Přehledně: Kolik zaplatíte za dálniční známky v zahraničí. Nově je možná i jednodenní verze
Dálnice A12 v Rakousku. Foto: Asfinag
Chorvati na léto zdražují mýtné poplatky o 15 %.
Chorvati na léto zdražují mýtné poplatky o 15 %.
Slovensko od srpna zavádí také 1denní známku… zatímco Slovinsko myslím čeká až na nejzašší termín který EU dovoluje.. tuším 2030… oni jsou fakt ujetí..
https://mzv.gov.cz/jnp/cz/o_ministerstvu/adresar_diplomatickych_misi/cizi_urady_pro_cr/slovinsko_velvyslanectvi_slovinske.html
Přehledně…. Mi to tedy moc přehledné nepřijde. Očekával bych např. nějakou tabulku nebo tak něco.
Přehlednou tabulku včetně mapky ke stažení a vytištění naleznete tady:
https://silverontheroad.com/2024/01/31/evropa-2024-dalnicni-a-silnicni-poplatky-pro-karavanisty/
je to sice primárně určeno pro karavanisty, ale použitelné vlastně pro jakékoliv osobní auto.
..tak tak a všechny ceny třeba v EURech a ne něco tak něco tak 🙂
Jsem přesvědčen, že by se poplatek za dálnice měl zrušit, protože je v celospolečenském zájmu, aby byla využívaná ta nejefektivnější trasa, což jsou často právě dálnice. Dálniční poplatky však motivují řidiče k využívání méně vhodných cest, což může vést k vyšší spotřebě paliva, větší zátěži pro životní prostředí, většímu zatížení měst tranzitní dopravou a spoustě dalších negativních vlivů včetně nižší bezpečnosti provozu. Platit by se tedy mělo za užívání silniční sítě jako celku, nikoliv jen za dálnice. Nejlepší model financování má tedy v současnosti Německo, kde by to jen chtělo ještě vyřešit výběr od zahraničních motoristů.
Platit naprosto na všech komunikacích, trasu ať si vybere každý podle svého.
Ceny jsou naprosto šílené a zmatek okolo toho brutální. Je to trochu ukázka nefunkčnosti EU kde sice zavedli roaming ale stále nezavedli jednu známku na celé EU do 10 eur na den. Peklo je že nezastropovali tu denní max na 4 eura a co za ni některé státy chtějí je nemorální. Přijde mi strop 10 euro na 10 dní na jednu zem a 4 eura za tu denní..
Strop je nastavený relatívne k cene ročnej známky (10%) a tak je to správne – je nezmysel aby denná známka mala strop fixný bez ohľadu na to koľko stoja ostatné známky a teda cena bola rovnaká napr. na Slovensku a v Rakúsku.
Jen třeba Slovensko na nový systém nepřistoupilo. Pokud by zachovali cenu roční 60eur, tak dojde k výraznému zlevnění 10-denní za 7eur a denní by stála 5eur, zatímco 10-denní stojí nyní 12eur což je 20% z ceny roční!! Tento blbý nepoměr platil do loňska i u nás (1500 za rok, 310 za 10dní), nyní dle pravidel EU výrazně lepší (2300 vs. 270)
Jednotná známka neexistuje ani v tak malých zemích, jako jsou Rakousko a Chorvatsko. I když máte národní známku, tak některé dálnice platíte extra. Tohle nepůjde regulovat tak jednoduše jako telefonní roaming, je to něco úplně jiného.
Mimochodem, jako že byste chtěl projet z Dubrovníku do francouzského Brestu za 10 eur (což se od půlnoci do půlnoci dá s trochou dobré vůle stihnout)? Vy asi budete z hodně laciného kraje.
A víte, že z Přemyšlu do Brestu to je jen za 2x 10 €, tedy levnější než Banja Luka – Maribor?
Pokud by tedy byla každá země za 10 €, mínus Německo, samozřejmě.
Nemáte náhodou na mysli běloruský Brest?
Padon, ale víte o tom kulový. EU to právě zastropovala, 1 den max. 9% ceny roční, 10 dni max. 12%, 1 měsíc max. 19%.
Můžeme maximálně diskutovat že to možná není nastavené ideálně, že ta jednodenní by mohla být třeba max. 7% (určitě ale nedává logiku aby stála méně než polovina desetidenní
On ale chce strop v nominální výši, ne v procentu roční ceny.
Což je nesmysl. 😉
Ano, to samozřejmě je.
Asi máme jiné představy o morálce, ale mě by teda spíš přišlo nemorální, kdyby dálnička stála stejně j ak v zemi, která má s obtížema 200km dálnic, tak v zemi, která jich má pár (desítek) tisíc.
No ale on tam jistý nepoměr je. Vemte si Rakouské dálnice (kilometry, služby) a třeba Slovenské. Za ty podobné ceny se jedná o absolutní nepoměr.
V zemích s úsekovým mýtným nejedete za 4 eura často ani 100 km.
„V Polsku jsou mimo mýtné brány také dva zvlášť zpoplatněné úseky, na které je nutné koupit známku on-line nebo na benzince před vjezdem na dálnici. Jde o dva úseky dálnic A2 a A4.“
To je zajímavá informace, kterou jiné weby nepotvrzují, např. Cebia stále tvrdí, že pro vozidla do 3,5 tuny se v Polsku vše platí mýtnými branami (https://www.cebia.cz/pruvodce/dalnicni-poplatky-polsko).
Zpoplatnene jsou jen dva useky: A4 Katowice-Krakow a A2 odcinek Konin – Nowy Tomyśl – Świecko. Zbytek je pro vozidla do 3,5 tuny zdarma.
Ona to nepotvrzuje ani ta webovka, na kterou se odkazuje v článku….
tu je napr. dialnica A2
https://www.autostrada-a2.pl/en/faq/
Tam je na otazku akym sposobom sa moze za pouzitie dielnice platit
Zaplatiť môžete na mýtnych miestach (na hlavnej trati) a na mýtnych staniciach (na križovatkách). Medzi prijateľné spôsoby platby patria:
hotovosť
Platobné karty
tankovacie karty
Po polské A2 jsem jel v pátek Varšava Lodž a ještě kousek dál a mytnice byli zavřené, všechny závory nahoře takže aktuálně zadarmo 👍