potom o tom, že by sem jezdily bateriové vlaky. Tak co vlastně chtějí? Nebo to zkoušejí na obě strany?
Chtějí moderní vlaky. A moderní vlaky jsou elektrické. Ale protože elektrizace nižších desítek kilometrů nějaké tratě je pro Nejlepší správu příliš malá výzva, přímo pod úroveň, musejí to řešit přídavnými akumulátory…
Ale ono nezbývá nic jiného, než to tlačit z více stran. Protože ani úspěch v dotačním programu na BEMU, ani elektrizace není jistá (to, že se dělá projekt, neznamená, že se nenarazí na nějaký vážný problém nebo že zákonitě vyjde ekonomika projektu).
Místo aby se tratě zmodernizovaly a zadratovaly ..nakoupí se bateriovozidla a stav se zakonzervuje.. opravdu úžasné.a co nákladní doprava ta si má taky sehnat baterky? Baterie je dobrá do mobilu a vrtačky ne do vlaků. Regiopanter na Veřovice zatím jezdí ale zpoždění dennodenně.
Copak nákladní vlaky, ale co pak třeba nákladní lodě? Ty budou muset mít další doprovodnou loď, kde budou jenom ty baterky 😏
Bateriová loď se může dobíjet za jízdy z vestavěné malé vodní elektrárny. A když se to pojme jako výzva, vymyslí se pro to nějaký ten letištní nebo pilotní projekt, mohutně barevná řídící apka a elektrárna se označí za modulární, bude to nevídaný sukces. MMMVE – malá mobilní modulární vodní elektrárna, tisíce děkovných dopisů. Nobelovská komise šílí!
Tak v článku je vícekrát dost jasně napsáno, že se to všechno má měnit v čase, tj. BEMU někde začnou a pak se přesunou jinam. Bylo by fajn mít pod dráty všechno hned, ale se současným tempem elektrizace tratí je potřeba kupovat buď BEMU a nebo brzy shánět další diesely…
Zpozdeni nabiraly vcera stanim v Ostrave, kde byla vyluka mezi Svinovem a hlvnim. Pak si to prenasely dal…. Vcera odpoledne se to vynulovalo.
Inu, Karlovarský kraj opět nezklamal a potvrdil svou dlouhodobou pověst.
Tady mají teď jiné starosti. Přemýšlí, co vzala vláda lidem a jak jim to případně vrátit
Tam jsou teprve ve stádiu pořizování nových dieselových vlaků… Ale ohledně BEMU tam není moc co řešit, z fleku by asi mohly začít jezdit do Lubů, dále by po částečné elektrizaci měly asi smysl linky do Mariánek a do Johanngeorgenstadtu. Na lince Hof – Marktredwitz zatím řeší vozidla německá strana, BEMU by pak asi dávaly smysl až budou dráty do Marktredwitz.
V Karlovarském kraji by se nabízela možnost vlaků Karlovy Vary dolní nádraží – Loket a také možná vlaky z Chebu do Aše, případně po dohodě s Němci z Markredwitz do Hofu.
Možnosti by byly, ale jak to bude doopravdy, to se každopádně nedozvíme.
Tak nevím, jestli je lepší, když z kraje nikdo neodpoví, nebo když mluvka plácne něco naprosto odtrženého od reality. Příkladem budiž vyjádření z Královéhradeckého kraje o tom, jak by si přáli bateriové jednotky na linky, kam už mají objednány a zasmluvněny nové diesely.
Ještě horší je, když je od reality (tentokrát co se přepravních proudů týče) odtržen i ředitel krajského organizátory, například s linkou Rakovník – Mělník.
V dopravním plánu měli tu linku jinak jako Kladno – Mladá Boleslav, což při odpovídajícím konceptu považuji za velmi zajímavé spojení, ale v trase Rakovník – Mělník je to ústřel, z Mělníka budou lidi chtít jezdit směr Praha a Lysá, kolik vlaků chce mít IDSK mezi Všetaty a Mělníkem?
Obojí je to z kategorie „máme úsek, který logicky spáduje do Prahy (Rakovník – Kladno, MB – Všetaty), ale na tom zbytku logického ramene bude špagát, tak tu linku ohneme někam do háje, aby to bylo celé v nezávislé trakci“. Naopak právě tady by se skvěle hodily BEMU, aby se mohlo jezdit přímo Rakovník – Praha resp. MB – Praha i při elektrizovaném přípražském úseku. Samozřejmě by se při objednávce muselo myslet na možnost kuplovat s klasickou elektrikou pro ramena Praha – Mělník a Praha – Ostrovec (- Kralupy).
Rakovník-Mělník může být alternativa k dálničnímu okruhu, která umožní lidem cestovat dobře i jinam, než do/z Prahy. Za další to víceméně propojí jen stávající linky v jeden ucelený vlak.
Docela mne překvapilo, že Středočeský kraj nepozadal o BEMU pro vlaky z Benešova do Sedlcany nebo třeba z Kolína do Kutné Hory města.
Minimálně na Sedlčany je cokoliv většího než plánovaná RS1 kapacitní přepal
KHK má zasmluvněno do 12/31, takže už musí přemýšlet, co potom. Pro Foxy bude i pak práce dost, například trať 041.
„Díky nim by se podařilo v relativně brzké době ukončit provoz zastaralých dieselových vozidel a zároveň překlenout období etapovité elektrizace tratí,“ říká Jiří Crha, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy.“ Např. „zastaralých“ RS1, které za Zastávkou od 15. 12. jezdí na části víkendových spojů? 🙂 „Vbrzku“ https://trebicsky.denik.cz/z-regionu/zrekonstruovana-elektrizovana-trat-brno-zastavla-vlaky-vlak-zprovozneni-podchod.html p. Crha (který 14. 12. byl v Zastávce taky) nevěří generálnímu řediteli Dobré správy, který tam pronesl to, o čem je i výše uvedený článek? P. S. Jestliže ČD dostaly v roce 2008 těch 12 mld. za pozemky a bylo to směřováno „na nová vozidla“ (což pan Jančura považuje za nespravedlivé, viz… Číst vice »
Blablabla
Z úst ředitele Dobré správy toho 14. 12. 2024? 🙂
No asi ano, srov. s tím, že to samé Dobrá správa předpokládala už před bezmála 10 lety https://www.novinyvm.cz/10819-koleje-na-vlakovem-nadrazi-v-trebici-uz-nenajdete.html viz poslední odstavec – už teď mají 3 roky skluz.
Hm.
Tak v uzlu Olomouc budou mít zákaz vlaky bez ETCS od 2029. To se snad dá stihnout a budu jim držet palce k novým vozidlům.
Ale proč takovou výjimku nedostal uzel Ostrava. 471 mohly v klidu postupně na dovybavení. A nemusely se povolávat sysly s honekry,..
Nebo je v tom něco jiného. Nevím. Ptám se.
Sysly s honekry jsou tu dočasně..
takže na 23 let, tj. 1 furt?
Ne, než se osadí mobilky ETCS do bohumínských 471 a bude plný stav. Aspoň papírově…
Však ta výjimka se týká i Ostravy. Vjezd / odjezd např. do/ ze Svinova je vozidlům bez ETCS zatím umožněn (od Třebovic a Odry). Stejně jako v Olomouci od Prostějova a Krnova. Ostrava má v tomto směru smůlu, že je ETCS i mezi Svinovem a hlavním a protože R61 tento úsek využívá, musí být nasazena odpovídající vozidla. Těch však zatím není dost, proto ty sysle a honekry. Ukončit to v Polance, dost by to v tomto ohledu pomohlo.
Uzel Olomouc = ETCS v ŽST Olomouc hlavní nádraží. Tj. vlaky mohou vjet do stanice za určitých podmínek i bez ETCS.
Uzel Ostrava = ETCS v ŽST Ostrava-Svinov + mezistaničním úseku Svinov – Ostrava hl. n. + ŽST Ostrava hl. n. + mezistaničním úseku Ostrava hl. n. – Bohumín. Tj. vlaky mohou vjet do stanic za určitých podmínek i bez ETCS, ale ty mezistaniční úseky to celkem kazí, takže např. R61 musí jezdit pod ETCS a R27 skončila na Svinově.
Nikdo moc neřeší, kde se na to vyrobí elektřina.
Protože to nikdy nikdo neřešil. Stejně jako u ostatních oborů. Druhá věc je kapacita stávající sítě, kdy v areálu kde je trafostanice, chtěli jedna logistická firma u hal mít třicet nabíječek pro dodávky. A distributor řekl, že vyšší kapacitu může dodat až za pět let.
Elektřina je přece ze zásuvky.
Trapný for
Kéž by to byl fór. Bohužel, někteří tomu opravdu věří.
A ti někteří řídí a ovládají naše životy. Bohužel.
A nafta ze stojanu na pumpě…
Správná a bohužel relevantní poznámka!
Část energie by měla být z dosud zmařené alternativní energie – slunce, vítr. Když to pere, tak solárníci nevědí, co s tím. Samozřejmě se musí nějak uchovat, na což je pro změnu myšlen ten jinak nevýhodný vodík..
A myslíte, že někdo řeší zda se vyrobí dost nafty?
Protože když je poptávka, vznikne i nabídky, trh atd…
Zjevně o problému české energetiky nic nevíte
Ale vím. Jen znám přesná data. A jak psal diskutér vyšše. Tak spotřeba energie sice vzroste, ale je to zhruba desetina procenta… což je miň než odchylky v siti….
A co se udělá s nepotřebnou naftou?
Spálí se v elektrocentrálách až bude nedostatek el. energie. 🙂